LCD Soundsystem - This Is Happening (2010)

Dance / Rock
Label: DFA

1. Dance Yrself Clean (8:58)
  2. Drunk Girls (3:44)
  3. One Touch (7:48)
  4. All I Want (6:43)
  5. I Can Change (5:54)
  6. You Wanted a Hit (9:12)
  7. Pow Pow (8:25)
  8. Somebody's Calling Me (6:55)
  9. Home (7:53)
  10. Throw * (10:01)
  11. Oh You (Christmas Blues) * (3:51)
totale tijdsduur: 1:05:32 (1:19:24)
avatar van Teunnis
herman schreef:
Mijn probleem met dit album is vooral dat de nieuwigheid er een beetje vanaf is. Op zich zijn het allemaal goede nummers, maar het raakt me gewoon niet meer zo als een paar jaar terug. Toen was het echt iets spannends en nieuws (ten aanzien van de andere rock/dance die toen gemaakt werd), nu is het gewoon nog een (hele) leuke band.

Ik denk niet dat het aan de nieuwigheid ligt. Ik ken de eerste twee platen niet, enkel een paar nummers, zoals Losing My Edge en Daft Punk... Net zoals Dorstlesser vond ik dat ook lekker verfrissend en ging ik me maar aan deze plaat wagen. Het is allemaal wel aardig en dansbaar, maar het wordt nergens spannend of bijzonder. Ik denk dat het eerder zo is dat de magie er een beetje uit is bij LCD Soundsystem (neem deze mening niet al te serieus, want ik ken slechts een handjevol nummers van de vorige albums) en dat hier op ervaring en kunde nog een redelijk album gemaakt is.

avatar van midnight boom
Hij is gewoon steengoed!

JdW
Gezakt naar 2,5* en dat is nog ruim bemiddeld. Deze plaat is eigenlijk geen hol aan en een slechte kopie van de twee voorgaande albums. Exit LCD Soundsystem wat mijn betreft.

rabbit
Wooden Shjips heeft een toffe cover gemaakt van Drunk Girls!

avatar van philtuper
Vind het helemaal geen slechte kopie. Verre van dat zelfs. Bij elke luisterbeurt wint ie aan kracht. En de urgentie is er wat mij betreft nog steeds!

avatar van Yamato
Soulwax remix van You Wanted a Hit is lekker.

avatar van CD-Recensies
LCD Soundsystem nog steeds eighties verantwoord

Velen die de jaren 80 muzikaal hebben meegemaakt blijven een zwak houden voor disco en/of new wave. LCD Soundsystem weet met hun derde album (This is Happening) ook in 2010 deze groep liefhebbers aan te spreken met hun gereanimeerde glitterdisco.

The feeling of deja vu continues, but with no accompanying sense of regret. "I Can Change", a pottering new wave torch song, recalls "All My Friends" from 2007's Sound of Silver album (and Eurythmics' "Love Is a Stranger"). It is just one of the multiple beating hearts that power this evolved, snarky, rueful, euphoric and valedictory record, one that improves with every listen. (bron: www.guardian.co.uk)

Hun vorige album (Sound of Silver) maakte op mij grote indruk. Zo groot zelfs dat ik met deze nieuwe schijf moest zoeken naar mijn luisterplezier. Het heeft dan ook enkele maanden en vele luisterbeurten gekost, maar dan blijft ook deze in mijn geheugen plezierig hangen. Echte grote liefde, zoals met het titelnummer Sound of Silver, zit er helaas niet bij. Maar de hele plaat heeft wel een constante kwaliteit met het herkenbare LCD Soundsystem geluid. Een minpuntje is er ook: het stoort me dat sommige nummers echt te lang zijn. Op de voorganger wisten ze er al raad mee, maar op dit album weten ze drie nummers op te rekken tot circa 9 minuten. Iets te lang met iets te weinig variatie om me te blijven boeien.

LCD Soundsystem is vooral voorman James Murphy (40) en hij kondigde aan dat dit album wel eens het laatste van LCD Soundsystem kon zijn. Jammer natuurlijk, maar persoonlijk verwacht ik dat hij spoedig weer opduikt onder een andere naam. Het productieve brein heeft volgens mij nog veel meer in petto. Zoals de soundtrack van de veel besproken film Greenberg die net in de bioscopen begint te draaien.

