Grinderman - Grinderman 2 (2010)

Australiƫ
Label: Mute

1. Mickey Mouse and the Goodbye Man (5:42)
  2. Worm Tamer (3:13)
  3. Heathen Child (5:00)
  4. When My Baby Comes (6:49)
  5. What I Know (3:19)
  6. Evil (2:56)
  7. Kitchenette (5:17)
  8. Palaces of Montezuma (3:32)
  9. Bellringer Blues (5:31)
  10. Super Heathen Child * (6:30)

met Robert Fripp

11. Fire Boy * (4:52)
  12. Evil [Factory Floor Remix #2] * (5:32)
  13. Heathen Child [Andrew Weatherall Bass Remix] * (6:50)
Sven Bersee
OOR.nl Cave dus beschuldigd van plagiaat. Het nummer lijkt er inderdaad behoorlijk veel op, maar ik geloof niet dat Nick plagiaat nodig heeft.

avatar van Wickerman
Het lijkt er wel op. Maar, zoals Sven ook al zegt, het lijkt me niet dat Nick Cave plagiaat nodig heeft en al helemaal niet van een eerste, de beste Britpop band.

Geen idee of Nick het nodig had maar deze keer vind ik het inderdaad wel heel erg veel op elkaar lijken (waar dat vaak in dit soort gevallen niet echt zo is).

beaster1256
niet zo sterk als de eerste waar de songs wel een stuk beter waren dan op deze , misschien wat meer aan de songs denken nick , voor mensen die gek zijn van puberaal lawaai is er nog altijd prayers on fire ! ( sorry nick , maar dit vind ik je minste van alles wat je solo en met grinderman gemaakt hebt )

en voor de mensen die me niet kennen weten dat ik nick cave altijd 4 tot 5 sterren geef , nu maar 3.5 !

avatar van Slowgaze
Sven Bersee schreef:

Ome Cave gaat heus geen band rippen die Coldplay, U2 en Oasis als invloeden noemt.

Wickerman schreef:

Nick Cave heeft wel eens een cover opgenomen van een britpopband, dus zo raar zou het nou ook weer niet zijn. De nummers lijken wel heel erg veel op elkaar. Kan haast niet missen dat Cave al dan niet bewust geïnspireerd was door dat nummer.

avatar van Wickerman
herman schreef:

Daar heb je helemaal gelijk in! Hoe kan ik die prachtige cover(s) van 'Disco 2000' nou vergeten?

avatar van itchy
Degelijke plaat, die in mijn oren helaas nogal op de autopiloot lijkt te zijn gemaakt. In Cavé geval levert dat natuurlijk nog altijd een hele behoorlijke plaat op. Alleen het klinkt allemaal zó netjes binnen de lijntjes, ondanks het label van chaos en gevaar wat maar al te graag op Grinderman wordt geplakt...

LoveStoned
Wickerman schreef:

Hij heeft het niet nodig, dus hij zal het wel niet gedaan hebben.

Wat een hilarisch argument.

avatar van Fluvver
Op de gok gekocht en kan er nog niet aan wennen. Eerste zes gaan er redelijk in, daarna kakt het album in en ik ook.

avatar van AOVV
'Grinderman 2' is net als 'Grinderman 1' een vuige rockplaat van Grinderman, groepje met Nick Cave en Warren Ellis aan het roer. Net als op de hoes van 'Grinderman 1', staat er op de hoes van 'Grinderman 2' een beest. Op de eerste een krankzinnige aap, op de tweede een wolf in een onwennige omgeving. Net zoals de hoes van 'Grinderman 1' me iets meer aanspreekt, spreken ook die nummers me net even meer aan. Maar toch doet dat niets af aan de kwaliteit van de nummers op deze plaat, en het spelplezier van de 4 heren. Over de plagiaatzaak weet ik niets, dus daar ga ik niet over uitweiden.

3,5 sterren

Groeiplaatje. Hoe vaker ik er naar luister, hoe beter ik m vind.

avatar van Sandokan-veld
In de laatste platen van Cave zit een merkwaardig midlife crisis-sfeertje. Nooit iemand geweest die je in een donker steegje zou willen tegenkomen, lijkt Sir Nick met het bereiken van een bepaalde leeftijd zijn geslachtsdeel en zwartgeverfde haren des te vervaarlijker heen en weer te willen zwaaien.

