Judas Priest - Stained Class (1978)

Label: CBS

1. Exciter (5:34)
  2. White Heat, Red Hot (4:20)
  3. Better by You, Better Than Me (3:25)
  4. Stained Class (5:18)
  5. Invader (4:12)
  6. Saints in Hell (5:29)
  7. Savage (3:28)
  8. Beyond the Realms of Death (6:52)
  9. Heroes End (5:03)
  10. Fire Burns Below * (6:57)
  11. Better by You, Better Than Me [Live] * (3:40)
avatar van vielip
Nee vind ik niet. Het is het rustigste nummer op het album met een mooie opbouw. Het wordt weleens de Stairway to heaven van Priest genoemd.

avatar van iggy
Wederom een prima metal album. Exciter hakt er goed in better than you better than me prachtig. Priest is door dit nummer ook aangeklaagd he. 2 fans? die zelfmoord gepleegd he

avatar van Edwynn
Nou ja, eentje leeft nog. Anders kon die geen aangifte doen natuurlijk.

avatar van The_CrY
Daar is nog dit filmpje over te vinden. Rob Halford moet het eens uitleggen in de rechtbank.

avatar van Edwynn
Complete waanzin natuurlijk. Better By You Better Than Me is ook nog eens cover ook.

avatar van Jumpjet
Better by you, better than me is overigens wel een killer van een song...

avatar van Casino Boogie
Lag hier jarenlang in de kast zonder gedraaid te zijn, totdat ik afgelopen week naar Tilburg ging om de heren te zien optreden. van dit album is Beyond The Realms Of Death gespeeld en dat is ook meteen de beste track van de plaat. Exciter en het titelnummer vind ik ook erg goed. Voor de rest is het een beetje behelpen met dit album; ik vind het niet echt pakkend klinken. Wel een hele gave hoes trouwens.

avatar van Spock2011
Een van de beste van Priest. Beyond the Realms of Death is onbeschrijflijk goed.

avatar van Ducoz
Dit "het" beruchte album uit de mainstream metal

avatar van The_CrY
Berucht? Mainstream metal? Ben je niet in de war met British Steel of Screaming for Vengeance?

avatar van Ducoz
Nope, heb net het artikel gelezen over dit album in de Classic Rock.
Dit is toch wel een van de bekendere Metal bands, echt mainstream? Nee, dat was misplaatst. Wel een van de grotere/bekende.

Over het album.

"Hoe Stained Class een van de meest 'infamous' metal albums werd"

In 1985 kwamen 2 dudes samen, Vance van 20 jaar oud en Belknap van 18 jaar.
Na dat ze samen dit album luisterde, wat gepaard ging met veel drank en wiet trekt Belknap een 12-gauge shotgun onder zijn kin en zegt: I Fucked Up My Life en haalt de trekker over, direct dood.
Vance, die de gun reloade wou het zelfde doen, maar omdat het geweer glibberig was van het bloed gleed deze weg en miste het schot half, waardoor de voorkant van het gezicht van Vance werd weg gevaagd. Hij overleefde dit.
Hij leefde nog 3 jaar, en claimde dat Alcohol en Judas Priest het antwoord was, en misleide hen te geloven dat de dood beter is.

Ergens in een nummer moet de tekst: Do IT! voor komen die op de jongens over kwam als een teken, het moment van schieten.

Na onderzoek bleek het Halford te zijn die uitademde, niet iets zeggend.

er schijnt ook een keer : Try suicide en Fuck the lord in voor te komen, volgens gekken(als je eht mij vraagd) .
Ze zijn er zelfs voor de rechter verschenen, maar vrijgesproken: De gehoorde boodschappen waren ongelukkige combinaties van geluiden.

avatar van Spock2011
Je hoort wel degelijk de woorden "do it" in het nummer Better By You, Better Than Me. Volgens mij in het tweede refrein, direct na "better than me". Klinkt als een foutje bij het masteren. Je moet die kop van Vance eens zien, ik kon mijn lachen bijna niet inhouden na zo'n filmpje gezien te hebben. Gezien die claim van hem heb ik er weinig respect voor.

avatar van Edwynn
Onder grote druk van de familie doet hij zijn relaas, dat wel. Jezelf of je zoon voor gek verklaren of voor junk verslijten komt niet in die inteelthoofdjes van die hillbillies op.
Sowieso komt het Priestkamp buitengewoon beheerst en nuchter uit de verf op die docu.

avatar van Germ
Germ (crew)
Spock2011 schreef:

dude, die opmerking kan echt niet...

avatar van Edwynn
Zelfmoord(pogingen) zijn uiterst trieste gebeurtenissen. Niet iets om grappen over te maken. Maar de familie maakt zichzelf wat mij betreft volstrekt belachelijk door niet in te willen zien dat de problemen van de jongens waarschijnlijk dieper hebben gelegen dan een simpel rockalbum. Mij bekruipt het gevoel dat de familie door de overlevende knaap als instrument te gebruiken, een slaatje uit het gebeuren hebben willen slaan.
Daar heb ik ook geen respect voor.

avatar van Germ
Germ (crew)
Heb je het gezicht van die jongen wel eens gezien? Als je daar om moet lachen zit er iets niet goed in je hoofd.

avatar van Kronos
Als je de hele tekst overneemt is het niet duidelijk dat je specifiek op die opmerking reageert, Germ.

