The Pineapple Thief - Someone Here Is Missing (2010)

Label: KScope

1. Nothing at Best (4:09)
  2. Wake Up the Dead (4:24)
  3. The State We're In (3:19)
  4. Preparation for Meltdown (7:27)
  5. Barely Breathing (3:44)
  6. Show a Little Love (3:59)
  7. Someone Here Is Missing (3:53)
  8. 3000 Days (6:10)
  9. So We Row (8:17)
  10. Long Time Walking *
  11. Nothing at Best [Acoustic Version] *
andnino schreef:
Ik laat deze lekker aan me voorbij gaan. Als ik harde gitaren wil horen zet ik wel een andere band op.

Als je de betere en/of zachtere Pineapple Thief wil horen, probeer Variations On A Dream of Little Man.

avatar van andnino
Ik zal het eens proberen. Eens op een dag.

nicoot
Aangezien er nog geen 'discussie' bestaat over TPT: Bruce is begonnen met het schrijven van de (sic) negende langspeler (zie blog op website sinds eergisteren). Hier op de site staan reeds 9 studio-albums. Ik vermoed dat 10 of 12 Stories Down een compilatie/B-Sides/EP is?

avatar van Casartelli
Twijfelachtig. De intentie was wel om een van beide (ben even kwijt welke) als origineel album uit te brengen, maar om ze voor twee te tellen, is wat veel eer. Anderzijds is What We Have Sown ook een collectie 'restmateriaal', dus als je dat allemaal aftrekt houd je er maar zeven over.

On topic: op het gevaar af dat de wens een beetje de vader van de gedachte lijkt, maar de plaat is bij mij toch wel gaan groeien.

nicoot
Ik ben ook niet zo lang geleden van 3 naar 3,5 gegaan. Heb ze live gezien in Zoetermeer en dat was toch even een ongelofelijk lekker concert. De nieuwe nummers kwamen live zeer goed tot hun recht. Vooral Preparation for Meltdown en 3000 Days ben ik enorm gaan waarderen.

De nieuwe EP 'Show A Little Love' is ook echt goed. Counting The Cost is bv. zeer mooi (om niet te spreken over de Worldengine remix van 'Dead in the Water', die is waarlijk prachtig).

Op hun live cd 'Someone Here Is Live' (staat hier niet op, alleen per download verkrijgbaar via hun site - een echte aanrader: 2 uur muziek voor 8 euro of zo - en goeie kwaliteit) speelt Bruce de outro van Counting the Cost gewoon door en gaat zo over in Part Zero (parel van Variations On A Dream), zeer goed gedaan, vloeiende overgang en ijzersterke versie.

avatar van notsub
Uit het voorprogramma van Blackfield heb ik goede herinneringen overgehouden aan deze band. Op CD is het dan weer wat onwennig. Het klinkt mij als een kruising van Coldplay en Tool. Ik ga op zoek naar hun albums met wat meer avontuurlijke instrumentale uitspattingen.

avatar van yKriistian
Tsjongejonge, gisteren deze plaat maar weer is gedraaid, na 2 maanden 'gestopt' te zijn met The Pineapple Thief te luisteren. En wat was ie dan ook weer sterk! Ik was dit album even beu, maar hij blijft eigelijk gewoon geweldig als je het album maar met regelmaat beluistert en niet zoals ik elke dag.

nicoot
En de nieuwe komt eraan dit jaar! Voorlopige tracktitels (verschenen op Bruce's Twitter): Burning Pieces, Ways, Warm Seas, What Are You Saying?, Build a World, Last Man Standing, Innocent, Stop 'Swagging' (waarschijnlijk niet dat, maar ik kon het niet goed lezen, stond op foto), Reaching Out en nog een paar. Hieruit moet nog de definitieve keuze gemaakt worden van wat op het album zal verschijnen.

avatar van yKriistian
www.pineapplethief.com voor het nieuwe nummer .

avatar van Pinsnider
"per ongeluk" op deze plaat gestuit en toch wel een zeer aangename verrassing. Hier ga ik eens meer van luisteren!! Iemand nog tips voor een instapper bij deze band..?? Voor deze geef ik alvast voorzichtig 4 punten!!!

Ozric Spacefolk
Deze vond ik niet zo goed.

Echt gave platen vond ik: Tightly Unwound en Variations on a Dream....

avatar van Casartelli
Deze plaat is bij mij wel wat gegroeid, maar de twee platen die Ozric noemt, zou ik ook genoemd hebben.

avatar van Mindscapes
Idem hier: TU en VoaD.

avatar van Pinsnider
Ga ik die eens luisteren, dank!!!

avatar van Thin Air!
Jaaaaaaaaaaaaaaaa dit is voor mij één van de beste platen van de Pineapple Thief. Lekker energiek. Deze muziek doet het ook goed bij hun concerten want een beetje pit heeft dat publiek wel nodig. Het lijkt me vreselijk als je staat te spelen voor het enorme aantal van 300 betalende toeschouwers die je als een stel versteende zombies aan staat te staren tijdens de nummers. Een applausje tussen de nummers kan er nog net van af.
Ik pleit niet voor een moshpit tijdens een optreden van de Pineapple Thief maar iets meer interactie vanuit het publiek naar Bruce Soord & Co kan geen kwaad. Ook al heeft een ieder zijn eigen manier om van het concert te genieten.
Het niet door iedereen op waarde geschatte nummer Wake up the Dead vind ik geweldig. Vooral de energie die het tweede gedeelte van het nummer teweeg brengt. Simply Electric.
Verder vind ik het titelnummer sterk en Preparation for Meltdown.

avatar van BoyOnHeavenHill
Mijn dochter zegt: het maakt me niet uit als een band ontzettend op iets anders lijkt, als de nummers maar goed zijn. Zijn de nummers van Someone here is missing goed? Moeilijk te beoordelen, want zodra ik dit album opzet wordt ik overspoeld door de associaties met een beetje Placebo, een beetje Thom Yorke en vooral heel erg veel Muse (de dynamiek, de gitaren, de manier waarop bijvoorbeeld het refrein van het openingsnummer wordt opgebouwd). Als ik dan uiteindelijk bij de onderliggende songstructuren uitkom hoor ik eigenlijk maar weinig spannends, en zéker niets wat mij doet verlangen naar meer. Mijn beste muziekvriend (liefhebber van Radiohead, Porcupine Tree, Muse, Gazpacho...) heeft hier een stapeltje van liggen, dus ik ga hierna zeker nog wat meer Pineapple Thief proberen, maar voor déze plaat kan ik vooralsnog niet warm lopen. De hoes is in zekere zin symbolisch voor de plaat: de eerste indruk is veelbelovend, maar de rest blijkt slechts herhaling.

avatar van Alicia
Something here is missing!

Hell, yeah!

Op het debuut na is dit de enige Pineapple Thief die nog ontbreekt in de collectie. Waarom dat zo is, weet ik niet. Maar laat ik het zo zeggen: er zijn nu eenmaal onmiddellijk pakkende en er zijn een paar uitgestelde titels en dit omdat de lawine 'ontzettend leuke muziek' de laatste tijd zo gigantisch is. Dit Engelse gezelschap blijft - wat mij betreft - erg goede progpop maken. Plaat in, plaat uit...

Ziezo, die ligt... ook in dat mandje!

Nu ga ik achter de laatste, pardon... de eerste, aan!