Eagles - Hotel California (1976)

Label: Asylum

1. Hotel California (6:30)
  2. New Kid in Town (5:04)
  3. Life in the Fast Lane (4:46)
  4. Wasted Time (4:55)
  5. Wasted Time [Reprise] (1:22)
  6. Victim of Love (4:11)
  7. Pretty Maids All in a Row (4:05)
  8. Try and Love Again (5:10)
  9. The Last Resort (7:25)
  10. Take It Easy (Live) * (4:47)
  11. Take It to the Limit (Live] * (5:18)
  12. New Kid in Town [Live] * (4:52)
  13. James Dean [Live] * (3:49)
  14. Good Day in Hell (Live] * (5:28)
  15. Witchy Woman (Live] * (4:20)
  16. Funk#49 [Live] * (4:03)
  17. One of These Nights (Live] * (3:52)
  18. Hotel California [Live] * (6:49)
  19. Already Gone [Live] * (5:51)
Art
Dit is het meesterwerk van The Eagles. De bandleden begonnen met tegenzin aan dit album en lagen voortdurend met elkaar overhoop. En ze hebben, ondanks die onenigheid, maar liefst negen maanden in de studio met elkaar gezeten om dit album tot stand te brengen. Dit album bevat natuurlijk de klassieker Hotel California wat een ieder wel kent. En zo zijn er nog meer briljante nummers op dit album. The Last Resort, een nummer over dat de mens zijn leefomgeving telkens maar weer vernietigd, is ook een fijn nummer. New Kid Town is ook zo'n bekend nummer en ook een briljantje. Dat nummer gaat over nieuw opkomende bandjes en artiesten en het is eigenlijk een soort van ode van The Eagles aan Hall & Oates. En verder bevat het album nog meer prachtige nummers die samen met bovengenoemde, een werkelijk monumentaal album vormen. En ook voor dit album de volle mep, 5 sterren

Diesel
Hotel California is ongelofelijk geniaal.

Een van mijn all-time favoriete nummers.

avatar van gemaster
Ik heb de briljantie er nooit van ingezien. En hoe vaker ik het nummer hoor(en dat is dus helaas heel vaak), hoe meer me het gaat tegenstaan.

avatar van starbright boy
Ben ik het helemaal mee eens. Ik vind het maar een zevernummer eerlijk gezegd.

Diesel
gemaster schreef:

Kan best maar dat neemt niet weg dat het een geniaal nummer is. Dat jij d'r niks mee kan, is jammer voor jou. De muziek is onvergetelijk en de lyrics hebben wel degelijk diepgang, veel diepgang zelfs. Het is maar wat jij d'r mee kan. The Eagles is niet zomaar een band, deze mannen hebben zijn geboren rockers en weten wat ze schrijven. Hotel California is een perfect voorbeeld van de genialitiet die in deze mannen schuilt.

Diesel schreef:
Kan best maar dat neemt niet weg dat het een geniaal nummer is.

En ik vind het geen geniaal nummer, verre van dat zelfs.

avatar van HiLL
Hotel California Live van Hell Freezes Over is erg lekker...briljant? Nee denk het niet...teveel gehoord? Ja.

Ik vind Hotel California best een goed nummer, vind het alleen zwaar overschat.. hoe kan een nummer als dat nu 2e in de Radio2 Top2000 staan en nummers als Child in Time, Stairway to Heaven en November Rain voorblijven

obsessed schreef:

Smaken verschillen nou eenmaal..

patro88 schreef:

Smaken verschillen nou eenmaal..

Gelukkig maar

Mijn favo album aller tijden, last resort vind ik het beste nummer. maar ook wasted time en victim of love kunnen ermee door!! ":P"

avatar van Pelk
Diesel schreef:

Wat is de diepgang dan (of de onderliggende lagen) ? Omdat het nummer zo kapot gedraaid is, kan ik er niet meer naar luisteren, namelijk (sorry).

avatar van ChrisX
Tja, als je het nummer letterlijk neemt dan lijkt het wel een soort horror-verhaaltje maar waar het feitelijk over gaat is over de betrekkelijkheid en decadentie van de Amerikaanse samenleving en die in Californie in het bijzonder en dat je daar dan ongewild in word meegezogen.

