Arcade Fire - The Suburbs (2010)

Canada
Rock / Pop
Label: Merge

1. The Suburbs (5:15)
  2. Ready to Start (4:15)
  3. Modern Man (4:40)
  4. Rococo (3:57)
  5. Empty Room (2:52)
  6. City with No Children (3:11)
  7. Half Light I (4:14)
  8. Half Light II (No Celebration) (4:27)
  9. Suburban War (4:41)
  10. Month of May (3:50)
  11. Wasted Hours (3:21)
  12. Deep Blue (4:28)
  13. We Used to Wait (5:01)
  14. Sprawl I (Flatland) (2:51)
  15. Sprawl II (Mountains Beyond Mountains) (5:18)
  16. The Suburbs (Continued) (1:27)
  17. Culture War * (5:23)
  18. Speaking in Tongues * (3:52)

met David Byrne

19. Wasted Hours [A Life That We Can Live] * (4:26)
totale tijdsduur: 1:03:48 (1:17:29)
avatar van everto
jemig, toen kwam ineens het bericht dat de tickets voor de HMH eind augustus 45 excl. servicekosten zijn. Voor de tickets 3 jaar terug was ik volgens mij nog niet eens de helft kwijt.. Jammer, goeie cd, maar zelfs voor een band van het formaat Arcade Fire zijn er grenzen voor ticketprijzen.

OT: ben de cd meer en meer gaan waarderen in de afgelopen maandjes. Haalt het bij mij nog niet bij de eerste 2 platen, die worden bij mij nog altijd door zo'n magisch sfeertje omhuld.. vind het alleen altijd wel lastig om mn aandacht bij een plaat te houden als deze langer dan een uur duurt. Mn mening hierover was dus denk ik wel beter geweest op het moment dat de slechtste 4 nummers weggeselecteerd waren en de plaat zo'n 45 minuten had geduurd..

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
HMH is natuurlijk wel een prachtige locatie om te mogen spelen.

Voor de mensen die wel gaan: morgenochtend begint de presale op arcadefire.com (http://www.heineken-music-hall.nl/agenda/994/Arcade_Fire).

Visionary
In 1996 betaalde ik 70 euro voor een concert van Michael Jackson en toen stond ik aan het podium, kon hem bijna aanraken (bij wijze van spreken). Nu 45 euro voor Arcade Fire. Is inderdaad wel erg duur geworden. Maar goed, ik zou het wel over hebben voor deze band moet ik zeggen.

avatar van lovegun
Maar er gaat daarvan wel 1 euro naar het goede doel!

avatar van cornstars
Man of Sorrows schreef:
We Used To Wait is echt wel
Sprawl 2 lijkt me duidelijk geïnspireerd door Time To Pretend van MGMT, de gelijkenis is té treffend.

ik dacht eigenlijk aan Blondie (heart of glass)

avatar van kobe bryant fan
Ik heb ooit eens Funeral geprobeerd en het viel niet super goed mee hij kan wel nog groeien, deze is wel redelijk goed maar na 50 minuten dwaalt je aandacht wel wat weg maar er staan genoeg goede songs op maar het gemiddelde vind ik toch erg hoog maar dat is mijn mening.

avatar van laboomzaa
wisselstroom schreef:
Wat een machtig nummer is Sprawl II toch! Echt al maanden m´n feel good-song

Zooo onwijs goed iid!! Tot tranen aan toe!!

avatar van strebge

En ik aan The Naked and Famous - Young Blood

UnknownPleasure
strebge schreef:

En ik aan The Naked and Famous - Young Blood

lijkt me niet het geval, omdat dat album later uit kwam en al zou dat niet het geval zijn, lijkt het me ook onlogisch zo snel de sound , of het hele nummer, te gebruiken als inspiratie(/imitatie)-bron

avatar van dix
dix

ik dacht eigenlijk aan Blondie (heart of glass)

Ik zeg : Frank Farian, Sandra ... in die hoek. Vooral door die gillende keukenmeid.

ik dacht eigenlijk aan Blondie (heart of glass)

Er is zelfs een versie met de muziek van Arcade Fire en de tekst van Blondie (of andersom).

