Morphine - Good (1992)

4,03

Rock / Blues
Label: Accurate

1. Good (2:34)
  2. The Saddest Song (2:53)
  3. Claire (3:07)
  4. Have a Lucky Day (3:28)
  5. You Speak My Language (3:25)
  6. You Look Like Rain (3:38)
  7. Do Not Go Quietly Unto Your Grave (3:18)
  8. Lisa (0:49)
  9. The Only One (2:43)
  10. Test Tube Baby / Shoot'm Down (3:09)
  11. The Other Side (3:52)
  12. I Know You (Part I) (2:18)
  13. I Know You (Part II) (2:48)
105 BERICHTEN 4 MENINGEN

BobbieMarley
Of zoiets als korenbloemen in een vaas . Noem de muziek zoals je wilt, maar er zitten voor mij geen bluesinvloeden in. Blues is voor mij bijvoorbeeld Robert Johnson.

korenbloem schreef:
gestructureerde jazz? is dat niet zo iets als vrijheid in kooi?

Heb je nog nooit van gestructureerde jazz gehoord?

avatar van The Scientist
Met jazz heeft dit weinig te maken, maar dat maakt het natuurlijk niet minder goed.

avatar van freakey
Meer met jazz dan met blues wat mij betreft, hier zitten net zo veel blueselementen in dan in elke rockband die er rondloopt....

avatar van Ataloona
BobbieMarley schreef:

Tsja, die's al weer een tijdje dood... Er is intussen modernere blues, in 1992 ook al. Soit, Good snoept van meerdere genres, maar jazz is dit ook allerminst. (het is geen jazz als er toevallig een altosax meedoet) Dan nog meer blues...

avatar van korenbloem
BobbieMarley schreef:

Heb je nog nooit van gestructureerde jazz gehoord?

Ja wel. Maar het klinkt voor mij net als 'koud vuur'. Het belangrijkste element in Jazz is toch improvisatie. Ataloona zegt het heel juist: Omdat er een sax mee doet maakt dit nog geen jazz.

Of het blues is doe ik geen uitspraken over, vond dat wel een terechte vraag.

BobbieMarley
Hoe dacht je dat de muziek in big bands vroeger gemaakt werd? Dacht je dat iedereen zomaar wat deed in een orkest? Dan zou allles geklonken hebben als het Vuilharmonisch orkest
Ze zeggen hier wel dat er bluesinvloeden zijn,maar kom dan met concrete aanwijzingen. En niet zo als Masimo dat er verwijzingen in de tekst naar de blues zijn. Als ik een liedje over Bach schrijf is het dan klassieke muziek?

avatar van Ataloona
Dat zegt Masimo ook niet. De teksten verwijzen niet (per se) naar blues, maar het zijn soms haast bluesteksten. (Weliswaar op de coole Sandmanwijze) Morphine was een band die allerlei oude stijlen vermengde in haar muziek. Rockabilly, 50's rock&roll, jazz, blues, crooning etc. Toch vind ik blues wel het voornaamste, al had alleen rock als genre-aanduiding op MuMe prima voldaan. Verder kun je eventjes de berichten hier of gewoon via google zoeken. Ik kom geen recensie/site tegen die blues niet noemen als (één van de) genre-aanduidingen. Jazz overigens ook niet, maar uiteindelijk kun je hier maar twee genre-aanduidingen neerzetten...

Verder kan ik Stefan wel begrijpen in zijn twijfel over gestructureerde jazz. Laat ik in ieder geval even opmerken dat er maar weining tot bijna geen jazzcomponisten zijn of waren die alle handelingen binnen een jazzstuk (dus solo's, wat doet de drummer, de saxofonist etc.) van te voren(!!!) wisten te bedenken, laat staan uitschrijven en echt componeren. Uiteindelijk komt het ook tot stand via jams, improvisaties en vergezochte hersenspinsels. Veel practice and repetition uiteindelijk..

avatar van Ronald5150
Met slechts beperkte middelen (bas, drums en saxofoon) weet Morphine toch een spannend en intrigerend geluid te creëren dat nergens verveeld. Op "Good" hoor ik een intrigerende mix van rock, jazz en blues. En dat dus met slechts drie instrumenten en hier en daar aangevuld met wat strijkers of geluidseffecten. En dat is een hele prestatie. Vooral op de nummers waarop het tempo wat lager ligt wordt de muziek dreigender, donkerder en wordt de sfeer van een rokerige nachtclub goed geëvenaard. Persoonlijk vind ik de tweede plaat "Cure for Pain" net even wat consistenter, maar ook "Good" is van een uitzonderlijk goed niveau. Morphine is een band om te koesteren, ondanks dat deze door het overlijden van Mark Sandman niet meer actief is. Dit is eigenzinnige muziek die je dwingt om je best te doen. Maar als je er de tijd voor neemt is het heel verslavend.

avatar van Shelter

dus conclusie: je vindt het een goed album?

avatar van Ronald5150
Shelter schreef:
dus conclusie: je vindt het een goed album?

Op basis van mijn score en toelichting, lijkt me dat de enige juiste conclusie.

avatar van Shelter

mee eens dan

avatar van Misterfool
Laatst deze plaat gehoord bij een van mijn vrienden. Gave muziek. Héérlijk groovende rock, met trieste teksten.

avatar van Lura
Misterfool schreef:

Mag ik geen enkele serieuze muziekcollectie ontbreken, Misterfool! En niet alleen dit album van deze groep.

"I can tell you taste like the sky, cause you look like rain"

Mensen die het hele album niet kunnen afluisteren missen met "the others side" toch echt een van de pareltjes van Morphine...eentje die niet zou misstaan op een echte "best of" van deze band...