Tears for Fears - Elemental (1993)

Rock / Pop
Label: Mercury

1. Elemental (5:30)
  2. Cold (5:04)
  3. Break It Down Again (4:31)
  4. Mr. Pessimist (6:16)
  5. Dog's a Best Friend's Dog (3:38)
  6. Fish Out of Water (5:07)
  7. Gas Giants (2:40)
  8. Power (5:50)
  9. Brian Wilson Said (4:22)
  10. Goodnight Song (3:53)
avatar van Casartelli
milesdavisjr schreef:
voorganger RATKOS
niet om te mierenneuken, maar ...

avatar van milesdavisjr
Een ezel stoot.....Elemental is uiteraard de voorganger van RATKOS. Elemental blijft echter de betere van de twee in mijn beleving .

avatar van luigifort
Geweldig album ook, draai ik ook vaak. Toch gaat mijn voorkeur uit naar RATKOS, vanwege de algehele sfeer en feel.

avatar van milesdavisjr
Dat Elemental onder de naam Tears for Fears is uitgebracht zal o.a. te maken hebben met de 'grootse' naam die de heren hadden opgebouwd in het verleden. Orzabal en Smith konden elkaar niet meer luchten of zien en de laatste vertrok met slaande deuren. Wellicht zal er ook een juridische reden aan ten grondslag liggen, daarnaast kwam manager King ook onder vuur te liggen nadat hij was beschuldigd van fraude. Kortom, begin jaren 90 was er een hoop gedoe rondom het duo. Elemental vormt min of meer een soloplaat van Orzabal waar hij echter flinke ondersteuning krijgt van sessiemuzikant Griffiths. Wat echter ook duidelijk op Elemental naar voren komt, zonder Smith tekort te doen; de compositorische kwaliteiten hebben altijd duidelijk bij Orzabal gelegen. De beste man schudt werkelijk heerlijke melodieën uit zijn mouw. Ook deze plaat staat weer vol met pareltjes; het fijne titelnummer, het sfeervolle Cold, of het wat ruigere Dog's a Best Friend's Dog, stuk voor stuk intelligente popsongs met uitstekende zanglijnen en verassende wendingen. De laatste 2 tracks Brian Wilson Said en Goodnight Song sluiten de plaat melancholisch af en het intro van het eerste nummer nog wel wat Beach Boys invloeden verraad. Het is jammer dat de productiviteit van Roland zo laag ligt, de laatste worp ligt immers ook alweer 17 jaar achter ons. Echter met het opgebouwde oeuvre vermaak ik mij nog steeds uitstekend.

avatar van joko16
Verrassend! Goede songs en sound. En dat al 28 jaar geleden gemaakt.
Lekker bombastisch, dan weer sfeervol.
Enne... nee ik mis Smith niet echt.
Best wel een mannetje die Orzabal.