Bright Eyes - I'm Wide Awake, It's Morning (2005)

Label: Saddle Creek

1. At the Bottom of Everything (4:34)

met Jim James

2. We Are Nowhere and It's Now (4:10)

met Emmylou Harris

3. Old Soul Song (For the New World Order) (4:28)

4. Lua (4:28)
  5. Train Under Water (6:04)
  6. First Day of My Life (3:04)
  7. Another Travelin' Song (4:13)
  8. Land Locked Blues (5:44)

9. Poison Oak (4:40)
  10. Road to Joy (3:54)
avatar van Eveningguard
HugovdBos schreef:
Mooie rustgevende liedjes met veel melodieën die door de samenwerking met Emmylou Harris worden versterkt. Het album luistert makkelijk weg op een luie dag zodat je de tekst tot je kan laten komen. Geen album om dagelijks te beluisteren maar eens in de zoveel tijd als je even een rustmoment nodig hebt kan je deze er even bij pakken.

Om vervolgens bij de teksten te komen die volzitten met de meest zware en depressive onderwerpen. Het is bijna Black Metal. Laat je zeker niet in de zeik nemen door de country feel van deze plaat. Het zijn de lyrics die er bovenuit springen.

avatar van HugovdBos
Eveningguard schreef:

Precies, daarvoor moet je er ook even voor gaan zitten zodat je de teksten beter kan doorgronden en is het ook niet voor ieder moment weggelegd.

avatar van Leeds
Het is alweer 4 jaar geleden dat ik deze plaat beluisterde. Ik vond het redelijk goed en gaf dit album een 3.5. Toen de plaat in 2005 uitkwam vond ik er zelf niets aan. Deze plaat vliegt morgen bij de herkansingen. Misschien zie ik er na al die jaren toch de schoonheid van in.

avatar van Lambchop
Leeds schreef:

En wat is je oordeel nu ?

Mvg

avatar van Lambchop
Train under water is fantastisch

avatar van Leeds
Train Under Water is inderdaad fantastisch. De plaat blijft maar doorgroeien. Een 3,5 zal het uiteindelijk niet meer zijn. Ik schat de plaat dus hoger in. Ik hoor hier fantastische stukken in, vooral tekstueel dan. Een kleine 10 jaar geleden had ik vooral moeite met de folkgerichte invloeden. Nu heb ik daar minder last van.

avatar van Spoelworm
Erg mooie plaat die ik via een berichtje bij BOCC van AOOV las. Dat is een aparte zin.

Mooie breekbare stem, deed me af en toe in de verte denken aan the bicycle thief en mooie teksten hand in hand.
Goed!

avatar van Bobbejaantje
Over de teksten ga ik me niet uitspreken. De muziek vind ik kabbelend en niets speciaals. Moeilijk te begrijpen waarom dit album zo'n reputatie heeft. Vakkundig gemaakt, daar niet van. Maar al 1000 keer eerder gehoord. Op het einde wordt het ietsje spannender dat wel, maar te weinig om boven het pak uit te steken.

avatar van aerobag
Ik heb een beetje een haat/liefde verhouding met dit album. Enerzijds een sterke verzameling van emotionele en catchy liedjes, anderzijds weer wat aangezet melancholisch en op sommige momenten ook weer behoorlijk straight forward. Toch waardeer ik wel de eigen stijl die Oberst hier nastreeft, al is het niet een album die ik snel geneigd ben vaker te draaien, helaas.

avatar van Film Pegasus
Het openingsnummer nodigt al meteen uit om je klaar te zitten voor wat komen gaat. Die aandacht kan Bright Eyes mooi vasthouden met een heerlijk album met een mix van luistermuziek en wat meer temponummers, maar wel telkens iets te vertellen. Zelden klonk folk tegelijk zo melancholisch, fris, stevig en persoonlijk. Heerlijke muziek.

avatar van deef.
We Are Nowhere and It's Now

avatar van paik
Eindelijk het album op vinyl gekocht. Zeldzaam album. Van achter naar voren erg goed, met een paar mooie uitschieters. De band ook dit jaar gezien at de Paradiso. Niet al hun albums vind ik extreem goed, deze wel.
Veel luister plezier voor degene wie dit album nog moet ontdekken.