Judas Priest - Stained Class (1978)

Label: CBS

1. Exciter (5:34)
  2. White Heat, Red Hot (4:20)
  3. Better by You, Better Than Me (3:25)
  4. Stained Class (5:18)
  5. Invader (4:12)
  6. Saints in Hell (5:29)
  7. Savage (3:28)
  8. Beyond the Realms of Death (6:52)
  9. Heroes End (5:03)
  10. Fire Burns Below * (6:57)
  11. Better by You, Better Than Me [Live] * (3:40)
Empyrium
i.Ron S. schreef:
Ik vind het persoonlijk de beste Judas Priest plaat.
Alles klinkt zo perfect samen, de gitaarsolo's, Halfords stem. Goede drummer ook, beetje spijtig dat ze hem niet hielden in plaats van Dave Holland(vooral voor wat later over deze is bekend geraakt met die sex met minderjarigen). Ik vind het maar 1 minder nummer hebben en dat is Invader.
Nogal Amerikaans om die rechtzaak op te starten voor zo'n detail in Better by You, Better than me. Hoe komen ze erbij? Trouwens een cover van Spooky Tooth moesten sommigen het niet weten en de originele versie kan ik ook wel smaken.

Volgens MuMe is die drummer ook nog eens jazz muzikant, zie Dave Holland Quartet.

avatar van ricardo
Deze plaat word hier ook aardig laag beoordeeld vind ik, want deze vind ik na Sad Wings toch echt hun beste album uit de jaren 70. Sin After Sin en Hell bent For Leather scoren beter dan deze gemiddeld hier op mu.me, en dat is wel wat vreemd vind ik, want ik vind deze toch echt beduidend beter dan die 2 en laten we over Rocka Rolla maar helemaal niet gaan spreken.

avatar van notsub
Ik ben het eens met Ricardo, deze verdient een hogere score dan bijvoorbeeld Sin After Sin. Deze CD klinkt lekker duister en heeft zijn hoogtepunt in Beyond The Realms Of Death, dat een persoonlijke Priest favoriet is. Exciter, Saints In Hell en Stained Class zijn ook geweldig.

avatar van Rockfan
Empyrium schreef:

Volgens mij is dat niet dezelfde

Dave Holland - daveholland.com

PriestMaiden
Beyond The Realms Of Death is geweldig mooi.
Exciter en het titelnummer Better by you, better than me komt live zeker goed over en het bonusnummer the Fire Burns Below is ook een topnummer.
Priest op zijn best dit album

derkrijks
Het hoogtepunt van Priest lag in de Jaren 70. Stained Class is de beste samen met het wat meer mainstream British Steel en het wat experimentele Sin After Sin. Uitstekend te luisteren, nog steeds staat deze plaat als een huis.

The Oath
Dit is inderdaad een zwaar onderschatte plaat!

derkrijks
Zeer zeker terwijl bands als Kiss (die artistiek stukken minder waren) werden gehypet puur door hun image, en hun beperkte muzikale kunnen over het hoofd werd gezien.

avatar van ricardo
Een goed album, maar de productie vind ik stukken minder dan het album hiervoor Sin After Sin, en is ook minder dan Hell Bent For Leather. Het gitaarwerk klinkt ook wat dunnetjes op dit album. Beluister de gitaarsolo in het nummer Exciter maar eens. Ook een album waar Priest een duidelijk andere sound liet horen dan op de voorgaande albums.

Akron777
Jammer dat zo weinig mensen deze plaat echt kennen, ik vind hem zelf beter dan British Steel. Nummers als Exciter of Beyond the Realms of Death behoren gewoon thuis bij de betere Priest-nummers.

