Tears for Fears - Elemental (1993)

Rock / Pop
Label: Mercury

1. Elemental (5:30)
  2. Cold (5:04)
  3. Break It Down Again (4:31)
  4. Mr. Pessimist (6:16)
  5. Dog's a Best Friend's Dog (3:38)
  6. Fish Out of Water (5:07)
  7. Gas Giants (2:40)
  8. Power (5:50)
  9. Brian Wilson Said (4:22)
  10. Goodnight Song (3:53)
avatar van Alicia
Gezien, gefotografeerd en getekend! Tot favorieten verklaard begin jaren 80. Verguisd en vergeten vanaf het derde album.

Gelukkig zijn ze er nog!

De ruzie is bijgelegd, ze zijn weer op tournee en ik? Ik sluit het duo opnieuw in het hart, want mooie liedjes hebben ze geschreven. Het laatste album staat zelfs op repeat en dit album komt er aan. Alle albums van Tears for Fears komen in huis of zijn er al.

Als je de albums met elkaar gaat vergelijken gaat het mank, maar als je ieder album op zijn merites beoordeelt kun je niet anders dan tot de slotsom komen dat er toch veel schitterende liedjes tussen zitten.

De evolutie van new wave naar psychedelische pop met eigentijdse speelse elementen doet mij ineens denken aan de ontwikkeling die de heren Andy Partridge en Colin Moulding van XTC hebben doorgemaakt in hun muziek.

avatar van bikkel2
Elemental is eigenlijk een Roland Orzabel sologebeuren, want de andere 50%, Curt Smith dus, is hier in geen velden of wegen meer te bekennen.
Ik vind het op dit album niet bezwaarlijk en Orzabel zal zijn redenen hebben gehad om het onder de TFF vlag uit te brengen.
De centjes moeten toch binnenkomen en dan is de groepsnaam gebruiken het meest voor de hand liggend.
Ik vind dit een frisse goede plaat.
Voorganger The Seeds Of Love heeft voor mij net even te veel geforceerdheid in het geheel.
Elemental heeft dat niet.
Het is wel een gelikte produktie, maar de eenheid is een sterk punt.
Orzabel heeft de tijdsgeest goed in de gaten en het past prima in die periode.
Originele krachtige melodieuze pop/rock met een fijne drive.
Sterk begin ook met de titelsong, het geladen Cold en de single Break It Down Again.
Opvallend is dat het tekstueel ook weer wat inhoudelijker is geworden.
Wat dat aangaat is de grimmigheid van The Hurting enigzins terug.
Ook een highlightje is Brian Wilson Said.
Een vooral muzikaal erg sterk liedje.
Er wordt met gemak even Beach Boys klanken neergezet ( periode eind 60's.)
Uiteindelijk gaat het over in een soepele jazzvibe.
Toch wel een bevestiging dat Orzabel ook met Smith nog in de gelederen, het creatieve brein moet zijn geweest.
Het fraaie Goodnight Song sluit Elemental af.

Het succes wat Tears For Fears had in de 80's keerde niet meer terug.
Nieuwe goden en nieuwe stijlen waren druk doende de wereld te veroveren.
Dit viel wat tussen wal en schip, want heel succesvol was het niet echt.
Onterecht, want het is echt wel een plaat die meer had verdiend.
Een stuk beter dan je aanvankelijk zou verwachten. Bepaald geen routineklus of herhalingsoefening.
Twee jaar later flikte Orzabel het weer met Raul & The Kings Of Spain.
Meer rockgericht maar ook boordevol kwaliteit.