System of a Down - Toxicity (2001)

Label: American

11. Shimmy (1:51)
  12. Toxicity (3:38)
  13. Psycho (3:45)
  14. Aerials (6:11)
  15. Sugar [Live] * (2:27)
  16. War? [Live] * (2:48)
  17. Suite-Pee [Live] * (2:58)
  18. Know [Live] * (3:03)
  19. Johnny * (2:09)
1 vd beste albums aller tijden.

SOAD heeft de mazzel gehad om met 2 geniale muzikanten tegelijk en een razend boeiende achtergrond een band te mogen beginnen. Live is het veelal niet om aan te horen geweest maar wat ze in de studio in elkaar gehakt hebben is waanzinnig pakkend, oprecht en volkomen origineel. Dat het is geknapt is volkomen te begrijpen want beroepshippie Serj en rasetter Daron zijn volkomen tegengestelde persoonlijkheden.

avatar van Funky Bookie
Heerlijke plaat. De muziek beukt een album lang onverdroten voort, terwijl de zang afwisselend schreeuwend en zeer melodieus is. Dit zorgt ervoor dat het niet ten onder gaat aan eentonigheid. Chop Suey is natuurlijk een stiekem klassiekertje.

avatar van MeesBowieFan1
geweldig heerlijk hard metal. pure metal zoals ik het graag heb; lekker hard en rauw. top plaat!!

avatar van Lau1986
Dit blijft een fantastische plaat. Heerlijk zwaar en rauw. Net wat minder hysterisch als zijn voorganger, maar dat doen ze uitstekend. Het album heeft ook wat meer afwisseling gekregen. Goede plaat!

avatar van repelstefan
Valt me net op dat op Jet Pilot op Spotify de eerste seconde het volume harder staat. Want die kwam nog niet hard genoeg binnenknallen dachten ze.

avatar van Zagato
Door een programma op 24kitchen (?) met Serj heb ik dit album weer eens opgezet. Toen het uitkwam draaide het non stop in de CD speler van mijn auto. Nog steeds overrompelend, origineel, emotioneel en destructief. Moet echt een half sterretje bij!

avatar van Don Cappuccino
Zagato schreef:

Waren ze chop suey aan het maken?

avatar van Zagato
Don Cappuccino schreef:

Waren ze chop suey aan het maken?

nee, iets Armeens, go figure......

Een van de beste platen van afgelopen 20 jaar. SOAD heeft een echt eigen geluid, wat vooral in de metal moeilijk te vinden is.
De plaat zit vol met opzwepende ritmes, met ruimte voor mooie melodieën en ballads die je kan meezingen. Toxicity gaat van hardcore punk naar metal, prog en alternative rock en invloeden uit het midden oosten zijn ook terug te horen. De inhoud van de muziek is uiterst serieus, met hier en daar een politiek statement. Tegelijkertijd weet de band ook zichzelf niet te serieus te nemen en zit er humor in sommige teksten.
Productie, gedaan door the one and only Rick Rubin, is perfect in de zin dat ieder lid van de band perfect tot zijn recht. Geen een track is een 'misser', iedere nummer heeft een eigen sterke kant. Tracks die ik in eerdere luistersessies minder tof vond zijn nu mijn favorieten. Absoluut een meesterwerk.

avatar van Tozifra
aarrtentonny schreef:
Heerlijke snoeiharde metal met dezelfde waanzin die The Dead kennedy's zo bijzonder maakte!

Ik kende SOAD alleen van naam, maar had er nog nooit iets van gehoord. Recent las ik een interview met Froukje, die het haar favoriete band uit haar jeugd noemde. Via Spotify toen maar eens geluisterd. Het deed mij ook aan de Dead Kennedys denken.

avatar van Rudi S
Tozifra schreef: