Morphine - Good (1992)

Rock / Blues
Label: Accurate

1. Good (2:34)
  2. The Saddest Song (2:53)
  3. Claire (3:07)
  4. Have a Lucky Day (3:28)
  5. You Speak My Language (3:25)
  6. You Look Like Rain (3:38)
  7. Do Not Go Quietly Unto Your Grave (3:18)
  8. Lisa (0:49)
  9. The Only One (2:43)
  10. Test Tube Baby / Shoot'm Down (3:09)
  11. The Other Side (3:52)
  12. I Know You (Part I) (2:18)
  13. I Know You (Part II) (2:48)
avatar van VanDeGriend
Deze in ieder geval wel

Ik niet... moet dat dan?

avatar van Zachary Glass
1994 was toch wel degelijk een sleuteljaar qua muziek, voor mezelf.

Wachtend op moeder in de auto maakte ik kennis met dEUS ("Uh? Wat is dat vioolgekras vreemd, maar toch verdraaid verslavend!"), een maand of twee later kwam Tom aangewandeld met een tape waarop "kromme" muziek (dixit Dominique) te vinden was.

"Test Tube Baby/Shoot 'Em Down" - wàt voor spannende songtitel was me dat, zeg? De muziek zinderde van de onderhuidse, netelige spanning. En nu ik opnieuw "Good" beluister - kom ik opnieuw tot dezelfde bevinding.

1994 was een fijn jaar: dEUS, Tindersticks & Morphine. Sedertdien ging het allemaal bergafwaarts

Weet je wat? Ik ontken mijn leeftijd, weiger morgen op het werk te verschijnen en trek me gewoon dagenlang terug in het plaatselijke bos met mijn IPod

avatar van LeRoi
Social_Mask schreef:

Ik niet... moet dat dan?

Gelukkig 'moet' niets...maar ja, niets in dit leven is zonder reden....

Social_Mask
Ohw, ik zie dat ik het verkeerd gelezen heb. Ik dacht dat er stond of de Morphine liefhebbers ook Red Snapper kennen.. Mijn vraag was eigenlijk: Zijn ze goed?
Sorry voor het misverstand, my bad

avatar van dix
dix
Wat ik mij zo afvraag, lusten 'Morphine-adicts' ook 'Red Snapper'?

Graag met een zoutkorst uit de oven.
Begeleid met een Elzasser Pinot Gris.

avatar van LeRoi
....that's what I Like ('You Got Baaaaaaaaaaad Taste', vrij naar The Cramps...luister eens naar 'Off The Bone'!)... ...('The Wine Was Fine Indeed'........vrij naar Beastie Boys 'The In Sound From Way Out')
Idd vind ik Morphine heerlijk, overigens voor barriton sax liefhebbers: Luister eens naar Leo Parker's 'Let Me Tell You About It', zoals dat ook voor Red Snapper geld...ongeveer dezelfde tijd en genre.....

Unieke band met een fantastische Mark Sandman. De combinatie van instrumenten + zijn stem zijn echt geweldig op dit album.

avatar van Poa
Poa
Wat is dit eigenlijk een geweldig stukje muziek De sfeer druipt er aan alle kanten af, al duurde het even om dat in te zien. Nummers vol met passie, maar altijd beheerst uitgevoerd. Ik verhoog naar 4*, maar hier zit meer in.

avatar van heicro
Dankzij jullie posts heb ik dan eindelijk weer eens een band ontdekt die een plaats in mijn Top 10 heeft gehaald en geniet ik elke keer weer van deze unieke muziek. Hiervoor mijn hartelijke dank.

avatar van Shelter
the saddest song... vind ik een erg relaxed nummer.
De rest nog niet gehoord

avatar van NIN
NIN
Heb hem nog maar 2 keer beluisterd, maar ben ervan overtuigd dat het één van mijn favorieten zal worden! De combinatie van de bassgitaren en jazz gaan opmerkelijk goed samen.

avatar van BlueVelvet
Ik heb deze prachtige plaat een plekje in mijn top 10 gegund. Good is zo warm, met de stem van Sandman die over de basklanken zweeft.
Repetitie speelt een grote rol, meteen met openingsnummer Good:
Something tells me, something tells me, something tells me you can read my mind
Something tells me, something tells me, something tells me you can read my mind yea
Something tells me you can read my mind, your brain is calling to me one more time
Your brain, your brain, your brain is calling to me one more time

en het volgende nummer begint met de tekst
On my first day back
my first day back in town
My first day my first day back in town

Fantastisch.

pretfrit
da's typisch blues he...

avatar van Paap_Floyd
Toch maar een halfje erbij. Meer diepgang en sfeer dan de, eveneens, geweldige opvolger (die het ook bij mij altijd beter deed.)

