Arcade Fire - The Suburbs (2010)

Canada
Rock / Pop
Label: Merge

1. The Suburbs (5:15)
  2. Ready to Start (4:15)
  3. Modern Man (4:40)
  4. Rococo (3:57)
  5. Empty Room (2:52)
  6. City with No Children (3:11)
  7. Half Light I (4:14)
  8. Half Light II (No Celebration) (4:27)
  9. Suburban War (4:41)
  10. Month of May (3:50)
  11. Wasted Hours (3:21)
  12. Deep Blue (4:28)
  13. We Used to Wait (5:01)
  14. Sprawl I (Flatland) (2:51)
  15. Sprawl II (Mountains Beyond Mountains) (5:18)
  16. The Suburbs (Continued) (1:27)
  17. Culture War * (5:23)
  18. Speaking in Tongues * (3:52)

met David Byrne

19. Wasted Hours [A Life That We Can Live] * (4:26)
totale tijdsduur: 1:03:48 (1:17:29)

avatar van Eveningguard
Erg triest. Stomme mainstream.

JanBetonde2e
Weten we ook meteen waarom de Grammy's etc. alleen nog maar bestaan uit mainstream artiesten.

Hilarisch
Vooral die ene die zegt: ik ken ze niet dus ze moeten wel slecht zijn. Grappig van zieligheid

avatar van AOVV
Zeker omdat het Canadezen zijn..

Amerikanen kijken er een beetje op neer, weet je.

avatar van Chameleon Day

Geweldig!

Maar eerlijk gezegd vraag ik me ook af hoe ze een grammy hebben weten binnen te slepen.

avatar van niels94
In een vlaag van verstandverbijstering hebben ze eens wat goeds gekozen. Dat zal het zijn. Wat was de concurrentie?

avatar van Chameleon Day
niels94 schreef:
Wat was de concurrentie?

Lady Gaga, Eminem en dat soort "ik krijg een niesbui, want er hangen stofjes in de lucht'-artiesten?

Geweldig dat ze gewonnen hebben.

JanBetonde2e
Opvallend is wel dat Brothers van The Black Keys, hoger eindigt bij Best Alternative Album dan Arcade Fire's The Suburbs, terwijl The Suburbs wel het beste album overall is?

avatar van Teunnis
JanBetonde2e schreef:

Viel me ook al op. Waarschijnlijk met het idee dat Arcade Fire al een prijs binnen had. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze voor elk onderdeel een aparte jury hebben.

Maar het kan ook nog zo zijn dat mocht 'Brothers' ook genomineerd zijn voor de grammy voor beste album ze Arcade Fire ook daar hadden verslagen.

SSS

Lachen man!!

It's a weird world we live in when someone called Arcade Fire can win a Grammy n Justin Bieber doesn't!

(verwijderd)
En Gisteravond ook nog eens twee BRITawards binnengehaald en wederom voor beste album!

avatar van Man of Sorrows
Ze verdienen die prijs van harte, het hoeft niet altijd Katy Perry of Black Eyed Peas te zijn die met de hoofdprijs gaat lopen.

Arcade Fire vind ik een goede band, al is het voor mij nu ook niet de muzikale hemel die het voor veel muziekliefhebbers wel is. De voorganger heb ik de eerste week grijs gedraaid, en plots was de liefde over. Ik vrees dat het hoge bombast gehalte mij teveel werd.

Deze bevalt me beter, meer popgericht en toch niet hitgevoelig. Nummers als We Used To Wait en Modern Man vind ik zeer gevat en behoren tot de absolute uitblinkers. Springsteen is nooit ver weg. Jammer genoeg staan er ook een aantal vullertjes op ( Wasted Hours, Deep Blue ) en gaan de prekerige teksten soms wat tegenstaan (Rococo). De meer elektronische uitstapjes kunnen me dan weer wél bekoren, de brede waaier aan instrumenten bij AF is altijd al één van hun troeven geweest. De teksten zijn vrij sentimenteel, mij stoort dit niet maar er zijn bands die hiermee niet zouden wegkomen.

avatar van Eveningguard
Deep Blue is verre van een vuller. Dat nummer wordt maar ondergewaardeerd...

avatar van lovegun

Die tweets zijn echt om te huilen

avatar van Man of Sorrows
We Used To Wait is echt wel
Sprawl 2 lijkt me duidelijk geïnspireerd door Time To Pretend van MGMT, de gelijkenis is té treffend.

avatar van ross1990
fantastisch album dat mij al vanaf het begin al kon bekoren.
heerlijke sfeer op het album en top dat ze hiermee bij de grammy's worden beloond.

avatar van Sandokan-veld
Nu lijk ik misschien een grote meeloper, Arcade Fire ontdekken juist nadat ze een Grammy hebben gewonnen. Je weet nooit wat mensen gaan denken. Daarom, voor de goede orde, mijn ervaringen met de band tot een paar weken geleden: ik heb een keer of tien geprobeerd Funeral uit te zitten, en van Neon Bible heeft één nummer (Keep The Car Running) een tijdje op mijn mp3-speler rondgezworven. Ik heb sommige van hun nummers wel leren waarderen, maar op een of andere manier pakte hun muziek mij nooit echt bij de lurven. Als je het zou willen rationaliseren, zou je kunnen zeggen dat ik het te wollig en bombastisch vond, en dat ze die pseudo-zwaarmoedige underground cool naar mijn smaak te ver doordreven.

