LCD Soundsystem - This Is Happening (2010)

Dance / Rock
Label: DFA

1. Dance Yrself Clean (8:58)
  2. Drunk Girls (3:44)
  3. One Touch (7:48)
  4. All I Want (6:43)
  5. I Can Change (5:54)
  6. You Wanted a Hit (9:12)
  7. Pow Pow (8:25)
  8. Somebody's Calling Me (6:55)
  9. Home (7:53)
  10. Throw * (10:01)
  11. Oh You (Christmas Blues) * (3:51)
totale tijdsduur: 1:05:32 (1:19:24)
North American Scum was onnozel maar had nog een tongue-in cheek-achtige charme, Drunk Girls is gewoon onnozel zonder meer.

En mij kan het absoluut niks schelen hoor dat Murphy nu niet direct pretendeert de meest vernieuwende act van dit halfrond te presenteren, maar er is toch nog een wezenlijk verschil tussen "beïnvloed zijn door" (wat hij op SoS succesvol wist te doen) en klassieker x, y, & z plagiëren.

avatar van gherdt
Aan de statistieken alhier is goed te zien dat er behalve Dance Yrself Clean en All I Want maar weinig potentiele klassiekers zijn te ontwaren. LCD op routine is nogal altijd indrukwekkend op sommige momenten maar de magie van de jaren hiervoor wordt helaas niet meer benaderd. En dat had ik toch zeker wel verwacht verdomme!

avatar van we tigers
I Can Change is met afstand het beste nummer van het album (ook al is het een pastiche van Love is a Stranger van Eurythmics) . Op gepaste afstand gevolgd door Dance yrself Clean, All I Want en Home.

De rest valt me wat tegen. De nummers duren me wat te lang en ik ben van mening van James Murphy beter kan dan dit. Hij weet als geen ander de DNA van klassiekers uit te pluizen en er nieuwe nummers mee te smeden, voorzien van die lekkere gortdroge sound. Beetje beter je best doen James!

avatar van djarend
heel kort, je moet er aan wennen, maar na tijdje ontdek je dat het een WERELDPLAAT is, hij is helemaal top. Ik hoor heel veel Bowie in de plaat, vooral Heroes.

avatar van Dorstlesser
De titels van de plaat en de nummers doen me vermoeden dat het thema net als op de vorige platen de ironie van de postmoderne, hippe clubbers is? Kan ik dan niet beter thuisblijven en een boek van Baudrillard lezen?

Uiteraard moet ik de plaat nog luisteren. Ik ben wel benieuwd, ze konden tenminste gedegen muziek maken, die LCD'rs.

avatar van midnight boom
Dance Yrself Clean is geniaal!

avatar van midnight boom
Ik vind het gemiddelde te laag,
This is Happening is even goed (niet te min beter) dan sound of silver.
En een nummer als Dance Yrself Clean staat niet op sound of silver!

avatar van KampF
Op dit moment vind ik All I Want het beste, maar Home bijna evengoed. Op laatstgenoemde nummer kun je heel goed hardlopen! Probeer maar eens

Oh en voordat iemand p4k gaat roepen: het was inderdaad voorspelbaar.

Nihilisme
Mwah, een 9.2 is wel íetwat te hoog. Maarja, die gasten houden sowieso van James Murphy en neem het ze 'ns kwalijk.

Ik vind This Is Happening een puik album, maar met wat meer moeite had-ie denk ik nóg beter kunnen zijn. Favorieten zijn de opener, All I Want (fantastisch nummer) en de afsluiter. Sound of Silver scoort 4,5* hier, This Is Happening moet het met 'slechts' vier sterren doen.

midnight boom schreef:
Ik vind het gemiddelde te laag,

Daardoor kreeg ik het idee dat This Is Happening tegen kon vallen. Niets is minder waar: wat een fantastisch album zeg! Een briljante fusion van allerlei muziekstijlen en die dan weer uit verschillende tijdspanne.

