Metallica - Metallica (1991)

Alternatieve titel: The Black Album

Metal / Rock
Label: Elektra

1. Enter Sandman (5:34)
  2. Sad But True (5:27)
  3. Holier Than Thou (3:50)
  4. The Unforgiven (6:29)
  5. Wherever I May Roam (6:46)
  6. Don't Tread on Me (4:02)
  7. Through the Never (4:07)
  8. Nothing Else Matters (6:31)
  9. Of Wolf and Man (4:19)
  10. The God That Failed (5:10)
  11. My Friend of Misery (6:52)
  12. The Struggle Within (3:56)
  13. So What * (3:08)
totale tijdsduur: 1:03:03 (1:06:11)
avatar van vielip
Riekuzz schreef:

Op Metallica na, luister ik eigenlijk vrij weinig trash metal, misschien dat daarom wel zoveel van deze hou.

Dat zal er zeker mee te maken hebben inderdaad. Op deze staat, op een aantal stuiptrekkingen na, namelijk niks wat met de oude thrashende Metallica te maken heeft. Vind ik.

avatar van AllOutWar
Softer dan hun vorige albums en beter dan de troep wat hierna kwam.. de laatste echte Metallica plaat voor mij..

Dit is gewoon een classic. Iets minder metal en iets meer rock. Metal voor de neutralere muziekliefhebbers zeg maar... Anders maar wel zeer geslaagd. Volle productie, iets minder lange nummers en iets makkelijkere/langzamere nummers. Gewoon lekker knallen. Zeer degelijk ook. Echt zwakke nummers staan hier voor mij niet op. Kirk is hier echt goed. Hetfield is hier ook nog aardig bij stem vind ik. Mijn eerste echte “metal” album als knuppel van een jaar of 10 destijds. Blijft voor mij altijd speciaal. Hierna werd het wel allemaal wat minder...

avatar van Tav74
Grappig om de reacties hier te lezen. Ik was toen deze uitkwam enorm fan van de eerste vier albums maar dit is voor mij nooit een keerpunt oid geweest. Heb het ook nooit zo'n enorme stijlbreuk gevonden, in die zin dat je deze richting op Justice al wel voorzichtig aan zag komen in de compactere nummers als Harvester of Sorrow en Frayed ends of Sanity.
Na per album de vooruitgang gezocht te hebben in complexer, langer etc zit de uitdaging nu in het terug brengen van de essentie van een liedje. Ik durf te beweren dat dat zeker niet makkelijker is. En dus is allemaal veel compacter, minder complex en uitgesponnen en veel vriendelijker geproduceerd, maar het is ook nog steeds heel herkenbaar Metallica. En de nummers zijn stuk voor stuk uitstekend.

Albums hierna worden wel steeds minder, maar dit is voor mijn een topalbum.

avatar van Edwynn
Lekker compact dingetje inderdaad dat Frayed Ends Of Sanity. Die kun je wel 20× kwijt op een plaat van Agnostic Front of Rompeprop.

avatar van vielip

Tav74 schreef:
Grappig om de reacties hier te lezen. Ik was toen deze uitkwam enorm fan van de eerste vier albums maar dit is voor mij nooit een keerpunt oid geweest. Heb het ook nooit zo'n enorme stijlbreuk gevonden..... is allemaal veel compacter, minder complex en uitgesponnen en veel vriendelijker geproduceerd, maar het is ook nog steeds heel herkenbaar Metallica. En de nummers zijn stuk voor stuk uitstekend.

Albums hierna worden wel steeds minder, maar dit is voor mijn een topalbum.

Mooi gezegd.