Kansas - Two for the Show (1978)

Label: Kirshner

1. Song for America (7:31)
  2. Point of Know Return (3:07)
  3. Paradox (4:09)
  4. Icarus--Borne on the Wings of Steel (5:58)
  5. Portrait (He Knew) (5:19)
  6. Carry on Wayward Son (4:38)
  7. Journey from Mariabronn (8:55)
  8. Dust in the Wind [Acoustic Guitar Solo] (6:19)
  9. Lonely Wind (Piano Solo) (4:29)
  10. Mysteries and Mayhem (4:01)
  11. Excerpt from Lamplight Symphony (2:39)
  12. The Wall (4:54)
  13. Magnum Opus (11:18)
  14. Hopelessly Human * (8:42)
  15. Child of Innocence * (7:48)
  16. Belexes * (4:34)
  17. Cheyenne Anthem * (6:55)
  18. Lonely Street * (8:21)
  19. Miracles Out of Nowhere * (8:00)
  20. Drum Solo / The Spider * (7:41)
  21. Closet Chronicles * (6:55)
  22. Down the Road * (3:45)
  23. Sparks of the Tempest * (5:20)
  24. Bringing It Back * (7:07)
totale tijdsduur: 1:13:17 (2:28:25)
marcello schreef:
........ en die vervelende zangstem af en toe......

Zangstemmen gaan niet eeuwig mee. Uitzonderingen daargelaten zoals John Wetton die nog steeds sterk klinkt en Phil Collins (tijdens de laatste Genesis tour was zijn stem super ondanks de lagere toonkeys in enkele nummers) maar rockzangers gaan op een gegeven moment merken dat ze niet meer datgene kunnen wat ze vroeger wel konden.

Ook Ian Anderson van Jethro Tull is live niet meer om aan te horen. David Coverdale klonk ook niet al te best tijdens het laatste Arrow Festival.

Ook Steve Walsh van Kansas heeft daarmee te kampen getuige de Kansas optredens op Arrow en elders. Maar juist op deze live dubbelaar Two For The Show is zijn stem in optima forma en dan spreken we over eind jaren 70, zeg maar 1977. Dus vervelend kan ik het nauwelijks noemen, de man is hier wat mij betreft echt op zijn best en laat op Two For The Show horen dat hij destijds beschikte over een van de beste stemmen uit de rockgeschiedenis. Two For The Show is echt een dijk van een live document.

avatar van Gert P
Running on empty goed verwoord dit is inderdaad een dijk van een plaat en had jaren de enkelaar maar sinds een dik jaar nu de dubbelaar maar wat een concert.
Nu nog eens op dvd.

rico24
Draai deze vanaf vinyl.niks mis mee. Gewoon een erg lekkere live registratie.

avatar van Dream Theater
Altijd al een zwak gehad voor Kansas. Dit is symfo/progrock van zeer hoog niveau. Kan echt genieten van prachtige nummers als Icarus ( Steve Walsh zijn stem is zooo mooi net als de geweldige samenzang) , Journey from Mariabronn, het hardere Mysteries and Mayhem of het complexe Magnum Opus.

avatar van marathonman
Inderdaad, dat zwak had ik ook, de 1e 6albums allemaal op vinyl gekocht destijds.
Journey to Mariabronn vond ik hemels en The Wall draai ik nog steeds, Steve Walsh was heel lang mijn favoriete zanger, geweldig, zoals hij Lonely Wind zong en dan met die piano solo, heerlijk, dvd'tje zou idd zeer welkom zijn..

avatar van viking1
Prachtig live album van kansas!
Heb een paar studio albums van hun en deze sterke live in enkele uitvoering.

Prachtige set list,geweldige geluids kwaliteit.
Tijdloze muziek.
Heerlijke rustige stukken afgewisseld door lekkere heavy stukken top cd!

Misschien ooit nog eens de dubbel cd met extra nummers aanschaffen,voorlopig geniet ik al jaren van deze enkele uitvoering.

avatar van Renoir
Ik ben in een nostalgische bui deze week. Toen dit dubbelalbum verscheen, zat ik in militaire dienst. In de weekenden zette ik mijn soldij om in elpees, en dit was een van die elpees. Vandaag heb in ook de cd-versie aangeschaft (de heruitgave van de enkele cd - is deze week weer opnieuw uitgebracht). Heerlijk om dit weer eens te horen!

avatar van Broem
Afgelopen week weer eens gedraaid. Heb de vinyl versie van dit prachtig live document. Dat kan volgens mij beter. De kwaliteit van mijn vinyl exemplaar is wat magertjes. Ik bedoel overigens de productie. Dat was in 1977 blijkbaar van ondergeschikt belang. Moet zeggen dat ik van dit live album nog geen remaster op cd of vinyl ben tegengekomen. Blijft overeind dat het een prachtalbum is van een band op het hoogtepunt van haar bestaan.

Ozric Spacefolk
Hier heb ik nooit op gereageerd, maar wel een 5* toegekend.

Kansas en ik werken heel goed. Prog en arenarock gemengd. Beter kan bijna niet.

Broem schreef:

Van de 2CD remaster van deze plaat ga je pas echt uit je dak. Deze bevat de nummers die niet meer op de 1CD versie pasten en overige tracks van die tour.

