Tears for Fears - Songs from the Big Chair (1985)

3,70

Label: Mercury

1. Shout (6:31)
  2. The Working Hour (6:29)
  3. Everybody Wants to Rule the World (4:09)
  4. Mothers Talk (5:04)
  5. I Believe (4:54)
  6. Broken (2:38)
  7. Head over Heels / Broken [Live] (4:58)
  8. Listen (6:47)
  9. The Working Hour [Piano Version] * (2:10)
  10. The Maurauders * (4:18)
  11. Empire Building * (2:50)
  12. The Big Chair * (3:35)
  13. Pharaohs * (3:42)
  14. When in Love with a Blind Man * (2:27)
  15. Sea Song * (3:51)
  16. Broken Revisited * (5:17)
  17. The Way You Are [7" Version] * (4:59)
  18. Mother's Talk [7" Version] * (3:55)
  19. Shout [7" Version] * (4:53)
  20. Everybody Wants to Rule the World [7" Version] * (4:14)
  21. Head over Heels [7" Remix] * (4:18)
  22. I Believe (A Soulful Re-recording) * (4:42)
  23. Mother's Talk [Us Remix] * (4:17)
  24. Shout [Us Remix] * (8:03)
  25. Shout [US Dub Version] * (6:48)
  26. Everybody Wants to Rule the World [Urban Mix] * (6:00)
  27. Mother's Talk [Beat of the Drum Mix] * (8:58)
  28. Broken / Head over Heels / Broken [Preacher Mix] * (8:04)
305 BERICHTEN 6 MENINGEN
geplaatst: 16 januari 2015, 14:44 uur [permalink]
Ik heb de eerdere deluxe versie, en nu dus ook de superdeluxe box.

Ik heb even wat zitten vergelijken, maar volgens mij is het zo dat er een aantal mixen die op de eerdere versie, niet op de deze superdeluxe versie staan.. dat houdt dus in dat ik die weer moet gaan houden 😐

Ik heb denk ik ondertussen wel 6 verschillende versies van dit album... het is dat het zo'n enorm goede plaat is....

avatar van dazzler
dazzler (crew)
geplaatst: 16 januari 2015, 15:36 uur [permalink]
lennon schreef:
Ik heb even wat zitten vergelijken, maar volgens mij is het zo dat er een aantal mixen die op de eerdere versie, niet op de deze superdeluxe versie staan.. dat houdt dus in dat ik die weer moet gaan houden.

Dat zou ik durven betwijfelen. Misschien worden ze anders genoemd.
Kan je voorbeelden geven? Andersom is zeer zeker wel het geval.

geplaatst: 16 januari 2015, 15:56 uur [permalink]
Ik moet er even wat dieper induiken, maar een eerste vergelijking leek er wel op dat het zo was.

avatar van sjoerd148
geplaatst: 16 januari 2015, 20:45 uur [permalink]
Ik had toch best aardige verwachtingen van dit album, echter deze worden deels ingelost.
De singles Shout, Everybody Wants To Rule The World en zeker ook Head over Heels zijn erg goed. Daar tussenin te wisselvallig. I Believe is een behoorlijke opgave om door te komen evenals de slottrack - 3,5*

avatar van Korreltje Zout
geplaatst: 17 januari 2015, 04:17 uur [permalink]
Dit album krijgt van mij zo'n hoog cijfer louter vanwege die drie top-nummers. Laten we eerlijk zijn, dit zijn de nummers waardoor we het 30 jaar na dato nog over dit album en deze band hebben. Mijn cijfer voor een album hangt normaliter af van de beste 3-4 nummers, niet van het gemiddelde niveau, of van de opvullers op een album. Anders zou een album vrijwel nooit een 5 kunnen scoren. Al mijn favoriete artiesten hebben albums met mindere nummers.

avatar van TEQUILA SUNRISE
geplaatst: 17 januari 2015, 11:51 uur [permalink]
Vergeet The Working Hour niet, onderschat pareltje wat mij betreft.

avatar van Heer Hendrik
geplaatst: 17 januari 2015, 19:24 uur [permalink]
TEQUILA SUNRISE schreef:
Vergeet The Working Hour niet, onderschat pareltje wat mij betreft.

Yep. De toptrack/song van dit album

geplaatst: 18 januari 2015, 00:35 uur [permalink]
Heer Hendrik schreef:

Yep. De toptrack/song van dit album

Volledig mee eens

avatar van Tony
geplaatst: 14 maart 2015, 15:47 uur [permalink]
Net weer eens opstaan, nav. de 80's week op Radio 2. Nostalgie. Erg van genoten, de momenten dat ik kon luisteren van en naar mijn werk. Meteen maar de conclusie getrokken dat het toch echt mijn decennium in de popmuziek was. Niet vreemd, was 12 tot 22 jaar in de '80's, de vormingsjaren....

