Kraftwerk - Trans-Europe Express (1977)

West-Duitsland
Electronic
Label: Capitol

1. Europe Endless (9:41)
  2. The Hall of Mirrors (7:56)
  3. Showroom Dummies (6:15)
  4. Trans-Europe Express (6:37)
  5. Metal on Metal (7:05)
  6. Franz Schubert (4:26)
  7. Endless Endless (0:58)
Kevin-Raphaëll
jazeker

dit is gewoon het verlengde van t-ee

alleen klinkt het ritmisch wat anders

Zachary Glass schreef:
Bowie vond het blijkbaar ook de moeite, gezien zijn hulde ( V2 Schneider op "Heroes"

En zo verwijzen de heren van Kraftwerk op hun beurt weer naar Bowie (en Iggy Pop) op dit album. Geen wonder als je bedenkt dat Bowie niet lang hier voor zijn eigen doorreis-album (Station to Station) had gemaakt.

De laatste tijd luister ik dit album erg vaak - sowieso maakt mijn liefde voor Kraftwerk een flinke boost door de laatste weken. Ik kan er verder niet zoveel woorden aan kwijt eigenlijk. Hall of Mirrors (Spiegelsaal in het Duits klinkt toch veel mooier...) is mijn favoriet. Zo'n neertroostig nummer, vraag me af of het niet over Ralf Hütter zelf gaat.

avatar van freddze
Wel herman, dan raad ik je bij deze eens aan om naar de 'Hall of Mirrors' versie van Siousie & The Banshees te luisteren. Dit album bevat covers van o.a. Dylan, The Doors en Sparks en dus ook 'Hall of Mirrors' cover van Kraftwerk en 't is écht wel speciaal gedaan. Van alle covers lijkt het het minst op het origineel, maar.... nou, ik zou zeggen...
Luister zelf maar eens

Ik zal hem eens opzoeken. Sowieso lijkt Siouxsie & The Banshees me wel een interessante band.

avatar van Castle
de Siouxsie versie van Hall of Mirrors is mega,en voor mij de reden dit album te kopen. Geen miskoop, want album is voor mij nog steeds beregoed, heerlijk in de auto op lange ritten

avatar van TEQUILA SUNRISE
Geweldige plaat van Kraftwerk , deze vind ik persoonlijk beter dan The Man Machine.
Het titelnummer is weergaloos, vooral de overgang na ca. 9 minuten naar Metal on Metal.
Nu weet ik waar Depeche Mode ten tijde van Some Great Reward ( 1984 ) de welbekende mosterd vandaan heeft gehaald.

avatar van Amicus
From station to station
back to Dusseldorf City
Meet Iggy Pop and David Bowie

beaster1256
Prachtige plaat vooral Metal On Metal op de koptelefoon om gek van te worden die klanken.

Wammel
Deze plaat heb ik aangeschaft in 1978. Na mijn vakantie in Spanje waar een jongen helemaal waus was van dit album. Een paar weken lang niets anders horen dan TEE en Autobahn, maar dan via een cassettespelertje of de teksten die hij declameerde. En dat was het uiteraard niet helemaal.
Thuis op een betere geluidsinstallatie kwam TEE een stuk beter tot zijn recht. En inderdaad een indrukwekkende LP. Wel heel anders dan datgene wat ik normaal gesproken tot “mijn muziek” rekende. Ook weer niet dusdanig dat ik alles van de heren zou willen hebben. Maar dit album is prima!

avatar van Gerards Dream
Het is goed dat er uitverkoopbakken zijn bij platenzaken, waar je dan op de zaterdagmiddag heerlijk door kan grasduinen. En ineens kom je dit album van Kraftwerk voor 9 euro tegen. Vervolgens kom je thuis stopt hem in de speler en daar roest ie meteen aan de aandrijfas vast.

Als ik zo de hoes bekijk moet ik denken aan een ingineur, een priester, een lolbroek en een strenge baas. Achter een dergelijk ontwerp verwacht je niet zo'n goed album. Na eerste beluistering was ik al verkocht, wat een warme nostalgie komt uit de luidsprekers. Het doet mij gelijk denken aan verre treinreizen die ik door Europa ondernam.

Een track als Showroom Dummies is humor ten top te noemen. Daarin zie ik letterlijk de etalage-poppen uit protest het raam intrappen waar ze achter staan en houterig naar een nachtclub lopen waar ze vervolgens als vorst worden behandeld. Bij de titeltrack moet ik denken aan de kerk, waar je de pastoor aan moest vulen als hij zijn deel van de tekst had gezegd. Trans Europa Express.

Door dit alles is er opnieuw sprake van een goed album van Kraftwerk, waarin humor en experiment tot een ware kunstvorm is verheven. Een plaat die kan uitgroeien naar een meesterwerk. De productie staat in ieder geval op een zeer hoog niveau.

In de Media Markt van Rotterdam liggen nu vreemd genoeg gloednieuw uitgebrachte LP's, ik zag deze er ook tussen liggen, leuk voor de verzamelaar dacht ik zo.

by_the_way schreef:

Goede tip voor de vinyl-tijgers onder ons. Voor nog meer nostalgie!

avatar van xylotones
Europe Endless het beste nummer op de CD !!

xylotones schreef:
Europe Endless het beste nummer op de CD !!

