Johnny Cash - American VI: Ain't No Grave (2010)

Country
Label: Mercury

1. Ain't No Grave (2:53)
  2. Redemption Day (4:22)
  3. For the Good Times (3:22)
  4. I Corinthians 15:55 (3:38)
  5. Can't Help But Wonder Where I'm Bound (3:26)
  6. Satisfied Mind (2:48)
  7. I Don't Hurt Anymore (2:45)
  8. Cool Water (2:53)
  9. Last Night I Had the Strangest Dream (3:14)
  10. Aloha Oe (3:00)
Nan
Weer een juweeltje van the man in black!

Alle nummers zijn afkomstig van de American Sessies, Cash heeft vele outtakes en alternatieve versies van tracks opgenomen, bijv. een piano versie van Lucky Old Sun en een soloversie van The Drifter.

Ik schat dat er zeker 50 tracks zijn die wachten op een release, dus we kunnen rustig wachten op American VII t/m XI...

Cash - American Outtakes

sanderanraed schreef:
Johnny Cash, wat ben ik verheugd je te hebben leren kennen...

Het is ongelooflijk maar waar. Aan de vele intens mooie liedjes en albums van de American sessies van Johnny Cash is nog een prachtig hoofdstuk toegevoegd. De eerste vier tracks van Ain't No Grave en de nummers Satisfied Mind & I Don't Hurt Anymore zijn (weer) van een ongekend hoog niveau. Maar ook de overige liedjes zijn fraai.

De muziek en de woorden snijden gezongen door de indringend mooie stem van Johnny Cash ook nu weer dwars door mij heen. Vol geraakt, knock out: fantastisch.
Hij zingt over de naderende dood en zijn leven. Vergis ik me of klinkt de stem van Johnny opgelucht en daardoor nog wat mooier?

avatar van Vortex
American VI valt me toch tegen. Ik vind het zelfs jammer dat hij is uitgebracht.

American IV is de laatste 'echte'*. Met de perfecte afsluiter 'We'll Meet Again' en zeker nog negen absolute topnummers. American V is duidelijk een afscheid, wat je kan opmaken uit de nummers 5, 8, 9 en 12. Dat album bevat verder veel kwaliteit.
Maar American VI... Er staan er slechts twee (1 en 6) op die het niveau van de andere uit de serie halen. De andere acht lagen niet voor niets op de plank.

( * echte omdat hij is uitgebracht toen Cash nog leefde.)

avatar van barrett
Dit is idd een fanatisch slotakkoord van een reeks fantatische platen waarbij de meesten postuum zijn uitgekomen. De bedrukte sfeer en de benarde situatie zitten in deze cd verwikkeld.

Een prachtig maar pijnlijk slotakkoord dit. Laten we hopen dat de platenfirma de legende nu laten zoals ze tot nu toe is, nu dat we zo'n mooi beeld hebben van deze wereldster.

Deze cd moet gewoon in die top 250, want daar hoor deze thuis. Het is bijna onmogelijk om op deze mijn 2 favoriete tracks aan te duiden. Maar "Ain't No Grave", "Redemption Day" en "Can't Help But Wonder Where I'm Bound" zitten er knal op. Dit is helemaal niet meer the Man in Black van vroeger, maar zijn oude ruwe stem geeft zijn laatste cd's iets enorm krachtig. Het is nog maar eens bevestigd Johnny Cash is een legende. Schitterende afsluiter!

avatar van Karma_To_Burn
Een heerlijk maar ook een zwaar album, net voordat Cash overleed en de teksten liegen er dan ook niet om. Een zwaar album maar tegelijkertijd zo echt en zo mooi!
ik heb dit album slechts 1x geluisterd, maar wauw, het overdonderde mij.. :O

Ain't No Grave & Don't Hurt Anymore blijven mij na deze eerste keer het meest bij en normaal stem ik ook niet zo snel, maar dit is zo puur, zo gevoelig dat het gelijk weet te raken....