Venetian Snares - Rossz Csillag Alatt Született (2005)

Canada
Electronic
Label: Planet Mu

1. Sikertelenség (0:40)
  2. Szerencsétlen (4:55)
  3. Öngyilkos Vasárnap (3:26)
  4. Felbomlasztott Mentokocsi (3:44)
  5. Hajnal (7:46)
  6. Galamb Egyedüll (1:36)
  7. Második Galamb (6:01)
  8. Szamár Madár (5:49)
  9. Hiszékeny (1:39)
  10. Kétsarku Mozgalom (8:50)
  11. Senki Dala (2:16)
Geweldig nieuw album van snares. Waarschijnlijk de meest rustige release tot nu toe (met uitschieters hier en daar). Veel samples van klassieke muziek met af en toe typisch (maar toch redelijk bescheiden) breakbeat-werk van snares eroverheen.

Aanrader!

avatar van Onderhond
Prachtige cover dit, maar mijn vertrouwen in VS slinkt toch elke release weer. Misschien toch nog maar eens proberen.

avatar van Goodfella
Dit klinkt toch wel weer zeer interessant. Zeer gave interactie tussen de breakbeats en de violen hier en daar, ben erg benieuwd naar de volledige cd.

avatar van Onderhond
Het mag sommigen soms verbazen dat ik zoveel Snares album beluistert heb, aangezien ik dikwijls redelijk negatieve dingen over de man z'n werk te melden heb, het heet zo z'n redenen. Waaronder bijvoorbeeld dit album. Zijn de meeste VS albums een aaneenschakeling van hit & miss, dan is deze knalraak.

Geweldige clash tussen de typische VS breakcore en klassiek werk. Geen mix van beide stijlen, wel een contrast. "Sikertelenseg" opent het album rustig, waarna "Szerencsetlen" het album definitief uit de startblokken doet schieten. Wat ik dan noem typisch zenuwachtig klassiek geneuzel, waar als snel zenuwachtig breakcore geneuzel overgegooid wordt. De clash tussen beide stijlen is zo groot dat het perfect werkt. Creeert een zeer coole sfeer, geweldige opener meteen. Ook "Ongyilkos Vasarnap" is een voltreffer. Zeer mooi samplewerk, melodisch geweldig en daarover lekker chille ritmes. Klinkt wel erg elitair verantwoord dit, maar is gewoon een steengoeie track. De violen die "Felbomlasztott Mentökocsi" zou ik normaal niet kunnen slikken, grappig dat wanneer deze in een electronische context geplaats worden zoveel meer aan kracht winnen voor mij. Cool trackje. "Hajnal" is terug een pak steviger. Breakbeatjes worden weer bovengehaald, maar het speels gejengel op de achtergrond blijft.

"Galamb Egyedúl" is een puur klassiek intermezzo, "Második Galamb" knalt het hardst op dit album denk ik. Track begint met een stukje poëzie (!!!), zeer coole melodieën en zacht ratelende breakbeats. Maar al snel wordt het een pak heftiger, gooit Snares een pak roffelende samples erbij en is het dit keer de breakcore die voor het meest zenuwachtige gedoe zorgt. Zelfs de hardcore beats worden even bovengehaald op het eind van deze track. Topper van dit album. "Szamár Madár" volgt dezelfde lijn, is wel iets braver, maar komt wel aandraven met heerlijke zweverige "aaah" voice samples. "Hiszékeny" is een fantastisch klassiek belletjesintermezzo, in de beste AT traditie. Super lief en schattig stukje muziek. "Kétsarkú Mozgalom" is de laatste volwaardige track. Niet zo goed als de rest, maar binnen het album nog steeds een zeer sterke track. "Senki Dala" sluit het album lekker dramatisch af en laat je redelijk bedeesd achter.

