Caribou - Swim (2010)

7. Hannibal (6:16)
  8. Lalibela (2:26)
  9. Jamelia (3:59)

met Luke Lalonde

Voor mij is Bowls de topfavoriet: wat een geweldig nummer is dat zeg. Het beste wat Dan Snaith tot nog toe gedaan heeft en één van de beste nummers van het decennium tot nu toe.
Maar ook sommige remixes onder het pseudoniem Daphni en deze mix die hij voor het aankomende ATP-festival maakte zijn van de buitencategorie. Het lijkt wel alsof alles wat hij de laatste tijd aanraakt in goud verandert.

magic spells
1ste plaats in mijn Top 10. Elke keer dat ik het luister wordt het beter. Echt een super album.

magic spells
FlyLo schreef:
Nu ook een video voor Jamelia.

x10000

avatar van Teunnis
herman schreef:

Heerlijke mix inderdaad. Heel veel respect voor Sun Ra en Pharoah Sanders

Dit is zo'n plaat die ik niet te vaak luister, omdat ik niet wil dat de magie ervan verdwijnt. Alle afzonderlijke nummers vind ik fijn en alle nummers voegen wat toe aan het album. Jamelia vind ik misschien wel de beste plaat van het deccenium.

Echt een pareltje deze plaat!

avatar van Sfeermaker
Odessa is een fantastisch nummer met een goede basis van herhaling. En heerlijk hoe bijvoorbeeld dat funky gitaartje vanaf 1:06 met de rest wordt gemixt. Later komt er nog een schel dwarsfluitje doorheen voor de afwisseling enzovoorts. Puik gedaan!

Sun vind ik irritant vanwege het galmende Sun-sun-sun. Beetje jammer. Less is more zou ik in dit geval willen zeggen, want de rest van het nummer is opzich best degelijk.

Als je een openingsnummer hebt waar geen enkel ander albumnummer enigszins bij in de buurt komt, ben ik al gauw teleurgesteld. Zo ook hier. Jamelia is nog enig. De rest gaat eigenlijk vrij onopgemerkt langs me heen.

Electrohouse van Caribou of wat dit ook moge voorstellen is niet echt mijn ding. De electro maakt op zich niet zo veel uit. Maar dat 'house' in de term: vaak te saaie repetitieve beats zonder een pakkend ritme of boeiende melodie schept bij mij verveling. Daarbij, nog belangrijker: het bouwt nergens naar toe. Wel kan ik stellen dat het hier een unieke sound betreft die ik nog niet eerder heb gehoord.

Matig boeiende electroplaat, kan misschien nog groeien.

Vaker draaien, zou ik zeggen. Odessa vond ik ook het leukst in het begin, maar er zijn een paar nummers die nog stukken beter zijn wat mij betreft.

avatar van woutorrmusic
Leuk, niet al te ingewikkeld dansplaatje. Fijne stem en ook wel sfeervolle muziek.

avatar van IllumSphere
Odessa vind ik wel een goed nummer. Als ik tijd heb, dan zal ik hem even beluisteren.

Nou, wat een motivatie en enthousiasme.

Gisteren Caribou gezien in het voorprogramma van Radiohead. Ze speelden maar een half uurtje maar waren BRILJANT!!!!

avatar van niels94
Inderdaad een zeer geslaagd optreden, ben heel blij dat ik ze heb kunnen zien, al was het maar kort inderdaad. Met name de uitvoering van Sun Ze begonnen gewoon normaal met dat nummer, maar lieten hem vervolgens helemaal ontsporen. Als deze gasten ooit in de buurt optreden en je bent fan van hun muziek: ga erheen, live kunnen ze er zeker wat van!

avatar van Leander1991
A_J_ schreef:

inderdaad! kon me geen gepaster voorprogramma indenken, goed maar gelukkig ook niet té goed

avatar van KampF
Toen ik "SUN" voor het eerst live zag, toen wist ik weer waarom dit album op 5,0* staat.

avatar van orbit
Iets te vrolijk klinkend easylistening plaatje, ik snap best dat mensen hun leven niet wijden aan de dark side of electronic, maar dit is wel een beetje houtjetouwtje en weinig enerverend. Zal wel weer schitteren op de vele zomerfestijnen waar mensen onder invloed van een lauwe rose hun jeugd vieren?

avatar van TornadoEF5
Erg leuk album, met elk nummer dat echt goed is behalve Odessa, wat me er lang van weerhield om meer van deze band te luisteren!

avatar van MDekens
Even in de vergetenheid geraakt, maar met de komst van een nieuwe plaat en tour Swim en Our Love weer opgepakt. Jamelia vind ik toch wel echt één van de meest intense elektronische nummers ooit gemaakt. Wat een fantastische nummer.

avatar van The Eraser
Dit is toch een weergaloze klassieker hoor, mensjes. Het optreden van Caribou in de Vooruit (2011) met hun Vibration Ensemble blijft één van mijn meest magische concertervaringen ooit. Kan moeilijk anders als ook andere helden zoals Kieran Hebden en James Holden mee op dat podium staan. Eén lange, psychedelische trip, met als uitschieter een 15-minuten durende versie van Sun .

Op cd vind ik Jamelia dan weer de uitschieter. Wat een euforiebom.

avatar van EttaJamesBrown
orbit schreef:

Ik had het niet beter kunnen duiden waarom het mij zo bevalt.

avatar van Shelter
Vette plaat dit, erg zomers en vrolijk maar met veel variatie om het spannend te houden.
Odessa is een fijne binnenkomer maar Sun vind ik net wat beter. Kaili heeft wat meer zang en is wat zweverig. Echt leuke track.
Found out vind ik de zang eigenlijk vrij irritant maar de beat en samples zijn wel mooi.
Bowls is vooral erg mysterieus in het begin voordat het een soort van dance nummer wordt a la Felix. Leave House is een track die ik het vaakst skip, wat te rommelig en een shit zang.
Hannibal is wel ok, begin is saai maar als de wat lagere sample er doorheen komt wel ok.
lalibela begint vrij irritant maar de zang en zweverigheid op het eind is wel mooi gedaan.
Jamelia, is ook een track die ik meestal skip.
Al met al een bijzondere plaats 4*

avatar van orbit
Grappig, ik vond hier jaren geleden niks aan, maar na beluisteren van Our Love die ik lekker poppy vond en beetje eclectisch (zocht iets in de trant van Oneothrix) ook deze toch maar weer een paar draaibeurten gegeven, en niet tot mijn spijt. Caribou is goed in het laveren tussen luchtig en zomers met een dreigend laagje hier en daar, zodat het geen blije pastei wordt. Verder is het kort en bondig, blijft nooit te lang ergens in hangen. Dat maakt het bijzonder fijn luisterbaar.. alhoewel het wel een beetje hap-slik-weg blijft. Met zijn stem en sommige tracks moet ik trouwens erggg aan Raoul Sinier denken, je zou gemakkelijk sommige tracks kunnen uitwisselen tussen platen van hen, hoewel Sinier natuurlijk wel gekker en zwaarder is over het algemeen.