Do it: 5*

avatar van ricardo
Ik vind dit album van Priest een echt overgangsalbum van ouderwetse hardrock naar toch wel metal. Het grootste nadeel van deze plaat ook t.o.v de 2 voorgaande platen van Judas Priest vind ik de toch wel heel matige productie van dit album. Ook klinkt het gitaarwerk op met name Exiter wel erg dunnetjes. Dit is zeker geen topper uit de catalogus van Priest, maar dat Exiter en Beyond The Reams Of Death echte Priest klassiekers zijn staat natuurlijk buiten kijf. British Steel vind ik wel een klasse beter als geheel album, zowel qua songmateriaal als de lekkere productie, maar op British Steel staat dan weer geen Exiter en Beyond The Realms Of Death.

ricardo schreef:

Dit is toch wel het beste album van Priest na Painkiller.
Keihard voor zijn tijd. En wat een vocalen... door merg en been!

avatar van ricardo
Dat vind jij. Ik vind het 1 van de minderen van Priest. Zelfs Sin After Sin vind ik nog beter dan deze. Qua niveau vind ik hem vergelijkbaar met Hell Bent For Leather. En waarom 2 keer hetzelfde verhaal van jou hier achterelkaar?

ricardo schreef:

Ik vind deze toch een van de beste die Priest heeft gemaakt, maar hij is vaak over het hoofd gezien door British Steel. Luister maar eens naar White Heat, Red Hot of het beruchte Better By You Better Than Me. Gewoon allemaal heerlijke Hard Rock nummers. Of de vocalen van Halford op Beyond the Realms of Death, werkelijk fantastisch. Naast zijn Victim of Changes performance zeker de beste. Over Exciter zeg je dat je het gitaarwerk erg dunnetjes vind terwijl je het een paar regels later beschrijft als een klassieker, dat snap ik niet.

ricardo schreef:

Hell Bent for Leather was toch wat minder als deze plaat, op enkele uitschieters na dan. Sin After Sin is echter nog veel meer in de stijl van de oude Hard Rock.

avatar van ricardo
Het gitaarwerk klinkt gewoon dunnetjes, wat vooral bij die tijd hoort. Luister de albums Defenders Of The Faith of Painkiller maar eens, kun je het verschil in tijd mooi horen, vooral wat ze toen konden, en wat ze nu kunnen. Exiter is een echte Priest klassieker, ook al klinkt het gitaarwerk erg dunnetjes. De melodie en de riffs zijn uit duizenden herkenbaar. Het is natuurlijk niet zo dat je van iedere klassieker evenveel kunt genieten. Exiter vind ik wel een grappig nummer, en als de gitaarsolo ingezet word in het begin schiet ik er soms wat van in de lach, maar nogmaals, het is typerend voor die tijd. Ik zal dit album weer eens even draaien, misschien valt hij vandaag wel weer mee.

ricardo schreef:

Dat is zeker waar, dat hij herkenbaar is en dat de ene klassieker beter is dan de andere. Persoonlijk vind ik het een van de beste. Maar vergeet niet bij het vergelijken dat Stained Class 12 jaar eerder is dan Painkiller.

avatar van ricardo
Precies, Painkiller was 12 jaar later, dat wilde ik ook aangeven. Iedere plaat heeft zijn tijd, en zou je eigenlijk ook voor die tijd moeten beoordelen. Maar het is mooi om het verschil te horen met wat voor evolutie een band door de jaren heen gemaakt heeft. Ik ben hem nu aan het beluisteren, maar hij valt me eigenlijk ook wel weer mee. De productie is wat matig, en dan bedoel ik dat dit album gewoon niet erg hard op plaat gezet is. Daarentegen vind ik de sound voor 1978 wel weer erg vol klinken. Eigenlijk best een goed album wel. Ik had hem een tijd niet gehoord, maar ik vind hem toch wel iets beter dan ik eerst dacht. Nog steeds vind ik het niet het beste album van Priest, maar een dikke voldoende issie zeker waard.

ricardo schreef:

Goedzo. Het is een geweldige plaat, maar vaak over het hoofd gezien. Ik vind zelf de productie op Rocka Rolla vreselijk.

avatar van Jumpjet
ricardo schreef:
Daarentegen vind ik de sound voor 1978 wel weer erg vol klinken.

Hmmm, volgens mij had er toch meer in gezeten. Unleashed in the East kwam volgens mij in dat zelfde jaar uit en daar klinkt alles toch net even lekkerder. Dat komt natuurlijk omdat Unleashed een live album is (hoewel..) en daarop bepalen Tipton en Downing zelf hoe hun gitaren moeten klinken, en niet de producer.

