Tears for Fears - Elemental (1993)

Rock / Pop
Label: Mercury

1. Elemental (5:30)
  2. Cold (5:04)
  3. Break It Down Again (4:31)
  4. Mr. Pessimist (6:16)
  5. Dog's a Best Friend's Dog (3:38)
  6. Fish Out of Water (5:07)
  7. Gas Giants (2:40)
  8. Power (5:50)
  9. Brian Wilson Said (4:22)
  10. Goodnight Song (3:53)
De drijvende kracht achter TFF gaat hier door. Zeker de moeite waard.

avatar van Casartelli
Ontegenzeglijk in de schaduw van hun jaren '80 werk: de muziek heeft ingeleverd qua oorspronkelijkheid en de sound is na The seeds of love weer duidelijk minder organisch geworden.

Toch is het album de moeite waard. Naast een mij minder aansprekende tweede helft (met zulke middelmatige nummers als Power, het instrumentale Gas giants en de niet echt van de grond komende pastiche Brian Wilson said) vind ik de gevarieerde eerste helft unaniem sterk. 3*

break it down is een geweldig nummer de rest van dit album is wat minder

avatar van Janz
Dit is een degelijke, boeiende plaat. Alle nummers zijn van een constant niveau en vormen een geheel. Aanrader.

avatar van Flipper
Eigenlijk vind ik al het werk van TFF van een constant hoog niveau.

avatar van Saldek
Mijn idee. Zelf ben ik niet grondig bekend met TFF. Spijtig genoeg is dit album samen met 'the Hurting' de enige die ik heb. Maar wel heb ik ondertussen begrepen dat Orzabal echt wel snapt hoe goede muziek te maken, ook qua tekstinhoud. Leuk vind ik dat gangbare nummers als 'Everybody wants to rule the world' daarentegen tekst bevat die je echt tot nadenken kan zetten. Strak.
'Elemental' heeft bij mij een plaats in 't hart bemachtigd. Niet eens vanwege nostalgie ofzo, maar gewoon omdat ik het album weergaloos mooi vind. Voor mij staat er geen minder nummer op. En 'Brian Wilson said'......., hoe subtiel pop wordt afgewisseld met wat lichte jazz en dit ook nog 's naar een prachtig hoogtepunt weet te brengen......,
muziek van nivo.
Desondanks heb ik verder niet echt omgekeken naar nieuw werk. En nu op deze site komend tot de ontdekking dat mister Orzabal niet echt heeft stil gezeten, wordt het maar eens tijd dat ik m'n TFF- 'collectie'ga bewerken. 4 pnt

Kevin-Raphaëll
heb dit album een paar keer beluisterd maar het blijft matig

3 sterren

Pieter Paal
Een goede poging om de naam Tears for Fears voort te zetten, maar helaas teveel van hetzelfde. 'Break it down again' blijft hier de beste song van het album.

Met of zonder Curt... TFF blijft goed!

Bij dit album merk je dat het bombastische geluid van TFF van Roland zijn hand komt. En dat vind ik het sterke punt van TFF.

Wordt alleen maar bevestigd bij de solo albums van Curt Smith (zijn wel ok, maar te langdradig)

avatar van rkdev
Ik weet niet goed wat dat is met TFF, maar sinds Curt weg is vind ik het er absoluut niet slechter op geworden. En dit is een understatement !
Ik heb echt een zwak voor de laatste 3 TFF platen (ja, ik weet het op de laatste doet Curt weer mee). Hierop maken ze gewoon lekkere popsongs en proberen ze niet meer van die zware nummers te schrijven.

Kingsnake
Prima plaat met een lekkere opener en tsja Curt missen we totaal niet, hier.

De sound van band is veranderd van knullige new-wave/gothic via pop naar een wat meer alt. rock-geluid.
Een goede ontwikkeling.