Tekst overgenomen van mijn cd-recensies.nieuwslog.nl

avatar van hallo!
Ik vind het een erg afwisselend album. Het ene nummer vind ik zeer sterk en het volgende dan weer een heel stuk minder. Sommige nummers vind ik gewoon niet goed genoeg voor de lengte die ze hebben. Nummers als One Touch en Somebody's Calling Me kunnen mij niet blijven boeien. Bij andere nummers zoals Dance Yrself Clean en You Wanted A Hit heb ik juist helemaal geen probleem met de lengte en die vind ik dan weer erg goed.

JanBetonde2e
All I Want vind ik toch echt een geweeeeldig nummer, maar als geheel is het geen topalbum.

Niet zo fris, orgineel en sterk als zijn eerste twee albums, maar Murphy levert weer vakwerk af en heeft met 'Dance Yrself Clean' en 'I Can Change' twee instant classics geproduceerd!

Ik ga momenteel voor You Wanted a Hit en Pow Pow (heerlijk die percussie).

Somebody's Calling Me vind ik dan weer te nadrukkelijk geïnspireerd op Nightclubbing van Iggy Pop, zoals All I Want veel te veel op Heroes van Bowie lijkt. Voor mij nummers om voortaan over te slaan...

avatar van djarend
Laat ik die 2 nu juist ook als favorieten hebben aangekruisd , ik vind het Bowie nummer trouwens juist ook wel leuk, maar goed smaken verschillen. Heb nu de remix ep van I can change gekocht op i-tunes, leuke versies staan erop, een Soulwax remix van You Wanted a Hit !

Yup, die is wel tof. De Tiga-remix vind ik ook wel lekker.

Soulwax remixes zijn . Get Innocuous remix is ook erg sterk.

herman schreef:
Ik ga momenteel voor You Wanted a Hit en Pow Pow (heerlijk die percussie).

Deze hangt van jatwerk aan elkaar Herman.... vergelijk Drunk Girls maar eens met Velvet underground's White Light White Heat....

Raymond.
Is dat nou juist niet de charme van LCD? Als een nummer lekker klinkt dan maakt het mij niet uit of het nou gejat is of niet. Zolang ze zichzelf maar niet kopiëren, in de zin van dezelfde woordenschat.

Ik weet verder niet hoe deze plaat is hoor, want heb hem nog niet geluisterd. Hij is me nog net wat te duur om in de winkel te kopen.

Jatwerk is niet erg, dat doet LCDSS al vanaf de eerste single (de riff van Losing My Edge is gejat van Killing Joke). Maar hier ligt het er zo erg dicht op dat het af en toe gewoon genant wordt. Gelukkig staan er nog wel een aantal hele goede nummers op.

Iddd genant...

avatar van Cor
Cor
Ik herken me in de opmerkingen van veel schrijvers voor mij. Geen slechte plaat, maar de scherpte is er wel wat af. Voor het eerst vind ik nummers ook te lang duren ('One Touch'), terwijl dat voorheen nooit een punt was en het lekker trance-opwekkend en hypnoticerend was. Maar 'All I Want' en 'I Can Change' vind ik dan wel weer fijne nummers. Twijfelgevalletje, dit 'This Is Happening'

Ik snap bij God niet waarom dit album lager gewaardeerd staat dan LCD Soundsystem. Het hele album is fijn om te beluisteren en dat blijft het ook.
Ik geef toe, hij heeft wat mankementjes met 'Pow Pow' en 'Somebody is Callin' me', maar nummers zoals Home zijn ongeëvenaard in de opbouw.
Al met al een erg goed album en zeker een aanrader voor de klassieke LCD Soundsystem lovers.

Jhessel schreef:

Lees de berichten nog eens na zou ik zeggen...

avatar van itchy
Pow Pow vind ik juist het beste nummer!

avatar van lost in music
Wat een super cd! Naar mijn mening een echt meesterwerk.

