Tame Impala - InnerSpeaker (2010)

Australiƫ
Label: Modular

1. It Is Not Meant to Be (5:22)
  2. Desire Be Desire Go (4:26)
  3. Alter Ego (4:47)
  4. Lucidity (4:31)
  5. Why Won't You Make Up Your Mind? (3:19)
  6. Solitude Is Bliss (3:55)
  7. Jeremy's Storm (5:28)
  8. Expectation (6:02)
  9. The Bold Arrow of Time (4:24)
  10. Runway, Houses, City, Clouds (7:15)
  11. I Don't Really Mind (3:46)
  12. Remember Me [Blueboy Cover Version] *
  13. Desire Be Desire Go [Early Alternate Version] *
  14. Sundown Syndrome *
  15. Half Full Glass of Wine *
  16. Forty One Mosquitoes Flying in Formation *
  17. Sunrise Reprise *
  18. 41 Mojitos Poolside Dub *
Mjuman schreef:
Dit is beduidend aardiger dan die Black Angels - boring, boring, boring - en redelijk verfrissend.

Tame Impale meets the Beatles & the Stone Roses, staat hierboven mooi omschreven. The Black Angels klinken op hun geweldige laatste album meer als the Doors meets the Hollies. Mjuman is minder enthousiast, maar hij waardeert het album dan ook als laagste op Musicmeter. Ik zou zeggen: zeker het proberen waard als je InnerSpeaker goed vindt:
The Black Angels - Phosphene Dream (2010)

Nog beter is de voorganger: Directions to See a Ghost.

jrn schreef:
De 70's sound met de psychedelische, melodramatische, maar toch uitzonderlijk warme klanken

Ik moest even wennen, maar het kwartje is aardig gevallen. Ik werd wat misleid door de dromerige zang. Want instrumentaal zit het goed en lekker in elkaar zeg. Luister eens naar Jeremy's Storm: dat is gewoon steengoede rockmuziek. Samen met de dromerige kant van de plaat levert het een mooie afwisseling op die voor de nodige dynamiek op dit album zorgt. Het levert inderdaad een soort psychedelische muziek op, soms heel mooi en warm, dan weer retegoede rock 'n roll.

Favoriete tracks zijn It's Not Meant To Be, Desire Be Desire Go, Lucidity, Solitude Is Bliss, Jeremy's Storm & Bold Arrow Of Time. Ook op die laatste en vlak voor 'ie begint op Expectations, hoor je weer echt lekkere seventies rock. Ik vind dat toch wel erg prettig: al die rock die er ineens tussendoor komt zetten. Innerspeaker: echt weer eens wat anders, maar toch ook weer niet (gebaseerd op van alles wat we al kennen in de mix).

avatar van pompompom
Toch wel een beetje zonde dat ik dit nu op cultuurbarbaren-zender 3fm moet horen.

avatar van jurado
pompompom schreef:

..allemachtig , toch niet overdag?

avatar van pompompom
jurado schreef:

..allemachtig , toch niet overdag?

jep, helaas....

Draaien ze ook eens een goed nummer.

avatar van Lennonlover
Leuk, leuk, leuk allemaal. lekker sixties en dat zie (hoor!) ik graag terugkomen. Deze mannen zijn toch wel erg psychedelisch à la The Byrds, Beatles, Soft Machine etc. De vergelijking met Black Angels valt hier al meermaals. Wel, geef mij maar de laatstgenoemde. Hun nieuwe plaat Phosphorene Dream valt reuzegoed mee en als je Directions to See a Ghost beluistert, begrijp je waarom ik The Black Angels hoger in het vaandel draag (ze klinken ook wat meer als The Velvet Underground).

Deze plaat moet ik nog een paar keer beluisteren voor ik een gegronde mening kan geven.

Spijtig ook dat de mannen gekozen hebben voor Desire Be, Desire Go om op de plaat te zetten ipv Slide Through My Fingers die ook op hun EP stond. Geweldig nummer is dat.

avatar van aerogp1
pompompom schreef:

Sinds wanneer hebben de "niet-cultuurbarbaren" het alleenrecht op deze muziek?

Ik denk dat muziek voor iedereen is, het lijkt me nogal onzinnig om je storen aan het feit dat andere mensen dezelfde muziek beluisteren/'waarderen als jezelf.

avatar van hogweed
Ik had eerst zo'n voorgevoel dat de verveling bij dit album snel zou toeslaan, maar dat valt na diverse draaibeurten reuze mee. Het niveau van de nummers is behoorlijk constant; echte 'skipnummers' heb ik nog niet kunnen ontdekken. 'It Is Not Meant to Be' is natuurlijk een perfect openingsnummer. Een aangename luistertrip .

avatar van Jottem
Absoluut niet verkeerd, hele aparte muziek.
Voor mij toch net iets te lang, hoewel nummers als 'It Is Not Meant To Be', 'Lucidity' en I Don't Really Mind meer dan prima in het gehoor liggen.

avatar van de1337k1ng!
Beste plaat van 2010 voor mij. Alleen The Bold Arrow of Time valt beetje tegen en houdt deze plaat van een 5* af.

avatar van Lennonlover
Wat doet die stem me denken aan die van George Harrison met The Beatles (Blue Jay Way, Love You To, Only a Northern Song, It's all Too Much)! Is dit iemand ook al opgevallen?

