Morphine - Good (1992)

Rock / Blues
Label: Accurate

1. Good (2:34)
  2. The Saddest Song (2:53)
  3. Claire (3:07)
  4. Have a Lucky Day (3:28)
  5. You Speak My Language (3:25)
  6. You Look Like Rain (3:38)
  7. Do Not Go Quietly Unto Your Grave (3:18)
  8. Lisa (0:49)
  9. The Only One (2:43)
  10. Test Tube Baby / Shoot'm Down (3:09)
  11. The Other Side (3:52)
  12. I Know You (Part I) (2:18)
  13. I Know You (Part II) (2:48)
gelul!

djeffibrelich
je draagt dit album in je hart blijkbaar, paalhaas.

djeffibrelich
weer eens opgezet, als iemand een zware liefde voor dit album heeft, dan is dat meer dan terecht.als iemand zou beweren dat the saddest song het beste liedje ooit is zou ik de persoon niet eens tegen durven te spreken.paalhaas sprak al over een noir sfeer, dat voel ik ook als ik er naar luister, hetzelfde krijg ik bij dummy van portishead.je ziet zo een beeld voor je van dat je in een noir film zit en koffie zit te drinken in een rokerige kroeg terwijl het buiten donker is en regent en morphine op de achtergrond staat te spelen.

avatar van Oldfart
dat was ook zo'n beetje de sfeer waar Sandman jaren lang in heeft gespeeld; kleine donkere clubs.

djeffibrelich
dat komt goed over op de plaat.
lijkt me ook heel erg leuk om bij oude morphine optredens te zijn geweest.ik heb een aantal beelden gezien op youtube en sandman was een erg charismatisch persoon.
deze man wordt gemist.

avatar van Oldfart
ik heb Morphine alleen een keer Pink Pop zien openen; was het tegenovergestelde: klaarlichte dag, 's morgens vroeg: en toch maakten ze het helemaal waar.

ik ben jaloers op je.
ik heb een opname gezien van the saddest song live ergens in een club, en wat me opviel is dat zn stem wel heel erg baritone is,maar net zo krachtig. en je merkt het nog meer dan op het album.en dat ze het liedje op een andere manier speelden en ook nog wat improviseerden.
ja ze maakten het waar.

Social_Mask
1 keer beluisterd en het klinkt erg goed. Aan de stem moet ik nog eventjes wennen, maar instrumentaal is dit erg goed. Prachtige sax, bas, drums, gek genoeg geen gitaar Maar jah, dat maakt het niet minder, integendeel zelfs. Mijn favorieten zijn voor nu You Look Like Rain, Have a Lucky Day en de 2 prachtige afsluiters.

Maare..is dit niet meer Jazz/Rock?

avatar van Paalhaas
Ik vind Blues/Rock treffender.

Social_Mask
Zou best kunnen, ik heb niet veel verstand van Blues, meer van Jazz. Maar wat is er dan blues aan dit album(behalve de zanger)?

fredpit
Blues/Rock met traditionele jazzinstrumenten sax/bas/drums

Social_Mask
Erg mooi dit. Vind de zanger echt een prachtige stem hebben. Heerlijke instrumenten, ook die solo (Lisa) vind ik meesterlijk. Allemaal zeer sterke nummers, geen enkele echt minder dan de ander. Alles op hoogniveau. Alleen nr 10 vind ik wat minder dan de rest.

4,5* voor dit prachtige album (heb het gevoel dat ik dit nog veel ga draaien)

Social_Mask
Meesterlijke plaat. Hoe prachtige alle instrumenten samen gaan met de zang. Echt Dit is 1 van de mooiste plaaten die ik ooit heb gehoord, het klink bijna perfect. Ik geef hier 5* voor en een plaats in mijn top10. Ik weet niet hoe ik aan dit album ben gekomen, maar ik ben zeer blij met dit. Prachtig!

Dit album verdient veel, veel meer aandacht.

avatar van musicfriek
Social_Mask schreef:
Dit album verdient veel, veel meer aandacht.

Zegt het voort, zegt het voort Nog steeds in mijn top 10 ook, blijft een subliem album. Beter dan de opvolger ook, maar dat is persoonlijk. Weet dat velen het daar niet mee eens zijn. Vind de 'sfeer' op dit album relaxter en intiemer. Klasse-album!

musicfriek schreef:

Zegt het voort, zegt het voort

Ben ermee bezig

voltazy

Ben ermee bezig

zijn al 58 stemmen, toen ik dit net ontdekte, iets van 20, dus het gaat al lekker

Social_Mask
Maar dat komt, jammer genoeg, niet door mij..

Ik heb dit album trouwens een stuk hoger in mijn top10 gezet, hij kan nu alleen maar stijgen. Nummer 1 of 2 wordt ie niet, maar misschien nog wel nummer 3. Allemaal zeer mooie nummers, werkelijk prachtig. Schande dat het zo weinig stemmen heeft..

avatar van Oldfart
Vannacht er een vijf steren plaat van gemaakt; heeft even geduurd maar 'Good' is minstens zo goed als 'Cure for Pain'.
Heerlijke intense muziek; groots !!

Social_Mask
Mijn nieuwe nummer 1 Gisteren en vandaag beluisterd en ik kreeg door dat dit het beste is wat ik tot nu toe op muzikale gebied heb gehoord. Prachtige stem en instrumentaal vult dit elkaar perfect in! Ik denk niet dat ik snel iets zal vinden dat beter is dan dit. Perfectie zeg ik je, perfectie!

avatar van Paalhaas
En je zei nog wel: "Nummer 1 of 2 wordt-ie niet, maar 3 misschien wel."

De opvolger.

avatar van Paalhaas
Pff, dat is wel zo'n ontzettende kutplaat, die opvolger.

Social_Mask
Neej, ook erg sterk de opvolger, maar mist de sfeer van dit album.

avatar van HiLL
Die is wat mij betreft gelijk.

Social_Mask
Ik bedoel dat het hier intiemer is, erg mooi en rustig, lekker donker. Het krijgt mij helemaal stil van bewondering.

Nee dat is niet waar.

djeffibrelich
net weer even naar dat mooie rustige en melancholische stukje in ''claire'' geluisterd, dat stukje waar sandman iets in de geest van :''i don't miss her at all'' uit begint te kramen.

dan herriner je weer eens hoe wonderschoon deze muziek is.

''cure for pain'''heeft meer energie, swingt wat meer dus je krijgt er ook een ander gevoel bij.

Social_Mask
Zit dit weer te beluisteren... en het weet me nog steeds in mijn ziel te raken. Stuk voor stuk meer dan prachtige nummers. Als er een hemel bestaat zal god zeer waarschijnlijk morphine draaien.. en dat is good.

avatar van Droombolus
Lekkere plaat, de liedjes zijn natuurlijk helemaal hieperdepiep, maar je kan horen dattie op een budget van niks opgenomen is. D'r zit gewoon veel te weinig hoog in om al het bariton geweld nog een beetje in perspektief te krijgen. Een remastertje misschien damesheren platenmaatschappij piepels ? Dank !

avatar van LeRoi
Wat ik mij zo afvraag, lusten 'Morphine-adicts' ook 'Red Snapper'?