Heb hem dit jaar al zo vaak gedraaid en hij wordt alleen maar beter. Ik vindt hem zelfs leuker dan de vorige 2 cds die toch ook echt super zijn. Voor mij staat deze cd gelijk aan het niveau van Kid a of Yankee hotel foxtrot wat 2 van mijn andere favorieten zijn.
Elk nummer zit gewoon zo goed in elkaar dat je er bijna stil van wordt.
En naast de fanastische muziek zijn er ook de teksten die elke keer opnieuw weer stof tot nadenken geven.
Achter de up-tempo muziek zit verdriet, eenzaamheid, pijn. De zoektocht naar liefde en vriendschap in een harde wereld.

Tell me a line make it easy for me
Open your arms
Dance with me until I feel all right
It's good in the dark, good in the dark
But into the lover's light
Here comes another fight

Never change, never change, never change, never change
Never change, never change, never change
This is why I fell in love oooh

Het optreden in paradiso staat tot nu toe op nr 1 voor wat dit jaar betreft aan concerten. Wat een band heeft die man om zich heen verzameld. Wat klonk dat ongelofelijk strak en wat kan die man zingen en los gaan op dat podium.

JanBetonde2e
Wow het valt me ineens op, Somebody's Calling Me heeft wel heel veel weg van Nightclubbing van Iggy Pop.

Ik vind het album iets te langdradig, had de nummers korter gemaakt, minder herhalingen in de nummers en het was al fijner geweest. Maar, er zijn ook maar twee nummers die me weinig doen, dus het gaat een beetje tegen elkaar in. Aan de ene kant vind ik het een goed album, maar aan de andere kant, kan ik soms maar moeilijk mijn concentratie erbij houden, en ben ik geneigd iets anders te gaan luisteren.

Misterfool
De meeste nummers duren te lang waardoor ik vaak mijn aandacht verlies, maar in opzet een heel aardige dancerockplaat.

avatar van inquestos
Voor wie nog op is: laatste optreden nu live op Pitchfork

avatar van Kuk
Kuk
Het openingsnummer is onovertroffen, wat een opbouw, wat een sfeer en wat een feest. Dat niveau haalt de rest van de plaat niet, maar dat kan ook niet. Gelukkig is de weg naar afsluiter Home ook uiterst fijn, met het ene na het andere hoogtepunt. Smullen

avatar van Booyo
Drunk Girls = White Noise van the VU?

Verder een behoorlijk saai album, ik verlaag het naar 2*. Het bevat drie puike nummers in Dance Yrself Clean, You Wanted a Hit en Pow Pow. De rest vergeet ik echter gelijk weer als het voorbij is, totaal niet spannend.

avatar van Don Cappuccino
Vandaag gekocht voor 10 euro en daar heb ik zeker geen spijt van. Sound Of Silver had ik al. Het doet me af en toe bij momenten enorm aan Talking Heads denken, echt heerlijk. Het eerste nummer heeft echt een opbouw waar je U tegen kan zeggen. Het begin is echt heel klein en ineens barst het los, wat een feest!

Echt muziek waar ik niet stil bij kan blijven zitten. Heerlijke grooves en die lange nummers zijn om te smullen. Zeker niet te lang zoals velen hier zeggen. Lekker album wat ik zeker vaker ga draaien. 4 sterren.

Booyo schreef:
Drunk Girls = White Noise van the VU?

Sluit ik me volledig bij aan, behalve Drunk Girls wordt hier nog wel meer gejat / gesprokkeld in andermans oeuvre, ooit live gezien op Lowlands, was ook toen meer onder de indruk van de show dan van de muziek... nooit begrepen dat mensen hier zo mee weg lopen....

avatar van Shelter
moet er erg aan wennen, mijn album hoes is trouwens anders (volledig blauw).
Ik vind het nog niet erg tof...voor nu staat het op 2,5*

avatar van frolunda
Meer van hetzelfde maar toch weer erg leuk.Misschien niet altijd meer even origineel (er wordt links en rechts weer flink 'geleend') maar weer wel inventief in elkaar gezet.In zijn totaliteit een fractie minder dan de eerste twee albums van LCD Soundsystem maar This is happening is toch weer één van m'n favoriete combinaties van dance en luistermuziek.