menu

Modern Eon - Fiction Tales (1981)

Alternatieve titel: Fiction Tales Plus

mijn stem
3,89 (64)
64 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock
Label: Dindisc

  1. Second Still (4:16)
  2. The Grass Still Grows (3:38)
  3. Playwrite (3:25)
  4. Watching the Dancers (3:35)
  5. Real Hymn (2:47)
  6. Waiting for the Cavalry (3:08)
  7. High Noon (3:29)
  8. Child's Play (3:59)
  9. Choreography (3:27)
  10. Euthenics (3:07)
  11. In a Strange Way (3:46)
  12. Mechanic (4:26)
  13. Second Still [1979 Version] * (2:49)
  14. Choreography [1979 Version] * (2:41)
  15. Euthenics [1980 Version] * (2:50)
  16. Waiting for the Cavalry [1980 Version] * (3:11)
  17. Cardinal Signs * (3:14)
  18. Visionary * (3:23)
  19. Mechanic [Single Version] * (3:17)
  20. Splash! * (5:12)
  21. After the Party Restoration * (3:52)
  22. After the Party [Dub] * (4:21)
  23. After the Party [Dub - 2021 Mix] * (4:36)
  24. Garland Leaves * (4:21)
toon 12 bonustracks
totale tijdsduur: 43:03 (1:26:50)
zoeken in:
avatar van Mjuman
4,0
Gewoon een typisch rechtenverhaal - ik vraag me af waarom we op zo jonge leeftijd leren lezen, terwijl we - als we het eerste officiële contract voor ons hebben liggen - vaak vergeten om "de kleine lettertjes" te lezen.

avatar van Castle
5,0
Onwetendheid? Bezig zijn en verstand hebben van muziek ipv contractuele beslommeringen / kennis.
Op roze wolk zitten je een echt contract krijgt en blah blah blah niet goed interpreteerd?
Geldgeile mensen die je sturen, noem maar op...

Jammer dat het zo moet gaan,
Reptile, bedankt voor de update

avatar van Mjuman
4,0
Waarschijnlijk "all of the above" - alleen toen ik ooit een contract tekende voor een vertaling heb ik genoegen genomen met "een lump sum" (zo heet dat) ineens, i.p.v. een kleiner bedrag met "royalties" gebaseerd op het aantal verkochte exemplaren en het aantal drukken. Dacht dat toen dat dat heel wat was en royalties (gebaseeerd op rechten) - didn't know then.

Zong Pete Wylie (Wah - Heat) niet ooit: "You'll be learning the ways, of the world kid; you'll learn".
BTW: EMI is ook het label van Talk Talk.

avatar van reptile71
Ja , wat ze daarbij hebben geflikt... jammer dat alles uiteindelijk om geld draait.

avatar van reptile71
Heb weer eens geïnformeerd over die cd-reissue maar ze zijn nog geen stap verder. Het zit er echt niet in.
Ik snap dat soort dingen echt niet. Dit is toch eigenlijk gewoon een new wave klassieker? Er is onnoemelijk veel bagger op cd ge-reissued en deze prachtplaat niet.

avatar van Chameleon Day
4,0
Jaja, zelfde verhaal kun je bij The Sound houden. Maar daar speelt ook nog eens een conflict tussen Bob Borland (pa van) en de bassist (Graham Bailey). Onbegrijpelijk idd - hoewel Second Layer (een nevenproject van Borland en Bailey) dan weer wel gereissued is.

avatar van Mjuman
4,0
Dindisc was van Virgin en Virgin is terechtgekomen bij - driemaal raden - juist ja EMI. Vrees dat de rechten daar zullen liggen.

avatar van reptile71
Wat lijkt me dat toch frustrerend als je niks te zeggen hebt over je eigen muziek...

Lost Highway
Doodzonde, want dit is gewoon een meesterwerk. Het probleem is ook dat behalve een select Musicmeter clubje niet veel mensen hierop zitten te wachten. Met al die fijne effectjes en door elkaar lopende intro's en outro's is dit iets wat je origineel moet hebben. Ik blijf hopen.

avatar van reptile71
Er wachten misschien toch meer mensen op dan je denkt. Ik heb op Sounds for Sure een stukje staan over de cd-release van dit album en ik kan in de statistieken van mijn site zien dat dat stukje toch regelmatig wordt gevonden door mensen die googlen op "Modern Eon cd release" of iets van die strekking.

