Venetian Snares - Rossz Csillag Alatt Született (2005)

Canada
Electronic
Label: Planet Mu

1. Sikertelenség (0:40)
  2. Szerencsétlen (4:55)
  3. Öngyilkos Vasárnap (3:26)
  4. Felbomlasztott Mentokocsi (3:44)
  5. Hajnal (7:46)
  6. Galamb Egyedüll (1:36)
  7. Második Galamb (6:01)
  8. Szamár Madár (5:49)
  9. Hiszékeny (1:39)
  10. Kétsarku Mozgalom (8:50)
  11. Senki Dala (2:16)
avatar van Onderhond
Het mag sommigen soms verbazen dat ik zoveel Snares album beluistert heb, aangezien ik dikwijls redelijk negatieve dingen over de man z'n werk te melden heb, het heet zo z'n redenen. Waaronder bijvoorbeeld dit album. Zijn de meeste VS albums een aaneenschakeling van hit & miss, dan is deze knalraak.

Geweldige clash tussen de typische VS breakcore en klassiek werk. Geen mix van beide stijlen, wel een contrast. "Sikertelenseg" opent het album rustig, waarna "Szerencsetlen" het album definitief uit de startblokken doet schieten. Wat ik dan noem typisch zenuwachtig klassiek geneuzel, waar als snel zenuwachtig breakcore geneuzel overgegooid wordt. De clash tussen beide stijlen is zo groot dat het perfect werkt. Creeert een zeer coole sfeer, geweldige opener meteen. Ook "Ongyilkos Vasarnap" is een voltreffer. Zeer mooi samplewerk, melodisch geweldig en daarover lekker chille ritmes. Klinkt wel erg elitair verantwoord dit, maar is gewoon een steengoeie track. De violen die "Felbomlasztott Mentökocsi" zou ik normaal niet kunnen slikken, grappig dat wanneer deze in een electronische context geplaats worden zoveel meer aan kracht winnen voor mij. Cool trackje. "Hajnal" is terug een pak steviger. Breakbeatjes worden weer bovengehaald, maar het speels gejengel op de achtergrond blijft.

"Galamb Egyedúl" is een puur klassiek intermezzo, "Második Galamb" knalt het hardst op dit album denk ik. Track begint met een stukje poëzie (!!!), zeer coole melodieën en zacht ratelende breakbeats. Maar al snel wordt het een pak heftiger, gooit Snares een pak roffelende samples erbij en is het dit keer de breakcore die voor het meest zenuwachtige gedoe zorgt. Zelfs de hardcore beats worden even bovengehaald op het eind van deze track. Topper van dit album. "Szamár Madár" volgt dezelfde lijn, is wel iets braver, maar komt wel aandraven met heerlijke zweverige "aaah" voice samples. "Hiszékeny" is een fantastisch klassiek belletjesintermezzo, in de beste AT traditie. Super lief en schattig stukje muziek. "Kétsarkú Mozgalom" is de laatste volwaardige track. Niet zo goed als de rest, maar binnen het album nog steeds een zeer sterke track. "Senki Dala" sluit het album lekker dramatisch af en laat je redelijk bedeesd achter.

Yup, met dit soort albums kan ik wat. Net als een End geen brave mix van stijlen, maar een exploratie van het contrast tussen twee stijlen. Een pak boeiender en avontuurlijker wat mij betreft. Buiten de gortige tracknamen en het feit dat dit geen album is waar ik op elk moment kan van genieten, echt niks op aan te merken. Dikke vette 4.5*

Edit : wil deze ook al nomineren voor mooiste cover 2005. Wat een kunstwerkje.

avatar van J0ttem
Toen ik dit album voor het eerst hoorde kreeg ik zoiets van "What the hell heb ik nu weer in huis gehaald?". Ik was zowiezo niet een al te grote fan van VSnares, maarjah toen ik de goeie recenties zag besloot ik toch eens een kijkje te nemen.
Na een aantal flinke luisterbeurten bleek dit album steeds meer indruk op mij te maken. Heerlijk hoe de violen en breatbeats met elkaar samensmelten tot een unieke ervaring.
Van mij krijgt dit album een welverdiende 4*, met "Hajnal" en "Szamár Madár" als hoogtepunten.

avatar van em-dee-em-aa
Fantastisch album, klassieke stukken perfect afgewisseld met vette breakcore. Blijft me boeien dit album, op veel andere breakcore albums kan ik niet te lang luisteren maar dit is gewoon vet

avatar van orbit
OK, ik vind dit gewoon een vet plaatje.. die cello met breakbeat werkt af en toe echt als magie, zeker als VS daar dan een lading bassen bij gooit. Sommige tracks komen nog niet geheel uit de verf voor mij, maar andere vind ik nu al geniaal. Szamár Madár, maar ook de eerste 4 tracks zijn echt megavet. Ik hou het even bij 4*, omdat niet alles nog even raak is. Het bejubelde Második Galamb is bijvoorbeeld mij nog iets te ongericht en ongestuurd, al begrijp ik dat de flipperkast breakbeat liefhebbers dit geweldig vinden.