YouTube - Arcade Fire V Blondie MashUp Sprawl II Heart of Glass The Hood Internet

voltazy
ik vroeg me al af waar ik het van kende, maar nu weet ik het dus

avatar van strebge
herman schreef:

Kom op zeg als dat al op elkaar lijkt..
Bij het nummer van Blondie begint mijn maagzuur direct te stijgen. Het nummer van Arcade Fire daarintegen vind ik wel erg geslaagd.
Misschien dat het ritme een klein beetje op elkaar lijkt maar ik het verder niet met elkaar rijmen.

avatar van Arrie
Verrek, lijkt inderdaad wel vrij veel op elkaar. Grappig.

avatar van divart
Leuk album wel. En dat wil voor mij wel wat zeggen want als ik ergens een pokkehekel aan heb is het wel bombastiche amerikaanse muziek. Nu heb ik wel een zwak voor The Killers, Pixies en Lemmonheads dus gaat het niet helemaal op.
Maar hier is het songmateriaal wel erg ijzersterk, de uitwerking had iets minder uitbundig en subtieler gemogen dat dan weer wel Maar beter dan Neon Bible (wat ook niet echt slecht was).
herman schreef:

Leuk! Al is Blondie eigenlijk veel leuker dan Arcade Fire. Niet de albums, maar als artiest en singles wel.

avatar van Chronos85
Pixies kan je toch niet bombastisch noemen. Absoluut stevig, vol/vet maar toch niet bombastisch. Je kan hoogstens de manier van zingen van Black Francis en Win Butler een beetje met elkaar vergelijken.

Oh ja, de muziek van Blondie is wel totaal anders dan die van Arcade Fire (ook dan de nummers van Regine). Zelfs als je Sprawl II met Heart of Glass vergelijkt is de lading toch totaal anders en valt eerstgenoemde toch een stuk donkerder te noemen. Ik weet het, de tekst van Heart of Glass is toch ook niet erg vrolijk, maar toch onvergelijkbaar met die van Sprawl II.

Overigens, in de tijd dat Heart of Glass in de Top 40 stond, (het geeft het al eigenlijk aan) deden singles er nog toe. 'Niet-leuke' of 'niet-vrolijke' singles konden daarnaast nauwelijks doordringen tot de Top 40 in ons land. Arcade Fire heeft niet de illusie/het doel om de singlecharts te veroveren

Of het nu jeugdsentiment is, het jeugdsentiment van je ouders, een overkill aan Top 2000 of a 'borrowed nostalgia for the unremembered eighties [Heart of Glass 1979]', de singles uit deze tijd komen, mits men er een positieve herinnering aan heeft, toch vrijwel altijd als 'leuk' over, of vergis ik me nu?

Monkey Gone to Heaven is toch wel een behoorlijk bombastisch nummer van Pixies.

En zoals jij het schrijft dacht ik even dat 'borrowed nostalgia' een citaat was uit Heart of Glass. Dacht even dat LCD Soundsystem het daaruit had gejat, maar die hebben het dus toch zelf verzonnen.

avatar van Chronos85
Haha, ik had er even een noot bij moeten zetten. Vond deze wel op de plaats omdat het voor sommigen onder ons geldt in het beleven en uitdragen van jaren tachtig muziek. Oké Monkey Gone to Heaven heeft wel wat bombastisch en misschien geldt dit ook voor een aantal nummers van Bossanova en Trompe Le Monde maar overall is bombastisch niet een label wat ik op Pixies zou wllen plakken...

avatar van little lion man
Nog steeds mijn favoriete plaat uit 2010, beter dan bv. The National die ook door veel mensen hoog gewaardeerd wordt.
In het midden vind ik hem wat wisselvallig of laat ik het anders zeggen: het tempo gaat er een beetje uit, waardoor ik er ook een beetje uit raak. Bij Suburban War en We Used To Wait kom ik er dan weer in. Mijn oplossing: de random-knop.
Ik denk dat een andere volgorde van de songs het geheel wel eens sterker zou kunnen maken. De vraag is alleen: welke volgorde? Begrijpen jullie wat ik bedoel? Iemand een suggestie voor een andere volgorde?

avatar van dix
dix
little lion man schreef:
Iemand een suggestie voor een andere volgorde?

