Big Big Train - The Underfall Yard (2009)

Label: English Electric

1. Evening Star (4:53)
  2. Master James of St. George (6:19)
  3. Victorian Brickwork (12:33)
  4. Last Train (6:28)
  5. Winchester Diver (7:31)
  6. The Underfall Yard (22:54)

met Francis Dunnery

avatar van Papartis
Prachtig nieuw album van deze Britse prog rock band.
Met een nieuwe zanger.
Is net uit . Zeker het luisteren waard. Voorlopig een 4.0 maar er zit meer in.
Ook met prachtig artwork.
Zie www.dprp.net voor een recensie.

avatar van Flipper
Eén van de beste prog releases van de laatste tijd.

Eigentijds maar met een 'Trick of the tail' - feel.

Inderdaad, de dprp-recensie vat het goed samen 10/10

Een heerlijk album, en de duidelijke verwijzingen naar het vroege post-Peter Gabriel tijdperk zijn geenszins storend.

avatar van Running On Empty
Oops dit is een beauty zeg. Zo af en toe komt er een plaat uit de lucht vallen van een band waar je nog nooit van had gehoord en dit is er voor mij zo eentje. Meteen bij de eerste luisterbeurt pakte de plaat mij al. Echt geweldig. Heb meteen de vorige plaat van de heren even besteld in de hoop dat die ook zo goed is.

avatar van ad6922
Heb deze nu voor de 2e keer opstaan. Normaal moet
ik er dan nog een aantal keer doorheen om een goed beeld te hebben van een album. Echter dit album pakt me meteen.

Score volgt later.

nicoot
Man man, 2x beluisterd en helemaal verkocht. Wat een beeldschone muziek.

Na een tiental luisterbeurten wordt alles nog zoveel mooier. Uitblinker The Underfall Yard uiteraard, maar de rest moet er zeker niet voor onderdoen. Ik zou geen aparte nummers kunnen opnoemen, want ze zijn allen zo goed, gevarieerd en uniek op hun eigen manier.

By the way: Big Big Train heeft slechts 10 fans méér op Facebook dan m'n eigen band, best wel grappig eigenlijk Maar da's geen maatstaf denk ik.

Deze onafhankelijke groep blijf ik sowieso volgen. Prachtige muziek. Cd van gekocht na het optreden van Gazpacho in Zoetermeer, zonder te weten wat ik moest verwachten dan nog. Op hun site kan je een aantal nummers gratis downloaden, gierig zijn ze ook al niet!

avatar van Soul Dreamer
Victorian Brickwork en het titelnummer! Wat zijn die mooi! De rest is niet slecht, maar kan niet tippen aan deze twee nummers...

avatar van snarf349
...Wat ik het meest waardeer van deze band is dat ze op een relaxte manier progrock maken en niet van die Emile Ratelband prog.

nicoot
"we need to finish off recording and mixing the Far Skies Deep Time EP that we're planning for an autumn release. The EP should come in at 40 minutes plus, so some might call it an album, but for us it's a (rather substantial) hors d'oeuvre [...] before the release of the English Electric album, which is due in 2011."

Bron: bigbigtrain.blogspot.com

Een nieuwe EP in de herfst en een nieuwe plaat in 2011, heerlijk!

avatar van Brunniepoo
Geweldige plaat, met de door Soul Dreamer genoemde nummers als hoogtepunten.

Goed ook om te horen dat er weer nieuw werk aan komt, ze zitten in ieder geval niet stil.

avatar van Svendra
Sfeervolle progrock, goede musici. Dat koperwerk in Evening Star en Victorian Brickwork is een mooie vondst.

Toch had ik na alle lovende kritieken iets meer verwacht. Heel spannend wordt het niet bij mij, misschien wel door de nogal vlakke zang (qua melodie).

Wie weet groeit het nog een halfje naar boven.

avatar van snarf349
nicoot schreef:

Bron: bigbigtrain.blogspot.com

Een nieuwe EP in de herfst en een nieuwe plaat in 2011, heerlijk!

Is uit nu. Ligt helemaal in de lijn van dit album, rustig voortkabbelende prog-rock. Goed gespeelt, goede zanger.

avatar van Brunniepoo
snarf349 schreef:

Zie Big Big Train - Far Skies Deep Time (2010)

avatar van Svendra
Svendra schreef:
Wie weet groeit het nog een halfje naar boven.
Eén jaar later alsnog.

nicoot
En in 2012 verschijnt hun nieuwe plaat 'English Electric', een dubbelaar (!) met interessante tracktitels als o.m. 'East Coast Racer', 'A Boy in Darkness', 'Hedgerow', 'The First Rebreather', 'Summoned by Bells' en 'Keeper of Abbeys'. Langste track duurt 15 minuten heb ik een paar maanden terug gelezen.