Van stijl zijn ze niet echt veranderd, zover ik kan nagaan, dus waarom dan mijn hoge cijfer voor deze cd? Geen idee, die dingen gebeuren vanzelf, neem ik aan. Een aanleiding voor mijn bekering valt wel aan te wijzen, omdat ik meespeelde met de Song van het Jaar 2010-competitie op deze site, waar een aantal nummers van deze plaat langskwamen. Zo ontdekte ik het titelnummer van The Suburbs, en na een paar keer luisteren begon ik te beseffen dat ik voor het eerst een Arcade Fire-nummer had gevonden dat ik niet alleen 'wel leuk´ vond, maar ronduit fantastisch.

De plaat staat hier inmiddels al een paar weken overuren te maken, en wordt in toenemende mate een van mijn favoriete platen van de laatste tijd. Hoewel dit thematisch waarschijnlijk een soort conceptalbum is, is juist de afwisseling tussen de songs wat ik het meest indrukwekkend vind. Eigenlijk onderscheidt iedere track zich van de rest van het album, ieder liedje is voedzaam, intrigerend, een wereldje op zich.

Referenties die in me opkwamen waren Neil Young en Abba. Van die eerste leent Arcade Fire de tegendraadse passie en de enigmatische, bedachtzame teksten, van Abba het gelikte gevoel voor melodie en productie. Ik dacht dat deze observatie ontzettend goed gevonden was van mezelf, maar toen ik een paar dagen geleden de recensies bij deze plaat doorbladerde bleek Aerodynamic dezelfde namen al te namedroppen in zijn bespreking.

Tsja, je hebt altijd mensen die er eerder bij zijn. Zelf ben ik voor dit moment tevreden met mijn late ontdekking van een band die vele anderen alweer hebben uitgekotst. Van mij had The Suburbs tien minuten korter mogen duren (geen enkele track is filler, maar sommige zijn wel aan de lange kant), en Win Butler zal bij mij nooit een lijstje halen van favoriete zangers, maar verder: weergaloze plaat.

Eens kijken of mijn waardering zo hoog blijft, en dan binnenkort op mijn gemak de rest van hun oeuvre eens doornemen, kijken of ik iets heb gemist.

avatar van FRNKY
Wat wordt Deep Blue hier ondergewaardeerd zeg. En The Suburbs vind ik misschien wel het zwakste nummer van de hele plaat.

avatar van Eveningguard
Ik vind We Used to Wait vreselijk. Staat ook veels te hoog.

SSS
Eveningguard schreef:
Erg triest. Stomme mainstream.

Wat is er mis mee dat goede muziek wat toegankelijker word? Ik zie daar het probleem niet van in.

avatar van Eveningguard
Daar had ik het niet over. Ik doelde op de reactie's van de mensen. Die reageren nogal dom op het feit dat Arcade Fire gewonnen heeft.

avatar van niels94
Dom is dan nog zacht uitgedrukt.

avatar van Co Jackso
Hoewel ik The Suburbs steeds beter ga vinden, groeit het album nooit uit tot een echte favoriet. Dit heeft verschillende redenen. Ten eerste ontbreekt het aan een echt geweldig nummer. Zelfs mijn persoonlijke favoriet op het album (City with No Children) haalt bij lange na niet het niveau van nummers als No Cars Go en Neighborhood #1 en #3. En hoewel het album een krachtig geheel vormt, heb ik toch wat moeite met een aantal nummers. Wasted Hours, Half Light I en ook het harde Month of May zijn niet bepaald favorieten van mij. Desondanks is de stem van Butler nog steeds fantastisch en heb ik mij ondertussen al vele uren vermaakt met dit derde album van Arcade Fire.

avatar van wisselstroom
Wat een machtig nummer is Sprawl II toch! Echt al maanden m´n feel good-song

avatar van thetinderstick
Maandenlang bijna non-stop beluisterd, terwijl ik Arcade Fire altijd niet meer dan 'aardig' vond.
Wat mij betreft dus een betere plaat dan Funeral en Neon Bible. Prachtige teksten ook.

Ik zag laatst de Canadese band Rah Rah. Geweldig optreden en ergens deden ze mij denken aan Arcade Fire (maar dan net wat anders). Ik zag tot mijn verbazing dat hun twee albums niet eens op deze site waren toegevoegd. Heb ik dus maar gedaan en ik kan geen betere plek bedenken om ze aan te raden dan hier. Luister vooral eens naar hun fantastische debuut: Rah Rah - Going Steady (2008)

avatar van prodi9y9
als modern man er niet had opgestaan had ik dit waarschijnlijk nooit meer geprobeert. dat nummer bleef me maar bij terwijl ik in de rest van de nummers niet echt in kwam.

nu komen er steeds meer nummers bij die ik goed begin te vinden. Rococco (geweldig), sprawl 2, the suburbs, we used to wait.

ik kom er niet makkelijk doorheen, maar hij word wel beter. het kan toch niet zo zijn dat iedereen dit goed vind en ik niet! waarschijnlijk zal ik dit nooit 5 sterren geven omdat het niet HELEMAAL mijn ding is. ik denk wel dat deze nog verder kan groeien. het gaat de goede kant op!

ik vind deze wel al beter dan hun vorige 2 albums (daar zullen de meesten het totaal niet mee eens zijn). Ik vind het wat pakkender en energieker. Ook vind ik het geluid beter klinken. Ik begin met een 3,5 met een 4 - 4.5 in de toekomst?

avatar van Leeds
Ik vind The Suburbs alvast een mooie plaat. Een heel mooie plaat zelfs. Het heeft wel wat mogen duren maar de vele luisterbeurten lonen toch de moeite.

thetinderstick schreef:

Lijkt me zeker niet zo gek. Deze plaat heeft wel echt zijn momenten net zoals Funeral dat ook heeft. Opnieuw een succes voor Arcade Fire.