China Crisis - Collection (1990)

Alternatieve titel: The Very Best Of

Label: Virgin

1. African and White (3:48)
  2. No More Blue Horizons (3:48)
  3. Christian (5:44)
  4. Tragedy and Mystery (4:02)
  5. Working with Fire and Steel (3:41)
  6. Wishful Thinking (4:41)
  7. Hanna Hanna (3:30)
  8. Black Man Ray (3:36)
  9. King in a Catholic Style (4:29)
  10. You Did Cut Me (4:16)
  11. Arizona Sky (5:25)
  12. Best Kept Secret (4:05)
  13. It's Everything (5:06)
  14. St. Saviour Square (4:08)
  15. African and White [Steve Proctor Mix] * (4:01)
  16. Scream Down at Me * (3:18)
  17. Cucumber Garden * (6:58)
  18. A Golden Handschake for Every Daughter * (4:01)
  19. Some People I Know to Lead Fantastic Lives * (3:50)
  20. The Instigator [Italian Fuzzbox Version] * (3:53)
  21. Little Italy * (3:07)
  22. Greenacre Bay * (4:19)
  23. No Ordinary Lover [= Watching over Burning Fields] * (6:23)
  24. Dockland * (4:11)
  25. Forever I and I * (3:04)
  26. Performing Seals * (2:48)
  27. This Occupation [Extended Mix] * (4:04)
  28. Watching Over Burning Fields [= No Ordinary Lover] * (3:05)
  29. Animalistic [A Day at the Zoo Mix] * (11:04)
totale tijdsduur: 1:00:19 (2:08:25)
avatar van blur8
Dit is een vreemde Best of.
CD 1 bevat een goede selectie van de singles. Verre van compleet, maar een redelijke start voor iemand die nog niets heeft van China Crisis.
Dan CD 2: (nr 16 t/m 29) bevat opeens alle relevante B-kanten van de uitgebrachte singles. Voor degene die hun C.C. verzameling compleet willen hebben onmisbaar.

Enkele hoogtepunten uit het C.C. ouvre: A Golden Handschake for Every Daughter,
This Occupation & Watching over Burning Fields

avatar van Edwin
blur8 schreef:
Dit is een vreemde Best of.
CD 1 bevat een goede selectie van de singles. Verre van compleet.

Valt wel mee toch. Op het eerste gezicht ontbreken er slechts 2 singles, te weten The Highest High en Red Letter Day. Voor het overige hadden ze wel wat meer aandacht mogen schenken aan de aankleding van deze 2CD package. In de liner notes vind je geen enkele achtergrondinformatie terug over de b-kantjes. Een gemiste kans. Gelukkig heeft Dazzler deze omissie inmiddels rechtgezet bij zijn bespreking van de reguliere albums. Hoogtepunten van de bonusdisc zijn A Golden Handshake en Some People, hoewel ik de aanwezigheid van de laatstgenoemde niet kan verklaren. Dit nummer staat namelijk ook op het debuut Difficult Shapes en is dus geen rarity. De instrumentals No Ordinary Lover en Dockland zijn ook fraai.

avatar van Stekelnootje
Een dubbel cd lijkt mooi maar is mijns inziens toch wat overdreven voor dit bandje met het zeer kenmerkende eigen geluid. Op de eerste cd zijn alle nummers erg leuk, stuk voor stuk goed in elkaar gezet met een pakkend melodietje. De tweede cd is echter bijzonder matig, m.u.v. Some People I Know, en doet eerder afbreuk aan het beeld wat China Crisis hier neerzet van zichzelf. Het was zoveel beter geweest om Some People I Know op cd 1 te zetten en de rest van cd 2 gewoon als nooit gemaakt te beschouwen. Het zal niet verbazen dat mijn favorieten op de eerste schijf te vinden zijn; Christian, Wishful Thinking en King in a Catholic Style.

avatar van dazzler
CD2 van deze collectie bevat uitsluitend b-kantjes en rarities.
Hij zat limited bij de eerste oplages van de verzamelaar.

Some People I Know to Lead Fantastic Lives was de enige b-kant
die ook een gewone albumtrack was (komt van hun debuutelpee).

Ik zou gaan voor Working with Fire and Steel en Flaunt the Imperfection.
Hun tweede en derde plaat: integraal sterker dan deze best of collectie.

avatar van Chameleon Day
Nou van die b-kantjes zijn de tracks 16, 18, 19, 22, 24 en 27 toch zeker niet slecht,

Ik kan enkel over cd 1 oordelen want ik heb alleen de enkele cd in m'n bezit.De groep rond Garry Daily en Eddie Lundon had altijd wel een eigen geluid met het ongewone gebruik makende van bv. hobo in hun muziek.

De eerste 9 nummers genieten mijn voorkeur en uitschieters zijn 'tragedy and mystery','working with fire and steel','wishful thinking' (mooie clip) en 'blackman ray'.

Het mag duidelijk zijn dat hun eerdere periode mij beter ligt,later ging hun eigen specifieke geluid een beetje verloren.

avatar van bikkel2
Fijn overzicht van het wat onderschatte China Crisis . De melodieuze liedjes zitten prima inelkaar en die stemmen zijn uitstekend .
Ben het ook over eens dat hun beste periode rond de midden jaren 80 lag . Ik ga me zeker eens verdiepen in hun albums rond die periode .

ard
Ze komen naar Nederland, hoop dat het deze keer wel doorgaat. Vorige 2 concerten werden afgelast. 3x is scheepsrecht zullen we maar zeggen! 10 september Zoetermeer en 11 september Hengelo.

avatar van Edwynn
Goh, zouden ze naar Nederland komen?

avatar van Joshua68
Echt? Heb er nog niks over gelezen..

Zojuist kaartjes via De Boerderij Zoetermeer besteld. Kan ook via Ticketmaster

Het bericht van het aankomend concert kun je ook eenmalig op de artiestenpagina plaatsen.
Wel leuk dat ze nog actief zijn, wist ik helemaal niet.
Zo zag ik via een link naar dit concert dat ook Blow Monkeys, T'pau, Curiosity Killed The Cat en Blancmange nog steeds optreden.

Zojuist gedaan! Thanks

avatar van bikkel2
Was het vorige aangekondigde concert niet gecancelt vanwege geringe belangstelling ?
Is toch bijzonder sneu.
China Crisis l niet de boeken in gaan als een echte legendarische band, maar ik gun ze toch zeker een volle zaal.

ard
Klopt inderdaad, te weinig belangstelling. Verdienen inderdaad een volle zaal in Zoetermeer en Hengelo. Sympathieke band met gewoon goede nummers.

avatar van janneman
Dit album ooit toch behoorlijk grijs gedraaid in de cd speler voor zover dat kan. Heerlijk gecomponeerde op het oog simpele liedjes die altijd een vrolijke uitwerking hebben op mij.

4 sterren is wat overblijft nu ik het weer eens beluister. Spotify is soms handig wanneer de zolder te ver sjouwen is.