System of a Down - Toxicity (2001)

3,81

11. Shimmy (1:51)
  12. Toxicity (3:38)
  13. Psycho (3:45)
  14. Aerials (6:11)
  15. Sugar [Live] * (2:27)
  16. War? [Live] * (2:48)
  17. Suite-Pee [Live] * (2:58)
  18. Know [Live] * (3:03)
  19. Johnny * (2:09)
265 BERICHTEN 1 MENING
avatar van joeri_musicfreak
geplaatst: 12 maart 2011, 21:19 uur [permalink]
ik heb deer dance ook als favoriet aangekruist

avatar van Thestrals

geplaatst: 30 mei 2011, 17:49 uur [permalink]
De afsluiter is echt geweldig, Aerials. De opening, geweldig!
Natuurlijk begint het album ook geweldig, is het midden ook geweldig.
Maar ik leg toch even de nadruk op Aerials, omdat dat toch bij een van mijn favoriete nummers hoort. Net Zoals Bounce, Dear Dance, en ga zo maar best veel nummers verder!
Zeker een erg goede plaat.

avatar van Urbanoetang
geplaatst: 10 september 2011, 16:52 uur [permalink]
Er zijn maar weinig metalbands die mij kunnen bekoren; bands als Opeth, Mastodon en Isis komen hier af en toe nog weleens voorbij, maar de meeste metaltips die ik binnen krijg zet ik na het openingsnummer al af. De populairste uitzondering op deze regel is SOAD; en hoewel ik de band vergeleken bij bovengenoemden verreweg de minst kwalitatieve muziek vind maken, kan ik er het meest van genieten.

De band heeft een zéér generieke, melodieuze, en lieve sound voor een metalband. Lieflijke melodieën worden continu abrupt afgewisseld met harde riffs, terwijl het geheel simpel (vaak zelfs catchy) doch goed blijft. In theorie zou ik weinig met deze band moet hebben; maar in de praktijk pakt het bij SOAD zeer goed uit en ben ik ervan overtuigd dat ze het meeste uit dit concept halen - ondanks de belabberde teksten en onderwerpen, maar daar knijp ik maar even een oog voor dicht. 😉

Deze plaat schijnt samen met het debuut het beste te zijn - bevestigen zal ik niet aangezien ik alleen deze twee gehoord heb. Hoewel het debuut net wat sterker is (klinkt minder 'commercieel' en oprechter), bevat deze plaat de sterkste nummers van de band; Chop Suey, Toxicity, Aerials en ATWA.

SOAD is metal voor de niet-metalfan, en is een schoolvoorbeeld van weinig speciale muziek met een goede uitvoering. En hoewel de band gemixte gevoelens bij mij oproept; wat ik wel weet is dat ik deze plaat al 10 jaar graag af en toe eens voorbij hoor komen. 4*

avatar van Lau1986
geplaatst: 10 september 2011, 17:27 uur [permalink]
ongeïnspireerde muziek?

avatar van Urbanoetang
geplaatst: 10 september 2011, 23:18 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Nouja, dat eigenlijk niet. Maar het is allemaal erg generiek en straight-forward, vind je niet? Wat ze willen maken is niets speciaals, maar de uitvoering ervan is erg goed.

Heb het stiekem even aangepast. 😉

avatar van spaceman
geplaatst: 23 september 2011, 20:24 uur [permalink]
Ik heb er een halfje aan toegevoegd. Tjonge, wat is dit toch lekker. Het mooist blijf ik toch de stem van Serj Tankian vinden. Daar druipt niet alleen de power maar ook de melancholie vanaf. Het zullen de Armeense roots zijn. Waar blijft overigens een volgende plaat van SOAD of van de heer Tankian zelluf? Een tijdje stoppen oké, maar nu is het mooi geweest!

avatar van The_CrY
geplaatst: 23 september 2011, 20:36 uur [permalink]
Tankian zelluf heeft een jaar geleden nog een album uitgebracht en geniet nu van een welverdiende creatieve vakantie.

avatar van JoaMuse
geplaatst: 4 februari 2012, 20:31 uur [permalink]
'Chop Suey' en 'Toxicity' zijn fantastische nummers. Rest van het album is over het algemeen ook heel goed. Teksten zijn soms ook geweldig. Af en toe wat simpel weliswaar, maar toch vaak maatschappelijk relevant of gewoon grappig. Zeker vier sterren waard.

avatar van ChiefRocka
geplaatst: 7 april 2012, 20:32 uur [permalink]
Wat een een heerlijk album heeft System of a Down hier toch mee neergezet. In mijn ogen een absolute klassieker als het op metal albums aan komt. Elk nummer op het album heeft wel iets te bieden. En het aantal toppers ligt ook erg hoog.

Ik kan me wel inleven inleven in de mening van velen hier over het 'geschreeuw' van Serj Tankian. De man heeft inderdaad een practige volle stem wanner hij het kwa zang wat rustiger aan doet. Dat laat hij op momenten zien op dit album. Maar ook in z'n solo werk komt dat sterk naar voren. Of luister bijv eens naar de manier waarop hij de achtergrond zang voor zijn rekening mee neemt in het nummer ' Lazarus on Down' van Tom Morello.

