System of a Down - Toxicity (2001)

Label: American

11. Shimmy (1:51)
  12. Toxicity (3:38)
  13. Psycho (3:45)
  14. Aerials (6:11)
  15. Sugar [Live] * (2:27)
  16. War? [Live] * (2:48)
  17. Suite-Pee [Live] * (2:58)
  18. Know [Live] * (3:03)
  19. Johnny * (2:09)
avatar van Sammy
Ook hier geldt dat alle nummers gewoon buitengewoon goed zijn, maar deze cd haalt voor mij net het niveau van cd 1 van SOAD. Vandaar 4.5*

Voor mij haalt hij het niveau van het eerste album niet. Maar dat wil niet zeggen dat hij slecht is 3,5*

blaauw
Mooie muzikale stukken afgewisselt met lekker beuken. Zoals gebruikelijk voor dit soort bands hebben ze uiterst kortzichtige teksten, die beweren maatschappij kritiek te hebben. Maar zelf willen ze terug naar een hutje in de rimboe waar iedereen sterft van de honger. Wel muzikaal goed, 3,5.

blaauw schreef:

Inderdaad. Gelukkig zijn het enkel deze bands die deze ideëen hebben en zorgen onze politici ervoor dat alleen de mensen in de derde wereld sterven van de honger.

Dat je het woord kortzichtig in de mond durft te nemen.

oh sorry

blaauw schreef:

oh sorry

Als je geen discussie aan wil gaan, begin er dan niet mee.

blaauw
Maar ik blijf het kortzichtig vinden om de volgende reden. Als je wereldproblemen in een woord wil samenvatten dan ben je kortzichtig bezig. Zoals het nummer over de oorlog in Irak genaamd 'Boom', laten we wel wezen we hebben het over een massamoordenaar een man die bijna gelijk staat aan Hitler en onze mooie idealisten van System of a Down denken gelijk de waarheid in pacht te hebben door als een groep randdebielen achter elkaar boom te schreeuwen. Laat deze groep mensen de wereld besturen en iedereen gaat dood van de honger. Dan krijgen we of een anarchistisch systeem of een systeem dat gelijk staat aan de verschrikkelijke regeerperiode van mao. Kortzichtig ja.

blaauw
jezus je reageert in één seconde

Boom gaat inderdaad tegen de oorlog in Irak omdat:

-de politieke middelen nog lang niet waren uitgeput
-de oorlog onder valse voorwendselen is gestart
-Saddam daar al in de eerste golfoorlog weggehaald had moeten worden.
-Een land nog nímmer een democratie heeft kunnen opbouwen nadat ze zijn binnengevallen door een ander land.

om maar wat lukrake punten te noemen.

Om alleen Boom! als voorbeeld te nemen (ook al staat ie niet op dit album) doe je de band te kort aangezien ze al drie albums hebben met dergelijke teksten.

4000 hungry children
Leave us per hour from starvation
While billions are spent on bombs
Creating death showers

Als jij dit kortzichtig noemt dan kan ik net zo goed met het argument "ze hebben een aanslag op ons grondgebied gepleegd, we slaan terug door een arm volk nog verder plat te bombarderen. Toevallig hebben ze daar ook olie en die kunnen we in deze tijd van (zelfgecreëerde) recessie mooi goedkoop gebruiken" komen. Net zo makkelijk.

System of a Down laat een tegengeluid horen ten opzichte van de Amerikaanse politiek. Als je het daar niet mee eens bent ga er dan tegenin met argumenten, maar niet met alleen 'kortzichtig'. Want dan blijft er verdomd weinig ruimte over voor discussie.

En ja, saddam was een monster, maar hij had niet op deze manier verdreven moeten worden. Dat hadden de irakezen (met behulp van de VN) moeten doen. Zoals 't destijds in Roemenië gebeurt is. En niet zoals Korea en Vietnam.

blaauw
Vietnam is natuurlijk een puur ideologische strijd geweest en dit is gewoon een algemeen feit dat deze vent een monster was. De bevolking durfde zich niet te verzetten, en al hadden ze dat zelf gedaan zouden er evenveel zo niet meer slachtoffers vallen. De oorlog in Irak is te ingewikkeld om puur Bush als een idioot af te schilderen. Ook ik ben 't niet volledig eens met de politiek van Amerika, maar het geluid van System of a Down is wat mij betreft belachelijker omdat het de politiek te eenzijdig afschildert.

blaauw
En dat nummer van Die Die Die, vind ik ook niet uitblinken in z'n nuances.

Aardige cd. Vreemd dat hij zo hoog in de top 100 staat, maarja dat zal wel veranderen als de site wat langer bestaansrecht heeft gehad. [offtopic] Vind de top 100 op het moment sowieso nogal vreemd [/offtopic]

TOM-E schreef:

Hij is dr al weer uit. En zo raar is het niet de top 100 zo raar is aangezien er niet zoveel mensen een top 10 hebben ingevuld. Snap trouwens niet dat je SoaD beter vind dan deze cd. Ze zijn vind ik toch erg aan elkaar gewaagd.

moviefreak#1
Deze is absoluut niet uit de top 100 hoor

avatar van BoordAppel
Ik zie t. Ik dacht dat ie eruit was omdat het er hier niet meer bij staat, maar dat is blijkbaar weggehaald.

Ik zie trouwens nog meer vreemde dingen in de top 100. Chipz op 1???? Dat is toch een soort K3? Volgens mij zijn er een paar users aan het valsspelen of het niveau van musicm is nu al gedaald.

avatar van BoordAppel
Er is iemand en die heeft met 1 album van Chipz zijn hele top 10 gevuld. Dan komt dat album dus automatisch heel hoog te staan. Zal te zijner tijd (schijf ik dat goed?) wel aangepast worden.

paranoidandroid
Heerlijk album dit. Agressief en gevoelig tegelijkertijd. De teksten zijn ook geweldig. ''Pull the Tapeworm out of your ass!''

Def
Leuke plaat, maar hij haalt het niet bij de eerste of Steal This Album. Erg leuke nummers, maar ik had hem op de een of andere manier erg snel gehoord.

vette cd! zeer goede nummers erop. 4*

101
4,5 naar deze muziek kan ik wel 1000x luisteren.

AHWA
Ik vind deze cd ook wel aardig, maar deze verbleekt bij het eerste album en bij Steal this Album.

avatar van Eddie
Deze plaat kreeg ik ooit eens van iemand, en stopte hem met de nodige argwaan in mijn instalatie, wow wat werd ik omver geblazen door deze 4 lijpo's, als een tank komt deze plaat over je heen razen. heerlijk 4*.

avatar van Nicolage Rico
Ik heb het album nooit in zijn geheel gehoord ofzo, maar ik wil even zeggen dat ik "Chop Suey" geweldig vind. Deze single had ik toen ook maar aangeschaft...

Chop Suey en Toxicity zelf vind ik echt de beste nummers van dit album... Heerlijk om te luisteren, om vrolijk van te worden.. Ben de laatste tijd niet meer echt van de metal maar SOAD blijft voor mij toch iets origineels dat niet gauw van de nummer 1 af zal gaan

tondeman
waarschijnlijk een van de slechtste bands allertijden...

avatar van Ward
Eerder een van de beste.

tondeman
ok, de beste van de slechtste

1,5
LOL.

Ik denk misschien wel de band die de meeste shirts heeft verkocht (na Nirvana en Metallica).

Ik vind dit album vies tegen vallen