Anyway, over het album. Na Shout (prima nummer hoor, maar aangezien ik destijds bij uitkomen de maxi heb aangeschaft, net iets te vaak gehoord denk ik) barst dit album in volle pracht los. The Working Hour is terecht genoemd hierboven, prachtnummer. Maar ook daarna weet TfF het niveau hoog (I Believe, Listen) tot zeer hoog (Mothers Talk, Broken, Head over Heels) te houden. Iets wat op de voorganger naar mijn idee niet helemaal is gelukt. Halfje erbij voor dit icoon van de '80's. How tiiiiime fliiiieeeesss. Geweldige band toch stiekem hoor.

geplaatst: 21 maart 2015, 16:32 uur [permalink]
Ondanks de recente aanschaf van de box heb ik nu toch weer de lp eens opgezet. Een van de eerste die ik als klein ventje kocht. 25 gulden was voor mij een vermogen destijds, en ik heb deze plaat dan ook gekoesterd. Het was in waarde bijna als goud, en de inhoud eveneens. Wat een goede plaat heb ik dit atijd gevonden.

Nu, 30 jaar later draait het inmiddels iets grotere ventje dezelfde plaat nog steeds. De kraken verraden het vele gebruik van de plaat, maar ook alle fijne herinneringen. Als 12 jarige was ik al gek van the working hour, en nu heb ik het volume weer wat hoger gezet toen die track begon. Na al die jaren niks aan kracht ingeboet, sterker nog, alleen maar toegenomen! Wat een knap album is dit zeg!

Was toen trots om dit album te hebben, en nu (vele versies later, want ik heb er wel 6 geloof ik) ben ik dat nog steeds!!!

geplaatst: 22 maart 2015, 00:44 uur [permalink]
Heel aardige plaat, maar een max score van vijf heb ik er nooit in gehoord.
Gek genoeg heb ik meer met de periode dat Orzabel de kar alleen trok. Nu was hij al de creatieve man achter TFF, ennuuh die Curt kan best lekker zingen hoor, maar het is dan ineens een stuk softer.
The Working Hour en Head Over Heels zijn de sterkste stukken in mijn beleving. Shout en Rule The World zijn leuke echo's uit het verleden en terechte hits....... maar voor mij een stuk minder memorabeler dan aanvankelijk gedacht.

geplaatst: 22 maart 2015, 07:18 uur [permalink]
Wisselvallig album van de heren ; hun eerste (debuut) blijft de beste, hoewel TTF niet zo mijn ding is. Wel een aantal sterke/catchy singles en een enkele goede album track.

geplaatst: 22 maart 2015, 11:18 uur [permalink]
bikkel2 schreef:
Heel aardige plaat, maar een max score van vijf heb ik er nooit in gehoord.

Ben het met je eens qua verdeling Orzabal en Smith. De man heeft supermooie albums gemaakt in zijn uppie, maar zijn niet te vergelijken met de 1e 2 album van deze band natuurlijk. Ik heb beide solo albums van Smith gehad, maar omdat ik ze gewoon niet uit kon luisteren (te saai, te lang, dat piepstemmetje...) heb ik ze maar weer weg gedaan. Roland's solo plaat echter.. die is nog steeds favoriet hier!!

geplaatst: 22 maart 2015, 12:40 uur [permalink]
Na dat keyboard album zo'n krachtige gitaarsolo neer zetten bij Shout. 👍
Ik blijf dit nummer ook waarderen, vind Everybody Wants To Rule The World minder.
Staat mij iets van bij dat er toen ook een of andere actie was voor een goed doel, waarbij Everybody Wants To Run The World gezongen werd.
Mothers Talk is weer geweldig; mooie baspartijen.

avatar van adri1982
geplaatst: 23 maart 2015, 23:01 uur [permalink]
Zeer goed album van het des tijds pop/rockduo Tears For Fears. 'Shout' opent dit album en blijft gewoon een erg mooi nummer. Goede tekst, goede gitaar- en drumsolo en lekker meezingbaar. Daarnaast zorgen 'The Working hour', 'Everybody rules the world' en 'Mothers talk' ervoor dat de A-kant van de plaat (ik heb deze ook lp) alleen maar uit goede nummers bestaat.
Op de B-kant vind ik 'I Believe' daarin tegen wat zoetsappig, ondanks de teksten van het nummer goed bedoeld zijn. 'Listen' klinkt net alsof je in een film beland, En ja, daarna komen voor mij de twee beste nummers van het album; 'Head over heels', en 'Listen' die sprookjesachtig mooie stukken bevat en een boodschap uitbrengt.

geplaatst: 23 maart 2015, 23:03 uur [permalink]
Volgens mij was Tears for Fears rond deze tijd nog een kwartet (al staan ze wel met zn tweëen op de hoes).

