The Mars Volta - Frances the Mute (2005)

Label: Universal

1. Cygnus... Vismund Cygnus (13:03)
  2. The Widow (5:51)

met Flea

3. L'Via L'Viaquez (12:21)

met John Frusciante en Larry Harlow

4. Miranda That Ghost Just Isn't Holy Anymore (13:10)

met Flea

5. Cassandra Gemini (31:38)

met Larry Harlow

avatar van Koekebakker
Precies, een beetje raar is het allemaal wel. De achterkant zegt dat de nummers zijn opgedeeld als:
Cygnus...Vismund Cygnus

B. Plant a Nail in the Navel Stream
C. Faminepulse
D. Multiple Spouse Wounds
E. Sarcophagi

Maar op de cd zijn ze geindexeerd als:
1. Cygnus...Vismund Cygnus
8. Cassandra Gemini IV
9. Cassandra Gemini V
10. Cassandra Gemini VI
11. Cassandra Gemini VII
12. Cygnus...Vismund Cygnus (reprise)

Tja, overzichtelijk is anders...

avatar van psychonaatje
Persoonlijk heb ik ze als volgt geindexeerd op mijn mp3-speler (ik heb het ergens vandaan):

1. Cygnus...Vismund Cygnus: A. Sarcophagi; B. Umbilical Syllables; C. Facilis Descenus Averni; D. Con Safo
2. The Widow
3. L'Via l'Viaquez
4. Miranda, That Ghost Just Isn't Holy Anymore: A. Vade Mecum
5. Miranda, That Ghost Just Isn't Holy Anymore: B. Pour Another Icepick
6. Miranda, That Ghost Just Isn't Holy Anymore: C. Pisacis (Phra-Men-Ma)
7. Miranda, That Ghost Just Isn't Holy Anymore: D. Con Safo
8. Cassandra Geminni: A. Tarantism
9. Cassandra Geminni: B. Plant a Nail in the Navel Stream
10. Cassandra Geminni: C. Faminepulse
11. Cassandra Geminni: D. Multiple Spouse Wounds
12. Cassandra Geminni: E. Sarcophagi

avatar van Koekebakker
Ik plukte mijn indeling van een website, die me wel betrouwbaar leek, maar ik zap net even snel door mijn eigen plaat en jouw lijstje lijkt me waarschijnlijker inderdaad.

avatar van Fianosther
op mijn cd staat het als volgt:

1. cygnus
2. the widow
3. l'via
4. miranda
5 t/ m 12 cassandra geminni

avatar van Snappy
Deze cd al een tijdje in mijn bezit. Maar "helaas" nog niet verder gekomen dan song 4. Een of ander manier weet ik (nog) niet om te gaan met dit soort muziek, het vliegt alle kanten op. Overigens "The Widow" is wel een lekker nummertje.

avatar van Pruut
@Fianosther: Ik denk inderdaad dat het dan zo is, want ik heb het volledige Cassandra Geminni al eerder eens gedownload en die begint net zo als nr. 5 van de cd begint...dusja...dat zal het dan maar zijn.

Maar waarom mogen ze 5 nummers dan niet in Amerika als langspeler verkopen? Wish You Were Here is toch ook maar 5 nummers...

avatar van Fianosther
geen idee

avatar van Koston
Waarschijnlijk omdat een nummer van 31 min wel erg lang is

avatar van Paalhaas
Een geweldige reden, inderdaad.

avatar van pulpjannis
Dit is echt en geweldige cd. Komt op plaats 2 van beste cd's ooit.