Mr. Pessimist is mijn favoriete nummer vd plaat.

avatar van rkdev
Het viel me overigens op hoeveel de stem van Orzabal in het nummer 'Cold' op die van Smith lijkt ...

avatar van evert-jan
een dijk van een plaat, en sorry Curt, echt missen doe ik je niet!
De plaat klopt van a tot z, vormt één geheel, is van uitstekende kwaliteit en blijft mooi!

Ozric Spacefolk
De composities zijn goed, de spanning zit er vaak goed in... Het is ook lekker emotioneel en zelfs muzikaal steekt het prima in elkaar...
Het is een opstapje naar Raoul...

Maar het klinkt mij soms niet organisch genoeg... Het komt nogal synthetisch op me over, de meeste liedjes...
Er staan wel weer een aantal lekkere gitaarpartijen op...

Zo'n nummer, bijvoorbeeld als Fish out of Water, als daar een drummer bij zat ipv zo'n drumcomputer, en een ietsje steviger gitaargeluid, dan had dat best wel eens het mooiste nummer van TFF kunnen zijn...

Mr. Pessimist ook... Compositie en melodieen zijn dik in orde, alleen het klinkt allemaal net té plastic...

Ik zou wel eens goede liverversies van de songs uit de Elemental-tijd willen horen...

avatar van Marco van Lochem
In 1993 vond ik het al een heerlijke plaat en gisteravond heb ik het nog een keer in zijn geheel beluisterd en het blijft een echt goed album. Hte begint spannend met "Elemental" en via een aantal prima songs wordt het afgesloten met "Goodnight Song" dat door zijn geweldig aanstekelijke melodie een prima slot is van dit eerste album zonder Curt Smith. Orzabal blijkt de grote man achter TFF te zitten en dat bewijst hij in 1995 nog een keer met "Raoul and the Kings of Spain" dat ook een prima plaat is.

Ik word echt heel blij van deze plaat.
Zulke goeie muziek met zo'n mooie en aparte sfeer. Roland Orzabal heeft in zoveel opzichten weg van John Lennon. Neem het nummer Cold, dit nummer is geinspireerd door I am The Walrus. Zelfde opbouw, zelfde ritme.
Ook hoor je invloeden van The Beach Boys in het nummer Brian Wilson said.
Mr. Pessimist is ook zo'n dijk van een nummer. Vooral het outro vind ik schitterend, de laatste anderhalve minuut bezord mij kippenvel, met de piano en het keyboard op de achtergrond.
Het nummer Elemental is een heerlijke opener, met muziek zoals alleen TFF dat kan maken.
Mooie opbouw, welcome to the real world en dan de drums.
Dog's best friend dog vind ik ook heerlijk, lekker opzwepend, heerlijke drumloop erin en prachtig gitaarspel. Beetje TFF uit de jaren 80, heerlijk.
Fish out of water is natuurlijk ook schitterend, wat een indrukwekkend nummer. You're dreaming your life away. Ik dacht toch echt curt hier op de achtergrond te horen, maar het is toch Roland. Heerlijk vol en bombastisch nummer, had ook prima op de Seeds of love gepast.
Power vind ik ook een dijk van een nummer. Gas Giants is de opbouw naar dit nummer en doet me nietzo veel, maar Power is wederom een pareltje en begrijp dan ook niet dat dit nummer door sommige als zwak word genoemd. Prachtig intro en zo gevoelig. Wat krijg ik toch kippenvel van dit nummer. Voor mij voelt het als iemand die zwaar in de put zit en er probeert uit te komen. De stem van Roland komt ook schitterend naar voren in dit nummer en wederom weer een tekst, waar je u tegen zegt.
Ook Goodnight song is lekker alleen pakt me net iets minder. Wat luchtiger, maar met een mooi gitaarspel. De single Break it down again is ook lekker maar absoluut niet het beste van het album.
Voor mij blijft Seeds of Love onovertroffen met deze opvolger, maar ligt heerlijk in lijn en staat op nr. 2. De opvolger van deze Raoul and.... vind ik een stuk minder als deze. Misschien 3 echt goeie nummers op die plaat. De soloplaat die Roland maakte na Raoul is ook ene echte aanrader, staan ook geweldige songs op: Tomcats screaming outside.