Bij die houding past een ouderwets rock 'n' roll-idioom bestaande uit heavy bluesriffs, gepiep, gekraak, geruis, aan elkaar gehijgd en gekreund door hogepriester Cave. Aan de broeierige, intense sfeer die aldus wordt neergezet ontleent Grinderman 2 zijn meeste kwaliteiten. Puur teruggebracht tot de kern stellen de meeste (via improvisatie tot stand gekomen) liedjes niet zo veel voor, eigenlijk. Het beste liedje, Palaces Of Montezuma, schijnt dan ook nog plagiaat te zijn.

Wie had kunnen denken dat anno 2010 de meeste jonge rockbandjes bang zouden zijn om een valse noot te spelen, en hun uitgekiende popliedjes dus te ontoegankelijk te maken voor het 3FM-publiek, en het de taak zou zijn van een pakkendragende veteraan met een eigen kantoor om de rock weer een stukje naar de goot te duwen? Goed bezig, meneer Cave. Maar ook niet meer dan dat.

Mr_White
Lekker ruig rockplaatje van de oude mannen, niet zo goed als hun eerste maar met een flink rag-geluid weten ze het in ieder geval goed op te vangen.

avatar van BEEN
In het begin moest ik erg wennen aan dit plaatje, de voorganger vond ik meer toegankelijker.
Na aantal luisterbeurten en biertjes, word 'ie steeds beter.
Sterker nog, ik denk dat dit toch het album van 2010 is voor mij!

* 3,5

avatar van thetinderstick
Halfje eraf.. de energie spat er weliswaar vanaf maar sommige nummers blijven toch wat minder hangen dan het Bad Seeds werk.

avatar van Booyo
Toch wel teleurstellend, matig album van Grinderman. Stem van Cave blijft aangenaam, maar het lukt me niet om gegrepen worden door de nummers. Vind ze eigenlijk vrij nietszeggend, beetje het ene oor in andere oor uit idee. Wellicht vaker luisteren..

avatar van Mark Wilmont
Lekker rauw plaatje.

avatar van Madjack71
Nick Cave is van meet af aan een eigen koers gegaan, wars van commercieel succes...ook al viel hem dat ten deel...met Kylie Minogue, dan nog geen reden om meer van zulks te maken. Artiesten als Cave zijn dan ook het soort die de tijdsgeest overleven en altijd op zoek zijn naar nieuwe wegen. Dit Grinderman is naar mijn smaak daar een mooi voorbeeld van. Grinderman deel 1 heb ik nog niet beluisterd, maar als het dit niveau aanhoud, dan komt dat dik in orde.

avatar van strandsmurf
Als echte Cave-fanaat vind ik dit toch ook niet een hoogvlieger. Album wordt afgewisseld met redelijke en goede nummers, maar zonder echte toppers. jammer 3*

avatar van oceanvolta
Leuke plaat weer van Grinderman maar toch een stuk minder dan het eerste deel. Ik merk dat ik deze minder vaak draai dan dat ik het eerste deel heb gedraaid. Dat komt omdat de nummers gewoon iets minder sterk zijn. Het vuige, smerige geluid vind ik heerlijk. Alleen het blijft niet goed hangen. Het verschil werd me echt duidelijk nu ik ze achter elkaar heb beluisterd.
Ik mis hier nummers zoals Man in the Moon of Depth Charge Ethel.

avatar van FCEstebandido
Ik ben op Werchter enkel even naar Grinderman gaan kijken en wat klonken zij nog steeds rauw en pure Rock & Roll. Zeer goed optreden en in schril contrast met de door-de-tijd-ingehaalde rockers van Iron Maiden die er net na speelden.

Ik vind deze duidelijk beter dan de eerste Grinderman plaat, veel straffer en strakker geluid en juist meer songs die me bijblijven.

Wat de plagiaat-kwestie betreft: heel ongeloofwaardig. Uiteindelijk zijn het gewoon beide liedjes met een simpel basisgeluid dat al veel vaker gebruikt is (Sympathy for the Devil bijvoorbeeld klinkt haast net zo als je het uitkleedt) waarop dan 'oe-oe-oe-oe' gezongen wordt - dat er toevallig twee mensen op datzelfde idee komen lijkt me nu niet zo compleet verbazingwekkend. Eens er tekst bij komt klinken beide nummers bovendien helemaal anders. Nu ja, zou er niet over moeten beginnen eigenlijk.

avatar van Slowgaze
Goed dat je het zegt, 'Sympathy for the Devil'; dat was exactement mijn associatie eigenlijk.

avatar van Cor
Cor
Zie mijn commentaar bij deel 1. Niets aan toe te voegen.