Ik heb trouwens nog een extra gloednieuw vinyl exemplaar hiervan te koop.

Lost Highway
reptile71 schreef:
Ik heb op Sounds for Sure een stukje staan over de cd-release van dit album en ik kan in de statistieken van mijn site zien dat dat stukje toch regelmatig wordt gevonden door mensen die googlen op "Modern Eon cd release" of iets van die strekking.



De +-150 keer dat ik reeds ben komen kijken in de hoop goed nieuws te lezen mag je wel in mindering brengen.

avatar van STaRS
5,0
Die heb ik al gezien, maar de prijs ligt toch wat hoog voor een gewone student, dus blijf ik ook hopen op een CD-release, want dit album kent enkel heel goede nummers of uitstekende.

avatar van reptile71
@LH: Die zal ik in mindering brengen, maar jij komt ook niet via Google met die zoektermen, denk ik. Dus toch ook nog anderen die dit kennen en zoeken!

@STaRS: Ja hij is wat duur, maar dat komt omdat een nieuw exemplaar van dit album nogal zeldzaam is.

avatar van dazzler
Ik las op een blog dat dit album
met bonustracks een bootleg CD is.

Volgens Discogs bestaat er zelfs geen officiële CD versie van.
Modern Eon - Fiction Tales at Discogs

Wie weet hier meer over?
En mogen die bonustracks dan eigenlijk wel op deze site?

avatar van reptile71
Klopt helemaal. Eigenlijk mogen die er inderdaad niet bij, want er bestaat geen officiële release met bonustracks.

avatar van Chameleon Day
4,0
Maar laat die bonustracks hier maar lekker staan, want dan zijn users op de hoogte van het bestaan ervan.

avatar van reptile71
Ik vind ze er ook prima staan. Ik kom nergens aan.

avatar van sander.h
Afgaande op de positieve verhalen alhier deze ook eens een kans gegeven (google is your friend).

Zorgde het eerste nummer Second Still door de wat uit de maat klinkende drums nog voor wat scepsis, inmiddels ben ik toch wel om. Wat een mooie sfeer bevat deze plaat, niet in de laatste plaats door de mooie stem van de zanger. Ondanks dat deze af en toe wat onzuiver uit de hoek wil komen (High Noon) is het wat mij betreft toch wel de smaakmaker van het album. Dit overigens zonder de rest van de band tekort te doen.

Het is nu nog te vroeg om een beoordeling te geven, maar gaat zeker weten vaker voorbij komen de komende weken.

avatar van ChrisX
Goh... zit ik net wat info op te zoeken over een drummer die meespeelt bij de Duitse elektronische pop componist Schiller blijkt dat die Cliff Hewitt dus bij Modern Eon heeft gezeten. Bij Schiller speelt hij met name op een fantastische Roland e-drum kit.

avatar van reptile71
Ja dat is hem, heeft ook live drums gespeeld bij Apollo 440, maar persoonlijk blijf ik dit veruit het beste vinden waar hij aan meegedaan heeft (voor zover ik weet).

3,5
Valt me wat tegen, weer 's uit de kast gehaald, mooie nummers bij maar ook te bombastisch, dunne zang. Als ik het vergelijk met bv een andere "vergeten" wave band als TV21 blijft Modern Eon daar een stuk onder.

avatar van schizodeclown
3,5
De muziek is goed, maar de zang valt tegen in vergelijking met de mooie ambiance die de muziek weergeeft.
De muziek doet me nogal aan The Lamb Lies Down van Genesis denken qua gevoel, het geeft me net zo'n zwart/wit gevoel.
Ik weet even niet hoe ik het anders moet uitleggen.
Zonde van de zang die in de weg zit, scheelt toch echt een hele punt

avatar van wibro
3,5
Dit new wave album dat ik wel zo'n drie of vier keer beluisterd heb wist mij maar niet te raken. Dat het van mij toch nog drie sterren krijgt heeft het vooral te danken aan het nummer "Euthenics" dat ik zonder meer schitterend vind en voor mij ook verreweg het beste nummer is op dit voor mij toch enigszins teleurstellende album.

