Metallica - Metallica (1991)

Alternatieve titel: The Black Album

Metal / Rock
Label: Elektra

1. Enter Sandman (5:34)
  2. Sad But True (5:27)
  3. Holier Than Thou (3:50)
  4. The Unforgiven (6:29)
  5. Wherever I May Roam (6:46)
  6. Don't Tread on Me (4:02)
  7. Through the Never (4:07)
  8. Nothing Else Matters (6:31)
  9. Of Wolf and Man (4:19)
  10. The God That Failed (5:10)
  11. My Friend of Misery (6:52)
  12. The Struggle Within (3:56)
  13. So What * (3:08)
totale tijdsduur: 1:03:03 (1:06:11)
avatar van Von Helsing
BoyOnHeavenHill schreef:
En je had toen toch ook nog een tijdje The Power Hour bij Music Box?

En daarvoor nog Monsters of Rock met Mick Wall (Sky Channel).

Metallica 1986 Interview (34 of 100+ Interview Series) - YouTube

avatar van gigage

Dat hebben ze dan weer gejat van eigen bodem afkomstige Blaas of Glory. Bij Sonisphere in Nijmegen waren de heren zo onder de indruk dat Blaas o Glory mee mocht met het Sonisphere festival circus. Blaas Of Glory - Enter Sandman (Metallica) - Sonisphere, Knebworth UK 2009

avatar van Heer Hendrik
ook leuk.. Zo zie je maar, deze filmpjes zijn het bewijs, dat plezier bovenaan staat als je met elkaar muziek maakt. Als het niet leuk is komt de rest ook niet

Rudi1984
gigage schreef:

Nou ja, 'gejat'. Dat spelen van bekende nummers met speelgoedinstrumenten is al lange tijd een vast onderdeel bij Jimmy Fallon en Enter Sandman is nu eenmaal een van Metallica's bekendste nummers.

Maar ze zullen vast zelf die link ook gelegd hebben.

avatar van gigage
Ah, ok, dat wist ik dan weer niet.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
De vijf populairste nummers van dit album zijn ook bij mij favoriet. Helaas is de rest van het album vrij matig. Wat mij betreft hadden ze het na Nothing Else Matters moeten afkappen, dan was het een topalbum geweest.

Icon E
Van mij had de plaat pas na Nothing Else Matters mogen beginnen.

avatar van Castle
Icon E schreef:
Van mij had de plaat pas na Nothing Else Matters mogen beginnen.

Dan had het wel heel kort album geweest, maar ik vind de eerste 2 plus Unforgiven ook erg lekker

Castle schreef:

En Holier Than Thou & Wherever I May Roam niet te vergeten...

Nummers die ik niet meer draai:

Enter Sandman
Holier Than Thou
Wherever I May Roam
Don't Tread on Me
Of Wolf and Man
The God That Failed

De andere helft die dan over blijft vind ik wel oké.

Kronos schreef:
Nummers die ik niet meer draai:
Holier Than Thou
Of Wolf and Man

Die hebben juist weer 2 vinkjes van mij gehad.

avatar van Kondoro0614
Dit is toch wel écht het album waarmee Metallica mijn metalstraatje binnen gewandeld is. De band, met onder meer de fantastisch goeie zanger James Hetfield is helaas te commercieel om daar echt, in de ruime 2000's nog een aardig woordje over te zeggen valt. De band word veel opgenomen in de media en in tv-talkshows als de Amerikaanse 'Jimmy Fallon' waardoor de hele wereld opeens weet van Metallica. Dat maakt in mijn ogen de band een stuk minder, alles wat ze uitbrachten werden door een paar mensen als goed bevonden maar ook hun hebben veel slechte album's. Dit album met hun naam als titel mag er dan gelukkig nog echt wel wezen en met genoeg toppers en klassiekers in het album maakt hem ijzer sterk en ik kan hier gelukkig nog met veel plezier naar luisteren.

avatar van Come On
Gvd. Wil toch even aandacht vragen voor Holier than thou. Beste nummer van de plaat (met sad but true, die drums:)

avatar van MDV
MDV
Kondoro0614 schreef:

Wat is hier zo erg aan? Ik heb zelf een hekel aan late night comedy shows, maar het doet toch niets af aan de muziek als een band een keer te gast is bij zo'n programma?

avatar van Don Cappuccino
Kondoro0614 schreef:

Ik heb deze alinea nu al meerdere keren gelezen en ik kan er nog steeds geen chocola van maken. Ten eerste heeft Metallica sinds Kill 'em All al een behoorlijke start gehad qua carrière, dus ''een paar mensen'' is een zeer overdreven formulering. Ook vind ik het behoorlijk ironisch dat je nu bezwaar hebt tegen de commerciële presentatie van de band, terwijl juist dit album toch wat mij betreft het meest commerciële album van Metallica is. Ik vind het verrassend dat de band met Hardwired... zo veel publiciteit krijgt van populaire media, aangezien die plaat toch gewoon een stevige mainstream hardrock/metalplaat is. Het niveau van de plaat, dat is een andere discussie.

avatar van Edwynn
De grote doorbraak van de band die dat ook verdiende. Helaas ging het gepaard met een album dat over het algemeen de diepgang heeft van een beekje op de Veluwe tijdens de aanhoudende droogte van 2018. Geen prik die overleven kan. Het geluid van het beter gelukte Doctor Feelgood werd nagestreefd en dat gingg ten koste van de spannende nummers. Enkel The God That Failed, My Friend Of Misery en Of Wolf And Man blijven wat mij betreft overeind staan.

avatar van milesdavisjr
Edwynn schreef:

