Jethro Tull - Stand Up (1969)

Rock / Jazz
Label: Chrysalis

1. A New Day Yesterday (4:08)
  2. Jeffrey Goes to Leicester Square (2:12)
  3. Bourée (3:44)
  4. Back to the Family (3:53)
  5. Look Into the Sun (4:23)
  6. Nothing Is Easy (4:22)
  7. Fat Man (2:50)
  8. We Used to Know (4:03)
  9. Reason for Waiting (4:07)
  10. For a Thousand Mothers (4:21)
  11. Living in the Past * (3:19)
  12. Driving Song * (2:44)
  13. Sweet Dream * (4:03)
  14. 17 * (6:10)
  15. Living in the Past [Mono Single Version] * (3:25)
  16. Bourée [Top Gear BBC Radio Session] * (4:01)
  17. A New Day Yesterday [Top Gear BBC Radio Session] * (4:16)
  18. Nothing Is Easy [Top Gear BBC Radio Session] * (5:07)
  19. Fat Man [Top Gear BBC Radio Session] * (2:56)
  20. Stand Up [US Radio Spot #1] * (1:03)
  21. Stand Up [US Radio Spot #2] * (0:51)
  22. Nothing Is Easy [Live at Carnegie Hall: 2010 Mix] * (5:42)
  23. My God [Live at Carnegie Hall: 2010 Mix] * (12:42)
  24. With You There to Help Me / by Kind Permission Of [Live at Carnegie Hall: 2010 Mix] * (13:34)
  25. A Song for Jeffrey [Live at Carnegie Hall: 2010 Mix] * (5:25)
  26. To Cry You a Song [Live at Carnegie Hall: 2010 Mix] * (6:04)
  27. Sossity, You're a Woman / Reasons for Waiting / Sossity, You're a Woman [Live at Carnegie Hall: 2010 Mix] * (5:28)
  28. Dharma for One [Live at Carnegie Hall: 2010 Mix] * (13:36)
  29. We Used to Know [Live at Carnegie Hall: 2010 Mix] * (3:41)
  30. Guitar Solo [Live at Carnegie Hall: 2010 Mix] * (8:24)
  31. For a Thousand Mothers [Live at Carnegie Hall: 2010 Mix] * (4:42)
Ozric Spacefolk
lennon schreef:
Muzikaal gezien een zeer interessant album! Vooral de opener is te gek! Helaas ben ik niet weg van de stem van de zanger, waardoor ik het album niet interessant genoeg blijf vinden. Een instrumentale track als Bourée vind ik dus heerlijk! Zo had t hele album mogen zijn.

Na het zien van Rolling Stones Circus wilde ik het toch eens proberen, en nu weet ik wat 't is.

Wel mooie album hoes met die pop up trouwens!

Je kende Jethro Tull nog niet? In elk geval heb je uitstekende plaat gekozen om mee te beginnen.
Verder is Aqualung nog een lekkere rockplaat. Maar als Ian Anderson niet een zanger is waar je van houdt, dan lijkt Tull me niks voor jou, want er zit nogal wat zang in de nummers van de band.

Ozric Spacefolk schreef:

Je kende Jethro Tull nog niet?

De band, en de bekende nummers wel, maar nooit echt verdiept in de muziek. Zal Aqualong nog eens proberen. Soms valt t kwartje wat later.

avatar van Kronos
Zangtechnisch is Ian Anderson zeker niet bijzonder sterk. Maar zijn stem en manier van zingen past wel geheel bij de muziek vind ik. Misschien soms ook wel een kwestie van even wennen.

Ozric Spacefolk
Bij mij was het niet wennen. Ik was gelijk om. Superstem heeft die man. Helemaal verliefd, al 25 jaar...

Kronos schreef:
Zangtechnisch is Ian Anderson zeker niet bijzonder sterk.

