Kraftwerk - Trans-Europe Express (1977)

West-Duitsland
Electronic
Label: Capitol

1. Europe Endless (9:41)
  2. The Hall of Mirrors (7:56)
  3. Showroom Dummies (6:15)
  4. Trans-Europe Express (6:37)
  5. Metal on Metal (7:05)
  6. Franz Schubert (4:26)
  7. Endless Endless (0:58)
buizen
Beetje The Thunderbirds-achtige hoes.

WPE schreef:
nee, dit vind ik duidelijk een van de mindere albums van Kraftwerk. Autobahn, Man-Machine en Computerworld vind ik duidelijk beter. Maar over smaak valt niet te twisten. Ze hebben destijds wel iets compleet nieuws neergezet, dat is inmiddels wel duidelijk.

Zo autobahnbrekend anders is deze toch niet, lijkt mij. Waarom vind je 'm duidelijk minder dan?

WPE
terechte vraag! Misschien toch wel de wat langdradige combinatie van Trans-Europe Express dat over gaat in Metal on Metal. En Franz Schubert vind ik echt niet goed. Als je het zo bekijkt blijft voor mij dan nog de helft van het album "staan"...maar eerlijk is eerlijk: over smaak valt nu eenmaal niet te twisten.

avatar van Tony
Okee, Franz Schubert is ook niet mijn favoriet op dit album, maar past goed in het geheel. En TEE (gevolgd door MoM) is voor mij juist van ongekende schoonheid; Dat alsmaar doordenderende ritme werkt haast hypnotiserend als je je eraan overgeeft / in de juiste gemoedstoestand bent. Voor mij dus juist een van de absolute hoogtepunten in het hele oeuvre van Kraftwerk.

De 3e plaat die ik in de kringloop vond. Ik vind ze alle 3 erg leuk, deze lijkt wat meer ingetogen!

Showroom dummies kende ik alleen via Duran Duran, die dit nummer tijdens de 2008 tour in een elektro set coverde.

The hall of mirrors is mysterieus, maar ook erg charmant door het grappige Duitse accent. Dat heeft toch wel iets.

Van niks van Kraftwerk in mijn bezit, naar 3 albums... Dat gaat me geld kosten, want nu wil ik meer. Het bevalt me goed. En de kans dat ik dit nog eens vind voor zo'n leuke prijs is erg klein vrees ik.

avatar van Tony
Waar is die kringloop van jou?

avatar van dazzler
In de kringloopwinkel is het vaak een zaak van op het juiste moment binnen te stappen.
Ik kocht er een aantal weken geleden de live dvd van Kraftwerks Minimum-Maximum tour.

Prijs voor de dvd in near mint staat: 4 euro.

avatar van vigil
De dvd ken ik niet, wel de cd versie er van en die is geweldig.

avatar van Eis-T
half puntje erbij. Ik kocht deze plaat destijds vooral voor TEE en Metal auf Metal, maar ook Europe Endless (ineens weer actueel ook), The Hall of Mirrors (wat een sfeer!) en het droge showroom dummies hebben een plekje in mn hart verovert.

ATZ
Het komt zelden voor dat ik een album na één luisterbeurt 5 sterren geef.
Het album pakt me vanaf de eerste klanken en laat me pas los na de laatste.
Een heerlijke muzikale treinreis door het landschap van deze muziekpionieren.