Broken Bells - Broken Bells (2010)

Label: Columbia

1. The High Road (3:53)
  2. Vaporize (3:32)
  3. Your Head Is on Fire (3:05)
  4. The Ghost Inside (3:18)
  5. Sailing to Nowhere (3:46)
  6. Trap Doors (3:19)
  7. Citizen (3:38)
  8. October (2:48)
  9. Mongrel Heart (4:25)
  10. The Mall and Misery (4:06)
avatar van Rhythm & Poetry
Dit stond toch al op de site? Ik had er nog een bericht plus stem bij geplaatst, en de tracklist is nog altijd hetzelfde zie ik.

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
Wel, ik was daar dus ook van overtuigd toen ik deze indiening was aan het bestuderen. Maar waar staat hij dan? Ik vond/vind hem gewoon niet.

avatar van Rhythm & Poetry
In dit topic hebben ze het er over (zoek op 'Broken Bells'). Hij is dus van de site gehaald, omdat de tracklist niet zou kloppen. Uiteindelijk klopte die dus wel gewoon.

Hij stond al eerder op de site, maar is er weer vanaf gehaald omdat er wat onduidelijkheden waren over de tracklist. Volgens Broken Bells zelf was de gelekte versie niet de uiteindelijk versie: er stond een nummer op dat niet op het album zou komen en sommige nummers zouden weer zijn aangepast. Nu is dat eerste blijkbaar niet terug te zien, en dat tweede weet ik niet. Is ook niet af te zien aan de tracklengtes en ik heb niet beide versies dus ik kan niet vergelijken.

Zie ook:
Much to their dismay, an unfinished version of 'Broken Bells' leaked online in December, but Burton says he hopes people will be more interested in hearing the finished product. "There's a song on the album that's not on the [leaked version] and there are songs we changed a couple of things on," he says. "We don't even know how it got out there because it's an earlier version of the album. We want people to get into the album that we finished, not the one we didn't finish."

Ik neem aan dat het nu wel in orde is.

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
Alright, dat heb ik dus blijkbaar allemaal gemist.

vondeich
The High Road is geweldig!!! Ik heb hoge verwachtingen over het hele album!

Zijn die eerdere berichten hier niet terug te zetten??

avatar van Arrie
Weet iemand of er nog tracks zijn aangepast?

avatar van Mctijn
Goed album. Niet verassend met deze namen.
The High Road, Sailing to Nowhere en Citizen zijn van niveau The Shins, de rest zit er een fractie onder. Verplichte kost voor Shins-fans!

avatar van Tha)Sven
Even in de gaten houden dan

avatar van Oepsje
Zo op het eerste gehoor een erg lekker album.
The High Road en The Mall and Misery zijn voor mij de uitschieters na deze eerste luisterbeurt.

avatar van Bart
Arrie schreef:
Weet iemand of er nog tracks zijn aangepast?

Dat lijkt er niet op. Vandaag is op hun Myspace-pagina 'Vaporize' te beluisteren. Dit nummer is volkomen identiek aan de eerder gelekte versie.

Ik begrijp dan ook niet waarom de hele discussie en de eerdere stemmen op dit album zijn verwijderd door MusicMeter. Dit is gedaan op basis van een uitspraak van de band, die zei dat de gelekte versie fake was. Natuurlijk zeggen ze dat: ze waren overdonderd door het feit dat hun plaat al op het web rondging!

avatar van Mctijn
In de meeste gevallen lekken ze de plaat zelf, wat publiciteit oplevert. Nu gaan ze er ook nog heisa over maken, wat dubbele pubiciteit oplevert. Slim hoor

avatar van samslam
Ik heb hier nummers opstaan als The Waiting Game en Float, komen die alsnog onder een andere titel op deze plaat of worden die als bonusjes erbij geplakt? Vind het maar vaag wat ik nu heb aan playlist, zoals dat nummer the mall and misery waarvan de titel van het nummer gebrukt wordt in October etc.

Fantastisch popmateriaal overigens, ben nooit aangesproken geweest door wat die kerel van Gnarls Barkley doet, maar hier is't machtig , uiteraard met dank aan de hemelse stembegeleiding van Johnneke Mercer.

Met stemmen wacht ik wel tot ik de echte plaat in handen heb, maar dit is meer dan waarschijnlijk materiaal om nog eens boven te halen bij de lijstjes eind december.

avatar van Arrie
Hij heet James.

avatar van lowieke
Erg benieuwd geworden na het horen van the high road!

