Bright Eyes - I'm Wide Awake, It's Morning (2005)

Label: Saddle Creek

1. At the Bottom of Everything (4:34)

met Jim James

2. We Are Nowhere and It's Now (4:10)

met Emmylou Harris

3. Old Soul Song (For the New World Order) (4:28)

4. Lua (4:28)
  5. Train Under Water (6:04)
  6. First Day of My Life (3:04)
  7. Another Travelin' Song (4:13)
  8. Land Locked Blues (5:44)

9. Poison Oak (4:40)
  10. Road to Joy (3:54)
avatar van deek
Verplichte luisterkost, muziek vrienden!!
Ik geef hem vooralsnog 4 sterren, om dat ik het album pas 1 keer gehoord heb, hiermee al wel de klasse ontdekt, maar er staan naar mijn idee 1 of 2 nummers op die ik nog een keer aan grondige luisterbeurt wil onderwerpen, en daarna volgt alsnog mijn defnitieve stem.

avatar van strandsmurf
Mijn definitieve stem staat op 4,5. Een album wat niet snel verveeld, ondanks de matige vocals. Overigens is het eerste nummer met hilarisch verhaaltje vooraf behoorlijk verslavend. Duurde even voordat ik de repeatknop heb uitgedrukt en de overige nummers heb beluisterd. Aanrader!

Aap
Soms lijkt het alsof een artiest maar 1 écht goede CD heeft gemaakt. Toch ben je dan onwillekeurig nieuwsgierig naar oudere CD's en naar elke nieuwe release van die artiest in de hoop dat deze het niveau haalt van die ene goede CD, om elke keer weer teleurgesteld te worden. Zo zijn daar voor mij o.a. de volgende CD's bij (om een indruk te geven van wat ik bedoel):

* The Dandy Warhols - Thirteen Tales from Urban Bohemia
* Live - Throwing Copper
* The Waterboys - Room to Roam
* Crash Test Dummies - God Shuffled His Feet

En dit lijkt er ook weer zo een te zijn. Ik was bepaald niet gecharmeerd van oudere CD's van Bright Eyes, maar deze CD is ronduit subliem, vooral na meerdere keren luisteren. Het intro-ouwehoertje skip ik meestal. Om een of andere reden doet deze CD mij erg denken aan Steve Earle's Transcendental Blues, misschien vanwege de ondersteunende vrouwelijke vocalen.
En nu zijn we allemaal natuurlijk heel benieuwd wat Bright Eyes hierna gaat doen; ik hoop niet dat het een one-timer gaat blijken te zijn zoals bij bovengenoemde voorbeelden.

Aap
Deze horen ook nog in het rijtje:

* Ryan Adams - Gold
* David Gray - White Ladder

Prachtig, vooral het eerste nummer.

Gaan we eens proberen....

enne david gray hoort niet in dat rijtje. A New Day at Midnight is wat ontoegankelijker dat wel. Was eerst ook wat teleurgesteld na White Ladder. Maar na een maand niet luisteren en toch weer de cd oppakken is hij voor minstens net zo goed zo niet met meer diepgang.

Aap
Zal het ook nog weer eens proberen dan.

avatar van dynamo d
Aap schreef:

* The Dandy Warhols - Thirteen Tales from Urban Bohemia
* Live - Throwing Copper
* The Waterboys - Room to Roam
* Crash Test Dummies - God Shuffled His Feet

Onbegrijpelijk dat je The Waterboys noemt. Die hebben een aantal briljante albums (The Waterboys; A Pagan Place; This Is The Sea; etc.) uitgebracht en ik zie daarbij jouw stem niet staan.

dynamo d schreef:

Nee, er zijn nog zoveel albums die ik wel ken/heb maar waar ik nog niet op heb gestemd. Is ook bijna geen beginnen aan als je later invalt op deze site. Ik hou wel de updates nieuwe toevoegingen in de gaten zodat als er een mij bekend album voorbij komt ik die meteen van stem voorzie.
Wat de Waterboys aangaat; ik ken de albums die jij noemt, maar laten we het er maar op houden dat het gewoon niet mijn ding is, behalve 'Room to Roam'. En geef toe dat dat album niet representatief is voor het andere werk van de Waterboys.

Er zijn van die dagen dat je weinig muziek kan velen, omdat je het gevoel hebt dat je hoofd uit elkaar klapt bij een beetje herrie. Dit album van Bright Eyes gaat er op dat soort dagen in als koek. Heerlijk relaxte muziek, mooie liedjes en een soort van geruststellende stem van Conor. Bovendien klinkt dit album niet zo bombastisch, een soms vervelend trekje van zijn andere platen.

First Day Of My Life is trouwens mijn favoriete Bright Eyes-nummer. Kippenvel...

herman schreef:

Da's toevallig ...
Op de voet gevolgd door 'Old Soul Song' en 'Road to Joy'.

Herbert LC
strandsmurf schreef:

Een album wat niet snel verveeld, ondanks de matige vocals.

De vocals vind ik niet matig. Ik hou wel van zijn intense manier van zingen. Ook al zingt hijzelf: "I could have been a famous singer, if I had someone else's voice."