The Suburbs - Ready to Start - Deep Blue
En dan op repeat drukken

avatar van little lion man
dix schreef:

The Suburbs - Ready to Start - Deep Blue
En dan op repeat drukken

avatar van captain scarlet
Verhoogd naar 5 sterren, wordt bij elke luisterbeurt beter. Kippenvelmuziek.

Visionary
strebge schreef:

Kom op zeg als dat al op elkaar lijkt..
Dan moet je hem nog maar een keer goed luisteren dan. De gelijkenissen zijn enorm en niet te ontkennen lijkt mij. Maar goed, ik prefereer ook het nummer van Arcade Fire boven die van Blondie. Al vind ik laatstgenoemde ook niet slecht.

avatar van JVT
JVT
geweldig album, hoewel het wel ff duurde voordat ik er echt mee weg was. Het verslapt wel even bij Halflight I en II en ook surburban war vind ik wat te tam. zelfde geld voor sprawl I.
Maar enkele schitterende nummers trekken het gemiddelde voor mij weer zwaar omhoog. mijn favorieten zijn: The Suburbs, Ready to Start, Modern Man, City with no children, month of may, en natuurlijk We Used to wait.

Ben het eens met die random knop opmerking. Geldt overigens voor alle albums van Arcade Fire. Niet elk nummer weet je direct te pakken, maar de nummers die dat wel doen tillen het geheel direct boven de 5 sterren uit. 'We used to wait' zou ik zelfs (ook na een jaar draaien) willen nomineren voor de categorie 'Beste nummer ooit gemaakt'. Al luister ik momenteel meer naar 'Suburban war', 'Modern man' en 'Halflight II'.

HMH? Ik ben er zeker bij!

avatar van JVT
JVT
ondetussen ben ik ook helemaal weg van het nummer Suburban war. Wát een album!!!

avatar van Teunnis
Ik vond deze plaat eerst heel erg tegenvallen. Ongeïnspireerd en geforceerd een andere weg inslaan. Verrassend genoeg is hij langzaamaan heel erg gestegen in mijn waardering. Ondanks dat dit album poppier is dan de vorige twee, is het toch een groeiertje voor mij. Zo viel mij gisteren pas hoe mooi de tempowisselingen in Suburban War zijn.

avatar van Eveningguard
Waarom staat er bij Neon Bible wel pop/rock en hier niet, terwijl dit veel meer pop is dan het tweede album?

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
JVT schreef:

Sluit ik mij volledig bij aan.

Dit is zo'n album wat eigenlijk net wat te lang duurt en daardoor lijken er wat mindere nummers op te staan. Het rijtje wat jij noemt kan ik dan ook volledig inkomen. Als je die nummers schrapt hou je een prachtige playlist over. Naar het einde toe lijkt de weg naar het fantastische We Used To Wait ook langer te duren, omdat de nummers vanaf City With No Children toch wat meer op en neer gaan in kwaliteit. Het contrast is dan toch wel groot.

Daarnaast vind in The Suburbs ook een stuk gladder geproduceerd dan de vorige twee platen; het ruwe randje van Funeral en de melancholische toon van Neon Bible spreken mij persoonlijk meer aan.

Ik hoop dat Arcade Fire even de tijd gaat nemen om een nieuwe plaat uit te gaan brengen en dat die plaat er dan weer eentje is die net zoveel indruk maakt als hun eerste twee. Eerste natuurlijk nog maar eens naar HMH om ze live te bewonderen

4.0*