De muziek is natuurlijk zwaar beïnvloed door die van de jaren '60. Lekker album. Stem komt zéér binnenkort.

Stijn_Slayer
George hoor ik er echt niet in. Ik vind het juist precies John Lennon.

avatar van jurado
Kaaasgaaf schreef:
volgens mij is-ie gewoon uit hoor, gereleased op 21 mei volgens wikipedia althans. Alleen wel vervelend dat-ie 'out of stock' op vinyl schijnt te zijn. Heb daar even naar gegoogled, want wil deze hoes wel graag groot in mijn woonkamer hebben staan.

Ik heb hem gelukkig wel op lp, 45 toeren dubbelaar die klinkt als een klok , al heb ik daar wel ongeveer 4 maanden op moeten wachten.
In juni besteld en in oktober binnen, het label was allerlei gegevens van mij kwijt.

Bericht over concert verplaatst naar Tame Impala

avatar van knots
Zij geven de diepe geluidskleuren uit de jaren 60/70 een nieuwe sound.
Golvende, zwevende gitaren met dromerige zang eroverheen. Psychedelische rock maar dan met een shoegaze partij die is opgenomen in 1972.
Ik heb het altijd jammer gevonden dat ik mijn tiener jaren niet in de jaren 70 heb mogen doorbrengen, maar dit soort albums laten mij daar toch weer in twijfelen. Want dit is eigenlijk gewoon beter als de meeste psychedelische rock bandjes uit de jaren 70.
Ik raad dit ook zeker aan, aan elke stoner papa die er in Nederland nog rondloopt
En luister ook vooral hun nieuwe nummer Sundown Syndrome, misschien wel hun beste.
YouTube - TAME IMPALA - Sundown Syndrome

avatar van Dorstlesser
Bluh saai. Niet lelijk hoor. Gewoon saai.

avatar van knots
Dorstlesser schreef:
Bluh saai. Niet lelijk hoor. Gewoon saai.

Nee hoor inderdaad niet lelijk, gewoon gaaf.

britsnob
Na kritisch luisteren vind ik dit werkelijk de meest lamlendige stonerrock cd die er ooit gemaakt is, er word voornamelijk op blues achtiche schema's voorgeborduurd, het is inderdaad niet slecht maar nog veel erger SAAI!!!

en nee hij is niet 45 jaar te laat uitgebracht zoals ik ergens las hiet had nooit uitgebracht mogen worden

En ja over smaak valt wel degelijk te twisten

Dit genre word veel beter getackled door bv engineers (three fact fader) klinkt moderner is melodieuzer en is spannender en melodieuzer

avatar van Obscure Thing
dit Stonerrock.....
hahahahaha, sorry je hebt totaal het verkeerde genre voor je.

avatar van Dorstlesser
Ok, het is geen stonerrock, dus is het niet saai.

britsnob
en dit terwijl er zoveel goede dingen uit australie komen, The church, died pretty etc.. en ja hoor lamlendige stonerrock helaas.... maarrr wel een kleurig onderzettertje dat dan weer wel

avatar van Obscure Thing
het is absoluut niet saai, het kan je ding natuurlijk niet zijn.
Maar dit stonerrock noemen vind ik gewoon belachelijk!

avatar van Dorstlesser
Ik hou wel van dit soort muziek, hoe je het ook wil noemen (ik zou ook niet meteen stonerrock zeggen). Maar ik mis gewoon wel soul, en urgentie; het klinkt toch wel veel als een pastiche.

Stijn_Slayer
Psychedelische rock, dat is toch niet zo moeilijk?

avatar van de1337k1ng!
Er valt ook genoeg in te ontdekken dus ik vind dit niet saai nee.

Ik vind eigenlijk dat Dorstlesser de kern raakt: dit zit aardig in elkaar maar mist bezieling en een eigen smoel.

avatar van bonothecat
Tame Impala doet een kunstje wat ik al beter heb gehoord bij het Zweedse Dungen. Die band vind ik helemaal fantastisch. Dit is toch een tikkeltje minder, maar desondanks erg lekker.

avatar van UrbainAlpain
1,0
Ik vind er niets aan en heb er ook niets mee. Als ik er al een titel zou op plakken dan komt psychedelische rock inderdaad het dichts in de buurt. Dit is duizend malen beter gedaan door The Beatles, Jimi Hendrix, Pink Floyd... (en vul zelf maar aan). Overbodig album waar fans van dit genre veel betere dingen in hun platenkast hebben voor staan.

*Haalt 'The Piper at the Gates of Dawn' van Pink Floyd uit de kast*

bonothecat schreef:

Ik geloof dat wij de enige twee zijn die dat door hebben bono. Dungen doet het ook al langer en staat zelfs bij de invloeden van....... Tame Impala.