avatar van FunkStarr
geplaatst: 2 april 2015, 15:15 uur [permalink]
Alweer zo'n Britse 80's band welke ik nu aan het ontdekken ben. Het nummer Shout kende ik natuurlijk al, en ook EWTRTW. Lekkere muziek en heeft zo'n typische Britse sound vergelijkbaar met een Depeche Mode of misschien zelfs Duran Duran. De Britse sound waar ik een zwak voor heb. Tips op dit gebied zijn altijd welkom.

geplaatst: 2 april 2015, 15:41 uur [permalink]
Tip: Talk Talk of The Fixx misschien zelfs....

geplaatst: 2 april 2015, 16:48 uur [permalink]
Vandaag nog eens beluisterd en kan me niet vinden in sterren hoger dan 3,5. Nou boeit dat me verder niet en moet elke user dat zelf weten, maar verbaas me er wel over.

geplaatst: 2 april 2015, 17:08 uur [permalink]
Het verbaast met dat het je verbaast. Is het een reactie in de trant, dat jouw smaak verfijnder is? Dat jij wél weet wat goed is, en anderen niet?

Zo'n plaat als dit belichaamt een hoop, van wat ik zoek in popmuziek. Voor dit type popmuziek, is dit een prachtplaat. Nog nét niet zo mooi als de opvolger, maar het komt in de buurt.

geplaatst: 2 april 2015, 17:59 uur [permalink]
Hun eerste drie platen zijn totaal verschillend, en allemaal eigenlijk voor een ander publiek.
Ik heb het minste met hun derde.

geplaatst: 2 april 2015, 18:52 uur [permalink]
deric raven schreef:
Ik heb het minste met hun derde.

Ik vind ze alle 3 geweldig! Dus ik heb een gespleten persoonlijkheid 😛 (3 eigenlijk)

geplaatst: 2 april 2015, 19:09 uur [permalink]
Jij bent waarschijnlijk ook een grotere The Beatles liefhebber dan ik, misschien dat ik daarom minder met hun 3e heb.
Songs From The Big Chair heb ik heel lang hoger gewaardeerd dan The Hurting, maar vind die ondertussen beter.
Ik hoorde vanmorgen nog Head Over Heels; eigenlijk ook een prachtsong.
Die vind ik samen met Shout en Mothers Talk er wel uitspringen.
Everybody Wants to Rule the World heb ik vanaf het begin af aan wat minder gevonden.

geplaatst: 2 april 2015, 19:27 uur [permalink]
Ozric Spacefolk schreef:

Als jij dat zoekt , fijn voor je, maar het is geen top-plaat/klassieker en dat is mijn mening; daarmee moet je het doen. The Hurting is hun beste, niet echt mijn ding, maar wel de beste. Een gemiddelde van 3,69 betekent dat de stemmers het gemiddeld een ruime voldoende geven, meer niet.

Jij benadert het erg persoonlijk, ik veel minder. Veel plezier ermee.

geplaatst: 2 april 2015, 19:43 uur [permalink]
Dit was hoe dan ook hun doorbraakalbum bij het grote publiek; en terecht!
Shout hakte er bij mij gelijk in, en niet alleen bij mij, bereikte al snel de eerste plek.
Opvolger Everybody Wants To Rule The World bereikte een tweede plek in de toplijsten.
Mad World en Change kwamen niet verder dan de tipparade.
The Hurting verkocht prima, maar ik ben daarna pas op zoek gegaan na Songs From The Big Chair.
Zoals ik al zei; The Hurting is ondertussen mijn favoriet, maar deze was hitgevoelig en zeker een goed album.

geplaatst: 2 april 2015, 20:12 uur [permalink]
Raar om zo te stellen, wat wél of niet hun beste plaat is.

Is de eerste plaat hun beste? Geen idee. Sommige vinden van wel, anderen niet. Maar ik ga niet bij die plaat zaniken dat Big Chair een betere plaat is. Ik neem niets persoonlijks op, maar ik heb een beetje moeite met muzieksnobs, that's all... Fijne avond!

geplaatst: 2 april 2015, 21:06 uur [permalink]
Get off that big chair people 😉

avatar van FunkStarr
geplaatst: 2 april 2015, 21:40 uur [permalink]
Ozric Spacefolk schreef:
Tip: Talk Talk of The Fixx misschien zelfs....

Talk Talk heeft wel een paar aardige nummers, The Fixx vind ik niets aan 😉 Maar bedankt voor de moeite.

geplaatst: 2 april 2015, 21:56 uur [permalink]
FunkStarr, bekend met Human League en INXS?

avatar van TEQUILA SUNRISE
geplaatst: 3 april 2015, 01:20 uur [permalink]
Icehouse? A Flock Of Seagulls?