Yup, met dit soort albums kan ik wat. Net als een End geen brave mix van stijlen, maar een exploratie van het contrast tussen twee stijlen. Een pak boeiender en avontuurlijker wat mij betreft. Buiten de gortige tracknamen en het feit dat dit geen album is waar ik op elk moment kan van genieten, echt niks op aan te merken. Dikke vette 4.5*

Edit : wil deze ook al nomineren voor mooiste cover 2005. Wat een kunstwerkje.

avatar van Goodfella
Heh.. en ik maar denken dat het allemaal niet zou deugen omdat je Funk's flirts met jazz ook niet trekt

Maar even over het verschil contrast / mix.. Het één hoeft het ander toch niet uit te sluiten? Het is toch niet altíjd zo dat bij een eclectisch werkje als dit de verschillende stijlen onderling worden afgestompt? Afin, wat mij betreft gaan hier twee genres op geweldige wijze hand in hand en valt de ene ratel perfect in de opening waar de andere viool voor zorgt. Je zal wel ongeveer hetzelfde bedoelen alleen is de uitleg wat anders

avatar van Onderhond

Net niet, daarom dat ik het zo leuk vind. Beide stijlen behouden hun identiteit, maar bij albums als dit heb ik wel steeds een stevige terugvalbasis. Bij een echte mix van stijlen wordt het dikwijls een papje waar ik niks aan heb. Dan raakt alles afgestompt en raak je de spanning tussen beide genres kwijt.

En tja, liever klassiek dan Jazz denk ik. Zaagt minder

avatar van BoordAppel
Iemand enig idee hoe meneer Funk aan de titels is gekomen en wat ze in godsnaam betekenen? Heb een paar nummers al gehoord en die vond ik fantastisch. Nu de rest nog zien binnen te halen .

avatar van starbright boy
Het ziet er uit als Hongaars. Maar die taal spreek ik niet helaas.

het is hongaars ja, de titel betekent 'Born Under A Bad Star'
de vertalingen van de tracktitles staan wel ergens op internet (op messageboards enzo)

Ik vraag me trouwens af of er een beter electronicalabel is dan Planet Mu..

Kwalitatief zeker één van de stabielste, maar missen voor mij toch de echte uitschieters denk ik. Een UWe, Hymen en Ad Noiseam liggen mij iets nauwer aan het hart.

Planet Mu zet ik graag samen met n5md, Peace Off en Third Movement als eervolle runner ups.

avatar van cichlisuite
Ik vraag me trouwens af of er een beter electronicalabel is dan Planet Mu..

tja het is maar net welke genre je trekt binnen de electronica denk ik.

Bijvoorbeeld bij expanding records zitten een aantal zeer mooie pareltjes.
Ook toytronic met abfarht hinwill, loess en het pas uitgebrachte ochre is zeker niet verkeerd.

En als laatste zou ik uiteraard zeggen skam.

avatar van BoordAppel
Volgens dit forum zijn dit de vertalingen van de titels van de eerste 8 nummers:

1: star-crossed
2: bloody sunday (directly = murderous sunday)
3: disintegrate ambulance (?)
4: daybreak
5: lone dove
6: 2 doves
7: bipolar crusade
8: nobody's theme

Er is wel gebruik gemaakt van een vertaalmachine op internet.

Over het album: wow, echt fantastisch! Het album en de verschillende nummers hebben echt een perfecte opbouw en je wordt echt alle kanten opgesmeten. Het ene moment zit je nog te genieten van mooie vioolmelodieen en het volgende moment ratelen en beuken de beats door je boxen. En soms dat alles tegelijk.

Een ontzettend origineel en mooi album, verstoot Doll Doll Doll van zijn troon als beste album van VS denk ik. Dikke 5*.

Ps: Aurum, jouw stukje tekst komt me erg bekend voor.

avatar van Onderhond
Niet vergeten stemmen BoordAppel.

avatar van BoordAppel
Hij staat er al hoor, en stevig ook .

avatar van John Doe
Dit album weet me op een speciale manier te prikkelen. Die Stevige experimentele drumn and bass ratelt lekker door, met de klassieke muziek erbij zit er aardige diepgang in. Speciaal gevoel krijg ik erbij. 4.5*

Ik moet het nog wat vaker horen. Heb het nu een keer of 5 gehoord, maar voorlopig vind ik Doll Doll Doll toch echt nog een klasse beter. Vandaar mijn (relatief lage) stem (toch nog altijd 4*).