Hij heeft een heel karakteristieke stem waarmee hij de boodschap overtuigend over kan brengen. Daar heb je IMO meer aan dan een briljante zangtechniek. Zangers en zangeressen met een briljante techniek zijn vaak meer bezig met het etaleren van die techniek dan met de sfeer van het nummer wat ze staan te zingen.

avatar van Running On Empty
Kronos schreef:
Zangtechnisch is Ian Anderson zeker niet bijzonder sterk

Vroeger wel. Inmiddels is er van zijn stem weinig meer over.

avatar van glenn53
De nieuwe 5.1 mix en stereo mix gehoord. Fantastisch geluid. Veel extra's. Top aankoop.

kistenkuif
Droombolus schreef:

En zo is het maar net. Na het lezen van bovenstaande heb ik vandaag het album na decennia weer eens beluisterd. Ik kan me absoluut niet voorstellen hoe het zou klinken als een ander deze songs zou zingen. Ergo: de kenmerkende stem van Anderson is voor mij onlosmakelijk verbonden met het geluid van deze band. Ooit heb ik dit werkstuk ik in mijn dwarse jaren weggedaan als zijne jeugdsentiment maar die fout ga ik morgen herstellen. Regen of niet. Gewoon een erg fijne plaat met een voor mij nostalgisch tintje.

avatar van Kronos
Ik ben het er ook mee eens. Wel raar dat Droombolus het in reactie schreef op een zinnetje van mij, alsof dat een kritiek was op de zang van Ian.

avatar van Droombolus
Zo had ik het ook niet opgepakt vriend Kronos, het was een algemene observatie ........

kistenkuif
Toch even kniesoren en dat betreft het klassieke uitstapje Bourée. Als verlate Bach-liefhebber kan ik naar dat flauwe aftreksel niet meer luisteren. Verder geen klachten.

avatar van Gert P
Ik heb nog weer een andere versie. I.p.v. Carnegie hall heb ik 2de cd met live at the Stckholm Konserthuset met nummers als My sunday feeling, Martin's tune, To be sad is a mad way to be, Back in the family, Dharma for one, Nothing is easy, a song for Jeffrey.
Dat is de versie met de Steven Wilson Mix

avatar van Rinus
Fijne opvolger van This Was. Nog steeds een flinke bleus sound en de gitaar krijgt alle ruimte. En het krijgt ook nog eens een zeer behoorlijke productie mee en een mooie coverart. Niets mis mee met dit album

avatar van Kronos
Betere nummers en vettere riffs. Dit album rockt meer dan het debuut en flirt ook even met klassiek. Al heb ik het alom bejubelde Bourée nooit erg bijzonder gevonden. Mijn favorieten zijn A New Day Yesterday, Back to the Family en Nothing Is Easy. Het mooie artwork, gedrukt van houtsneden, is van James Grashow.

90/100

avatar van Jaep
Heerlijke plaat, mijn favoriet van Jethro Tull. Bourée vind ik fantastisch, net als Nothing is Easy en, vooral, We Used to Know! De rest zijn mindere goden maar nog steeds geweldig.

avatar van Leeds
Jaep schreef:

Ik vind de laatste 2 nummers de beste. Zo zie je maar. Zegt meer over de plaat dan over ons

Een meesterwerkje!

Leeds schreef:
Ik vind de laatste 2 nummers de beste

For A Thousand Mothers is dan voor mijn papillen net even te veel dichtgepropt kwa sound en is jammergenoeg het slechtst uit de Steven Wilson miks gekomen. Clive Bunker kan niet meer naar het nummer luisteren zonder dat het schaamrood hem naar de kaken stijgt en de nijging krijgt om mensen ervan te overtuigen dat die drumpartij door een andere drummer ingespeeld is

Een ouwe vriend van me had Stand Up in '69, vond het ook een goeje plaat maar liep gegeven moment naar de pick-up tijdens dat nummer, haalde naald eraf onder het gemompel van "tjesus wat een teringherrie. ik wordt er helemaal opgefokt van" om 'm vervolgens te verkopen.

Dat zegt dan weer meer over ons dan over de plaat