Xander
Koston schreef:
Waarschijnlijk omdat een nummer van 31 min wel erg lang is

Tjah, 31 minuten is relatief hé bij TMV. Van één van hun nummers maakt een andere groep 6-7 losse nummers, ze zijn gewoon zo veelzijdig. Cassandra gemini is voor mij echt een van de geniaalste stukjes muziek aller tijden.

avatar van Jordy
Ik vind deze helaas toch iets minder dan het debuut. Het minutenlange geneuzel gaat me hier op sommige momenten tegenstaan, eigenlijk vind ik alleen zo ongeveer het eerste kwartier van Cassandra Geminni fantastisch.

eerste nummer aan het luisteren, heerlijk spacy en laidback, mooie vocale ondersteuning, mooi gitaarwerk, dit wordt weer smullen
Tweede doet me erg aan King Crimson denken ten tijde van Lizard.

slaemperayreon
Na hem 2 maanden te hebben beluisterd, zal ik dan nu toch eindelijk proberen een oordeel te vellen over deze cd.

Eerste wat mij opvalt, is dat het album een stuk minder duister is dan 'Comatorium'. De waanzin is echter nog steeds hetzelfde gebleven en het album is waarschijnlijk een stuk psychedelischer. De soundscapes zijn inderdaad een stuk meer aanwezig en dat maakt dit album al meer een soort van trip. Alhoewel... Ook als er gemusiceerd wordt, lijkt het ook al op een trip. Niet verwonderlijk, aangezien de band qua drugsgebruik wordt vergeleken met The Doors. Je kunt ook tijdens de muziekstukken de waanzin horen door toedoen van de 2 liter heroïne die door de aderen van de bandleden stroomt. Volgens mij is deze cd ook een gevolg van dat drugsgebruik en proberen ze hun trip om te zetten in muziek. Zo beschouw ik deze cd dan ook liever: een trip met wat muziek erdoorheen vermengd. Ik bedoel maar: "Cassandra Gemini" gewoon een nummer noemen, dat is toch bijna oneerbiedwaardig? Dat nummer moet wel een van de meest waanzinnige dingen op muzikaal vlak zijn die ik ooit heb gehoord. Prachtig hoe ze er zoveel invloeden in weten te stoppen en het toch als een geheel weten te laten klinken. Als je daarbij dan bovendien ook nog eens de productie bij optelt, waarbij ieder instrument duidelijk valt te horen en je een stortvloed van informatie over je heen krijgt, dan is de waanzin helemaal compleet.

Laat maar, ik kan deze cd geloof ik niet goed verwoorden. Laten we het er gewoon ophouden dat ik het een muzikaal meesterwerkje vind en dat ik, behalve dat ik de maximale score geef, ook overweeg hem in mijn top 10 te gooien.

Geweldig album, dit is nauwelijks te beschrijven in woorden je moet het gewoon luisteren... zeker 5x!
DIt is wel niet voor mensen zonder geduld die meer van de mainstream muziek houden. Je moet het gewoon ervaren en de tijd ervoor nemen en de alle muziekale tonen op je in laten werken zodat je kunt bevatten wat voor een rhytmisch talent deze band gewoon bezit. Je kunt ook niet echt ff een liedje luisteren, je moet er echt de tijd voor nemen. Kiezen dus voor een filmpje huren of ff lekker achterover zitten in een relaxte stoel en anderhalf uur wegdromen bij deze muziekale reis. Wat ik wel vervelend vind is dat ze soms een beetje te lang doorgaan met een bepaald idee, en dat kan soms wat irriteren. Daarom heb ik uiteindelijk 4 sterren gegeven.

Maar ik heb een limited edition waar Cassandra gemini is opgedeeld in 8 liedjes. Maar die zal vrijwel hetzelfde zijn.
5. Cassandra Gemini(4:45)
6. Tarantism(6:40)
7. Plant a nail in the navel stream(2:55)
8. Famine Pulse(7:41)
9. Volta Pisacis(4:59)
10. Con Safo(3:48)
11. Multiple spouse wounds(0:46)
12. Sarchophagi(0:54)

avatar van auto pilot
Bij alle cd-versies (die ik ken) is Cassandra gemini opgedeeld in acht tracks. Die zijn (volgens de band althans) volledig willekeurig, het is niet zo dat de acht tracks overeen komen met de subtitels o.i.d. (hoewel je wel een indeling zou kunnen maken). Er zijn een aantal foute tracklists in omloop, maar de juiste voor de cd-versie met 12 tracks is:

1. cygnus
2. widow
3. lvia
4. miranda
5-12. cassandra

waarbij de subtitels dus niks te maken hebben met de tracknummers.