He Edwynn (terug van weggeweest?), goed om je bijdrage weer te lezen. Met terugwerkende kracht heeft het album zeker niet de impact die RTL en MOP hadden, deze albums waren spannender, ingenieuzer en gevarieerder van aard. Kunnen echter Sad but True, Wherever I May Roam en Through the Never niet je goedkeuring wegdragen? Wellicht erg commercieel en erg midtempo maar desalniettemin het meest toegankelijke en best geproduceerde (mainstream) metalalbum ooit gemaakt...

avatar van Edwynn
Ik vind dit 'Black Album' dus niet meer metal dan New Jersey, Back For The Attack of Dr Feelgood. Maar goed dat is ook niet mijn probleem ermee. Evenmin is mijn probleem ermee dat het een welgemikt schot op het massale stadionpubliek is. Het zit hem voor mij in de tergende saaiheid van de plaat. Load is alweer een stuk eigenzinniger en interessanter. Of denk eens aan het ingenieuze Countdown To Extinction van de eeuwige rivaal. Ik leg me erbij neer dat het geen meerderheidsstandpunt is dat ik hier inneem.

avatar van vielip
Goed om te zien dat je weer op deze site actief bent Edwynn!
Wat betreft dit album ben ik het wel met je eens. Heb 'm laatst nog weer eens geluisterd en dat viel me eerlijkheidshalve niet mee. De sound/productie klinkt nog altijd fantastisch vind ik. Dat ze destijds kozen voor makkelijker te behappen nummers vind ik ook geen probleem. Het probleem is dus mijns inziens ook dat er gewoon teveel matige dan wel saaie nummers op het album staan. Heel slecht vind ik het overigens nergens maar een klassieker is het wat mij betreft ook absoluut niet.

vielip schreef:
Goed om te zien dat je weer op deze site actief bent Edwynn!

Goed om hier weer rond te hangen ook. Ik mocht weer los haha

avatar van Kronos
Voor albums waarvan ik verschillende nummers niet meer hoef te horen hou ik een google spreadsheet bij. Van deze Metallica blijft maar de helft over. De nummers 1 - 3 - 5 - 6 - 9 - 10 haal ik er tussenuit voordat ik op play druk. Dan rest er nog een redelijk album van een half uur.

avatar van Eddie
Misschien is het wel zo dat de plaat gered wordt door de loepzuivere productie. Ik heb het altijd wel een goede plaat gevonden, maar dat kan ook komen doordat de plaat een heerlijk geluid heeft.
Ik betrap me er wel op dat, als ik deze plaat opzet, dat ik vrij snel gedurende het eerste nummer al door skip naar 'Whenever I May Roam', 'Don't treat on me' en 'Through the Never' dan sla ik het verschrikkelijke 'Nothing Else Matters' over (kom op zeg, je bent een metal band en niet Wham of the New Kids on the Block, schaam je! ) vervolgens gaat de volume knop nog ff omhoog bij 'of Wolf and Man' en dan hou ik het voor gezien.

avatar van lennon
Voor mij de enige goede Metallica plaat.

Heb Master of Puppets en Kill em all ook geprobeerd, maar kom er niet doorheen. Ook ben ik één van de weinigen die One niet kan uitstaan.

Dit album echter is perfect voor me. De composities kloppen,muzikaal is het retestrak en het verveeld me nooit.

Het enige Metallica album in mijn collectie dus. Maar wel een hele lekkere

Voor mij het album waar ik ben afgehaakt. Ook geen enkele behoefte meer gehad om latere albums te proberen of een concert te bezoeken.

avatar van lennon
Wel bijzonder om te zien dat deze plaat een keerpunt is voor velen. Of ze kregen interesse, of men verloor het.

avatar van milesdavisjr
lennon schreef:

The Black Album vond ik destijds fantastisch, dat was voordat ik Ride en Master ontdekte. Die 2 platen zijn mij veel dierbaarder. De nummers zijn agressiever, spannender en diverser dan deze schijf. Met terugwerkende kracht (wat mij als puber destijds veel minder opviel) is The Black album relatief saai, zijn de meeste nummers midtempo en wel erg eenvormig. Desalniettemin is de productie uitmuntend en staan nummers als Sad But True, Wherever I May Roam en Through the Never als een huis. Ik kan mij echter voorstellen dat fans van het eerste uur destijds zijn afgehaakt.

The Unforgiven was voor mij de start om mij in Metallica te verdiepen, al snel gevolgd door Fade To Black.

lennon schreef:

Zo bijzonder vind ik dat niet bij een koerswijziging als deze. Veel mensen die interesse kregen hoorden gewoon voor het eerst iets van Metallica. En degenen die afhaakten hoorden voor het eerst iets van Metallica dat geschikt was voor op de radio.

Rudi1984
Kronos schreef:

Er zijn er ook een hoop zoals ik die het gewoon niet zo’n sterke plaat vinden, los van de stijl. Load is dan weer m’n favoriet en die is nog radiovriendelijker.

avatar van Riekuzz
Afgelopen weken volop Metallica beluisterd, van album naar album. Alles wat voor het Black album is uitgekomen is natuurlijk aan te raden. Pas na dit album zakt helemaal behoorlijk naar beneden, weten we allemaal nu wel.

Toch vind ik dit hét beste album van Metallica, tuurlijk de andere oude Metallica kom er vlak achteraan. Maar niets overtreft deze.

- heel diverse nummers
- de super geslaagde productie
- van commerciëel tot lekkere album nummers

Op Metallica na, luister ik eigenlijk vrij weinig trash metal, misschien dat daarom wel zoveel van deze hou.