AC/DC - '74 Jailbreak (1984)

Australiƫ
Label: Atlantic

1. Jailbreak (4:44)
  2. You Ain't Got a Hold on Me (3:35)
  3. Show Business (4:49)
  4. Soul Stripper (6:27)
  5. Baby, Please Don't Go (4:49)
avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Jailbreak, mijn vrijdagavondsong, even de remmen losgooien, lekker headbangen en dan een pint gaan drinken met een lach op mijn gezicht. Rock on!

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
AC/DC heeft een schat aan memorabele groovende songs en Jailbreak is één van de beste. Het is gewoon onmogelijk om stil te zitten bij deze song, ik kan het gewoon niet. Voor de liefhebbers de teksten om eens lekker mee te brullen, komaan, niet beschaamd zijn, laat u maar eens gaan.

There was a friend of mine on murder
And the judge's gavel fell
Jury found him guilty
Gave him sixteen years in hell
He said "I ain't spending my life here
I ain't living alone
Ain't breaking no rocks on the chain gang
I'm breakin' out and headin' home

Gonna make a jailbreak
And I'm lookin' towards the sky
I'm gonna make a jailbreak
Oh, how I wish that I could fly

Got to be free

Jailbreak, let me out of here
Jailbreak, sixteen years
Jailbreak, had more than I can take
Jailbreak, yeah"

He said he'd seen his lady being fooled with
By another man
She was down and he was up
He had a gun in his hand
Bullets started flying everywhere
And people started to scream
Big man lying on the ground
With a hole in his body

Heartbeats they were racin'
Freedom he was chasin'
Spotlights, sirens, rifles firing
But he made it out
With a bullet in his back

Ik heb ondertussen ook de video voor Jailbreak toegevoegd.

avatar van Ducoz
Ik vind dat "Jailbreak" precies klinkt als Gloria van de Doors! Des al niet te min een heerlijk nummer!

Joy
je bedoelt Van Morrison

bijna dezelfde akkoorden , e doch, reetestrak gespeelt door young en consorten

(Morisson, Van, klinkt dan weer als jagger

PriestMaiden
AC/DC – ’74 JAILBREAK

Soort EP van AC/DC met vroeg materiaal (met Bon Scott)

Album begint met één van mijn favoriete nummers van AC/DC. Met dit nummer kan je moeilijk blijven stilzitten .

Daarna het meer bluesy You Ain’t Got a Hold on Me. Het nummer heeft ook een aanstekelijke riff.

Show Business: Een wat simpeler nummer, het minste nummer op deze EP.

Soul Stripper: Zalig hoe dit nummer begint. Het heeft ook zo’n bluesy sfeer, mijn favoriet samen met Jailbreak op dit schijfje.

Baby, Please Don’t Go: Goede cover en meteen ook goede afsluiter.

avatar van ricardo
PriestMaiden schreef:

Met dit nummer kan je moeilijk blijven stilzitten .

Die uitspraak heb je gegapt van de Sir.

Dit album is voor mij voldoende, maar ze kunnen gewoon nog een stuk beter wat ze vooral in 1977 lieten horen. Kwalitatief en qua sound vergelijkbaar met Dirty Deeds vind ik. Niet slecht, maar ook niet het beste werk van de band.

Of je moet gewoon meer van rustiger hippie muziek houden.

PriestMaiden
ricardo schreef:
Die uitspraak heb je gegapt van de Sir.

Haha je hebt mij door , het kan niet genoeg worden benadrukt.

avatar van kaztor
ricardo schreef:
Die uitspraak heb je gegapt van de Sir.

Of je moet gewoon meer van rustiger hippie muziek houden.

'Ze kunnen beter' vind ik hier niet echt van toepassing.
Dit is een door de platenmaatschappij aangeharkt hoopje vroege lp-nummers die zijn weggelaten op de desbetreffende cd's.
Ik zou zeggen: Delete deze EP en breng de discografie eens op een behoorlijke manier uit!

avatar van iggy
Lekker cdtje Jailbreak prachtig nummer met die typische ac/dc koortjes. En dat heerlijke midden stuk mooi guitaar gekreun van angus.You ain't got a hold on me een lekkere rocker. Show b leuk maar ook niet meer dan dat. Dan komt voor mij de kraker soul stripper. Een lekkere lange aanloop voordat bon uiteindelijk in valt. Bon zingt heerlijk over zijn verkeerde liefde zoals alleen bon dat heerlijk. En als laatste een lekkere heavy versie van baby please dont go ook alweer prima. 4 pingels

avatar van Lau1986
Heerlijk plaatje van AC/DC. De volle 24 minuten heerlijk rocken om de plaat daarna opnieuw op te zetten.

avatar van kaztor
Ik heb de vroege Australische uitgaves nu allemaal op cd en die maken deze ep nu overbodig. Ik raad echt iedereen aan daar achteraan te gaan!

avatar van spinout
Joy schreef:
je bedoelt Van Morrison

bijna dezelfde akkoorden , e doch, reetestrak gespeelt door young en consorten

(Morisson, Van, klinkt dan weer als jagger

The Doors hebben er ook een krachtige versie van gemaakt. Staat op Alive she cried.

avatar van Ronald5150
Of deze liedjes nu wel of niet op AC/DC albums zijn verschenen, in welke uitgave of editie dan ook, deze set liedjes zijn in deze samenstelling geweldig. ”’74 Jailbreak” bevat in ieder geval drie wereldnummers. Uiteraard de titeltrack, het fenomenale ”Soul Stripper” en ook de bewerking van bluesklassieker ”Baby, Please Don’t Go” is top. De andere twee liedjes zijn gewoon goed. Dus ondanks dat dit slechts een EP is en maar vijf liedjes bevat, luister ik net zo lief naar ”’74 Jailbreak” dan naar een volwaardig AC/DC album. Voornamelijk omdat er op de studioalbums (en dan beperk ik me even tot de Bon Scott albums, want die vind ik vocaal zoveel beter dan Brian Johnson) zo af en toe liedjes staan die ik echt minder vind. Op deze EP zijn ze allemaal goed. Dus ondanks de korte lengte is ”’74 Jailbreak” een niet te stoppen rock & roll trein die geregeld op repeat gaat.