Mooie songs op deze plaat. Better by you.. en de titeltrack zijn mijn favorieten.

Akron777
Unleashed bleek later wel iets te zijn aangepast in de studio. Tenminste, zo blijkt uit een discussie bij die plaat.

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
Één van hun beste platen. Exciter & Beyond the realms of death behoren tot de opperste top der Priest nummers. Stained class is ook een magistrale song, prachtig slaggitaar werk. De cover is erg geslaagd. In Saints in hell zingt Halford op z'n hoogst en horen we weer het nodige pittige gitaarspel. Heroes end wordt ook gewoon tot de uitblinkers gerekend.Savage klinkt goed met die superhoge zang. White heat, red hot is wel een lekker nummer en Invader is wel de moeite waard. Toch wel 4,5ster.

avatar van Sir Spamalot
Ik heb deze morgen nog maar eens Stained Class opgelegd en ik blijf bij mijn oorspronkelijke beoordeling met neiging tot een halfje erbij vanwege het bijzonder fijne gitaarwerk en de prima fills van drummer Les Binks. Toch hoor ik hierop "maar" twee toppers: Exciter en Beyond the Realms of Death. Stained Class kan misschien nog het podium aanvullen maar de rest steekt nog altijd bleekjes af. Ach, misschien ben ik te verwend geweest door Judas Priest.

avatar van ricardo
Als ik de beste nummer(s) van dit album wil horen, dan draai ik hun live album Unleast In The East wel.

The Oath
Eigenlijk staan hier geen slechte/mindere nummers op. Alles is evenwaardig, en vanaf Exciter wordt je op sleeptouw genomen.

The Oath
Heb je dat soms ook voor?

Je staat voor een album en denkt: "wat vond ik hier nu zo goed aan?"
Je weet dat je het album goed vond maar kan je niet meer herrineren waarom. Ook geeneen nummer spreekt je nog aan.

Ik had het vorige week met Kill 'Em All van Metallica. Waarom staat die in mijn top 10?

Als je dan die plaat eens op legt na ene lange tijd kom je tot de conclusie dat die nog altijd als een huis staat en weet je weer waarom je die plaat zo goed vond.

Deze avond had ik hetzelfde bij deze. Vanaf Exciter wordt je op sleeptouw genomen door het beste van Judas Priest. Geen commerciele nummers en gitaarsynths. Gewoon 70-metal zonder compromissen: metal op zijn rauwst met een Halford die nog goed bij stem is.

Geeneen slecht nummer doorheen deze rit, en ook geeneen nummer dat er echt uit springt. Een mooie evenrededige rit.

Ondergewaardeerd plaatje.

avatar van Edwynn
Ik kan mij nog altijd heel goed herinneren waarom ik dit goed vond en vind.
Dat begint bij de enige echte oermetalballade Beyond The Realms Of Death. (nou ja, na Dreamer Deceiver dan)
Verder de ultieme inspiratiebron voor elke zichzelf respecterende speedmetalband: Exciter.
Verder zijn er nog wat frivolere nummers als Better By You, Better Than Me (weliswaar een cover, maar dat boeit in dit geval niet), White Heat, Red Hot en Savage.

Dat is de perfecte optelsom voor een Priest album. De band flirt net zo gemakkelijk met vrolijke, melodieuze hardrock als stevige in leer gehulde metal. En dat zonder dat het coherente geheel in gevaar komt.

Dat is niet typerend voor Stained Class, maar voor echte klasse.

The Oath
Inderdaad een heel strak speed metal-plaatje dit. Opvallend ook hoe goed Halford hier bij stem was. Zuiver en heel krachtig.

avatar van vielip
Super album dit! Heerlijke nummers als Exciter, Better by you, better than me, Beyond the realms of death...ach het zijn allemaal klasse nummers!! De produktie past wel bij dit album en z'n nummers vind ik. Een vette, volle produktie had afbreuk gedaan aan het geheel denk ik.

avatar van chevy93
Beyond the Reals of Death staat bij de 100 beste gitaarsolo's. Het heeft wel wat weg van Deep Purple, vind ik. Is de rest van het album vergelijkbaar met dit nummer?