System of a Down blijft echter wel metal natuurlijk. En sinds wanneer is 'geschreeuw' binnen metal een minpunt? De soepele overgang van z'n zachte melodieuze zang naar het geschreeuw is juist ook wel weer erg knap.

Gemiddeld ben ik kieskeurig als het op metal aankomt, en zal niet veel metal van mij hele hoge stemmen krijgen. Maar dit album is voor mij een voorbeeld van hoe metal moet zijn. Dikke 4 sterren.

avatar van Benjamindaxx
geplaatst: 27 juni 2012, 14:33 uur [permalink]
Het intens populaire tweede album van System of A Down is er eentje om te onthouden. Ze zetten de lijn van de voorganger goed voort en doen er nog een schepje boven op. Nummers als "Chop Suey" & "Aerials" steken welliswaar boven de rest uit, de overige nummers doen nauwelijks onder, en laat SOAD wederom zien in staat te zijn goede muziek te maken. Zelfs de stem van Serj klinkt strakker en beter en zoals bovengenoemd de overgang van screams naar clean is knap te noemen.

3.5

avatar van Shinobi
geplaatst: 11 juli 2012, 14:18 uur [permalink]
Heerlijk album van System of a Down met alleen beuknummers en het hysterische geschreeuw van Serj Tankian afgewisseld met melodische zang. Best knap te noemen eigenlijk.

4,0 Sterren.

avatar van arcade monkeys
geplaatst: 23 augustus 2012, 12:22 uur [permalink]
Zeer goed album, vroeger moest ik er niets van weten maar nu bevalt me dit ten zeerste. Mijn favoriet is Toxicity 🙇

avatar van JSPR_G
geplaatst: 8 februari 2013, 12:04 uur [permalink]
Shimmy-shimmy-shimmy through the break of dawn, yeah! Heerlijk nummer op een geniale plaat. System of a Down blijft simpelweg de leukste band die er is om in volle borst mee te schreeuwen. Enkel Chop Suey! en Bounce trek ik niet zo goed.

🙇

avatar van Flammazine
geplaatst: 10 augustus 2013, 22:10 uur [permalink]
Bijna 2 miljoen amerikanen zitten in de bak, zong Serj Tankian in 2001, in 2008 waren dat er bijna een half miljoen meer(bron). Hoeveel zullen het er ondertussen zijn?

In het volgende nummer zingt hij over zijn lintworm.

Dat maakt SOAD zo leuk 🙂

avatar van SOAD
geplaatst: 29 december 2013, 13:54 uur [permalink]
JSPR_G schreef:
Enkel Chop Suey! en Bounce trek ik niet zo goed.

🙇

Chop Suey? meest geniale track ever man.

geplaatst: 31 december 2013, 12:01 uur [permalink]

en nieuw in de tijdloze op stubru 😄

Hoogste nieuwkomer zowaar, leuk ! 🙂

avatar van aarrtentonny
geplaatst: 1 februari 2014, 13:41 uur [permalink]
Heerlijke snoeiharde metal met dezelfde waanzin die The Dead kennedy's zo bijzonder maakte!

avatar van Kondoro0614

geplaatst: 16 februari 2014, 12:02 uur [permalink]
Chop Suey! Prachtig nummer gewoon 😉 Zelfde als Aerials en Toxicity . Maar ok gewoon de hele album, topppie !

geplaatst: 4 oktober 2014, 01:33 uur [permalink]
Jeetje ik schaam me een beetje, wat ik hier onder blaauw heb geschreven, maargoed ik was nog heel jong. Ik ben het inmiddels op politiek gebied volledig eens met system of a down.

avatar van SammyAutumn
geplaatst: 3 december 2014, 21:54 uur [permalink]
Een vriend van me omschreef het laatst zo: System of a Down is eigenlijk klassieke muziek. Ik kan me hier wel enigzins in vinden, aangezien de muziek van System of a Down aardig gecompliceerd is. Ik vind Toxicity het album waar dit het beste tot zijn recht komt.

avatar van The_CrY
geplaatst: 3 december 2014, 22:35 uur [permalink]
System of a Down, gecompliceerd? Mag ik vragen hoe je tot die conclusie bent gekomen? 🙂
(en klassieke muziek is lang niet altijd gecompliceerd hoor)

avatar van Shelter
geplaatst: 4 december 2014, 03:32 uur [permalink]
ik kan me hier ook niet echt in vinden eerlijk gezegd lol 😛

avatar van rarekwabbus
geplaatst: 24 december 2015, 10:42 uur [permalink]
De grote commerciële doorbraak van System of a Down, naar mijn gevoel ook het begin van het einde. Live gooide de band er geregeld met de pet naar, met als absoluut dieptepunt hun optreden op Pinkpop 2002 (te stoned om ook maar één noot zuiver te spelen). Het album Toxicity is ook een stuk minder dan de debuutplaat, hoewel er hier en daar ook best wat pareltjes op staan. Chop Suey kan ik echt niet meer horen trouwens.

avatar van Johnny Marr
geplaatst: 27 november 2016, 14:47 uur [permalink]
Fookin' hell man. Dit blijft één van de hardste beukplaten ever. Met ATWA als prachtig rustpuntje. Nou ja, zelfs die heeft z'n freakmomentjes. Desalniettemin: klasseplaat!