Blur - The Great Escape (1995)

Label: Food

1. Stereotypes (3:10)
  2. Country House (3:57)
  3. Best Days (4:49)
  4. Charmless Man (3:34)
  5. Fade Away (4:19)
  6. Top Man (4:00)
  7. The Universal (3:58)
  8. Mr. Robinsons' Quango (4:02)
  9. He Thought of Cars (4:15)
  10. It Could Be You (3:14)
  11. Ernold Same (2:07)
  12. Globe Alone (2:23)
  13. Dan Abnormal (3:24)
  14. Entertain Me (4:19)
  15. Yuko and Hiro / Ernold Same [Reprise]. (5:24)
  16. To the End (La Comedie) * (6:40)

met Françoise Hardy

17. Ultranol * (2:46)
  18. No Monsters in Me * (3:41)
avatar van LucM
Het was Oasis die de weddenschap en de vete startte. Roll With It moest in de hitlijsten het onderspit delven van Country House maar hun album (What's the Story) Morning Glory verkocht wel beter al was The Great Escape het best verkochte Blur-album tot dan toe.

Ahum, het was Blur dat (in samenwerking met NME) hun single naar voren duwde.

avatar van pdonidvie
De Parklife(lees: Shitelife)-cover die Oasis op de Brit-awards bracht was toch wel het hoogtepunt .

avatar van pdonidvie
sjoerd148 schreef:
Volgens mij was Oasis ook meer bezig met Blur dan andersom.

Dat is zeker niet waar. Het was een promotiestunt van beide. De heren van Oasis zijn gewoon iets vocaler. Niet vergeten dat Blur trots op 'Top Of The Pops' hun overwinning kwamen vieren met Oasis-t-shirtjes aan.

avatar van ArthurDZ
Ach, het was uiteindelijk niet meer dan onschuldig jonge honden-machogedrag. Ze brachten tenminste wat leven in de brouwerij. De heren, op Liam Gallagher na, kunnen er tegenwoordig allemaal best om lachen.

Schnee
Damon Albarn schaamt zich achteraf kapot om de kinderachtigheid van toen... Zegt hij op de laatste DVD

avatar van pmac
Heerlijke Britpop met een paar aanstekelijke puike nummers. Zo'n nummer als Best Days is zo'n nummer wat dagenlang in je kop blijft kleven.

Samen met Parklife mijn favoriet. Staan een aantal prachtnummers op, vooral The Universal, een absolute klassieker die ik persoonlijk liever hoor dan het grootste deel van die top 2000 meuk. Dit album is, wat mij betreft onterecht, besmeurd door de vete met Oasis en het daarop volledig overschaduwd worden door het enorme succes van Oasis. Na dit album had Blur het ook gehad met britpop. Ik vind juist het relatief mislukken van deze plaat, maar ook de decadente teksten en het duistere randje dat aan de plaat hangt (gesymboliseerd door de mannen die op de hoes aan het genieten zijn in hun dure motorboot en de man die duikt en dan op de achterkant van het boekje de haai die wacht om toe te slaan) heel leuk.

Alleen hadden ze wat mij betreft nog een maandje of twee langer nummers mogen schrijven, er staan zeker tegen het einde een paar nummers die competent zijn maar niet meer en de aandacht laten verslappen. Ik heb het tegen jullie, 11 t/m 13 en misschien ook 14! Ook Top man haalt voor mij de vaart uit het album na de geweldige 5 openingnummers. Aangezien Top Man, Ernold Same en Dan Abnormal samen maar vier stemmen halen hier en Globe Alone vijf, ben ik denk ik niet de enige die er zo over denkt. Een stuk of drie a vier nummers vervangen door sterkere nummers had van dit album een klassieker gemaakt, maar dat valt natuurlijk over veel albums te zeggen. Zelfs albums als Revolver en The White album hebben hun zwakke broeders.

avatar van Twinpeaks
Ik zat meer in het Oasis kamp.Blur ging een beetje langs me heen die tijd.Nu terugkijkend is dit niet eens zo hele beroerde plaat.Sommige nummers blijven anno 2014 nog steeds overeind,al was die vete natuurlijk toendertijd te treurig voor woorden.Soms draai ik dit nog weleens ,maar hem helemaal uitzitten kan ik niet.Ik haak meestal af na track 10 ,dan is het voor mij weer mooi geweest voor een half jaartje. 3 sterren

Inmiddels deze ook op vinyl aangeschaft, dus draait weer op hoge rotatie. (mooi vormgegeven met die haai in de binnenhoes foto en op de labels..)
Ik blijf het echt het allerbeste van de band vinden. Super mooie sfeer, en knappe pop liedjes!

De stem van Albarn vind ik vooral in ballad gloreren, zoals in Best Days en The Universal. Echt prachtig!
Entertain Me is het Girls & Boys van dit album. Doet me weer denken aan Duran Duran, ik vind het een heerlijk nummer!

avatar van frolunda
Fade away had zo op More Specials van the Specials gekund.

Lodewijk Bosjes
Ja hier wil ik wel wat over zeggen namelijk The Great Escape is een klasbak van een plaat. Iedereen had het maar over Oasis, dat is ook een klasbak, maar Blur maakt een partij britpop waar iedereen voor op de knieen moet ja ook die van Oasis eigenlijk.

avatar van Kronos
Een 'best of' van Blur kan ermee door. Verder stelt het niet veel voor. En als ik dan toch britpop moet kiezen, geef mij dan maar iets van Pulp.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Behoor tot het Oasis kamp, maar de 1e helft ( t/m The Universal ) van deze plaat vind ik erg sterk. Het 2e gedeelte van het album kan me minder bekoren m.u.v. Entertain Me wat ik wel een gaaf nummer vind. Catchy songs en grappige teksten ( Enrnold Same).

avatar van TEQUILA SUNRISE
Topman vind ik overigens het absolute prijsnummer van de plaat.