Opeth - Blackwater Park (2001)

Zweden
Label: Peaceville

1. The Leper Affinity (10:23)
  2. Bleak (9:15)

met Steven Wilson

3. Harvest (6:01)
  4. The Drapery Falls (10:53)
  5. Dirge for November (7:53)
  6. The Funeral Portrait (8:44)
  7. Patterns in the Ivy (1:52)
  8. Blackwater Park (12:08)
  9. Still Day Beneath the Sun * (4:32)
  10. Patterns in the Ivy II * (4:11)
totale tijdsduur: 1:07:09 (1:15:52)
prachtige plaat ga lekker de 21 ste naar utrecht met mijn zoon

avatar van ABDrums
hidalgo schreef:
prachtige plaat ga lekker de 21 ste naar utrecht met mijn zoon

Ik neem aan dat je de 19e en/of de 20e bedoeld?

ABDrums schreef:

Ik neem aan dat je de 19e en/of de 20e bedoeld?

stom de 20 ste met mijn zoon

avatar van Johnny Marr
Waarom komen ze niet naar België, maar wel 2x(!) naar Nederland?

avatar van crosskip
Omdat Belgen de grapjes van Mikael niet snappen.

avatar van hidalgo
prachtig concert alleen jammer van het parkeren kom uit limburg en moest 31 euro betalen .

avatar van rafke pafke
hidalgo schreef:

Dat zal je leren uit Limburg te komen.

crosskip schreef:
Omdat Belgen de grapjes van Mikael niet snappen.

Ik snap 'm niet.

Johnny Marr schreef:

Ik snap 'm niet.

Ik wil 'm best nog een keer vertellen.

en ontopic:
Blijkbaar zijn we met de setlist toch genaaid, de eerste avond gewoon de toegift openen met Blackwater Park en dan de rest vd tour ons met Harvest afschepen.

rafke pafke schreef:

Dat zal je leren uit Limburg te komen.

zal verhuizen jij je zin

crosskip schreef:

Ik wil 'm best nog een keer vertellen.

Doe dan.

Johnny Marr schreef:

Doe dan.

Mag niet, dan komt de bezem erdoor hier.

avatar van Tav74
Tijd om maar eens op te biechten dat ik dit album veel te lang niet de aandacht gegeven heb waarvan ik wel wist dat die het verdiende (aantal nummers ken ik uiteraard wel). En de beste manier om het album in zijn geheel echt te gaan luisteren is voor mij een vinylversie in huis te halen. En laat die nu binnen zijn

Vandaag de eerste rondjes laten maken, en het voldoet aan al mijn verwachtingen, zowel muziek als productie. Het knappe is wat mij betreft dat de vele invloeden in stijl nergens geforceerd voelen, het komt gewoon samen in een logisch en prachtig geheel. Nog geen definitief cijfer, maar ik zet hem nu toch al op 4,5.

avatar van Juul1998B
Nummer 95 in de top 250, dit moet ik eens proberen dacht ik.
Ik ging hier wel met een beetje een dubbel gevoel in. Ik las ergens hier al dat er wat grunts zijn, iets waar ik hoeveel het ook probeer, nooit in lijk te komen. Ik houd best van stevige muziek en wat geschreeuw, zo'n oerlange grunt hoeft van mij niet. Vandaar dat ik ook afstand neem van de meeste death of black metal bands (correct me if i'm wrong) met de precieze genres.

A fijn, ik probeer hier toch blanco in te gaan.

