Sonic Youth - Sister (1987)

Label: SST

1. Schizophrenia (4:37)
  2. (I Got a) Catholic Block (3:25)
  3. Beauty Lies in the Eye (2:15)
  4. Stereo Sanctity (3:47)
  5. Pipeline / Kill Time (4:32)
  6. Tuff Gnarl (3:13)
  7. Pacific Coast Highway (4:16)
  8. Hot Wire My Heart (3:21)
  9. Kotton Krown (5:05)
  10. White Cross (2:48)
  11. Master-Dik * (5:08)
avatar van ZERO
Van Sonic Youth kende ik lange tijd enkel Daydream Nation. Hoewel ik dat zeker een degelijk album vond, viel het toch eerder in de categorie 'de mayonaise pakt niet helemaal'.

Na recent 'Tuff Gnarl' ontdekt te hebben via hun verzamelalbum Hits Are for Squares had ik besloten deze ook maar eens wat luisterbeurten te geven. En terecht, zo blijkt! Deze vind ik namelijk een stuk beter dan Daydream Nation.

Het voornaamste verschil is denk ik dat dit album korter en gevarieerder is, waardoor het een stuk gemakkelijker te behappen is dan zijn opvolger.

Opener Schizophrenia kende ik al en behoort voor mij tot het beste werk van Sonic Youth. Ook Tuff Gnarl vind ik fantastisch. En een nummer als Hot Wire My Heart is misschien wat atypisch, maar ik vind de scheurende gitaren en het catchy refreintje wel een mooie afwisseling tussen alle noise. Wat mij betreft zijn alle nummers op dit album ook goed, er zitten niet echt inzinkingen in.

Favorieten: Schizophrenia en Tuff Gnarl.

Hoedijk
Dit is m’n eerste Sonic Youth aankoop (in 87). Kende Evol al en vond ik best oké, maar dit album vond ik fantastisch en heb ik dan ook werkelijk helemaal grijsgedraaid. Dit album heeft voor mij destijds de weg geëffend naar veel meer bands in de US guitar scene die ik nog niet kende, zoals Big Black, Dinosaur Jr, Pixies, Lemonheads.

Arbeidsdeskundige
Het luisteren naar dit briljante album is een ware trip. Die monotone zang gecombineerd met die ontregelende krachtpatserij met de gitaar heeft een apocalyptische uitwerking.

avatar van VladTheImpaler
Sister is het volgende album in mijn chronologische reis door alle Sonic Youth albums. Waar bij voorganger EVOL de nummers niet zo bleven hangen, is dat hier op Sister wel het geval. Waar dat precies aan ligt weet ik ook niet zo goed, want het is niet alsof de nummers hier ineens meer catchy zijn geworden. Wel valt het gitaarspel mij meer op en bevalt me ook nog iets beter. Verder wordt de lijn van EVOL hier doorgetrokken wat betreft stijl en sound. Het echte onheilspellende zoals op de eerste albums is er inmiddels wel vanaf, maar de donkere, boze en schurende sound is gebleven.

Het album begint met 'Schizophrenia' voor Sonic Youth begrippen rustig, met wel erg fijn en zelfs een tikkeltje melodieus gitaarspel. Het zet je misschien een beetje op het verkeerde been voor de rest van het album, want dat is zoals ik al zei donker en schurend. Dat begint bij '(I Got a) Catholic Block', dat lekker opgefokt klinkt. Voor zo'n beetje alle andere nummers kan ik hetzelfde zeggen. 'Pacific Coast Highway' is mijn favoriet op dit album. Het begint als een nachtmerrie, waar je vervolgens heel even uit lijkt te ontwaken. Maar dat is maar voor korte duur want al snel wordt je weer die nachtmerrie ingetrokken. Met 'White Cross' sluit het album lekker kort en puntig af.

Tot nu toe is vrijwel elk album steeds een stapje vooruit, in persoonlijke beoordeling en qua sound. Bij deze dus ook weer, en dat zit hem dus vooral in dat de nummers mij iets meer bevallen en meer blijven hangen.