3,0*

avatar van DjFrankie
4,0
DjFrankie (moderator)
Leuk album dit, zo'n band waar ik nog nooit van had gehoord, en waar ik dan een cd van krijg om te beluisteren.

avatar van Man of Sorrows
5,0
De laatste niet zo heel positieve berichten verplichten met tot het geven van enig tegengas. Dit is een Meesterwerk met een hele grote M. Minstens eens per maand draaien, voelt aan als in een theaterzaal/bioscoop zitten en je helemaal laten onderdompelen in de schoonheid die 43 minuten lang over je heen vloeit. Ik vind het album behoorlijk surrealistisch getint terwijl het net teveel pop is om het avant garde te labelen, de grenzen van wat kan binnen een klassieke popsong worden net niet overschreden. Alle stijlelementen uit New Wave muziek worden van stal gehaald; de early spooky synths, de galmgitaar en de tribal drums. Giet daarover nog eens een spacy sausje (en op mijn exemplaar af en toe flinke LP kraak) en je hebt een unieke vroege jaren '80 plaat te pakken. Vergelijkbaar met acts als Eyeless in Gaza of Kissing The Pink, zeer eigenzinnig en moeilijk binnen een hokje te plaatsen.

avatar van Mjuman
4,0
Eerlijk gezegd snap ik die laatste twee referenties niet zo goed: Eyeless in Gaza is niet alleen beduidend slechter gezongen (en dat is een fikse afknapper), het is erg freakerig en daardoor arty-farty.

KTP zou ik eerder linken aan een OMD of Human League, met een kleine nudge naar Gang of Four (Gold).

Zo surrealistisch is het album imo niet - ik zou de sfeer eerder als psychedelisch/etherisch omschrijven; dat theatrale onderschrijf ik wel, net als het feit dat dit idd een uitstekend album is. Ik vind het qua sound eerder US dan UK aandoen, maar gek genoeg zie ik wel links met een bepaald type UK folk/symfo.

Overigens sinds ik het album op lp heb gekocht na lang zoeken, kom ik het nu regelmatig tegen

avatar van Man of Sorrows
5,0
Om de discussie nog even voort te zetten, de laatste tijd luister ik vaak naar de LP Naked van Kissing The Pink en, deels gevoelsmatig, vind ik het vroege KTP werk vrij verwant aan Modern Eon. De eigenzinnigheid, pop met avant garde inslag, theatrale -en dan zou ik het woord hier zéér letterlijk willen gebruiken, haast als het zitten in een theater- , die typische sax en een aantal andere elementen zorgen ervoor dat Naked en Fiction Tales me een zeer verwant gevoel geven. Zo een nummer als In Awe Of Industry had toch gewoon op Fiction Tales kunnen staan? Later werd het bij KTP een stuk commerciëler en kan je gewag maken van een meer hitparade New Romantics sound a la Human League.

Overigens Eyeless in Gaza heeft inderdaad wel een aparte zang, gelukkig val ik maar zelden over vocals. Ik zou Drumming The Beating Heart nog maar eens op de draaitafel gooien, echt niet verkeerd.

avatar van Mjuman
4,0
Ik kan die conclusie niet delen, maar op dit moment is het me onmogelijk contraexpertise toe te passen: de lp's van j t/m z zijn op dit moment onbereikbaar vanwege verbouwing/renovatie. Zo gauw het mogelijk is zal ik luisteren - ik ben sceptisch gestemd, maar ge verdient iig m'n contraexpertise en het verslag daarvan tzt.

avatar van Rudi S
4,0
Ik weet niet hoor maar de gekte van de KTP die ik ken hoor ik niet terug in de sferische post punk van Modern Eon.

avatar van DjFrankie
4,0
DjFrankie (moderator)
En deze nog Alicialvoor mij was 1981 ook een topjaar

Gast
geplaatst: vandaag om 14:11 uur

geplaatst: vandaag om 14:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.