Maar eigenlijk heeft de geschiedenis van die gasten niks met dit album te maken.

Weer over de muziek dus. Voor zover ik weet is Judas Priest de eerste heavy metal band met twee gitaristen en ik veronderstel dat net als bij Iron Maiden de Britse band Wishbone Ash daarin hun voorbeeld was.

In het nummer Stained Glass hoor ik voor het eerst duidelijk een gitaarrif met een paard-in-galop-ritme. Is er iemand die daar nog een vroeger voorbeeld van kent?

avatar van BlauweVla
"Barracuda" van Heart schiet me zo binnen, maar verder zou ik het ook niet weten inderdaad.

avatar van Kronos
Aha. Bedankt BlauweVla. Inderdaad, Barracuda is nog een jaartje ouder. Ik ken het nummer wel een beetje maar nooit op dat ritme gelet in relatie tot de tijd dat het nummer is verschenen.

avatar van BlauweVla
En "Children of the Grave" misschien?

avatar van Edwynn
Rocka Rolla en de Priestversie van Diamonds And Rust hadden het ook al een beetje.

avatar van i.Ron S.
Hard Lovin' Man van Deep Purple heeft het ook al wel wat.

avatar van Stijn_Slayer
Ken het nummer niet, maar dat is waarschijnlijk gewoon met triolen gedaan? Zal vast eerder gebruikt zijn, maar was in de rock tot dan toe in ieder geval niet gebruikelijk.

avatar van Edwynn
Hard Lovin Man natuurlijk. Dat nummer heeft sowieso een behoorlijke metaldrive trouwens.

Triolen? Ik ben geen gitarist maar ik dacht altijd dat de de inleidende lead naar de solo in Maidens Hallowed Be Thy Name een triool was.

avatar van Stijn_Slayer
Heb 't nummer opgezocht. Blijkt toch geen triolenriffje te zijn. Is puur het ritme en het palmmuten van de powerchords. Zal een kennis binnenkort vragen of dit soort riffjes (Maiden heeft ze ook vaak) een bepaalde naam hebben en het hier dan melden. Dat maakt het hopelijk wat makkelijker te achterhalen welke eerdere gevallen er bekend zijn in de rockmuziek. Bij 2:42-44 hoor je wel triolen. Evenals in het begeleidende riffje erachter 'da-da-da' (triool) DAM'.

Waar het op neerkomt is dat de noten in het riffje niet gelijk verdeeld zijn (de eerste van steeds drie noten duurt langer dan de twee die volgen) en in een triool wel.

En nu ik toch bezig was: heb ook even geluisterd waar in 'Hallowed' de triolen zitten. Bij de solo van 4:53-4:58 en echt vlak daarna weer, nèt geen maat lang (dus dat is echt maar kort op dat tempo). 5:13-5:17 en 5:18 weer een maat. 5:23-25. Lijken me puur toevallige triolen die inherent aan de manier van soleren zijn. Klinkt niet alsof ze er bewust in gestopt zijn.

Edit:

Heb het aan twee gitaristen gevraagd die theoretisch erg goed onderlegd zijn. Ze zeggen beiden dat het geen officiele naam heeft, maar bekend staat als gallop riffs, metal gallops, galloping riffs (of algemener: gallop rhythms).

Ik kon online verder niet echt iets vinden, behalve instructies over hoe dit te spelen is.

avatar van Jumpjet
Duit in het zakje:

In de jaren '80 had je een Teleac cursus voor gitaar, bas en drums (Rockschool)
Ik heb het cursusboek hier nog ergens liggen en daar wordt het ritme dat bestaat uit een achtste noot gevolgd door twee zestienden (dus geen triool) het 'indiaans' ritme genoemd.

avatar van Edwynn
We kunnen dus wel concluderen dat het typisch rock/metal is. En dat Stained Class een vroege vogel was op dat gebied.

avatar van wizard
Een heel aardig album. De eerste 3 nummers en Beyond the Realms of Death bevallen me het best. Het titelnummer en Heroes End vind ik niet zo sterk. Met name in Stained Class heb ik het idee dat Halford een paar geforceerd hoge stukken zingt waardoor zijn stem nogal fragiel klinkt.

Een heel aardig album om zo nu en dan eens te beluisteren.
3.5*

avatar van Stijn_Slayer
Om nog even terug te komen op de eerdere discussie, check dit riffje: YouTube - The Kinks - Mindless Child Of Motherhood (FULL/HQ/Orig)