Hoe meer ik naar deze cd luister, hoe beter hij wordt. Ik heb ondertussen mijn aantal sterren al verhoogd tot 5.

het heeft geen zin dit plaatje de hemel in te prijzen, dat doet het zelf wel..

szynell.

avatar van LittleBox
Prachtplaat! Ik had al wel van de artiest gehoord (speelde hij ook niet tijdens de Vote for Change-tour, samen met Springsteen, R.E.M., John Fogerty en Pearl Jam?) maar ben pas gaan luisteren na de positieve reacties op deze site. Stem lijkt af en toe op die van Jack White maar misstaat zeker niet met dit soort nummers. Al helemaal niet met de werkelijk prachtige backing vocals van Emmylou Harris en Jim James. Wat een voltreffer, deze plaat. 4,5* krijgt hij van me.

avatar van LittleBox
Ik zag trouwens dat ene Vasquez slechts 0,5* aan deze plaat toekende. Dat kan dus écht niet.... (ik bedoel: op zo'n schaal zou Frans Bauer dan -150 scoren)

.. en zelfs dat zou nog gul zijn.

Luister het nu voor de eerste keer. Klinkt bij vlagen mooi, maar bij vlagen voorlopig ook nogal 'onopvallend.'

Nummer wat me gelijk opviel was Land Locked Blues, een heel mooi nummer maar ben ik de enige die hierbij moet denken aan She's Always a Women van Billy Joel?

Anyway, deze ga ik zeker nog vaker draaien.

Hetgeen mij meteen opviel was 'old soul song'. Dat einde, als die stem overslaat! Subliem!
Het was mijn eerste kennismaking met deze band én het hoogtepunt van de dag dat ik naar Dour ging. Die gevoeligheid in die stem, like it.
'First Day Of My Life' is uiteraard ook schitterend.

avatar van henrico
Vooral de nummers met Emmy-Lou Harris zijn prachtig, wonderschoon...Live in Tivoli was ie misschien niet altijd even goed (want onverschillig), maar die handvol kippenvelmomenten waren dan ook wel heeeeeeeel erg kippenvel. Bijzonder jochie...

avatar van voskat
Aap schreef:
Soms lijkt het alsof een artiest maar 1 écht goede CD heeft gemaakt.

Nou, daar is hier echt geen sprake van.. ik zou toch nog eens goed naar Lifted luisteren.
Heb 'm nu net weer eens opstaan (Nothing Gets Crossed Out) en het is toch echt een klassieker.

Aap
Had er nog niet eens op gestemd, zag ik.
Kan me herinneren dat ik "You Will. You? Will. You? Will. You? Will." wel een goed nummer vond. Bij gelegenheid zal ik 'Lifted' weer eens een kans geven.

avatar van Ward
Wat een pareltje van een album zeg!
Heerlijke relaxe muziek om op een saaie middag lekker van te genieten. Ik vind de zang helemaal geen minpunt. Ik vind het juist prachtig puur, zo'n gebroken stem. Dat maakt de muziek nog net wat echter.
Dit gaat veel langs komen deze vakantie. Ik begin voorzichtig met 4*.

avatar van strandsmurf
Ik moet toch even terug komen om mijn commentaar van zijn matige stem. Na meerdere malen luisteren wordt hij inderdaad verslavend. Heb ook ' Lifted...' en 'Letting off the Happiness' aangeschaft. Ook dit zijn prima platen, al vind ik wel dat dit album wat evenwichtiger is.

Conor Oberst is Love.

avatar van IMPULS
Conor Oberst is ook weleens wispelturig. Op Lifted... bijvoorbeeld is hij sterk wisselend in stijl en kwaliteit.
Dat is bij deze CD een stuk consistenter. Lua refereert nog wat naar Lifted...Het ongemakkelijke van zijn songs openbaart zich hier wat sterker. Land Locked Blues is bijzonder meeslepend.
En...Dat was het alweer. Ik vind "I'm Wide Awake..." wat minder verrassend en met name het 3e en 5e nummer zwakjes. Maar country is ook niet mijn ding, vandaar.
Een 3.

Ik vind Lua echt een van de mooiste nummers ooit. Heel simpel maar echt.

ik ben hem aan het ontdekken, deze muziek bevalt me wel! mag ik toch ook nog even een opmerking maken over de prachtige hoes??

avatar van otherfool
Het openingstrio kende ik al van zijn live-plaat, en zijn ook op I'm Wide Awake 3 van de sterkere nummers. Met name At the Bottom of Everything is met de intro gewoon heel erg mooi.

Rest van de plaat valt dan na al dat moois een beetje tegen (al is Land Locked Blues nog een pareltje), ik kom op een voorlopig eindoordeel van 3*.

PS First Day of My Life vind ik echt zo'n Eels-nummertje...

Pim
the dutchman schreef:
mag ik toch ook nog even een opmerking maken over de prachtige hoes??

Ja, ga je gang....

avatar van musicfriek
the dutchman schreef:
ik ben hem aan het ontdekken, deze muziek bevalt me wel!

Same here! Lekker ceedeetje dit! Toepasselijk ook, ik ben net wakker...