Judas Priest - Stained Class (1978)

Label: CBS

1. Exciter (5:34)
  2. White Heat, Red Hot (4:20)
  3. Better by You, Better Than Me (3:25)
  4. Stained Class (5:18)
  5. Invader (4:12)
  6. Saints in Hell (5:29)
  7. Savage (3:28)
  8. Beyond the Realms of Death (6:52)
  9. Heroes End (5:03)
  10. Fire Burns Below * (6:57)
  11. Better by You, Better Than Me [Live] * (3:40)
avatar van Eddie
Zo ontdek je nog eens wat. Ik ben al sinds het begin van de jaren negentig een priest liefhebber, geen extreme fan maar wel een heel groot liefhebber. Waarom WAAROM zie ik nu pas, dat deze plaat 'staind Class' en niet (wat ik altijd dacht) ' Staind Glass'

avatar van HammerHead
En zo ontdek ik ook nog eens wat. Dat ik helemaal vergeten ben op deze plaat te stemmen bijvoorbeeld.

Behoorlijk goeie plaat met natuurlijk het nummer "better by you better than me" waarover in Amerika een enorme discussie oplaaide door te stellen dat twee jongens zelfmoord wilde plegen door dit nummer. Door dat er "do it" te horen zou zijn tussen de regels door, zouden de jongens hiertoe zijn aangezet. Dit was voor de ouders aanleiding om een rechtzaak te strarten. Bij de ene lukte de zelfmoord overigens en de ander is voor zijn leven lang ernstig verminkt. De heren van Priest zijn na lang getouwtrek uiteindelijk (meer dan terecht natuurlijk) vrij gesproken.....

Zoals gezegd een goeie plaat, waarvoor je wel in de juiste stemming moet zijn als je hem weer eens uit de kast trekt. Beyond the realms of death blijft een van mijn Priest favorieten.

3.5*

avatar van Eddie
Die rechtzaak heeft echt jaren geduurt, want de vrijspraak kwam pas vlak voor de release van Painkiller in 1990.

avatar van Sinner
Van dezelfde kwaliteit als Killing Machine wat mij betreft. Een paar erg goede nummers in de vorm van Beyond The Realms Of Death, Exciter en Better By You Better Than Me, maar ook een paar absolute missers zoals Heroes End, Savage of Invaders.

avatar van i.Ron S.
Ik vind het persoonlijk de beste Judas Priest plaat.
Alles klinkt zo perfect samen, de gitaarsolo's, Halfords stem. Goede drummer ook, beetje spijtig dat ze hem niet hielden in plaats van Dave Holland(vooral voor wat later over deze is bekend geraakt met die sex met minderjarigen). Ik vind het maar 1 minder nummer hebben en dat is Invader.
Nogal Amerikaans om die rechtzaak op te starten voor zo'n detail in Better by You, Better than me. Hoe komen ze erbij? Trouwens een cover van Spooky Tooth moesten sommigen het niet weten en de originele versie kan ik ook wel smaken.

mugken
Heel erg lekker album van priest.
Led binks valt hier lekker op.Ik ben het volledig eens met i.Ron.S. dat het dom was om hem inte ruilen met D.H.
aleen heroes end is een minder nummer.
favorieten saint in hell en savage.

mugken
Beste nummer: Beyond the Realms of Death!!!!!

Joy
lijkt het wat op sad wings of destiny?
de enige plaat van priest die ik geweldig vind, de rest kan me niet zo boeien, vooral de jaren 80 metal platen niet

avatar van AGE-411
Eigenlijk is dit in dezelfde branche als sin after sin. Alle nummers zijn goed.
Hier staan alreeds enkele echte priest-klassiekers op. (Saint in hell, Beyond the realms of death, Exciter, Savage)

staande klasse, nietwaar?
Meer heb ik er niet aan toe te voegen...

(Hierna werd ook het leder uitgevonden als klederdracht in de metal door deze mensen.)

avatar van Mart
Priest's donkerste album imo. Er staan veel nummers op die over de dood gaan, zoals Beyond The Realms Of Death (wat één van de beste metalballads ooit is, wát een gitaarsolo!!). Ook is het een gevarieerd album en zitten de nummers heel goed in elkaar. Idd nogal jammer dat ze drummer Les Binks vervangen hebben, want hij scheen de gitaarsolo's in Beyond The Realms Of Death geschreven te hebben.