avatar van gemaster
Volgens mij gaat het ook over een drugsverslaving.

dutch2
En volgens mij hebben jullie allebei een beetje gelijk. Ik meen dat Hotel California gaat over de uberdecadente Californische levensstijl waar drugs een enorm belangrijke rol in spelen. Lees er 'Less Than Zero' van Brett Easton Ellis maar eens op na. Uit zo'n leven is ontsnapping nauwelijks mogelijk, ook al vanwege al die verslavingen (drugs, drank, medicijnen). De laatste zin is niet voor niets 'You Can Never Leave'.

avatar van Zachary Glass
dutch2 schreef:

De laatste zin is niet voor niets 'You Can Never Leave'.

"No exit"

obsessed schreef:

Helemaal mee eens!

Van dit album ken ik Hotel California en The Last Resort. Beide vind ik 'wel goed' Als het de meesterwerken van het album zijn hoef ik het dus niet te hebben.

avatar van c-moon
Een absolute klassieker natuurlijk. En niet alleen omwille van de titeltrack, maar ook "Wasted Time" , "New Kid In Town", "All Pretty Maids In A Row", "Victim Of Love" staan er op!

Prachtplaat. Met die éne song die je in tegenstelling tot sommige andere "top 100 allertijden blijvertjes", nu eens niet beu gedraaid/gehoord krijgt (ik toch niet).

Pure klasse, grote schoonheid. Eén van de platen die elk rechtgeaard rockliefhebber in zijn collectie hoort te hebben. Moet gewoon.
(ik heb hem - door stom toeval - zelfs twee keer!)

Goed album, er zitten goede nummers bij. Vooral de rockers "Life in the fast lane" en "Victim of love" vind ik echt wel sterk. De titelsong is ook prachtig, de gitaarintro alleen al... waw!
Helaas ook veel saaie zaagnummers bij... daarom 3*.

avatar van Jord
Sommigen durven hier de genialiteit van het nummer Hotel California in twijfel te trekken. Jongens jongens, die gitaaroutro blijft subliem. Terecht in de top 5 van de Top 2000.

avatar van avdj
De outro vind ik ook erg mooi.

avatar van stratocaster
Dat outro is wellicht 1 van de beste gitaarsolo's ooit!! Dat dubbele gitaarspel is toch werkelijk subliem! Had iig zeker in de gitaarsolo top 100 topic op deze site gemoeten... Het album zelf kan ik niet naar luisteren, het doet me zeer weinig moet ik bekennen. En het titelnummer is zoals anderen al hebben gemeld, helaas 'kapot' gespeeld...

2.5*

Beste gitaarsolo ooit en Eagles.....aparte combi

avatar van stratocaster
Beste gitaarsolo ooit en Eagles.....aparte combi

Zeker, maar het ellenlange snarenduel dat de tandem Felder/Walsh in dit nummer met elkaar aangaat, mag echt wel tot '1 van de' gerekend worden...

beaster1256
prachtige plaat van the eagles die toen hij uitkwam door iedereen als een terecht meesterwerk werd binnen gehaald, en nog altijd staat als een huis , het was dan ook de mode om later in de jaren 80 de plaat te haten , ik weet niet waarom , maar voor mij nog altijd één van de beste 100 platen aller tijden

teutoon
Dat dit nummer hoger staat als Starway to heaven is wel duidelijk natuurlijk. Het is een betere meezinger, en meezingers scoren vaak als hit.

avatar van avdj
Inderdaad. Maar meezingers zijn niet altijd beter. Hotel California vind ik wel een toppertje, dat zeker.

avatar van Dielie
idd! "Hotel California" en "New Kid in Town" zijn overheerlijk

de rest ga ik binnenkort ontdekken, want hij is in bestelling

Ja meesterlijk album,vooral ook Last Resort,maar mijn favoriete Eagles album is Desperado

avatar van avdj
The Last Resort vind ik wat slap. Zoals bij bijna alles van The Eagles is er voor mij geen duidelijk ritme/lijn in de muziek. Behalve dan in het pareltje van de albumtitel. Goede muzikanten zijn het zeker, maar niet aan mij besteed.