Blur - Modern Life Is Rubbish (1993)

Label: Food

1. For Tomorrow (4:19)
  2. Advert (3:45)
  3. Colin Zeal (3:16)
  4. Pressure on Julian (3:31)
  5. Star Shaped (3:26)
  12. Villa Rosie (3:55)
  13. Coping (3:24)
  14. Turn It Up (3:21)
  15. Resigned (5:14)
  16. Commercial Break (0:55)
  17. Untitled Hidden Track * (9:34)
  18. Popscene * (3:14)
  19. Mace * (3:26)
  20. Badgeman Brown * (4:48)
  21. I'm Fine * (3:01)
  22. Garden Central * (5:58)
  23. For Tomorrow [Visit to Primrose Hill Extended] * (6:01)
  24. Into Another * (3:57)
  25. Peach * (3:57)
  26. Bone Bag * (4:03)
  27. Hanging Over * (4:30)
  28. When the Cows Come Home * (3:50)
  29. Beachcoma * (3:38)
  30. Chemical World (Reworked) * (3:44)
  31. Es Schmecht * (3:35)
  32. Young and Lovely * (5:04)
  33. Maggie May * (4:08)
  34. My Ark * (5:57)
  35. Daisy Bell (A Bicycle Made for Two) * (2:49)
  36. Let's All Go Down the Strand * (3:43)
hopelijk komt britpop nog eens terug

avatar van orbit
Deze al lang niet meer gehoord, maar ik vond hem destijds in elk geval stukken minder dan het meesterlijke Parklife. Weinig nummers die echt beklijven.

orbit schreef:

echt??
Had ik niet van je verwacht....waar ik parklife vrij 1 dimensionaal en hier en daar te poppy vind, is deze doorspekt met veel diepere lagen in de muziek, sfeer en zeker ook de teksten.

Kid A(cid)
Nee joh Orbit, deze is veel sterker dan Parklife. Deze plaat heeft Miss America, Chemical World en Oily Water.

avatar van Nanne-1995
Ik vind hem ook beter dan parklife nummers zoals to the end en end of a centery die op parklife staan vind ik niet goed een beetje soft, mijn favorieten hietop zijn oyly water villa rosie en for tomorrow

maar de rest is ook super een 5

avatar van Sgt. Revolver
"Modern Life Is Rubbish" gaat na "Parklife" mijn tweede reguliere album van Blur worden. "Sunday, Sunday", "Chemical World" en "For Tomorrow" vind ik geweldig. Ik ben erg benieuwd naar de rest van het album.

Dit wordt de laatste CD die ik dit jaar bestel. Een mooie afsluiting van het jaar waarin ik de Britpop van midden jaren '90 écht heb ontdekt. Voor volgend jaar staat in ieder geval Suede nog op het programma.

avatar van Sgt. Revolver
Vandaag heb ik eindelijk mijn tweede reguliere Bluralbum ontvangen. Er staan zeker toppers op het album, maar over het algemeen vind ik "Parklife" een stuk beter. "Sunday, Sunday", "Advert" en "Villa Rosie" zijn voor mij de uitschieters.

Ik moet, denk ik, nog wat wennen aan de sound van het album, die mijns inziens donkerder en meer rockgeoriënteerd dan die van "Parklife".

Op dit moment geef ik "slechts" 3,5* aan dit album, waar ik "Parklife" een dikke 4,5* geef. Waarschijnlijk groeit het album in de toekomst nog wel.

In de toekomst ga ik "The Great Escape", en misschien "Blur" ook nog wel aanschaffen.

AFTP
Mooie hoes heef dit.

avatar van thetinderstick
Goed tweede album van Blur, een grote stap voorwaarts ten opzichte van het debuut Leisure. Ik heb de Japanse versie met 'Popscene' erop, maar gelukkig wel de gewone 'UK versie' van Chemical World. Wat is trouwens die 'Untitled Hidden Track'? Die staat er bij mij niet op in ieder geval.
Maargoed, dit album is toch wel een beetje een blauwdruk voor Parklife, waar ze deze sound zouden perfectioneren. 'For Tomorrow', 'Chemical World', 'Popscene', 'Sunday Sunday', 'Villa Rosie' en 'Oily Water' zijn wat mij betreft de hoogtepunten.

avatar van starsailor
Wat mij betreft is dit Blur op zijn allerbest.
Geen kinderachtige fratsen zoals op Modern Life, geen arty farty zoals Think Tank.
Gewoon rechttoe/rechtaan britpop met knallers als Oily Water, Advert, Popscene, For Tomorrow, etc.