De single (nummer 1 naar mijn idee) is goed, maar ben verder nog niet echt overtuigd... Geen overtuigende uitschieters, blijft vrij standaard hangen. Productie is zoals te verwachten wel heel erg goed verzorgd.

avatar van lowieke
Ik denk dat dit wel een hele toffe zomerplaat kan worden.

The Boogieman
Ah gelukkig kwam ik erachter dat deze band een afstammeling is van The Shins! Ik ben nu de plaat aan het luisteren en het klinkt aardig, maar ik had liever een nieuwe Shins.

avatar van blur8
Als alternatief voor de nieuwe Shines ben ik zeer tevreden.
Zeer verzorgde popsongs, met een goede balans in harmonie en incidentele pschydelica.

nijme255@adsl
Valt me niet mee op het eerste gehoor. Nog maar even proberen op de luisterpaal, wie weet verhoog ik mijn stem nog.

avatar van djarend
Vond in begin niet zo bijzonder maar na aantal keren draaien besloten deze cd maar eens mee naar huis te nemen, hij is namelijk prachtig

avatar van Kokuil
Hij groeit, hij groeit. Dat wel...
Maar 't album is minder hoogstaand dan ik had gehoopt.
1 en 1 = niet altijd 2.

avatar van TheFunkyM
Het eerste nummer is best aardig.
Ben een beetje achter 2010 albums aan, aan het gaan.
Dit wordt zeker niet de minste die ik ga horen.. Het 2de nummer is ook wel weer aardig..

Wel aparte combi met Dangermouse, of ligt dat aan mij..

avatar van Yamato
Dat ligt aan jou. Danger Mouse heeft al zulke verscheidene samenwerkingsprojecten op zijn naam staan dat het wel heel gek moet worden wil het nog verbazen.

Heerlijke plaat toch wel hoor, waar anderen dit niet aan de verwachtingen vinden voldoen overtreft het die van mij juist. Ik ben nooit zo'n groot fan van The Shins geweest maar over het producerende werk van Danger Mouse vind ik de stem van Mercer opeens heel goed tot zijn recht komen.

avatar van Yamato
Ik heb trouwens de oorspronkelijk gelekte versie even vergeleken met de officieel uitgebrachte versie en veel verschillen ze niet, twee tracks zijn wat langer geworden (Citizen en The Mall and Misery) en eentje is wat korter geworden (October).

Een van de projecten waar ik al een paar maanden naar uitkijk is Broken Bells, de samenwerking tussen producer DJ Danger Mouse, ook bekend als producer van het tweede Gorillaz-album, uit het duo Gnarls Barkley met de hit Crazy, de man die onlangs een prachtige samenwerking met Sparklehorse (rest in peace) uitbracht onder de naam Dark Night of the Soul en het bovendien waagde om op geniale de wijze The Beatles’ White Album en Jay-Z zijn Black Album te mengen tot The Grey Album, vol mash-ups van Beatle-liedjes met rap, en James Mercer die met zijn mooie stem ook al The Shins tot een van de betere indiepopbandjes maakte en op Dark Night of the Soul al eerder de vocalen had verzorgd. Kortom, op papier al een interessant project tussen, en toen deze winter het eerste liedje The High Road uitkwam was ik om; dit moest wel goed worden. Inmiddels is het album uit en na de eerste lichte teleurstelling ben ik helemaal om; dit wordt dé zomerplaat van 2010!

Voordat ik losbarst moet ik eerst even zeggen hoe geweldig dat nummer wel niet is. De heldere productie van Danger Mouse mag ik wel met die bliepjes op het begin en een fijn ritme, lekker rustig maar niet saai. En James Mercer zijn stem komt onder deze muzikale begeleiding nog beter uit dan bij The Shins. Het is gewoon een superchill liedje dat geniaal geproduceerd is. Zoals ik al zij helder, maar totaal niet glad en met de nodige bliepjes hier en daar, hoewel die helemaal niet nodig zijn om het nummer spannend te houden, het nummer is veel te goed om alleen op die geluidjes te drijven. Dit is een van de liedjes die ik aanstaande zomer lekker ’s avonds op het balkon ga draaien als de zon ondergaat met een glaasje melk en een bakje nootjes.

Nog geen enkel ander nummer kende ik van het album en ik had geen idee wat ik moest verwachten. Vaporize bijvoorbeeld is weer een totaal ander nummer dan de opener. Veel meer Shins-achtig eigenlijk, met die akoustische gitaren en geen drums, maar met als welkome toevoeging een poporgeltje op de achtergrond. En toch heeft het allemaal net die Danger Mouse-touch die het helemaal afmaakt, net als het zwoele trompetje op het einde boven het ge-’lalala’ uitsteigend.