Kan je daar wat meer over opschrijven waarom je dit zo vindt? Wat is er minder aan de andere tracks? Door één zo'n zin is het heel moeilijk om tot een discussie te komen en daar is deze site mede voor bedoeld. Europe Endless is inderdaad mooi, maar de andere tracks mogen er voor mij ook zijn. Lees bijvoorbeeld mijn beschrijving van dit album door om te zien wat ik bedoel. Daarnaast is het natuurlijk heel leuk te merken dat je muziek van Kraftwerk in huis hebt staan.

yEYo!
Endless Endless is bij mij 1 minuut lang en zorgt bij mij voor het meest emotionele gevoel wat ik van muziek krijgen kan.
Telkens als ik het hoor realiseer ik me weer wat leven is.
Ongelofelijk hoe je met zo'n simpel iets zoiets kan losmaken.

avatar van dazzler
TRANS EUROPE EXPRESS 1977
Their minimal music album: Philip Glass and Brian Eno.
Subtle changes in melody aboard of long hypnotic compositions.

09. EUROPE ENDLESS
Not Beethoven's song from the 9th symphony,
but this melodic masterpiece should have been the European anthem.

10. SHOWROOM DUMMIES
Second single and a thematical preview on the Model and the Robots.
Lifeless dummies who start the dance on a powerful Depeche Mode beat.

11. TRANS EUROPE EXPRESS
The first composition I ever heard of Kraftwerk.
Chords that could have been written by Philip Glass ... on hypnotic rails.

12. METAL ON METAL
The beats of TTE were both inspiral to rap music and techno music.
When you hear the metal sounds you even hear the birth of Einsturzende Neubauten.

ps. Listen carefully to the moment when the Showroom Dummies start to dance.
Learn from the way Kraftwerk manages to alter the melody in subtle ways.

Fragment uit een Engelstalige Kraftwerk recensie
die ik in februari 2008 schreef voor het officiële OMD forum.
In 24 tracks stelde ik mijn persoonlijke 2CD compilatie samen.
Lees verder bij de vorige en de volgende Kraftwerk albums ...

Hier toch een kanttekening. The Hall of Mirrors
vind ik één van Kraftwerks allerbeste nummers, maar ontbrak
in mijn overzicht omdat ik anders te veel uit dit album zou putten.

Father McKenzie
beaster1256 schreef:

Metal on Metal, Trans-Europe Express en opnener Europe Endless zijn voor mij de betere stukken op dit album.
The Hall Of Mirrors kabbelt mij te flauw verder, Franz Schubert en aflsuitertje Endless Endless, daar - geeuw - val ik bij in slaap.

Al bij al geen echt slecht album.

avatar van dreamworks
hmmm Ik kan nou niet zeggen dat dit hun meesterwerk is.

Het verschil met The Man Machine is ,dat deze plaat m'n aandacht niet vast kan houden.
De sublime volle synthesizergeluiden en vocorders,maken daarintegen weer een hoop goed.

avatar van Leeds
het beginnend gedeelte van Kraftwerks drieluik.

misschien wel het meest elektronisch/symfonisch, naar klassiek neigend, album dat kraftwerk ooit uitbracht. het gehele klankenpakket van deze plaat blijft rytmisch heel sterk.

De Duitse versie blijft het beste. zalig hoe ze het woordje schaufensterpuppen uitspreken.

tangmaster
Niet de sterkste maar toch een heerlijk album om een uurtje voor te gaan zitten. De ijzersterke opener, Europe Endless neemt muzikaal gezien niet echt veel uitwegen maar drentelt dapper door in een gelijkwaardig tempo, het wordt eigenlijk qua vorm herhaalt in Franz Schubert. De rest is aardig maar meer niet. Het is als geheel wel goed te beluisteren, neem alleen maar de stevige humor in Showroom Dummies. Een leuk en aller aardigst album

avatar van trebremmit
Europe Endless, Trans Europe Express en Metal on Metal zijn bijzonder mooi, de rest is toch van een iets minder nivo.

Fin de siècle
Het beste album van Kraftwerk. Als ge naar de song Trans Europe Express en Metal on Metal luistert, waant ge u in een trein. De genialiteit! Enja The Hall of Mirror, lekker duister... Tijdloze muziek gewoon!

paranoidandroid
Als ik Kraftwerk draai krijg ik altijd zin om daarna Bowie's Low of Heroes op te zetten.

avatar van Leeds
Zie je een verband tussen Bowie en Kraftwerk?

avatar van Ataloona
Tussen Station to Station en T-EE mischien anders begrijp ik het ook niet.

Leeds schreef:
Zie je een verband tussen Bowie en Kraftwerk?

David Bowie wordt genoemd in het titelnummer... Dat moet je toch wel weten als je hier 4,5* aan geeft?

Bovendien gaat V-2 Schneider op Bowie's Heroes over Florian Schneider van Kraftwerk en zo zijn er nog wel meer verbanden.

avatar van Leeds
samen met Iggy, uiteraard ja. ik was al een stapje verder aan het denken op muziekale gelijkenissen.

avatar van Gerards Dream
Het is als het ware een kruisbestuiving.

Robertus
paranoidandroid schreef:

Dat is grappig, ik ook! Alleen dan eerder andersom; eerst Bowie, dan Kraftwerk. De link bestaat trouwens niet alleen uit het feit dat Kraftwerk en Bowie & Iggy destijds contact hadden, maar ook puur muzikaal. Vergelijk de inherente kille sfeer van de muziek van Kraftwerk maar eens met de sound van Bowies Berlijn-trilogie. Daar zijn zeker gelijkenissen te bespeuren. Wel zie ik Kraftwerk nog steeds als pioniers in deze en Bowie als de geïnspireerde.

Er is niet alleen de sfeer, Bowie was ook flink beïnvloed door de krautrockscene en wilde Heroes (het nummer) in eerste instantie ook opnemen met muzikanten uit de krautrockscene. Het nummer is ook vernoemd naar een plaatje van Neu!

Verder helemaal mee eens: ik draai dit album ook vaak in combinatie met andere krautrockplaten, de Berlijn-trilogie van Bowie en het eerste solowerk van Iggy Pop.