Social_Mask
Ik ben vast niet de enige die dat vindt, maar wat een geweldige intensiteit heeft Shoot'm Down toch! Op het eind wanneer Sandman alle remmen losgooit, z'n longen uit zijn lijf schreeuwt... De oerkreet van een man die het gehad heeft, krankzinnig wordt en afscheid neemt van deze bedorven wereld met de woorden: shoot'm down!

Advies waar ik mij, zo nu en dan, geneigd ben aan toe te geven. En probeer het mij eens kwalijk te nemen.

Marko
Zelf heb ik weinig met blues, vrijwel geen kennis van de muziek, maar dit is zeker een mooie hybride tussen de blues en alternatieve rock. Mark Sandman (helaas overleden op het podium lees ik net, ik vraag me nu opeens af of veel muzikanten dat een romantische dood voor zichzelf zouden vinden) heeft een mooie lage stem, en de lage tonen staan centraal op Good. De blaasinstrumenten omlijsten de onrustige baslijn en in combinatie met de stem vormen deze geluiden echt een samenhangende drie-eenheid, de signature sound van dit album. Af en toe wordt het tempo opgeschroefd en laten de bandleden zien wat ze op muzikaal vlak in hun mars hebben, zoals op het jazzy You Speak My Language.

Veel herhaling op deze plaat, dat schijnt zoals hier al reeds verteld is bij de blues te horen, ik vind het album op enkele momenten wat repetitief klinken. Na veertig minuten Morphine heb ik daarom meestal wel genoeg gehoord, maar er zijn van die typische blauwemaandagavonden waarop deze muziek ongetwijfeld extra tot zijn recht komt. Ik ga deze plaat in ieder geval snel draaien bij het biljarten met maten, ik ken één iemand die dit op handen zal gaan dragen.

Het mooiste moment van Good?
Wat mij betreft vindt de luisteraar deze in het nummer You Look Like Rain:

I want to know what you got to say
I can tell you taste like the sky
'Cause you look like rain

Kippenvel.

avatar van Paap_Floyd
Hoppa, 5*

avatar van kobe bryant fan
Wat een prachtige plaat is dit! De warme baslijnen samen met de prachtige blazer en het fantastische gedrum maken dit instrumentaal een plaat om van te smullen. Maar ook Mark Sandman zingt erg goed zijn erg lage stem past goed bij de sterke baslijnen.

avatar van The Scientist
Blazers? het is er maar eentje

Aangepast.

Morphine - Good

Erg mooie plaat van Morphine naar mijn mening nog beter dan Cure For Pain.
De plaat start met het titelnummer Good, het basspel klinkt erg goed en warm.
Ook de sax die bespeeldt word door Dana Colley klinkt goed.

De drums klinken erg fris en houden het tempo er goed in.
Mijn favoriet is You Speak My Language de sax is prachtig en het refrein wordt schitterend gezongen door Mark Sandman.
Een 4,5* voor dit schitterende Good.

IJsbergsla
Dit indrukwekkende album ga ik nu opwaarderen naar de maximale score en ik druk tegelijkertijd de repeatknop in.

BobbieMarley
Dat zie ik nu pas, waarom staat er hier eigenlijk bij muzieksoort blues?

avatar van freakey
BobbieMarley schreef:
Dat zie ik nu pas, waarom staat er hier eigenlijk bij muzieksoort blues?

idd....

avatar van Paalhaas
Zo gek is dat nog niet hoor. Morphine komt voort uit Treat her right, en dat was echt bluesrock. Morphine zelf tapt inderdaad uit meer vaatjes, maar samen met jazz en rock is blues misschien wel de grootste invloed.

avatar van Masimo
bv. ook terug te zien in teksten, en ook muzikaal zitten er zeker wel blues-elementen in

avatar van Ataloona
Gewoon moderne blues.

BobbieMarley
Masimo schreef:

Nou, dan zitten die wel heel goed verborgen, want ik hoor het absoluut niet. Voor mij is Morphine gestructureerde jazz en niks anders.

avatar van korenbloem
gestructureerde jazz? is dat niet zo iets als vrijheid in kooi?