Coldplay - Live 2003 (2003)

Label: Parlophone

1. Politik (6:36)
  2. God Put a Smile upon Your Face (4:57)
  3. A Rush of Blood to the Head (6:51)
  4. One I Love (5:08)
  5. See You Soon (3:29)
  6. Shiver (5:26)
  7. Everything's Not Lost (8:48)
  8. Moses (5:29)
  9. Yellow (5:36)
  10. Clocks (5:33)
  11. In My Place (4:13)
  12. Amsterdam (5:22)
avatar van stoepkrijt
Puik concert hoor! Ik heb de dvd gisteren zitten kijken en ik werd positief verrast door dit optreden. Ik had verwacht dat Coldplay behoorlijk saai zou zijn om naar te kijken, maar dat is gelukkig niet het geval.

Het optreden zelf vind ik erg goed: leuke show, leuke setlist, goede stem (op Trouble na dan, want dat klinkt niet helemaal zoals het hoort;)) Als ik echter het hele concert ga bekijken valt me een ding erg tegen: Het tamme publiek.

Het lijkt wel of ze vantevoren hebben afgesproken om tijdens Everything's Not Lost massaal hun kop te houden! Zelfse de woorden van Chris Martin 'this is a big sing-along' hebben het publiek blijkbaar niet kunnen overhalen om ook maar enige vorm van enthousiasme uiit te stralen, om over meezingen nog maar te zwijgen.

Maar verder geen kwaad woord over het optreden zelf. Supergoed concert van Coldplay!

avatar van My Addiction
Ik snap niet zo goed de mensen dat Chris Martin zijn stem niet mooi vinden. Ik vind dat die man erg goed kan zingen, echt wat een mooie stem. Snap het echt niet

avatar van harm1985
Ann_ schreef:
Okee, dat was misschien een beetje overdreven. Wat ik bedoel te zeggen, is dat hun teksten supermooi en diep zijn, en zeker niet oppervlakkig.

Hmm interessante theorie. Het zou een verkooptruc van de platenmaatschappij kunnen zijn, maar zeker niet van de band.

Alsof de fan dit album alleen zou kopen omdat er een nummer op staat dat ze nog niet hebben... die kopen toch meestal alles, zelfs Greatest Hits (al willen ze daar ook wel eens een nieuw nummer op zetten, zoals bij REM's In Time). Ik heb deze DVD/CD destijds gekocht omdat ik fan was van de band en ik em gewoon wilde hebben, die twee 'nieuwe' nummers ging het mij niet zo om, al zijn ze wel erg leuk, kan die ook beter waarderen dan de rest van het materiaal wat ik al van Studio albums kende en ik live net iets minder sterk vond dan op CD. Maar ja, ondertussen zijn we een jaar of 7 verder, misschien dat ik het nu meer kan waarderen, want na X&Y ben ik ze een beetje uit het oog verloren, juist toen ze echt doorbraken bij het grote publiek.

Deze is overigens deel van de 'Legendarische Live Concerten' van de VK: Legendarische Live concerten (12 CD)

avatar van Lexcoaster
Redelijke plaat. Enkele goede nummers, en Coldplay bewijst zeker meer virtuositeit te hebben dan veel andere Top 40 artiesten of groepen. Toch doen veel nummers me niet zoveel.. Hun sound is denken ik niet helemaal mijn ding.

avatar van lennon
Opname uit de periode dat ze nog echt goed waren!

Ik ben in 2002 naar deze tournee in Ahoy geweest en heb toen genoten van de beleving van de band.. iets wat ik later in (was het 2005??) in het Gelredome en Ahoy (was het 2009??) heel erg miste.
Chris Martin is niet de allerbeste zanger op aarde, maar in deze periode was dat acceptabel, tijdens de laatste tournee irriteerde ik me mateloos aan de valse noten die hij op zijn zang had
Gelukkig is de goede periode mooi vastgezet op dvd, want die tijd is geweest denk ik....

avatar van Linius
In 2009 tijdens het Goffertpark concert was Martin anders prima bij stem. Wat ook goed te horen is op de Leftrightleftrightleft CD die je gratis kreeg bij de concerten van die tour.

Deze Live DVD/CD van Coldplay is wel mijn favoriet. Ze spelen hier echt de mooiste nummers in een goede uitvoering. En van bombastisch (opener Politik) tot ingetogen (Amsterdam).

In december ga ik Coldplay in Ahoy voor de tweede keer zien. Gelukkig een stuk kleinere locatie dan het Goffertpark. Zin in!

avatar van lennon
Linius schreef:

Chris Martin is bekend om zijn "tegen het randje" zingen. Want hij is gewoon niet de meest begenadigde zanger op deze aardkloot. Dat geeft helemaal niks, alleen vond ik dat in 2002 niet erg, en in 2009 irriteerde het me gewoon. Of dat dat nou aan het geluid in Ahoy lag, of dat hij gewoon slechter zong, dat weet ik niet....

Dat het op een cd goed klinkt zegt natuurlijk niet zoveel, want daar kan nog aan gesleutelt worden.

avatar van KKOPPI
Wat mij betreft was zijn stem het minst tijdens X&Y en Viva. Op deze Live 2003 houdt hij het redelijk 'veilig' met weinig vocale uitschieters. Anno 2011 is dat compleet veranderd maar zijn stem is nu ook flink verbeterd.

avatar van Aart1992
De uitvoering van See you soon is echt kippenvel. Echt een geweldig concert van Coldplay.

avatar van LucM
Mooie live-uitvoering waarbij ik de DVD ook interessant vind. Chris Martin zingt inderdaad niet altijd 100% zuiver maar met veel gevoel en passie. De songs klinken meestal ingetogen waardoor het publiek niet altijd mee wil, het zijn geen meezingers. Ik verkies toch duidelijk hun werk in de beginperiode boven die van hun laatste overgeproduceerde album.

avatar van matthijs
Als ik moet kiezen hoor ik liever de studioversies, maar... gelukkig hoef ik niet te kiezen, want dit is sfeervol en echt iets anders dan de studioversies met applaus. Chris klinkt kwetsbaarder, alsof hij ook maar een mens is. Neem als voorbeeld Yellow, het stukje tussen 3:30 en 4:05: hij zingt niet zuiver, en daardoor juist dat kwetsbare wat ook in veel teksten zit versterkend. En meer mensen storen er zich er niet aan: Yellow is het op 1 na favoriete nummer op deze cd volgens de statistieken!

avatar van youri1
Deze vandaag terug geluisterd, blijft toch jammer om te zien wat er van ze geworden is. Na Viva La Vida heb ik eigenlijk nooit meer aandacht aan nieuw werk besteed...

avatar van Castle
Met Politiks on mijn hoofd deze live registratie opgezet.
Wat een energie hadden deze mannen toen, ik was ondertussen Coldplay af, maar hier konden ze echt nog knallen!

avatar van TEQUILA SUNRISE
Weergaloze live plaat van de band die rond de eeuwwisseling nog van wereldklasse was.
Hun eerste 2 albums zijn voor mij van de buitencatagorie en dit live album is daar een afgeleide van.
Zelfs de " nieuwe " nummers One I Love, See You Soon en Moses zijn fantastisch.
Coldplay rondom deze periode ook nog live gezien in Ahoy wat toen eveneens zeer indrukwekkend was.
Daarna is de band helaas wel weggezakt naar een bedenkelijk niveau.

avatar van esteban
Is er eigenlijk ooit een studio-versie verschenen van Moses? Geweldig Coldplay-dingetje, maar ik ken enkel de live-uitvoering.