Sonic Youth - Sister (1987)

4,07

Label: SST

1. Schizophrenia (4:37)
  2. (I Got a) Catholic Block (2:25)
  3. Beauty Lies in the Eye (2:15)
  4. Stereo Sanctity (3:47)
  5. Pipeline / Kill Time (4:32)
  6. Tuff Gnarl (3:13)
  7. Pacific Coast Highway (4:16)
  8. Hot Wire My Heart (3:21)
  9. Kotton Krown (5:05)
  10. White Cross (2:48)
  11. Master-Dik * (5:08)
89 BERICHTEN 1 MENING
avatar van Cloud

geplaatst: 24 augustus 2009, 22:29 uur [permalink]
Beste wat ik tot nu toe van SY heb gehoord.
Daydream Nation & Dirty vind ik maar enkele nummers goed.

avatar van Obscure Thing
geplaatst: 23 december 2009, 17:28 uur [permalink]
Wat is "Schizoprhenia" toch een geweldige track!
Elke keer als ik dit nummer hoor kippenvel! de brilljante openingsriff. het opbouwende middenstuk dat pompt van de adrealine. En daarna een ontploffing van effecten. Met als verpletterende slotstuk het verrassend kalme einde! Een van de beste nummers ooit geschreven!

En de rest van het album mag er uiteraard ook wezen!

geplaatst: 9 januari 2010, 00:23 uur [permalink]
Niet melodieus? Schizophrenia, cotton crown, super melodieus
Deze sloeg in als een bom in 1987, het concert in Paradiso is wellicht het meest legendarisch/beste concert wat ik ooit heb gezien (of misschien toch Savage Republic een paar jaar later) met Lee die bij de zoveelste toegift in de sprong over het drumstel I wanna be your dog inzette.
Catholic Block dat begin ...
Hot wire my heart had er wel afgekund ja, maar ja een jeugdzonde zullen we maar denken

geplaatst: 8 maart 2010, 15:13 uur [permalink]
WAT EEN PLAAT!!!!
Ik heb deze plaat nog nooit helemaal zittend in mijn luisterstoel kunnen beluisteren, ik beland meestal bezweet en hijgend op de grond.
Werkelijk briljant en ik ben nog steeds verliefd op Kim.

avatar van vin13
geplaatst: 8 maart 2010, 17:18 uur [permalink]
Obscure Thing schreef:
Wat is "Schizoprhenia" toch een geweldige track!

En de rest van het album mag er uiteraard ook wezen!

Volledig mee eens, maar ik geef wel de volle 5 voor de hele plaat. Melodie en noise gaan prima samen.

avatar van Cor
Cor
geplaatst: 15 september 2010, 19:13 uur [permalink]
Wat is dat toch, tussen Sonic Youth en mij? De band blijft mij intrigeren, maar kan toch niet 100% (is nog een songs van ze ook) overtuigen. Ik heb er eerder over gepost (ook bij EVOL), maar het zit 'm in de structuren van de song. De vervorming (noise) lijkt soms bijna een doel op zich met teveel verlies aan melodie. Aan de andere kant is daar het prachtige 'Kotton Krown', waarin ik de vervorming wel weer functioneel vind. Ik blijf het proberen. Op naar 'Daydream Nation', in mijn herinnering de plaat waarbij het wel allemaal in balans is.

avatar van pygmydanny
geplaatst: 1 maart 2011, 16:32 uur [permalink]
In september 2005 werd dit album als instapper verkozen in MOJO's How To Buy Sonic Youth:

Muziek >> Toplijsten en favorieten >> MOJO How To Buy - gids

geplaatst: 18 september 2011, 23:34 uur [permalink]
Langzaamaan groeit dit album tot misschien wel mijn favoriete Sonic Youthplaat. Louter hoogtepunten maar de laatste tijd steekt Tuff Gnarl er bovenuit. Het opent als een luchtig gitaarpopliedje maar ontaardt naar loop van tijd in een ouderwetse noisefeest.

geplaatst: 31 oktober 2011, 17:57 uur [permalink]
Het is nu Pipeline / Kill Time. Dat nummer is catchy en complex tegelijkertijd zonder aan energie in te boeten. Én wat een kippenvel moment, die drumbreak rond 1:04...

avatar van noruas

geplaatst: 31 oktober 2011, 19:18 uur [permalink]
Cor schreef:

de noise in vroege sonic youth platen IS ook vaak een doel op zich. Het helpt als je begrijpt waar ze vandaan komen muzikaal gezien, namelijk een (experimentele) hoek van de rockmuziek waar melodieën überhaupt niet aanwezig zijn. Dat hoeft je natuurlijk niet te liggen ofzo verder, maar mocht je je referentiekader willen uitbreiden, voila 😉

avatar van Hoedijk
geplaatst: 31 maart 2012, 18:08 uur [permalink]
Toen SY nog "underground" was. Echt mijn favoriete cd!

geplaatst: 16 mei 2012, 19:58 uur [permalink]
Ik kan er lang omheen draaien, maar ik snap Sonic Youth niet. Bijna iedereen hier ziet het als een geniale band met een geweldige stijl. Bram ziet het als muzikanten die het interessant vinden om muziek de nek om te draaien zodra er leven in komt. Eigenlijk is het vanwege de radicale stijl maar vreemd dat deze band zo populair is geworden. Blijkbaar hebben de albums toch iets universeels. Zo nu er dan klinkt het best goed. Tuff Gnarl is een fijn nummertje en ook Catholic Block is goed. Dat zijn dan ook de nummers die het meest 'liedje' zijn. Ik had erg zin in dit album, maar helaas is het toch niet voor mij.

geplaatst: 16 mei 2012, 20:45 uur [permalink]
Apart, jij hield toch ook van GYBE? Dan zou Sonic Youth je ook wel moeten bekoren, die zijn daar toch een flinke invloed op geweest. Probeer anders eens een iets later album (Daydream Nation of Goo), wellicht zijn die wat beter te behappen.

geplaatst: 16 mei 2012, 21:07 uur [permalink]
Teenage Riot is ook wat meer liedje. Zijn de nummers op Daydream Nation een beetje in het verlengde van dat nummer? Of zijn er nog veel noiseelementen te vinden?

