Kent - En Plats I Solen (2010)

Zweden
Label: RCA

1. Glasäpplen (4:48)
  2. Ismael (4:25)
  3. Skisser För Sommaren (4:15)
  4. Ärlighet Respekt Kärlek (4:29)
  5. Varje Gång du Möter Min Blick (4:28)
  6. Ensam Lång Väg Hem (4:11)
  7. Team Building (3:58)
  8. Gamla Ullevi (3:40)
  9. Minimalen (4:22)
  10. Passagerare (4:19)
kkriz
Mooie theorie, daar ga ik even over nadenken

avatar van Jacobgallagher
Ik ben al 4 maanden helemaal ondersteboven van 'Ismael'. Wat een fantastisch nummer is dat zeg. Het sterke dansritme, de electronica en dan ook nog die zálige melodische refreinen die aan het eind samenkomen met de práchtige climax-regels 'du lät exakt som Ismael/Minns du Ismael?/Jag ar dinn Ismael'. Wow, ronduit geweldig. Volgens iTunes heb ik er sinds de zomer meer dan 350 keer naar geluisterd. Onbehoorlijk neurotisch obsessief, maar hé, blame Kent!

De rest van En Plats i Solen is ook weer van hoog niveau. Ik hou van die heerlijke electronica-saus die Kent's muziek sinds 2007 en het album Tillbaka Till Samtiden typeert. 'Glasapplen' is een sterke opener die meteen laat zien dat, hoewel deze snel gereleaste plaat left-over materiaal van Röd bevat, de band nimmer qua kwaliteit inboet. 'Varje gång du möter min blick' bevat een groots 'anthem'-achtig refrein, en met 'Gamla Ullevi' staat er een regelrechte pakkende zomer-dance hit op, met een ijzersterk danceriffje. En eigenlijk kun je de rest van de songs niet als filler afdoen, integendeel. Dit is genieten van begin tot eind. Kent levert al sinds Isola stuk voor stuk briljante albums af, met daarop vele ware klassiekers. Jammer dat buiten Scandinavië niet iedere muziekliefhebber doordrongen is van dit feit. Ik ben en zal altijd een fan blijven. En ik weet al hoe ik mijn eerste zoon ga noemen!

avatar van Pinsnider
...ondertussen ruim 3 miljoen luisterbeurten verder; man man man, wat is Minimalen geniaal... Luister dat nummer eens op de koptelefoon. Niet één keer, maar een keer of tien achter elkaar. Telkens ontdek je weer een laag die je nog niet gehoord hebt. Wat zit dat nummer briljant in elkaar zeg!!!!

Volgens mij is dat vele luisteren uberhaupt essentieel voor deze plaat. Als ik het bij één rondje had gehouden zou ik ook op 3,5 zijn uitgekomen, maar de geheimen geven zich pas na meerdere draaibeurten prijs....

Pinsnider schreef:

Dat is ook zo.
Na de eerste paar luisterbeurten vond ik dit album een beetje tegenvallen. Maar nu vele luisterbeurten later begin ik ook dit Kent album steeds beter te waarderen!

1/2* verhoging

avatar van rzasa
Ook ik doe er een halfje bij. Ik luister hem nu vaker in de auto, lekker hard. Dat helpt.
Jammer trouwens dat ook de Zweden geen eigen woord voor team building hebben.

Guinness1980 schreef:

Misschien is het voor mij zelfs het album van het jaar!

avatar van wizard
Dit album gaat wel in mijn top-10 van 2010 terecht komen, maar zeker niet in de top-3. Elke keer dat ik dit album beluister verslapt mijn aandacht na een paar nummers, om slechts deels weer terug te komen bij Gamla Ullevi.

avatar van Pinsnider
Vooralsnog bij mij ook wel op 1, maar nog stevig in strijd met Robyn en Marina & The Diamonds. Voor track van het jaar twijfel ik nog heet sterk tussen "Minimalen" en "Dancing On My Own". T'is weer een prachtig Zweeds jaar

avatar van rzasa
Ja hoor, weer een halfje erbij!

kkriz
Wie weet maken ze er wel een gewoonte van om elk jaar een plaat uit te brengen, laat maar komen zou ik zeggen!

avatar van Guinness1980
Ik neig steeds meer naar een 4,5 voor dit album. Vooral met dit mooie weer luister dit album heerlijk weg.

kkriz schreef:

In ieder geval zijn ze overgestapt naar een nieuwe platenmaatschappij dus er zullen nog wel wat cd's in de komende jaren geproduceerd worden.

NIEUWE PLAAT IN APRIL!!!
"Jag är inte rädd för morkret"
En daarna weer een tourneetje!!
Geweldig nieuws op de druilerige maandag!!!

kkriz
Haha op de een of andere manier wist ik dat ik Pinsnider hier vandaag wel zou treffen Maar inderdaad heuglijk nieuws!

Iemand al geboekt? Zal zelf naar Malmö gaan

avatar van Pinsnider
De twee posters boven jouw bericht gaan naar Göteborg.

avatar van wizard
Wellicht dat ik naar Göteborg ga...in juni en augustus spelen ze dichter bij huis, maar dan ben ik juist weg.

Goteborg en Stockholm

Pinsnider schreef:
De twee posters boven jouw bericht gaan naar Göteborg.

Zou graag mee gaan, is helaas niet in te plannen .

avatar van SirNoodle
Een chronologische review van Kent albums, met nieuwe indrukken & favorieten...
En dan moest het toch eens gebeuren, met En Plats I Solen maakten de zweedse helden toch eens een 'minder' album. Mijn minst favoriete album van hen, ik heb hierbij ook altijd het idee dat het snel snel nog het laatste album was bij de toenmalige platenfirma.

Het is het zwakke broertje van Vapen & Ammunition, de muziek komt soms echt wat te glad/vlak over. Maar er staat toch nog voldoende moois op, Passagerare mogen ze van mij bvb zeker ook eens in een live-set meepakken

SirNoodle schreef:

Altijd grappig als je je eigen woorden leest, en die dan nog voorspellende waarde hebben ook... eind 2013 gehoopt dat ze 'passagerare' eens op de live-set zouden meepakken, en in 2014 in Oslo kwam dat plots voorbij in een setlist

het is weer zomer aan het worden, en dan bevalt dit album me altijd beter. Is het de hoes die zo zonnig is, de titel alleen al, de positievere gitaarklanken... ik ga er terug een halfje bij doen, er staat geen extreme uitschieter naar boven op dit album, maar er staat eigenlijk ook geen enkel zwak nummer op.

En Glasäpplen mogen ze van mij bvb zeker ook eens in een live-set meepakken

avatar van wizard
Ah, het "deze nog en dan zijn we van ons platencontract"-album. Na drie voltreffer komt een koude douche.
Glasäpplen en Ismael zijn de moeite waard, daarna komt er een stortvloed aan monotone, gepolijste deuntjes die zonderf scherp randje nergens naartoe gaan. Bij gebrek aan beter moeten Gamle Ullevi en Passagerare voor hoogtepuntjes doorgaan. Op de vorige albums zouden het middenmoters zijn. Ster eraf.

avatar van Pinsnider
Een "moetje" inderdaad. Jammer... Maar het heeft zijn momenten. Inderdaad Glasäppels. Ismael met het tegendraadse refreintje. Varje Gång... dat NET niet aan suikergehalte ten onder gaat. En vooral Minimalen. Ik vind dat echt uitzonderlijk grote klasse, maar merk overal dat ik daar alleen sta. Maar onderweg is het voor Kent-begrippen inderdaad hier en daar saai....