Running On Empty schreef:

Thanx. Zag 'm al staan op de site waar ik m'n cd's koop. Die gaat op de lijst.

avatar van bikkel2
Al heel lang in de collectie. Kansas is geen hot item meer voor mij. De reguliere albums (die ik bezit) vinden zelden of nooit meer de gang naar de cd-speler.
Maar deze pak ik er nog wel eens bij. Goeie vibes, muzikaal uitstekend en Steve Walsh was een engel.

En Magnum Opus hé. Geweldig stuk gefreak. Hoge school muziek met gevoel.

avatar van Broem
remaster uit 2013 van dit album kunnen scoren bij de Mediamarkt. 7 euro. Heb het album op vinyl maar dat klinkt niet best. Deze remaster klinkt een stuk beter maar kan volgens mij nog veel beter. In ieder geval weer met veel plezier naar dit heerlijke live album geluisterd. Kansas op z'n best.

Maar eens kijken of we hier wat lol aan kunnen beleven

avatar van Running On Empty
100 procent gegarandeerd. Een van de beste liveplaten die er bestaan.

Na 1 luisterbeurt, leuke momenten maar ook vervelend gejengel

avatar van Running On Empty
Gejengel? Laatste nummer zeker.

avatar van henk01
Morgen maar eens weer proberen

Ozric Spacefolk
Wat een rare recensie. Alsof je het ervoor doet.

Vind je Kansas uberhaupt wel leuk? Of wil je gewoon een bandje afzeiken?

Afzeiken? Waarom?

henk01 schreef:
Maar eens kijken of we hier wat lol aan kunnen beleven
...
Na 1 luisterbeurt, leuke momenten maar ook vervelend gejengel

Geen idee, zo kwam het op mij over. Even een snel een plaatje luisteren, en dan verkondigen dat het gejengel is.

Je zit ernaast

Ozric Spacefolk
Gelukkig maar. Want er is 1 ding waar ik op Musicmeter het minst tegen kan. En dat is als mensen expres platen gaan luisteren die ze niet goed vinden om eens lekker van leer te trekken.

avatar van vigil
Misschien dat Henk na de 2de luisterbeurt kan proberen om eens 2 zinnen te maken

Wie
Weet
?

avatar van bikkel2
Ik begrijp wel een beetje wat Henk bedoeld.
De muziek van Kansas is vrij druk. Ik ben er ook niet altijd voor in de stemming.
Onwijs goeie band en hier staat geweldig werk op, maar de neiging is sterk aanwezig om het nog wel eens vol te proppen met wat gefreak en individuele hoogstandjes.
Maar dat was Kansas in die periode.
Maar kwaliteit genoeg. Ik draaide het vroeger vrij veel, maar ben de laatste jaren minder met progrock bezig.

2e luisterbeurt

1 ben er nog niet uit
2 gejengel neem ik terug ook bij nr 13
3 heeft dus meer tijd nodig

Meestal pak ik dan weer wat vertrouwds

Zoals Neil Young - Archives, Vol. 1: 1963-1972 disk 8. ��

bikkel2 schreef:
Ik begrijp wel een beetje wat Henk bedoeld.
Maar dat was Kansas in die periode.

Ben ik het ook mee eens. Maar elke muziekstijl heeft toch een bepaald moment van de dag,

Ik draai ook geen Kansas als ik aan het schrijven of lezen ben. Maar dan vind ik het op andere momenten wel een top-band.
Dan kan ik per moment, mijn stem aanpassen.

Nee, dit is een krankzinnig lekkere liveplaat. Maar niet altijd. Dan word ik gillend gek...

3e luisterbeurt

Ik sluit me aan bij bikkel en ozric.
Het is een lekkere plaat, af en toe een beetje erg veel maar wel lekker.
En je moet er wel alleen naar luisteren want niet iedereen zal dit waarderen.

avatar van marathonman
Vindt Journey from Mariabronn live beter klinken dan op studioalbum, dat gold ook voor The Wall my all favorite met op beide nummers Steve Walsh in topvorm, dan dat piano riedeltje naar Lonely Wind toe, ook zo geweldig nog steeds, vond Steve Walsh samen met Steve Perry van Journey veruit de beste zangers met hun typische engelenstem...

avatar van Running On Empty
Jeetje wat weinig berichten de afgelopen tijd over deze plaat. Voor mij behorend tot de top 5 beste live platen aller tijden. Vandaag weer gedraaid en de 5 punten blijven dubbel en dwars staan. Kansas op haar best met een sublieme Steve Walsh.

avatar van vanwijk
Een prachtig livealbum, dat zeker. Brengt me terug naar eind jaren ‘70 waar Kansas en Styx vaak op mijn draaitafel te vinden waren. Point of Know Return was mij eerste kennismaking met deze band en dat voordat Dust in the Wind een hit werd.Een vriend van me had dit livealbum en nadat ik het daar had gehoord, hup, op het fietske naar Den Bosch om bij Elpee deze plaat aan te schaffen.
Ik weet niet of het in mijn top 5 albums komt maar het is een iconisch album. Prachtige zang, een geweldige band waar rock - pop - prog elkaar ontmoeten wat mij betreft. Met ook albums als Leftoverture in hun bagage staat er een setlist om je vingers bij af te likken.
Nog niet zo lang geleden weer eens naar beneden gehaald en wederom genoten!