J.B.
geplaatst: 16 mei 2012, 21:21 uur [permalink]
Eveningguard schreef:

Opmerkelijke zin, al zou ik de letters in het woord 'zodra' hier net wat aanpassen: muzikanten die het interessant vinden om muziek de nek om te draaien zodat er leven in komt. 😉

Nee, iedereen z'n mening natuurlijk, en fijn dat er gebruikers zijn die hun onbegrip kunnen en willen verwoorden. 🙂

geplaatst: 16 mei 2012, 21:30 uur [permalink]
Vaak als muziek op een rauwe manier gebracht wordt heeft dit een positieve werking op het nummer. Sonic Youth gaat wat mij betreft op dat punt over de schreef en dat zorgt er weer voor dat ik het niet mooi vind. Een ingewikkelde zaak. Helemaal als onbegrip moet je het niet zien. De band heeft kwaliteiten en een vrij unieke stijl, maar het is me tot nu toe te 'hardcore'. Normaal gesproken geen probleem. Dat is het vreemde.

geplaatst: 16 mei 2012, 21:57 uur [permalink]
Daydream Nation is ook best een flinke kluif, maar de noise is wel een stuk minder aanwezig. Eigenlijk is Sister de eerste best toegankelijke plaat in hun carrière, daarvoor was het nog wat heftiger allemaal. Persoonlijk ben ik die periode juist het meest gaan waarderen over de jaren...

geplaatst: 16 mei 2012, 22:04 uur [permalink]
Misschien is Dirty een goed album om me te verdiepen in Sonic Youth. Ik wil de band namelijk zeker nog een tweede kans geven.

geplaatst: 17 mei 2012, 08:59 uur [permalink]
herman schreef:

Ik vind persoonlijk Death Valley '69 ook nog wel toegankelijk.

geplaatst: 17 mei 2012, 14:50 uur [permalink]
mja, maar Evol zelf is dat totaal niet. Zou inderdaad vor Goo of Dirty gaan.

geplaatst: 31 mei 2012, 17:16 uur [permalink]
Ik heb mij stem maar even verwijderd. Meer luisterbeurten zijn nodig om dit te kunnen waarderen.

avatar van DjFrankie
geplaatst: 5 oktober 2012, 19:41 uur [permalink]
Eindelijk origneel en ook tijd voor een stem. Dit album is ijzersterk, een voortdenderende gitaarexplosie die nergens verveeld en continue spannend blijft. Grote aanrader.

avatar van Masimo
geplaatst: 13 november 2012, 18:14 uur [permalink]
Mooie, relatief melodieuze plaat van SY. Sterke, soms haast catchy melodielijnen, zij het natuurlijk (gelukkig) wel van een zekere noisy SY-wildheid. Staan een paar van de betere nummers van het gezelschap op: Schizophrenia, natuurlijk, maar ook Pipeline / Kill Time en Tuff Gnarl zijn heel erg goed.

avatar van Misterfool
geplaatst: 23 oktober 2014, 16:16 uur [permalink]
Sister ligt mijn inziens behoorlijk in de richting van EVOL. Ook hier zijn er weer sterke melodieën die het fundament vormt voor meeslepend noisy gitaargeweld. De nadruk ligt op dit album meer op de mannelijke vocalen. Ik heb zelf iets meer met de stem van Kim Gordon, maar dat is nitpicking. Schizophrenia vind ik echt een geweldige opener. 👍. Door dat marsachtige ritme wordt je zo het album in getrokken.

avatar van Obscure Thing
geplaatst: 3 december 2016, 13:24 uur [permalink]
Wat is Pacific Coast Highway toch een magistraal nummer! De perfecte balans tussen destructieve noise en een subtiele opbouw. Dat middenstuk, geweldig.

avatar van Johnny Marr
geplaatst: 4 januari, 22:51 uur [permalink]
mayhemblik schreef:
WAT EEN PLAAT!!!!
Werkelijk briljant en ik ben nog steeds verliefd op Kim.

Dit. Tijdens Stereo Sanctity kreeg ik spontaan de neiging om dingen kapot te maken. Lang geleden dat een album me zo heeft weggeblazen. Daydream Nation en Goo vond ik al erg goed maar Sister gaat er toch nog net dat tikkeltje over. BAZENPLAAT!!!

avatar van Sandokan-veld
geplaatst: 4 januari, 23:55 uur [permalink]
Ja, toch voor mij ook wel de beste plaat van Sonic Youth (geen kenner, maar de meest cruciale dingen wel gehoord inmiddels). Net zo to the point als volslagen gestoord, net zo samenhangend als ontregelend, net zo dwars en lawaaierig als poppy. Waanzinnig, eigenlijk.

geplaatst: 1 februari, 16:20 uur [permalink]
Johnny en Sadokan ik heb jullie lief.

geplaatst: 1 februari, 16:22 uur [permalink]
Oja, als je het nog niet kent luister dan aub naar Dead Moon.
Tjezussssss wat een band!!!!