Buiten de muziek verdient ook de hoes 5*.

het op een na beste album van blur vind ik een 5,0

Miss America

avatar van Slowgaze
Hoe kom je nu eigenlijk bij die hidden track?

avatar van Omsk
Toch wel het leukste Blur-album dit. De opener heeft altijd tot mijn absolute Blur-favorieten gehoord (samen met Sing), en Miss America en Oily Waters zijn ook erg goede nummer. Daarbij is dit gewoon het album met de minste draken van nummers erop. Ik vecht nog wat met het nieuwe stemmensysteem, maar ik ben hier weldegelijk van een 3,5 naar een 4 gegaan vandaag.

heel goed!
jij weet wat lekker is!
pale saints ook net al

avatar van panjoe
Slowgaze schreef:
Hoe kom je nu eigenlijk bij die hidden track?

Bij mijn CD is track 18 t/m 67 allemaal stille fragmentjes van 4 seconden. Track 68 duurt 3:50 en heet When the Cows Come Home, track 69 heet Peach en duurt 3:56.

fastpulseboy
hmmm, bij mij staan die stiltes er niet op. Die bonusnummers wel, when the cows come home en peach, wat b-kantjes zijn (Amerikaanse uitgave '93) Hidden track staat er dan weer niet op, ben eigenlijk wel benieuwd wat dat is...

avatar van panjoe
Ja ik zat al te denken,maar 50 x 4 seconden + 3:50 + 3:56 maakt samen geen 9:43 helaas. Alsnog quite possible dat de "hidden track" twee minuten stilte plus die twee nummers is...

avatar van LucM
Modern Life Is Rubbish was het Blur-album vlak voor hun doorbraak (en voor concurrent Oasis op de proppen kwam), een album waaraan achteraf de stempel Britpop werd gedrukt.
Het klinkt inderdaad Brits (beste vergelijking : the Kinks), maar Blur heeft toch een eigen sound die ze op hun opvolger Parklife verder zouden perfectioneren. Ik vind de songs fris, doordacht en toch vrij catchy klinken, opener For Tomorrow is één van mijn favoriete Blur-nummers evenals het achteraf bijgevoegde Pop Scene.
Oh ja, de hoes vind ik prachtig!

Jeff Valley
Dé plaat waardoor ik gitaar ben gaan spelen!

Blur was de eerste en (nu ik erover nadenk) de enigste waar ik gezien heb dat ze gitaarakoorden bij de songteksten deden in het boekje. Later deden ze het ook bij Parklife en The Great Escape.

Dankje wel Blur!

avatar van Omsk
Je ziet tegenwoordig vaak alle Blur-CD's op een rijtje voor vijf, zes euro - deze is toch wel het leukst om te kopen. Prachtige cover, informatief boekje, en nog muzikaal de beste ook.

avatar van Nanne-1995
Niet alleen de cover is mooi maar ook de albumtitel.

''Modern Life Is Rubbish''

avatar van Lexcoaster
Untitled hidden track? Waar kan ik die vinden op de CD?

avatar van avdj
Wat een heerlijk album toch weer. Toegeven, "Parklife" staat op een hoger niveau maar wat maken de mannen van Blur er hier wederom een pret van! De opener is mijn favoriet maar er is nog veel meer moois te beleven. In mijn ogen de beste Britpop band uit de '90. Een stuk beter ook dan Oasis, vreemd genoeg denkt MusicMeter er anders over. 4*

avatar van Lexcoaster
Halfje erbij, errug lekker album dit.

Toch weer een erg sterk album van Blur.
Zitten een aantal zeer fraaie popliedjes op met de melodieuze, dromerige klanken die we kennen van ze, vooral Resigned en Chemical World vind ik uitschieters.
For Tomorrow is natuurlijk een klassieker, maar er staan meerdere toppers op.
Duidelijke opmaat trouwens voor Parklife, hier hoor je ze af en toe nog een beetje zoeken, daar waar op Parklife wat mij betreft iedere noot raak is.
4****

avatar van Kaaasgaaf
Bloompje schreef:
En ingezongen door een ladderzatte Graham.
Volgens het cd-boekje zingt Damon dat nummer toch gewoon, al vind ik hun stemmen soms ook lastig uit elkaar te houden.

Hier hoorde je het duidelijke Blur geluid al terug.
Totaal anders dan de Madchester van het debuut.
Van mij hadden ze echter nog wel een tijdje in die lijn door mogen gaan.

avatar van Masimo
Op dit moment mijn favoriete plaat van Blur. Ik hou (normaal gesproken) elke zondag 'n artiestendag met AOVV, ditmaal een Albarn(donder!)dag, en Blur mag dan zeker 'n paar maal langskomen. Kijken of m'n favoriet veranderen zal.

avatar van Slowgaze
Strak plan, wellicht dat ik dat ook maar ga doen. Dit is overigens na The Great Escape m'n favoriete Blur-plaat.