Iron Maiden - The Final Frontier (2010)

Label: EMI

1. Satellite 15....The Final Frontier (8:40)
  2. El Dorado (6:49)
  3. Mother of Mercy (5:20)
  4. Coming Home (5:52)
  5. The Alchemist (4:29)
  6. Isle of Avalon (9:06)
  7. Starblind (7:48)
  8. The Talisman (9:03)
  9. The Man Who Would Be King (8:28)
  10. When the Wild Wind Blows (10:59)
Starblind en The talisman toch wel de uitschieters van deze plaat

avatar van Spoelworm
Schuld bekentenis= ik heb deze steeds laten liggen .
Ik pak niet snel een wat recenter album van Maiden uit de kast. Ik probeer het. Echt. Maar telkens als ik het toch doe, dan kom ik in de maiden sfeer en binnen een paar nummers light somewhere in time of the number al op de speler. Ik kan het niet helpen.
Brave new world vond ik wel een leuk album maar miste voor mij toch wat. De nummers zijn wat, minder scherp? Hoe moet ik dat verwoorden Evenzogoed, wel een leuk album.
Met die andere met die tank erop, ik kom even niet op de naam, heb ik hetzelfde. Zeker kwaliteit nummers , maar ik pak hem niet snel uit de kast.
Deze had ik dus over maar bij voorbaat overgeslagen. Ik probeerde laatst book of souls en alweer dacht ik, nee als ik zin heb in Maiden dan liever Seventh son. Powerslave. Killers.
Deze is tussendoor in het stof gekomen, onaangeraakt onbeluisterd. Lelijke hoes ook, geen aantrekkingskracht.
Onterecht blijkt vandaag want uit pure "muziek verveling" (dat is als je alle platen en cd's uit je kast nu toch al te vaak hebt gehoord en je niet weet wat je op moet zetten maar iets helemaal nieuws daar ben je niet zo voor in de stemming) luister ik hem vandaag en hij is ... goed. Veel beter als life and death (dat was het,a matter of life and death) . Een beetje life and death en brave in de mix is wat kort door de bocht maar in het verlengde misschien (?) maar iets meer memorabele nummers.
Deze gaan mijn oren ongetwijfeld meer horen.

avatar van gigage
Ik deel mee in die "schuld"Spoelworm, alleen zet ik dan niet één van die eightees albums op maar En Vivo. Die liveregistratie bevat zo'n zes songs van dit album , mooi afgewisseld met wat ander spul en dan heb ik mijn portie Final Frontier wel weer gehad (denk ik dan eigenlijk). Het resultaat is hetzelfde, deze blijft maar in de kast staan. Geeft niks komt wel weer een keer, hoewel ik waarschijnlijk Book of Souls en Dance of Death (over lelijke hoes gesproken) waarschijnlijk de voorrang geef van de post MM albums.

avatar van Spoelworm
Ik heb geen album geluisterd van de tijd dat Bruce de band "een tijd" verliet ..
Is het wat?

avatar van gigage
Tja, dat lees je bij die 2 albums (X en XI), ik was er niet weg van.

avatar van Eddie
Zeker de X-factor heb ik altijd een behoorlijk goede plaat gevonden. Hij is wat donkerder, maar zeker niet slecht. on-topic. Van alle platen uit de tweede Bruce era draai ik deze eigenlijk het minst van allemaal. Niet dat hij niet goed is, er staan alleen maar goede nummers op, maar om onduidelijke reden heb ik er weinig mee. Ik pak dan liever Dance of Death of het laatste Book of Souls uit de kast (wat ik na Somewhere... de beste studio plaat van maiden vind maar dat ter zijde). De plaat klinkt mij een beetje alsof het op automatische piloot gedaan is, ik mis een beetje de 'edge' als je het zo mag noemen.

avatar van Kronos
Het lijkt of Bruce het verlies aan kracht met harder roepen wil compenseren. Vermoeiend als hij dan ook nog eens luid in de mix zit. De eerste helft bevat kortere werkjes waarvan er mij nog weinig echt kunnen boeien. Van de epische nummers bevallen enkel Starblind en The Talisman mij zeer goed.

73/100

avatar van Lau1986
Een vermakelijk album, waarbij ik het laatste nummer het hoogtepunt van het album vind. Ik ben het ermee eens dat Bruce aan kracht verliest waardoor hij niet altijd even sterk overkomt. Aardig album.