De nummers op deze plaat zijn misschien verschillend van elkaar, alle liedjes komen op een manier overeen: dezelfde broeierige, zomerse niets-aan-de-hand-sfeer klinkt in elk nummer terug. Een nummer als Your Head Is On Fire, met die prachtige vioolmelodie en daaroverheen een soort elektronisch ‘wah-wah’, ondersteund door een koortje, meer wil je toch niet? Even eens geen depressieve indiefolk maar gewoon modern-alternatieve popmuziek! Het is wel duidelijk dat dit voor mij dé soundtrack van deze zomer wordt. Ook The Ghost Inside is weer een prachtig nummer waarin Mercer wat hoger zingt en het geheel wat meer elektronischer en ritmischer wordt, zeker met die handclaps erbij. Wat ritme en het elektronisch-gehalte heeft de band wel wat weg van Yeasayer, maar die zijn weer veel eclectischer en hectischer en dat pakt voor hen goed uit maar bij Broken Bells kan ik het cleane geluid goed waarderen.

Helaas bevat bijna elke plaat wel wat minpunten. Één daarvan is voor mij het niemendalletje Sailing to Nowhere, dat met die piano een beetje begint als een barsolo en wat me vooral tegenstaat is de productie. Die is wat rommeliger en normaal heb ik daar geen problemen mee, maar hier doet het toch wat afbreuk aan het geheel en zijn, op het instrumentale einde met viool na, de stem en instrumenten een beetje door elkaar heen gemixt. Maar het liedje is absoluut niet slecht en zeker het einde geeft een mooi, wat rustiger tegengewicht tegen de vrolijke popliedjes. En dat rustpunt gaat nog even door met Trap Doors. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat de overige liedjes op deze plaat echt up-tempo zijn. Liedjes als The High Road en The Ghost Inside zweven een beetje in het midden tussen de vlotte popliedjes van The Shins en de lome hip-hopbeats van Danger Mouse.

Een van de dingen die me goed bevalt aan dit album zijn de violen die haast op een Beatlesque manier zijn gebruikt, vooral op het tweede gedeelte van het album, soms aangenaam op de voorgrond tredend zoals op het einde van Sailing to Nowhere, soms op de achtergrond zoals in Trap Doors en Citizen, dat nog steeds de wat tragere sfeer doorzet. Daar slaagt Broken Bells ook zeker in maar bij een plaat als deze is het wel logisch dat er op het einde nog een of twee echt goede nummers komen om nog even bij op te veren.

Dat gebeurt wel in het volgende nummer October, maar dat haalt toch het niveau van de eerste vier nummers niet. De subtiele geluiden zijn weer goed gedaan en de algehele productie klinkt goed, en die prachtige zang van James Mercer is ook aanwezig, maar het nummer mist wat. Een soort urgentie. Het nummer valt op de een of andere manier niet echt op, misschien zit er te weinig melodielijn in de zang maar zeker weten die ik het niet. Mongrel Heart klinkt iets gladder en lijkt de eerste paar minuten een onovertuigend nummer te zijn, totdat er een prachtig instrumentaal gedeelte intreedt dat een beetje zigeunerachtig klinkt (Beirut?) en op een prachtige manier piano, strijkers en blazers combineert en na eigenlijk te weinig tijd weer teruggaat naar hoe het nummer begon, dat na zo’n haast klassiek middenstuk opeens een stuk beter klinkt.
De afsluiter The Mail & Misery is geen juweeltje als de opener maar zeker weer een aangename opleving met gewoon weer alle typische elementen van Broken Bells die je ook allemaal kan terugbrengen naar The Shins en Danger Mouse, en dus ook weer een nummer van een hoog niveau. Mijn conclusie is dan ook dat er geen enkel echt slecht nummer op dit album staat, hoewel het hoogtepunt echt aan het begin zit. En zeker weten een album dat ik deze zomer veel zal gaan draaien!

Bron: http://beautifulfreaks.burgerwaanzin.nl/

avatar van TheFunkyM
Lekkere cd, zeker.
Ik vond het een aparte combi, maar na het lezen van boven, zie ik dat Dangermouse een gevarieerd producer is.
Ik vind het een cd, die je opzet en helemaal af draait, zonder dat het gaat vervelen. Er staan niet echt uitschieters op, maar het geheel is des te lekkerder.

Op dit moment een 3,5.. Kans op verhoging.

avatar van midnight boom
ik vind hem echt leuk!