Ik ben benieuwd wat ie allemaal samplet, want ik ken maar weinig klassieke muziek bij naam...

avatar van John Doe
Die vind ik ook nog van een andere klasse. Niet goed vergelijkbaar ook. Wel hebben beide platen aardig wat meeslepend vermogen, klinken lekker serieus.

Leuke voice-samples trouwens weer. In het derde nummer waar gezongen wordt is het goed ingevoegd en het geijl over een duif is ook mooi.

avatar van Onderhond
Vind Doll Doll Doll vooral enkele klasses minder, en een veel minder goed geolied geheel dan deze release. Of hoe meningen verschillen kunnen

Ik heb het album maar eens opgezet, en ik weet het niet. Het werd me al snel duidelijk dat dit mijn stijl inderdaad niet is (wat niet echt een verrassing was voor mij ). De "klassieke" stukken vind ik schitterend en zorgde er ook voor dat ik het de hele rit kon uitzitten, maar zodra die break-beat er weer in hakte begon het op mijn zenuwen te werken. Omdat ik er niet in thuis ben geef ik ook maar geen beoordeling (ik zou dan op 1 * uitkomen ofzo, en dat geeft dan toch een beetje een foutief beeld van dit album, omdat het simpelweg mijn ding niet is).

avatar van gemaster
aERodynamIC schreef:

Dat houdt Onderhond ook nooit tegen hoor.

gemaster schreef:

Dat houdt Onderhond ook nooit tegen hoor.

Daar heb je helemaal gelijk in. En ik heb dit album immers in zijn geheel gehoord. Zal ik dan toch dat achterlijk hoge gemiddelde eens gaan afzwakken ??? :evil
Eigenlijk zou ik 2 beoordelingen moeten geven (ik citeer: "geen brave mix van stijlen"): een 4 voor de klassiek getinte gedeeltes en en 0,5 voor de rest

avatar van Onderhond
Heh, ik onthoud mijn stem nog redelijk veel. Heb een vriendin die nogal wat britpop/rock luistert, zie je ook geen stemmen van mij staan.

Onderhond schreef:

Wees maar niet bang hoor..............ik doe niks.

avatar van gemaster
Onderhond schreef:

En vindt zij die electronic van jou leuk? Anders kan het nog voor problemen zorgen

avatar van Goodfella
Toch leuk dat er eens wat andere mensen zich in dit genre verdiepen, zie zelfs een dikke voldoende van Jordy staan! Inmiddels is Rossz nauwelijks nog uit m'n playlist weg te branden, hoort absoluut bij het beste werk van de man. Járen geleden dat 'ie dit niveau heeft gehaald

avatar van Jordy
Goodfella schreef:

zie zelfs een dikke voldoende van Jordy staan!

Shit gesnapt Ja vond ik andere VS dingen die ik wel eens gecheckt had "grappige spot-de-sample herrie", dit vond ik grotendeels een geweldig leuke (en luisterbare) mix van klassiek en breaks. Een beetje vlak alleen, meer dan klassiek sampeltje + breaks was het voor mijn gevoel regelmatig niet. Weet niet of ik dit album BLIJF draaien. Vandaar niet hoger voorlopig.

avatar van BoordAppel
Staat nu op de luisterpaal zag ik tot mijn verbazing!

BoordAppel schreef:

Staat nu op de luisterpaal zag ik tot mijn verbazing!

Zo raar is dat toch niet ?! Staan zo vaak leuke dingen op (niet alles natuurlijk). Aardig veel variatie ook altijd (en waar dacht je dat ik dit album gehoord had )

avatar van BoordAppel
Bij nader inzien niet zó raar nee . Kom nog niet zo lang op de luisterpaal maar dit is wel een van de extreemste dingen (ook al is de plaat nog redelijk ingetogen) die erop hebben gestaan denk ik?