Broken Bells - Broken Bells (2010)

Label: Columbia

1. The High Road (3:53)
  2. Vaporize (3:32)
  3. Your Head Is on Fire (3:05)
  4. The Ghost Inside (3:18)
  5. Sailing to Nowhere (3:46)
  6. Trap Doors (3:19)
  7. Citizen (3:38)
  8. October (2:48)
  9. Mongrel Heart (4:25)
  10. The Mall and Misery (4:06)
avatar van samslam
samslam schreef:
Ik heb hier nummers opstaan als The Waiting Game en Float, komen die alsnog onder een andere titel op deze plaat of worden die als bonusjes erbij geplakt? Vind het maar vaag wat ik nu heb aan playlist, zoals dat nummer the mall and misery waarvan de titel van het nummer gebrukt wordt in October etc.

Jammer dat float moest wijken op het echte album, dat was toch een van de hoogtepunten. Al dient er voorzichtig met de term hoogtepunten omgesprongen te worden bij het bespreken van de plaat, die is namelijk van een consistent hoog niveau.

En mijn persoonlijke favorietjes: October en Trap Doors.

avatar van pierre77
Heeft wel wat luisterbeurten nodig (waar haalt een muziekliefhebber nog de tijd vandaan?), maar klinkt veelbelovend met zelfs een spaghettiwestern-passage.

Ik hoor hier ook vlagen van The Dandy Warhols in.
Voorlopig 3.5* maar met potentieel voor 4*

avatar van RensZ
Na het horen van The High Road, wat ik een best goed nummer vind, heb ik dit album eens binnen gehaald en geluisterd. Ik ben helaas niet verder dan de eerste 5 nummers gekomen (de andere nummers heb ik even snel doorgelopen), het kan me niet echt bekoren. Jammer genoeg, want The High Road is best een lekker nummer.

2.5* ik kan er niet meer van maken.

The Ghost inside lijkt sterk op FM Belfast's "I Can Feel Love" (album: how to make friends), niet?

avatar van blur8
Broken Bells lijkt een vergeten album te worden hier op MM.
Nog wel nr 12 op de rotatielijst, met 119 stemmen, maar enige discussie over de kwaliteit ontbreekt min of meer. Dus een poging:

De CD is gemaakt door James Mercer, de drijvende kracht van the Shines, met hulp van [Danger Mouse]. Het lijkt dus een tussendoortje, of hobbyproject. De kleurklank wijkt ook niet echt af van the Shines, wat de vergelijking gevaarlijk maakt.

1. The High Road. **** Unaniem als beste song benoemd. en terecht
2. Vaporize *** pure melodie met melancholische blazers.
3. Your Head Is on Fire. * rustig ronddaaiende song rond een romantische thema met violen. Saai !.
4. The Ghost Inside. **** Met opvallende kopstem gezonden, krachtige compositie., wellicht niet ieders cup_of_thea. Ik ben postief.
5. Sailing to Nowhere. **** Schitterend rustpunt. met enkele pschydelische weerhaakjes.
6. Trap Doors. * De song heeft wel potentie, maar komt niet opgang. 2de minpunt.
7. Citizen. ** start met een goed pianothema, maar strand halverwegen, omdat er toch te weinig gebeurd.
8. October. *** start weemoedig, zoals de titel, maar maakt na één minuut toch een doorstart met een lekkere bas
9. Mongrel Heart. ***** hoogtepunt van t album. Een zwaar georkestreerd middenstuk rond een opvallend muzikale popsong. Luchtig gezongen op een diep walsende syth.
10.The Mall and Misery. ** Slotsong zonder echt op te vallen.

Mijn conclusie: 5 echt goede songs, is helemaal niet slecht voor een tussendoortje....

Ik dacht, wat komt deze muziek mij bekend voor. Zo leuk en blij. Het lijkt verdacht veel op The Shins. Een snelle blik op de artiestenpagina leerde mij dat ik goed zat. De zanger van The Shins. Ik ben na de eerste 3 nummers blij verrast. Het is heel licht en blij.

Vaporize is een pure popparel. Woow.

avatar van lazerus
Maar een halve * erbij, omdat The Mall and Misery zo'n lekker nummer is..

avatar van Booyo
Fijn pop album, met high road als (vroeg) hoogtepunt. Wordt nergens echt spanned, maar past goed bij het lekkere weer dezer dagen. Ben zeer benieuwd of dit een album is die ik meer of juist minder zal waarderen na meerdere luisterbeurten, kan beide kanten op denk ik.

avatar van leaatjee
Heerlijk album...
Wel een echte groeier

avatar van Don Cappuccino
Heerlijk album dit, echt een zomeralbum. Lekker relaxen en luisteren en voor je het weet zijn er 36 minuten voorbij. Af en toe zit de 70´s sound erin en een ander nummer leek erg op de Gorillaz (The Ghost Inside). Eigenlijk geen slecht nummer op dit album, 4 sterren.

avatar van Arrie
Dat het op Gorillaz lijkt, is niet zo raar. Het tweede album van de Gorillaz is namelijk door Danger Mouse geproduceerd, en hij is ook de helft van Broken Bells.

[Roel]
zaterdag gezien op pukkelpop, wat een optreden !!!

avatar van Silky & Smooth
Leuk album, onder muzikale begeleiding van Danger Mouse. Luistert lekker weg.

avatar van Raoul
midnight boom schreef:

kwam ik net dit tegen op youtube: Geweldig!

