Blur - Modern Life Is Rubbish (1993)

Label: Food

1. For Tomorrow (4:19)
  2. Advert (3:45)
  3. Colin Zeal (3:16)
  4. Pressure on Julian (3:31)
  5. Star Shaped (3:26)
  12. Villa Rosie (3:55)
  13. Coping (3:24)
  14. Turn It Up (3:21)
  15. Resigned (5:14)
  16. Commercial Break (0:55)
  17. Untitled Hidden Track * (9:34)
  18. Popscene * (3:14)
  19. Mace * (3:26)
  20. Badgeman Brown * (4:48)
  21. I'm Fine * (3:01)
  22. Garden Central * (5:58)
  23. For Tomorrow [Visit to Primrose Hill Extended] * (6:01)
  24. Into Another * (3:57)
  25. Peach * (3:57)
  26. Bone Bag * (4:03)
  27. Hanging Over * (4:30)
  28. When the Cows Come Home * (3:50)
  29. Beachcoma * (3:38)
  30. Chemical World (Reworked) * (3:44)
  31. Es Schmecht * (3:35)
  32. Young and Lovely * (5:04)
  33. Maggie May * (4:08)
  34. My Ark * (5:57)
  35. Daisy Bell (A Bicycle Made for Two) * (2:49)
  36. Let's All Go Down the Strand * (3:43)

avatar van starsailor

Grotendeels wel!
Buiten Popscene, een klassieker uit de Blur discografie, geen topnummers maar bijna allemaal goed te pruimen.

avatar van thetinderstick
'Young and Lovely' is toch ook wel een beetje een Blur klassieker!

avatar van sjoerd148
Dankje starsailor. Liggen de nummers in het verlengde van het album ?

Ik vind dit een geweldig album van Blur. Hij dendert over je heen
Paar keer gedraaid en wordt steeds beter.
Kende alleen The Best Of en natuurlijk Parklife.

Wel een beetje laag gewaardeerd op Mume.

avatar van starsailor
sjoerd148 schreef:
Dankje starsailor. Liggen de nummers in het verlengde van het album ?

Nummers stammen uit dezelfde periode dus ja. Zijn over het algemeen kwalitatief wat minder anders hadden ze wel op het album zelf gestaan uiteraard. Het zijn b-kantjes van singles.

Dit is een favoriete plaat van veel echte Blur fans. Persoonlijk vind ik Parklife (en mogelijk ook the Great Escape) toch wat beter. De reden daarvan is dat ik Blur op die albums veelzijdiger vind. Ze hadden hier nog niet echt klasse ballads als The Universal, End of the Century en Best days in zich bijvoorbeeld. Het geluid is mij wat beperkter en eenvormiger. Niettemin ben ik zeker fan van dit album. For Tomorrow is voor mij het prijsnummer, meesterlijk nummer en een van de allerbeste van Blur. Gevolgd door Advert en Colin Zeal, heerlijk doordenderende nummers. Ik heb ze nog live gezien bij de reunie concerten in Hyde Park, een van mijn beste concert ervaringen en de Engelsen werden volledig gek. Blur is hier in NL maar een kleine band, daar zijn ze een instituut en terecht.

avatar van sjoerd148
Ik zag dat de hidden track al es ter sprake is gekomen, maar daar is toen geen duidelijk antwoord op gegeven.
Weet iemand hoe je 'daarbij' kan komen ?

Weet iemand of de bonustracks de moeite waard zijn ?

Onder de bonustracks zit ook best goed materiaal: Popscene, Garden Central, Bone Bag, Hanging Over en Young And Lovely. Ook de cover Maggy May is best aardig.

Heeeeeel lang niet gehoord. Ooit de cd gehad, en weer weg gedaan. Eind jaren 90 was ik alle Britpop spuugzat vanwege veel te veel horen.

Nu heb ik de vinyl versie aangeschaft. Ben zeer gecharmeerd van bijna al het werk van Damon Albarn, en in mijn geheugen was dit toch best een goede plaat. Dat geheugen was nog goed, want er is inderdaad helemaal niks mis met dit album. De uitschieters zouden nog moeten komen met Parklife en Great escape, maar dit album laat wel goed horen dat dit bandje meer was dan alleen maar weer een britpop bandje.

Leuk om weer in bezit te hebben!

avatar van Wickerman
Elke keer als Damon een nieuwe plaat uitbrengt, graaf ik verder terug in zijn verleden. Vorig jaar verschenen The Now Now van Gorillaz en Merrie Land van The Good, The Bad & The Queen, reden om me eindelijk eens écht te verdiepen in de 'Britpop-trilogie' van Blur. Ooit door mij afgedaan als de heppie-de-peppie zijtak naast de rock 'n' roll van Oasis en de arty-farty van Pulp, en daardoor niet aan mij besteed. Och, ik krijg dat beeld van Damon in de 'Girls & Boys' videoclip maar niet uit mijn hoofd. Maar 'Popscene', de single in de opmaat naar Modern Life Is Rubbish is zo fijn. Ik hoor hier een rauwere Blur, die later op Blur en 13 ook naar voren komt. Zou er dan toch iets zitten in de periode 1993-1996?

Na een paar maanden is de conclusie: volmondig ja! Het duurde even voordat het album binnenkwam, maar Modern Life Is Rubbish is gewoon een hele fijne plaat. Lekker dichtgesmeerd qua elektrische gitaren, de vaart blijft erin en ook melodieus. Goed begin en een zeer sterk middenstuk ('Chemical World', 'Sunday Sunday' en 'Oily Water' ). Op het eind hoor je hier en daar ook het melancholische terug dat het latere werk van Damon Albarn zo ontzettend kenmerkt. Dit is Britpop zoals ik het graag hoor.

avatar van Cor
Cor
Mooie staalkaart van het heden van Blur, maar ook de toekomst. Rijke gevarieerde plaat, met verschillende stijlen en invalshoeken. Maar vooral inventieve en eigenzinnige pop. Opmaat naar het meesterwerk van de heren: 'Parklife'