Wat een lekkere muziek! Als je van David Bowie en the Talking Heads houdt zit je hoe dan ook goed. Voor mij nu al één van de platen van 2010: don't miss it!

avatar van McSavah
Veel stemmen zijn vandaag omhoog gegaan

avatar van remmer
west schreef:

LCD Soundsystem wordt hier vaak onderschat. Het vorige album werd aanvankelijk ook heel lauw onthaald. Ik vind This Is Happening in ieder geval weer niets minder dan top.

Opvallend inderdaad dat lauwe onthaal hier. Je ziet het nu wat bijdraaien, doordat sommigen hun score verhogen. Ik kan het moeilijk volgen, want ik vond het bij de eerste draaibeurt al een geweldig album.
Ik las net de review in Q Magazine: "This is a fantastic record, one of the year's best... The last line we hear Murphy sing is this: 'It won't get any better'. "

Tsja, het is niet echt een toevoeging op het oude werk, meer een herhaling van zetten. Ik luister hem best vaak en was de eerste keer ook behoorlijk onder de indruk, maar echt een speciale plaat vind ik het niet. Daarbij is de manier waarop hij hier Heroes naspeelt is voor mij wel over het randje. Als je dit dan vergelijkt met 45:33 of de oude singels waar het allemaal mee begon...

Deels vind ik het ook een herhaling van eigen zetten, maar waarom niet? Hij doet dit bekwaam en goed. Ik vind dit zeker net zo goed als zijn eerdere werk. Deels vind ik het ook sterk neigen naar oud werk van inderdaad David Bowie (Q Magazine noemt Heroes ook), the Talking Heads en anderen uit de jaren '70 / '80. Maar in dit geval vind ik echt goed gejat, beter dan zelf slecht verzonnen. Bovendien geeft hij er toch steeds een hele eigen prettige twist aan.
Ik ben gewoon erg blij met een album als dit in 2010. Heerlijke retrohippe muziek anno 2010 die ik deze zomer nog heel wat keren op zal zetten.

ohmusica
Ik ben zeer onder de indruk van dit geknutsel. Het zit-em in de details, mooi!

west schreef:

Lol, 't heeft nog lang geduurd voor iemand die belachelijke beter- goed- gestolen-dan-zelf-gevonden dooddoener uit de kast haalde, 't is trouwens niet alsof 'heroes' (hoe dik kan het eropliggen?) hier het enige nummer is dat geplagieerd wordt.
En over die reviews: Pitchfork wikt en een heleboel andere publicaties wanhopig op zoek naar wat geloofwaardigheid beschikken, alleen is de kans eerder klein dat P4K een negatieve recensie zal toekennen aan een bandje dat hun eigen festival later op dit jaar zal headlinen. Dat een paar mensen hierboven mij hun rating verhogen op het moment dat hun favoriete site een getelefoneerd positieve review geeft daar heeft deze site overigens een mooie smiley voor:

Afijn, alle gezever over webzines terzijde: paar aardige nummers maar te vaak gejat en teveel nummers zijn nodeloos door-meanderende 'extended dance rmx' nummers van wat au fond nog niet eens zo'n slecht idee is (You Wanted a Hit is hier het schoolvoorbeeld van), Murphy kan gewoon veel beter, dat heeft hij trouwens al bewezen met Sound of Silver.

avatar van Dorstlesser
Kan iemand gewoon even uitleggen WAAROM dit nu zo'n goede plaat is. Ik bedoel, het is en blijft toch echt gewoon pretentieuze, zwaar verjaarde (ZO ZWAAR VERJAARD kom je het zelden tegen), onoriginele, lauwwarme hipsterdance? Ja, ze kunnen zeker goed spelen en nee, slecht is het ook niet, maar wat een lof voor een totaal oninteressante plaat.