Ozric Spacefolk
Toevallig had ik deze plaat ook vanochtend op.

Schitterende sfeer inderdaad.

^Ik ben ook gek van dit album, en dan te bedenken dat ie voor 2 GULDEN 50 in de bakken lag destijds...

@#%^&! dan heb ik er met m'n 5 euro op Ebay nog teveel voor betaald
Nee hoor, is 't elke eurocent waard !

LOL

avatar van Dungeon
Na lange tijd ben ik deze weer eens aan het luisteren. Nog steeds vind ik het een heerlijke plaat. Brian Wilson Said is een mooi eerbetoon. Cold, Power maar vooral Break It Down Again zijn de uitschieters. Maar al met al is het allemaal erg lekker.

Ik vind dit de beste plaat die onder de naam Tears For Fears is uitgebracht.Natuurlijk is het een solo album van Orzabal ,waarop hij excelleert in prachtige popsongs,die breed uitwaaieren in een prachtige productie.Iedere song is raak en hij zingt erg goed.Favorieten noemen op dit album is onbegonnen werk. Want iedere keer als ik luister heb ik we een andere favoriet.Heerlijke plaat die met mij mee zou gaan naar een onbewoond eiland.

Ozric Spacefolk
Ik zie alleen maar postieve berichten en hoge scores, en toch komt deze plaat met moeite aan een schamel 3,45*...

Zoveel mensen die deze plaat omlaag stemmen, en niet zeggen waarom...

avatar van funforremi
Ik heb het werk van TFF altijd erg gewaardeerd. Met name de rijke producties van The Seeds of Love (voor sommige misschien "overgeproduceerd"). Elemental is weer wat ruwer maar nog steeds ontzettend mooi.
Break it down again, Elemental, het uit-je-daknummer Dog's a best friends dog en wegdroomnummer Brian Wilson Said zijn de uitschieters. Elke keer als ik: I keep coming back, I'll get back to you hoor, breekt mijn hart.

avatar van Alicia
Gezien, gefotografeerd en getekend! Tot favorieten verklaard begin jaren 80. Verguisd en vergeten vanaf het derde album.

Gelukkig zijn ze er nog!

De ruzie is bijgelegd, ze zijn weer op tournee en ik? Ik sluit het duo opnieuw in het hart, want mooie liedjes hebben ze geschreven. Het laatste album staat zelfs op repeat en dit album komt er aan. Alle albums van Tears for Fears komen in huis of zijn er al.

Als je de albums met elkaar gaat vergelijken gaat het mank, maar als je ieder album op zijn merites beoordeelt kun je niet anders dan tot de slotsom komen dat er toch veel schitterende liedjes tussen zitten.

De evolutie van new wave naar psychedelische pop met eigentijdse speelse elementen doet mij ineens denken aan de ontwikkeling die de heren Andy Partridge en Colin Moulding van XTC hebben doorgemaakt in hun muziek.

avatar van luigifort
Heerlijk album deze!

avatar van Edwin
Alicia schreef:
De ruzie is bijgelegd

Ruzie? Heb ik iets gemist? Ik volg deze band niet op de voet, integendeel zelfs, maar ik dacht dat die ruzie 12 jaar geleden al was bijgelegd. Met als resultaat het verschijnen van dat toepasselijk getitelde reünie-album in 2004.

Weer eens luisteren.
In herinnering een aardig album, maar volgens mij alleen toen ie verscheen een aantal keren gehoord. Inmiddels dus 23 jaar terug.
Niets mee gedaan.
Wel met opvolger Raul & The Kings Of Spain.
Dat vind ik een te gek album en ook al heel wat jaren in bezit.

Ga deze toch weer eens proberen.

avatar van luigifort
Raoul is ook lekker

avatar van Alicia
Edwin schreef:

Ik heb zelfs die hele ruzie gemist, al was deze al twaalf jaar geleden bijgelegd.