4* (kan denk ik nog meer worden)

avatar van AGE-411
Hiermee begon het echte Priest. Een echt klassealbum met beyond the realms of death ook exicter en Saint in hell. Zeker het beste album na de 4 grote (Painkiller, sad wings of destiny, screaming for vengeance, defenders of the faith)

avatar van ricardo
lekkere plaat inderdaad alleen het gitaarspel klinkt wat dunnetjes kenmerkend voor die tijd 4ster

avatar van ricardo
dit album kwam toch voor killing machine ,of vergis ik me nu, want unleast in the east was toch de killing machine tour, de volgorde van deze albums staan verkeerd om, stained class de u en,killing machine de d kijk maar achterop de cd,s

MetalDex
Klopt ja, maar de releasedata van beide albums waren nog niet ingevuld, vandaar dat ze op alfabet ipv op chronologie zijn gesorteerd. (Ik heb de juiste data gepost op het forum)

Feeder
Hoe verwonderlijk dat het stemgemiddelde zo laag ligt. Duidelijk 1 van de betere cd's van Judas Priest met enkele onweerstaanbare klassiekers. Klasse, niet meer en niet minder.

avatar van ricardo
Na de 4 klassiekers van Priest misschien wel de best of the rest,oftewel de 5 de plaat van priest,want ik vind Painkiller,Sad Wings of Destiny,Screaming for Veneage,en Defenders of the Faith gewoonweg betere platen dan deze maar deze is ook heel genietbaar en draai ik ook nog regelmatig,feit is wel dat een score van 3.44* met 31 stemmen wel erg laag is en inderdaad wel iets meer verdient dan zo een lage score.

Feeder
Die cd's die je daar opnoemt zijn inderdaad beter, dat ga ik echt niet tegenspreken. Vooral Painkiller blijft een... njah... een killer hé

avatar van AGE-411
maar dit is na de 4 grote albums toch de beste. (Ja! beter dan british steel)

avatar van ricardo
Precies,British Steel is de 6 de Priest plaat,deze vind ik ook beter.

Zeer wisselvallige plaat. White heat, Red hot en Heroes end kunnen rechtstreeks het vergeetboek in. Alleen Exciter en Beyond the realms of Death zijn echt goed. De rest is aardig voor af en toe, redelijk clichematig, maar niet slecht.
Het drumwerk en de gitaarbegeleiding van Exciter zijn bijzonder, zodat de vele herhalingen niet gaan tegenstaan. Het gebroken akkoord van Beyond .... doet het altijd, zie ook Stairway to Heaven. Ook het idee van de slotschreeuw is daar van afgekeken. Dat bedoel ik zeker niet als kritiek, ik vind het interessant de invloeden na te gaan.. Beyond .... kent veel meer afwisseling dan Stairway .... Zowel Exciter als Beyond .... hebben een bijzonder fraaie intro.
Stained Class is een zeldzaam voorbeeld van een album dat iedere liefhebber van hardrock moet hebben voor slechts twee topnummers. Het alternatief is natuurlijk de illegaliteit.

Zeker niet mee akkoord.

Alle nummers houden een hoog niveau aan, van Exciter tot Beyond the realms of death.

Heroes end is daarnaast wel overbodig. De rest is topkwaliteit.

avatar van ricardo
Een wat andere sound van Priest op dat album in vergelijking met zijn 2 voorgangers vind ik,ik luister nu liever naar de 2 voorgangers maar wil daar niet mee zeggen dat ik deze minder goed vind.Op zijn tijd vind ik deze ook echt geweldig. Beyond The Realms Of Death en Exciter vind ik de 2 uitschieters op dit album.

avatar van Mart
@AGE-411: Ik vind Heroes End nou net één van de betere nummers op deze plaat.