Morinfen schreef:

Je spreekt jezelf hier tegen: "teveel nodeloos meanderende extended dance mix nummers..... wat nog niet eens zo'n slecht idee is."
Ik kan je volgen daar waar je het wel waardeert: ik was en ben een groot liefhebber van extended dance mixen uit de jaren '70 en '80. Heb daar een mooie verzameling van op plaat en cd. Voor mij zijn al die nummers van This Is Happening in zo'n extended version jasje dus geweldig. Nog een pluspunt van deze heerlijke plaat!

In Utrecht had je in de jaren '80 ook een alternatieve disco, waar je kon dansen op de extended versions van David Bowie, the Talking Heads, the Cure en nog vele anderen. Daar zouden ze een aantal nummers van dit album dus ook prima hebben kunnen draaien.

I

Ik spreek mezelf helemaal niet tegen, je moet die woorden op de puntjes natuurlijk ook in rekening brengen. Nummers met een aantal goede ideeën waar teveel, te lang op voortgeborduurd wordt dus. Had je op SoS ook met Us vs Them, alleen was dat daar het enige lied dat aan dat euvel leed.

avatar van Yamato
@Dorstlesser: Kwestie van smaak denk ik maar ik denk dat LCD Soundsystem ook wel een bepaalde eeuwigheidswaarde heeft. Ik weet niet voor hoeveel mensen ik hier hun mening verwoord maar voor mij schuilt de kracht van het werk van Murphy in de gestage opbouw die eigenlijk constant ijzersterk is. Er ontstaat een soort sfeer waarin je als luisteraar graag wilt weten wat de plaat allemaal voor geluidjes herbergt. Je wilt elk geluidje dat erin zit hebben gehoord en Murphy speelt daar op zijn beurt als componist weer mee door allerhande geintjes met je uit te halen. Op Dance Yrself Clean bijvoorbeeld, daar is de muziek redelijk zacht gemastered, dan is de stem van Murphy ten opzichte van de muziek ook nog eens zacht gemastered dus zet je je geluid harder en luister je heel aandachtig naar wat er gezongen wordt en dan opeens beukt het geluid uit je stereo. Dat zijn klassieke momenten. Verder vind ik de manier waarop de muziek en het stemgeluid zijn vermengt onnavolgbaar. Juist door het menselijke geluid dat de electronische geluiden van Murphy lijken te bevatten ontstaat er haast een soort wedloop tussen de electronica en de stem. Ik kan denk ik uren doorgaan over het werk van LCD Soundsystem maar dat ga ik niet doen. Ik denk wel dat het zonde is als je dit af doet als pretentieus want als je wel eens interviews met Murphy leest lijkt eigenlijk niets minder waar. Misschien toch nog eens luisteren want een heleboel mensen vinden dit heel goed.

Nog een aanvulling van mijn kant: the beat's on repeat; zet je koptelefoon op, stap in het karretje en laat je meevoeren op de avontuurlijke en oh zo lekkere luistertrip van (/ want:) This Is Happening. Te beleven in het muzikale pretpark van James Murphy.

Ga vooral de muziek niet overanalyseren, enorm beargumenteren en te diep doorgronden. Dat wordt hier op Musicmeter wel eens wat teveel gedaan. Just enjoy!

Morinfen schreef:

Ah, zie hier ons verschil: dat is juist een favoriet nummer van mij.

Overigens heb ik het even gecheckt, maar op SoS had je 7 van de 9 nummers ook in een lange extended versie.

JdW
Een tegenvaller en duidelijk de minste van drie albums van LCD Soundsystem. Erg jammer. Ik vind de gehele plaat vrij inspiratieloos overkomen. Daarnaast vind ik de nummers te lang hetgeen ook niet goed voor de spanning is.

the x
de andere twee albums hadden ook vrij lange nummer hoor

JdW
the x schreef:
de andere twee albums hadden ook vrij lange nummer hoor

Dat is zeker waar, maar die nummers hadden juist wel die spanning die dit album niet/nauwelijks heeft. Het eerste nummer vind ik overigens wel goed.