YouTube - Broken Bells - "The High Road" 3/9 Letterman (TheAudioPerv.com)

Elke keer als meneer Mercer zie moet ik denken aan Kevin Spacey, en dat is hier niet anders.. Hij zou zo het kleine broertje kunnen zijn.

Maar over het album.. Ja... een hele tijd geleden las ik dat deze twee samen gingen werken. En ik moet zeggen dat ik er toen wat huiverig voor was, en vandaar ook mijn late beluistering. Mercer is altijd goed geweest (Flake Music & Shins) en Dangermouse kan ook niet veel fout doen. Maar als samenwerking zag ik het niet echt zitten. Dangermouse geeft altijd toch een bepaalde 'zwaarte' mee aan zijn producties. En dat vind ik niet passen bij James Mercer zijn lichte (shins-)geluid.

Maar ik moet zeggen, het pakt toch wel verdomd lekker uit. Geen enkele filler op dit album en geen seconde die verveelt. Nu vraag ik me af hoe die andere twee nummers zijn, want ik wil meer!

Het begint met een topper, maar lang niet het beste nummer van dit album. Misschien de eerste keer dat je hem luistert, maar elke keer springt er een ander nummer uit. En elke keer pakt het je vanuit een andere hoek. Ik kan dan ook geen drie nummers uitzoeken op dit zomerse album, die ik het meest waardeer.

Zo is het nummer 'The Ghost Inside', gezongen met een bijna vrouwelijk Mercer, echt verwant aan Demon-Days-Gorillaz. Duidelijk een Dangermouse ding, maar het pakt je wel. Je zit mee te kopknikken. Het nummer 'October' heeft een soort van 'Figure8-Elliott Smith' sausje. Alleen dan met een duidelijkere baslijn.

Laat duidelijk zijn dat overal op dit album Mercer dè man is. Overal komt hij naar voren. Of het nu de strakke drums zijn van Burton, de lekkere baslijntjes of de pakkende gitaarriffjes van Mercer zijn handen.. Dangermouse tilt Mercer er elke keer bovenuit in zijn perfecte producties.

Hoewel veel mensen dit zien als een tussendoortje, en een bijna-shins-album, is dit veel meer. Dit is een echte samenwerking tussen Mercer en Burton en laten we hopen dat ze dat nog eens gaan doen.

avatar van AdRock
The Ghost Inside vindt ik echt een van de beste nummers die ik de laatste tijd heb gehoord.

Sowieso klinkt het hele album wel goed, onder meer door de fijne stem van James Mercer.

3.5*

avatar van Booyo
Raar dat Trap Doors maar zo weinig als favoriet is gemarkeerd, vind ik een toppert!

Mr_White
AdRock schreef:

3.5*

The Ghost Inside is echt briljant, heeft ook een net iets andere vibe dan de rest van het album (neemt niet weg dat de rest natuurlijk ook goed is).

avatar van Booyo
Ben inmiddels een behoorlijk aantal luisterbeurten verder en ik verhoog het naar 4*, heerlijk album!

avatar van wibro
Prachtig debuut van de Broken Bells en voor mij een van de mooiste albums van dit jaar. Staan zowiezo vijf goede tot zeer goede nummers op dit album waarvan "The High Road" en vooral "Mongrel Heart" voor mij toch wel de hoogtepunten zijn.

avatar van Don Cappuccino
Eindelijk heb ik het album origineel! Een hele tijd bij de FRS laten liggen omdat ik dacht dat hij in prijs zou verlagen en nu was hij 10 euro. Dat exemplaar stond er al vanaf dat het album uitkwam, dus bij mij in de omgeving zijn ze niet echt bekend met Broken Bells. Een van de beste albums van 2010, in ieder geval het beste debuutalbum van 2010!

avatar van Sparks
Mijn nummer 3 in de 2010 jaarlijst... toch niet ieders mening zo bleek

Ontdekt via de song van het jaar-competitie op het forum en sindsdien The High Road, The Ghost Inside en Vaporize veel gedraaid. De eerste is gewoon een subliem liedje, op de tweede valt me vooral op wat een prachtstem James Mercer toch heeft en op laatstgenoemde steelt het warme 60's orgeltje de show.

Snel maar eens het hele album beluisteren!

avatar van Arrie
De beste nummers heb je al gehad... (op October na dan)

avatar van blur8
Mijn favoriet: Mongrel Heart, lijkt dan weer vergeten te worden.

avatar van oceanvolta
blur8 schreef:
Mijn favoriet: Mongrel Heart, lijkt dan weer vergeten te worden.

Samen met the High Road ook mijn favoriet!

avatar van Murdoc023
Het lijkt wel of Danger Mouse alles kan. Nu opeens een popalbum en zeker geen slechte. De nummers The high road en The ghost inside zijn wel de steunpilaren van het geheel. Zonder deze twee zou het al een stuk minder zijn.

avatar van Lakai
Murdoc023 schreef:

Met dat laatste ben ik het niet eens.
Het album sluit af met twee topnummers.

avatar van Murdoc023
Dat zijn ook zeker goede nummers, maar voor mij geldt wel dat ik deze nummers plaats in dit album, bij de stijl en sfeer. The Ghost Inside en The High Road zijn op zich zelf al heel sterke nummers.