De tekst spreekt mij aan en ik vind het geweldig hoe Halford uithaalt bij de woorden waar het ook echt goed op zijn plaats valt: "I heard a human voice who sang like no one else, I heard a proud lady singing LOU-OOOOOOUUUD" "You would listen hypnotised and in a dream, but once so strong, SO LOOOOOOONG".

Saints In Hell vind ik dan weer het minste nummer hierop, vooral omdat in dat nummer geen gitaarsolo zit en de tekst (voor mij althans) moeilijk te verstaan is. Ik vind trouwens wel dat ze beter Beyond The Realms Of Death als afsluiter konden gebruiken.

avatar van sinkthepink
Eigenlijk altijd de oude Priest platen genegeerd, maar onterecht, ik ben ze nu stuk voor stuk aan het verzamelen en dit is gewoon een erg goede plaat. Ik verbaas me er ook over hoe goed hij ook klinkt, een echt lekkere seventies sound. Natuurlijk kon ik de nummers al die ze live veel spelen, maar ook bv."White heat, Red hot" en "Stained Class" zijn erg goed.

sinkthepink schreef:

Beyond the realms of death is het enige wat nog regelmatig live gespeeld wordt.

"Better by you better than me" werd tijdens de Painkillertour vaak gespeeld. (En u weet allen wat er toen gebeurd was)

avatar van ricardo
Het nummer Exiter heeft vanaf 1 minuut 20 een gitaarsolo waar ik van in de lach schoot toen ik hem even draaide vanavond. Het zou in 1978 wel helemaal geweldig geweest zijn, maar die solo klinkt zo armoedig en dun in dat nummer, dat word tegenwoordig toch echt stukken beter en voller gedaan, maar het is nu ook geen 1978 meer natuurlijk. Deze plaat is erg sterk, en eigenlijk een begin van de sound waar Judas Priest zo bekend om geworden is, vanaf dit album tot en met Defenders Of The Faith hebben ze op Point of Entry na, alleen maar goede albums gemaakt, die een Judas Priest liefhebber allemaal blind aan kan schaffen. Na Defenders Of The Faith hadden ze in de vorm van Painkiller nog 1 echte uitschieter, maar toen was het wat mij betreft ook echt over en gedaan met Priest, alles na Painkiller is voor mij dan ook overbodig en niet de moeite meer waard.

ricardo schreef:

Exciter heeft net een van de leukste gitaarsolo's vind ik. Fluit hem steeds vollop mee.
exciter (live Japan '78)

Over het algemeen een zeer ondergewaardeerd album. Speed metal from the beginning to the end. En een leuke screamende ballad.

Het album erna zou commerciele gericht worden.

avatar van Sir Spamalot
Ik moet akkoord gaan met de mening van M.Nieuweboer: Exciter en Beyond the Realms of Death zijn de toppers op dit album, met daarnaast niets speciaals (de rest) en missers (White heat, Red hot en Heroes End). Het kan natuurlijk niet altijd prijs zijn, maar na dit album kwamen een aantal prijsbeesten.
Aanwezige bonus-nummers op dit ding: don't care.

flebbie
i.Ron S. schreef:
Ik vind het persoonlijk de beste Judas Priest plaat.

En ik ben het weer (net als bij je andere berichten bij Priest) volledig met je eens. Dit was mijn eerste kennismaking met de band. Ik was een jaar of 10 en kocht deze voor een gulden op de rommelmarkt. Ik vond het eerst maar rare, macabere muziek. Later viel alsnog het kwartje, dit is absoluut het beste wat ze ooit maakten. Die hele sound van het album, ongeevenaard.

Les Binks is idd een veel betere drummer dan die viespeuk van een Dave Holland, die zich later vergreep aan een gehandicapt minderjarig jochie dat dacht even te leren drummen bij ome Dave.

Les Binks schreef ook nog eens de basis voor een van de beste nummers van dit album (en eigenlijk ook van het gehele Priest oeuvre). Hij pakte tijdens de opnames ineens een gitaar, zette de snaren ondersteboven (hij was linkshandig) en speelde vanuit het niets het intro van Beyond The Realms Of Death. Halford kwam met een tekst en de rest is geschiedenis zullen we maar zeggen.