Voor meer info: maak je lid van hun Facebookgroep - er verschijnt volgend jaar ook nog een best of/b-sides album genaamd 'Station Masters'.

avatar van MilesFromNowhere
Ik ben het album tegengekomen op progstreaming. En wat ben ik daar blij mee! Altijd leuk om weer iets nieuwe en interessants te ontdekken.

avatar van Mindscapes
Teaser video van het nieuwe album 'English Electric Vol. 1', dat op 3 september uitkomt. Deel twee komt volgend jaar uit en we krijgen nu al 60 minuten! Voor een luttele 9 pond te pre-orderen op hun officiële website, inclusief verzendingskosten!! De teaser video klinkt alvast heerlijk, wat mij betreft.
Aanschouwt ende aanhoort: YouTube - English Electric

avatar van El Stepperiño
Doet me goed deze cd

Misterfool
Dit vond ik vroeger toch een heel stuk beter dan tegenwoordig. Er zijn altijd 2 valkuilen bij prog . Ten eerste moet het priegelgehalte niet te hoog zijn . Dit omzeilt big big train met verve. Passages krijgen voldoende ademruimte en er zijn geen geforceerde tempowisselingen te bekennen. De tweede valkuil doemt echter op als progbands de eerste valkuil trachtten te ontwijken: " Een sentimentele en gelikte sound ". De brand trapt hier met beide benen in. Het helpt ook niet dat de zanger behoorlijk vlak is. De samenzang, die dit gebrek soms lijkt te verbloemen, levert deze plaat weinig punten op. Met de hakken over de sloot kan ik hier toch nog 3 sterren aan verpatsen .

avatar van Mindscapes
Ik zou zeggen, ga eens voor het vervolg, English Electric Part One. Met op 4 maart Part Two. De hoogdag nadert!

avatar van Wolter
Wow, dankzij musicmeter deze band op het spoor gekomen en er zijn maar weinig albums, of nummers waarbij ik het gevoel heb dat de band dreigt te ontsporen. Eigen geluid met weliswaar duidelijk herkenbare invloeden (daar doen ze zelf ook niet ingewikkeld over) en toch heeft ieder album een andere sound!

Op hun fb-pagina komen ook talloze tips voor andere bands voorbij.

avatar van Clownvis
Het mooie van MusicMeter is het ontdekken van nieuwe muziek. Zo ook dit, ik kwam de naam Big Big Train ergens tegen op dit forum en mijn nieuwsgierigheid werd gewekt. Wat een geweldige muziek is dit. Deze CD vind ik tot nu toe het beste wat deze groep heeft gemaakt. De afwisselendheid, goede zang en melodieuze nummer vormen de CD tot een eenheid, waarvan het laatste lange nummer er wat mij betreft uitspringt. Voorlopig gepindakaast maar dit wordt wel mijn eerstvolgende aankoop op CD. 5 sterren.

En aangeschaft en een plaatsje in mijn top 10

Clownvis schreef:
En aangeschaft en een plaatsje in mijn top 10

Je hebt het concert van de eeuw gemist drie weken geleden, hun eerste echte concert in 25 jaar, twee avonden en een namidag in Londen, waar ze o.a. Victorian Brickwork en de titeltrack gespeeld hebben. Met blazersorkest was absoluut subliem...

avatar van Clownvis
ik had het inderdaad gelezen op Progwereld. Echter Londen was net te ver voor mij. Maar als ze ooit in Nederland komen hou ik mij aanbevolen (moeten ze alleen geen 25 jaar overdoen gezien mijn leeftijd ).

avatar van Mindscapes
Een prachtige live-versie van Victorian Brickwork werd zonet vrijgegeven (van de concertenreeks vorige maand). Om duimen en vingers bij af te likken: Victorian Brickwork by Big Big Train live in London - YouTube

avatar van Bonk
Dank voor de tip Mindscapes. Inderdaad om je vingers bij af te likken, ik wist niet dat ze live ook zo veel klasse ten toon weten te spreiden. Het wordt toch wel eens hoog tijd om een concertje mee te pikken van deze geweldige band!

Bonk schreef:

Ze treden nooit op. Het waren vorige maand hun eerste 3 concerten in 17 jaar. En eerste ooit in deze uitvoerige bezetting ze hadden ze meer dan een jaar geleden aangekondigd en die zaal van 300 man was 3x meteen uitverkocht (14, 15, 16 augustus was dat). Volgende concerten zullen pas over enkele jaren plaatsvinden door afstemming van agenda's en financiën. Wel een nieuwe plaat genaamd Folklore begin 2016 en een live registratie (Stone and Steel), niet van deze concerten, wel van dezelfde set live gespeeld in de Realworld Studios.

avatar van Bonk
Lekker is dat Mindscapes! Eerst me lekker maken met die link en daarna met dit verhaal op de proppen komen
Achteraf staat het me ook wel bij, verklaart ook waarom ik me al niet kon herinneren dat ik een concert van hen in Nederland overgeslagen had
Wel zonde, want kreeg er al zin in naar aanleiding van de opnames. Goed in de gaten houden dus en nog maar een paar jaartjes wachten...

De eerste 2 cd's van BBT die ik heb gekocht waren Folklore & Grimspound. Super cd's ………….
Nu The Underfall yard aangeschaft.
Een "groei cd " vind ik. Score volgt...………

Toch een band die ik live eens wil bezig zien & horen.