Caribou - Swim (2010)

8. Lalibela (2:26)
  9. Jamelia (3:59)

met Luke Lalonde

elrayo
Het nummer Odessa klinkt echt 100% als Erlend Øye. Wel een leuk nummer trouwens!

(verwijderd)
Oef wat past nr. 2 heerlijk bij dit weer.. sun sun sun sun sun! Zeker een aanradertje voor mensen die houden van Whitest Boy Alive etc.

avatar van Bart
Whitest Boy Alive, inderdaad! Toen ik de prachtige clip van 'Odessa' bekeek, dacht ik even dat ik Erlend Øye hoorde zingen. Ik houd van de stem van Øye dus ik was meteen verkocht. Ook de muzikale omlijsting vond ik zeer de moeite waard!

De vorige plaat van Caribou - 'Andorra' - heb ik destijds wel veel gedraaid. Vooral het openingsnummer 'Melody Day' vond ik zeer de moeite waard. En nu opent de nieuwe plaat wederom met een zeer mooi nummer. Ik ben erg benieuwd naar de andere nummers. Snel luisteren!

Ik heb het geluk/de pech gehad Caribou eerst live te zien alvorens Andoora te horen en dat is een wereld van verschil. Wat ik aldaar ok al zei, werd ik live echt meegesleurd in lange epossen van beats, 2 drums, folk en noiserock, was het me op plaat allemaal te vlak.

Ook hier is de man er niet traditioneler op geworden. Nog steeds nergens iets van die live uitbarstingen te horen. Deze keer krijgen we er gelukkig wel wat leukers voor terug dan dromerige folk.
Het gaat namelijk allemaal iets meer de kant van de beats op. Vooral in een nummers als Bowls, maar ook een beetje in Hannbal meen ik een flinke scheut Pantha du Prince terug te horen. Minder minimaal en veel gelaagder, maar de invloed hoor ik wel degelijk en daar kan ik alleen maar blij om zijn.

Ondanks de Techno/House invloeden, die overal wel een beetje terug te horen zijn, is het een zeer organische plaat. Mooi, want dat houdt het levendig. Tussen de beats horen we zalvende zang, fluit, gitaar, belletjes en weet ik veel wat nog meer. De plaat lijkt vol gepropt met allerlei details, maar alles krijgt de ruimte en het wordt nergens druk.
Knap!

Nu al beter dan Andorra, vooral door het levendige, organische karakter.

(verwijderd)
Ik vind het vooral heel erg Minimal af en toe! Lekker veel bliepjes en belletjes mij smaakt het wel

Heerlijke plaat! Odessa knalt er meteen lekker in en vanaf daar wordt het eigenlijk alleen maar beter.

tuktak
ja zeker veel beter dan andorra, hopelijk zet deze plaat het einde in van die hele beach boys revival (als ook op andorra aanwezig) en kan iedereen dat kneuterige animal collective vergeten

four tet, bonobo en deze caribou maken toch nu al de dienst uit in 2010 met hun vernieuwende dan wel verfrissende electronica. laat nu de nieuwe flying lotus ook maar snel komen als we toch bezig zijn.
alleen bowls vind ik een tikkeltje vervelend. maarja, who cares na die eerste 4 steengoede tracks.

avatar van De-noir
Erg lekker dit. Na de eerste luisterbeurt al volledig overtuigd. ThirdEyedCitizen noemt hierboven eigenlijk al alles op: heerlijke beats aangevuld met een arsenaal aan subtiele toeters en belletjes vormen samen een overheerlijk geheel. Gaat absoluut nog veel gedraaid worden.

avatar van Goodfella
tuktak schreef:
four tet, bonobo en deze caribou maken toch nu al de dienst uit in 2010

Bonobo is te standaard loungey voor dat rijtje, best fijn maar weinig bijzonder album.

Verder helemaal met je eens, met 't verschil dat ik van Four Tet een meesterlijk album verwachtte en dat Caribou mij hier enórm verrast met een wonderlijk geheel van poptechnoliedjes. Veel meer dansvloer, veel minder bandjesmuziek (hoewel ie dat op Andorra ook allemachtig fijn deed). Tof dat ze dit jaar allebei naar een album hebben gewerkt vol platen voor in prachtige dj-sets. Enter: James Holden.

Mooie muziektijden dit.

avatar van titan
titan (crew)
ThirdEyedCitizen schreef:
Nu al beter dan Andorra.

Daar ben ik het hartgrondig mee oneens, maar dat neemt niet weg dat dit een alleraardigste opvolger is. Zoals altijd vaart Caribou ook met dit album weer een andere koers dan op zijn voorganger. Psychedelische pop heeft plaats gemaakt voor dance (technopop) die wordt opgesierd met toefjes jazz, een vleugje disco, een dot psychedelica (inderdaad, dit is toch niet helemaal verdwenen) en een setje koebellen. Ondertussen zit Dan Snaith vast weer te broeden op zijn volgende koerswijziging.

boomkat
Wat is Odessa een bazig nummer zeg

avatar van hawkins
Ik vond de vorige twee albums van Caribou altijd erg irritant, maar dit is een behoorlijke meevaller. Ik zal eens kijken of ik zijn vorig werk nu wel kan waarderen.

avatar van unmudded lake
Een behoorlijke meevaller idd, alleen al de drop-in Odessa is magistraal.

