Caribou - Swim (2010)

8. Lalibela (2:26)
  9. Jamelia (3:59)

met Luke Lalonde

avatar van T.O.
Heerlijk album. Zonnig, speels en toch ook een beetje melancholisch en nostalgisch.

Ook vind ik dat hij een geslaagde balans weet te vinden tussen zijn bekend vrije structuren aan de ene kant en een strakker ritmisch geheel aan de andere kant.

Laat de zomer maar komen-plaat

avatar van Sfeermaker
Odessa is een fantastisch nummer met een goede basis van herhaling. En heerlijk hoe bijvoorbeeld dat funky gitaartje vanaf 1:06 met de rest wordt gemixt. Later komt er nog een schel dwarsfluitje doorheen voor de afwisseling enzovoorts. Puik gedaan!

Sun vind ik irritant vanwege het galmende Sun-sun-sun. Beetje jammer. Less is more zou ik in dit geval willen zeggen, want de rest van het nummer is opzich best degelijk.

Als je een openingsnummer hebt waar geen enkel ander albumnummer enigszins bij in de buurt komt, ben ik al gauw teleurgesteld. Zo ook hier. Jamelia is nog enig. De rest gaat eigenlijk vrij onopgemerkt langs me heen.

Electrohouse van Caribou of wat dit ook moge voorstellen is niet echt mijn ding. De electro maakt op zich niet zo veel uit. Maar dat 'house' in de term: vaak te saaie repetitieve beats zonder een pakkend ritme of boeiende melodie schept bij mij verveling. Daarbij, nog belangrijker: het bouwt nergens naar toe. Wel kan ik stellen dat het hier een unieke sound betreft die ik nog niet eerder heb gehoord.

Matig boeiende electroplaat, kan misschien nog groeien.