Morinfen schreef:

Die lange nummers vind ik nu juist het goede aan LCD SS. Hun beste nummers (Us vs. Them, Beat Connection, Yeah, Losing My Edge, etc.) zijn allemaal 8 minuten +.

Ik zou dan ook maar niet naar de DFA-dingen gaan luisteren waar LCD Soundsystem uit voort komt. Ik vind het persoonlijk heerlijk, zo'n lang doorjakkerende groove. Beste voorbeeld is nog wel hun remix van Goldfrapp's Slide In: 15 minuten heerlijk door meanderen.

Mijn probleem met dit album is vooral dat de nieuwigheid er een beetje vanaf is. Op zich zijn het allemaal goede nummers, maar het raakt me gewoon niet meer zo als een paar jaar terug. Toen was het echt iets spannends en nieuws (ten aanzien van de andere rock/dance die toen gemaakt werd), nu is het gewoon nog een (hele) leuke band.

Yamato schreef:

Duidelijke uitleg. Smaak zal hier het breekpunt zijn; het doet me teveel denken aan oude muziek die mij nooit veel heeft geboeid (ik hoor Bowie en Talking Heads vallen, om maar wat te noemen), maar dat kan nog komen. Ook geen slechte muziek natuurlijk (integendeel, waarschijnlijk, maar dat is niet aan mij) maar mij te bleekscheterig over het algemeen, te uitgemeten misschien, ik weet niet hoe ik het moet uitleggen. Toen hun eerste album uitkwam heb ik LCDS een tijdje gevolgd, en ik vond toen juist dat Murphy in interviews overkwam als de meest pretentieuze man aller tijden (ik kan tot op heden geen andere bedenken). Het ging toen alleen maar over waar hij met wie had gespeeld en gedraait en hoe lang hij wel al niet bezig was en waarom dat allemaal belangrijk was; eigenlijk de langere versie van Daft Punk Is Playing.. en Losing My Edge, wat ik wel weer heerlijke nummers vond. Alleen was heel de plaat zo; Beat Connection, Your City, Yeah (2x), Tired etc etc. Elke keer die ongeïnspireerde, luie (zelf) kritiek die misschien ironisch bedoeld is, misschien niet (dat is een zwakte, geen creatieve vondst).

Bij Losing My Edge en Daft Punk Is Playing dacht ik meteen 'goh, verfrissend' en toen ik de rest hoorde werd het steeds meer 'oh, hij is écht zo, óf hij heeft wel een heel saai gevoel voor humor'. En toen kwam North American Scum uit en toen was voor mij natuurlijk de kous af. Desalniettemin blèr ik dat ook gewoon mee als ze het in de disco draaien en stuiter ik ook gewoon rond, want dansbaar is het wel, enorm, ik vind het alleen niet echt luisterbaar.

Overigens, wat opbouw naar een spetterende climax betreft, ben ik altijd een enorme Fatboy Slim fan geweest. Die kan je ook echt vanaf de eerste tel tot de laatste hard laten gaan. Nadeel is dat elk nummer na Fatboy Slim een beetje in een gat valt

avatar van Yamato
Ik snap je wel als ik het zo lees, ik heb er ook een hard hoofd in dat je dit album nog zult gaan waarderen. Nouja, het is wel jammer natuurlijk maar niets is voor iedereen weggelegd.

avatar van Teunnis
herman schreef:

Ik denk niet dat het aan de nieuwigheid ligt. Ik ken de eerste twee platen niet, enkel een paar nummers, zoals Losing My Edge en Daft Punk... Net zoals Dorstlesser vond ik dat ook lekker verfrissend en ging ik me maar aan deze plaat wagen. Het is allemaal wel aardig en dansbaar, maar het wordt nergens spannend of bijzonder. Ik denk dat het eerder zo is dat de magie er een beetje uit is bij LCD Soundsystem (neem deze mening niet al te serieus, want ik ken slechts een handjevol nummers van de vorige albums) en dat hier op ervaring en kunde nog een redelijk album gemaakt is.