(is hier ook al een aantal keer gepost, daar niet van).

avatar van oruiz
stem verhoogd naar 5. Wat een meesterwerk is dit

avatar van Tribal Gathering
Ik luister deze nu voor de eerste keer en ik vind dit toch wel een zeer fascinerend album. Ik ben blij met de vele rustige passages ertussen want dat maakt het wat beter te behappen.

Mijn conclusie tot nu toe is dat het album zeer gaaf is geproduceerd, hetgeen het voor mij makkelijker maakt om meteen al met een duidelijk positief oordeel naar voren te komen.

Vooral de middelste drie tracks vind ik nu al uitstekend.
De andere twee vergen waarschijnlijk nog een aantal luisterbeurten.

Al met al ben ik blij dat ik deze cd heb aangeschaft.

voltazy
, dit album staat ook niet voor niks op 3 in m'n top 10
ik denk ook dat dit het beste TMV album is om mee te beginnen.

avatar van Nightrider
Ik denk het juist niet. Ik vind De-loused en Amputechture, hoewel De-loused ook een conceptplaat is, anders aanvoelen. Dat komt misschien ook omdat Frances maar 5 nummers heeft, waarvan een er langer dan een half uur duurt (het beste wat TMV heeft geproduceerd, m.i.!), maar ook door de lange instrumentale soundscapes tussendoor. Het album is wat ontoegankelijker dan De-loused en Amputechture, en derhalve ook het slechtste album om mee te beginnen. Dat zal hooguit voor ervaren sympholuisteraars niet het geval zijn.

Wel een erg goede zaak, Tribal Gathering

avatar van THEMARSVOLTA
Op FTM staat Cassandra Geminni, toen ik dat nummer voor het eerst hoorde: was ik zo overdonderd, dat ik het haast elke week wel een keertje moest beluisteren.
1 van de mooiste nummers ooit gehoord, ken eigenlijk weinig tot geen nummers die mij zo'n een kick geven als dit nummer, en ik even van de wereld af ben.

Prachtig album, en wat is Cassandra Geminni toch een geniaal nummer

Ben er nog niet uit.

avatar van treza
schitterend album, voor mij het beste mars volta album. Een terechte plaats in mijn top 10 en dus logiserwijze een 5.

avatar van nuf
nuf
ik ben enthausiast!

en dat was ik al over het debuutalbum, maar dit is toch wel een flink stuk betoverender. Ik ben al een groot at the drive-in fan en dit is allemaal zoveel uitgebreider, chaotischer (in een ander opzicht dan atdi dan ) en mooier. Stemmen doe ik na nog wat luisterbeurten... ik vermoed dat het een 4 of een 4.5 word en heeeel misschien wel een 5.

avatar van nuf
nuf
ik ben eruit, het word een 4.5

beter dan het debuutalbum wat mij betreft

avatar van Paalhaas
Ik gooi hem nu toch ook maar naar 4,5/5. En hij is voor mij ook duidelijk beter dan het debuut, ondanks dat de middelste 3 nummers wat minder zijn, vooral de latin-pop van L'via, dat zelfs matig is te noemen. Waarom dan toch een 4,5/5? Nou, omdat Cygnus en Cassandra hier ook op staan, en dat zijn wat mij betreft 2 van de beste nummers van het decennium.

En ik hem op een 4 dan maar. Onzettend mooi gemaakt dit.

4,5..
die plaat klinkt zo meesterlijk deze nacht
subtiel ,harmonieus

het album wat k het minst ken vn tmv, ik ga er werk van make