Harvast was het eerste nummer wat ik luisterde en deze viel zeker mee! Mooie melodieën en ik moet zeggen dat dit nummer alleen al een tweede luisterbeurt verdiend.
Harvast- 7,5/10
The drapery falls is ook wel een prima nummertje, iets minder dan Harvast maar hier geldt ongeveer hetzelfde, het gitaarwerk is daarbij ook echt in orde. ''helaas'' de grunts waar ik het over had rond het midden van het nummer. Al stoor ik me er iets minder aan bij dit nummer.
The drapery falls- 7,0/10
Blackwater park, oei.. hier beginnen de grunts me tegen te staan. Heel jammer, want ik vind dit nummer instrumentaal gezien echt mooi. Zonder zang zou dit echt een prima nummer zijn.
Blackwater park- 6,0/10
Bleak heeft wel mooie overgangen en klopt echt als nummer. De grunts hierop zijn minder vervelend dan op blackwater park maar natuurlijk nog steeds aanwezig. Ik probeer daarom objectief te blijven door de grunts in deze niet super hard mee te tellen. Wel een beetje omdat het toch smaak blijft maar toch
Bleak- 6,5/10
The leper affinity- Gruwelijk nummer, letterlijk en figuurlijk. Zeer gave riffs waarbij de energie er vanaf spat. Na het midden is er een klein ruststuk die gevolgd wordt door muur van riffs.
The leper affinity- 7,5/10
Dirge for november is één van de betere nummers op het album. Prachtige melodieën en een nummer die gewoon klopt, van begin tot eind.
Dirge for november- 7,5/10
Patters in the ivy is het kortste nummer van dit album. Puur instrumentaal en ik vind het wel een prima tussendoortje tussen al het geweld van de andere nummers. Niet super bijzonder maar nuttig, in voetbaltermen is dit echt een stofzuiger, eentje die de ballen afpakt, het tempo eruit haalt en ze inlevert bij de persoon ( in dit geval nummers) die er meer mee kunnen
Patters in the ivy- 7/10
The funeral portrait is één van de mindere nummers voor mij. Hier stoort het grunten me wel verschrikkelijk. Dat maakt het overigens nog geen slecht nummer maar luisteren zal ik het waarschijnlijk niet meer.
The funeral portrait- 6,0/10

Ik kom dan ook ongeveer op 3,5 ster uit voor dit album. Dit is veel hoger dan ik verwacht zou hebben en wie weet groeit hij in de toekomst nog naar meer

P.s. mijn tracklist volgorde is idd wat anders dan de ''normale''.
En als laatste, een verassend mooie hoes. Meestal lijken alle hoezen in het metal genre erg op elkaar en vind ik ze spuuglelijk. Dit is wel echt een mooie hoor

avatar van Kronos
Ik was als tiener een metalhead in de jaren 80 maar grunts vond ik niks aan. Pas rond mijn 40ste na meerdere luisterbeurten van dit album viel de grunt opeens helemaal op z'n plaats. Kwestie van afgestemd raken op de energie. En dan krijg je er plots een dimensie aan intensiteit bij. Komt vanzelf als je je vrijwillig blijft blootstellen aan dit minutieus brute geweld.

avatar van Juul1998B
Wieweet, de tijd zal het leren

avatar van Leptop
Kronos Kwestie van afgestemd raken op de energie.... die had ik zelf willen bedenken

avatar van Leptop
Opeth is 1 van de weinige bands waar ik de grunts van kan hebben, zelfs omarm! Heel functioneel grunten in mijn ogen.

Ik heb een beetje getwijfeld of ik hier nu een score aan zou toekennen, maar zonder negatieve kritiek worden positieve verhalen mijns inziens ook betekenisloos – dus bij dezen: 1.5*

He Gijssie lekker naar Bowie en naar wat anders luisteren, dat is je goed recht maar hou je ver van Opeth en al helemaal van commentaar op deze band. Kennelijk niet jouw ding helemaal niet erg maar om je taalstudie te etaleren in een review pfffff

avatar van wizard
Ja, verdorie Gyzzz, je weet toch, niet vloeken in de metalkerk, en helemaal niet als je het nog goed verwoordt ook. Laat sneeuwvlokje123 toch rustig zitten in z'n bubbel.

avatar van ZOLTAR
Check het aantal stemmen!

avatar van Homer
ZOLTAR schreef:
Check het aantal stemmen!

Sparky
Ja, het aantal stemmen . Niet eens met Gyzzz, die zelf toch imo aardig wat goede albums positief waardeert. Filosofum bijvoorbeeld. Doordacht en rauw. Dit album is doordacht, soms rauw en tegelijkertijd gepolijst. Met Steven Wilson achter de knoppen, kun je dat natuurlijk verwachten . Voor mij absoluut m'n favoriete metalalbum.

avatar van jellylips
Nope, in 2023 klinkt dit nog steeds niet gedateerd. Een van de beste/mooiste metal albums en sowieso mijn favoriete death metal plaat.

Het piano outro van The Leper Affinity alleen al. Steven Wilson speelt in zijn eigen projecten ook een aardig potje piano, maar dit verstilde stukje sfeermuziek is gewoon om in te lijsten.