Soms zit je zo op een zondagavond nog wat te scrollen en dan stoot je op dit.
Odessa is een nummer die je wegblaast met de clip erbij.
Flarden van Twin-Peaks, Fargo, etc... passeerden de revue.

Het geeft ook wel het gevoel dat je in een verlaten gebied na drie dagen bereikt en in volle extase je een verscheurend beest voelt.
Multi-layered video net als de muziek.
Die clip is bij het beste dat ik al een tijdje heb gezien, er zit niet één zuiver beeld in.
En op 14secs zie je tuktaks niet te versmaden schlong die hiervoor figureerde.
lol

avatar van Gyzzz
Wat is dit een waanzinnige trip vol gejaagde beats en melodieën die in volle vrijheid heen en weer bewegen en in de rondte draaien. Het gevoel van alle remmen los wordt ook heel makkelijk overgebracht. Misschien komt dat vanwege de schijnbare anti-controle en semi-climaxen van alle duikelende geluiden, inclusief zang. Ik ben erg verrast

avatar van unmudded lake
Dat was ik ook!

tuktak
unmudded lake schreef:

En op 14secs zie je tuktaks niet te versmaden schlong die hiervoor figureerde.
lol

in breedbeeld full hd

avatar van Gyzzz
Het laatste nummer vind ik nog wel het allermooist.

Nihilisme
Mooie plaat inderdaad. Niet zo sterk als de nieuwe Four Tet, maar er is zeker veel te genieten. En inderdaad, dat laatste nummer is het beste.

avatar van luc011190
Gyzzz schreef:
Het laatste nummer vind ik nog wel het allermooist.

Heb je al een foto van Dan opgezocht?

Laatste nummer is inderdaad prachtig. Net als bij Andorra, waar de plaat ook met zo'n perfect muziekstuk eindigde.
Die uithaal van Dan bij het refrein van Jamelia doet me zelfs een beetje aan Natascha Atlas denken..

avatar van McSavah
luc011190 schreef:

Heb je al een foto van Dan opgezocht?

Dat is Luke LaLonde van Born Ruffians die op Jamelia zingt.

luc011190 schreef:

Heb je al een foto van Dan opgezocht?

Haha! Ja dat heb ik, en ik moet zeggen dat er zeker wat in de vergelijking zit!

avatar van luc011190
McSavah schreef:

Dat is Luke LaLonde van Born Ruffians die op Jamelia zingt.

Goed dat je het zegt, klinkt ook helemaal niet als Dan inderdaad

avatar van Oepsje
Heerlijk album, staat nu al voor de 3e keer op repeat!

Ik wacht nog eventjes met een cijfer, maar de album heeft met goed bij de keel

avatar van gherdt
Vetten shit!! N.a.v. Andorra dacht ik hier met een shoegazerige band van doen te hebben maar het is er dus maar 1. Of heeft de rest hem verlaten? Meer beat-georienteerd dan de voorganger. met nog steeds die geweldige, achteloze en subtiele zang en een psychedelisch blubberend geluidenpalet waar ik nog wel even mee voort kan. Hulde aan Carribou, meesterlijke beesten ook nog eens.

avatar van gherdt
Bowls is toch zeker wel het dance-anthem van 2010. Tot nu toe dan. Wat een resonerende kneiter! Treiterende belletjes, zeldzaam laag zoemende bassen, Bollywood-strijkers, een dissonante panfluit en een hemels houseritme. Toe maar!

avatar van gherdt
En het laatste stuk van Jamelia! WTF! Een soort overstuurde caribische shit met psychedelische soulzang in een angstaanjagende geluidendraaikolk. Verbazingwekkende plaat. Pas 3 keer gehoord maar nu al langzaam op naar een (enorme) verhoging. Voorlopig nog heel even 4 sterren.

avatar van T.O.
Heerlijk album. Zonnig, speels en toch ook een beetje melancholisch en nostalgisch.

Ook vind ik dat hij een geslaagde balans weet te vinden tussen zijn bekend vrije structuren aan de ene kant en een strakker ritmisch geheel aan de andere kant.

Laat de zomer maar komen-plaat

UnknownPleasure
klinkt interessant, vooral Kaili en jamelia.. oh en sun

UnknownPleasure
tuktak schreef:
en kan iedereen dat kneuterige animal collective vergeten

avatar van Osiris Apis
Kaili vind ik geweldig. Zo zonnig. Het nummer heeft geen beat, maar die mis je eigenlijk ook niet.