ZZ Top - Eliminator (1983)

Rock / Blues
Label: Warner Bros.

1. Gimme All Your Lovin' (3:59)
  2. Got Me Under Pressure (3:59)
  3. Sharp Dressed Man (4:13)
  4. I Need You Tonight (6:14)
  5. I Got the Six (2:52)
  6. Legs (4:35)
  7. Thug (4:17)
  8. TV Dinners (3:50)
  9. Dirty Dog (4:05)
  10. If I Could Only Flag Her Down (3:40)
  11. Bad Girl (3:16)
  12. Legs [Single Version] * (3:35)
  13. Gimme All Your Lovin' [Live] * (4:45)
  14. Sharp Dressed Man [Live] * (5:15)
  15. I Got the Six [Live] * (3:06)
  16. TV Dinners [Live] * (4:13)
  17. Got Me Under Pressure [Live] * (4:07)
  18. Legs [12" Dance Mix] * (7:51)
avatar van dazzler
ELIMINATOR
is een scheur van een plaat.
Die auto, die sleutels en die meiden.
Het wapperen van de baarden en dat handgebaar in de clip.

Ik ben geen grote ZZ Top kenner,
maar hun 80s trilogie bevalt me enorm.

Gimme All Your Lovin', Sharp Dressed Man en Legs
zijn stuk voor stuk electronisch gepeperde, Texaanse rock burgers.

Zelfs het stomende Got Me Under Pressure
en de knackworst TV Dinners zijn spek voor eenieders bek.

If I Could Only Flag Her Down swingt vlotjes richting dansvloer
en ook de scheurende ballad I Need You Tonight is zonder meer subliem.

Thug en Dirty Dog bekoren me minder,
maar I Got the Six en Bad Girl (ode aan Donna Summer)
zijn heel vinnige afsluiters van kant 1 en kant 2.

avatar van Dexter
De eerste helft van de plaat is ontzettend sterk, toegegeven wat gladder dan hun beste album Tres Hombres, maar toch onmiskenbaar ZZ Top. Got Me Under Pressure doet me toch nog denken aan de rauwe bluesrock à la Tube Snake Boogie en Waiting for the Bus. Hier en daar blijven ze wat ingetogener (Legs, I Need You Tonight), maar ook zo kunnen ze lekkere mellow auto-rock maken.
De singletjes Gimme All Your Lovin' en Sharp Dressed Man behoeven verder geen introductie: de absolute prijsnummers van ZZ Top

avatar van Ronald5150
Ik vind "Eliminator" van ZZ Top een ronduit zwakke plaat, ondanks dat deze wellicht door het leven gaat als klassieker. De twee hoogtepunten "Gimme All Your Lovin'" en "Sharp Dressed Man" kunnen deze plaat niet redden van de middelmaat. Ik vind dit eigenlijk best moeilijk om te zeggen, omdat ik ZZ Top en Billy Gibbons beschouw als een van mijn favoriete bands/gitaristen. Sterker nog: "Tres Hombres" is een van mijn favoriete platen. Maar ik heb toch het gevoel dat de heren van ZZ Top op "Eliminator" zijn gevallen voor het grote publiek dan wel de commercie. Het klinkt allemaal te poppy en te gelikt. Ik mis die smerige en vuige vibe van hun eerste platen. Op "Eliminator" is ZZ Top teveel een act geworden dan gewoon een bad ass bluesrock band. Jammer, maar "Eliminator" is een teleurstelling. "Tres Hombres" nog maar een keer draaien dan.

ZZ Top zal voor velen de band blijven met de lange baarden, de sleutelhanger met de dubbele ZZ, en de vrouwen met de lange benen.
Door hun clips waren ze opeens bekend bij een groter publiek.
Blijkbaar was dat zetje in de rug even nodig, al lukt het helaas niet om het succes vervolgens vast te blijven houden.
Toch heeft Eliminator wel meer te bieden.
Natuurlijk schieten de compacte singles er wel boven uit, maar een I Need You Tonight laat horen dat ze ook in staat zijn om een lange ballad te produceren.
Qua stijl heeft het wel wat weg van het latere Rough Boy
De compositie zou ook prima passen tuusen jaren 70 acts als Deep Purple, Free en Led Zeppelin.
Bad Girl zou ook zo op het 2e album van Led Zeppelin passen.
Misschien wel het beste nummer van dit album.
Mark Knopfler heeft goed naar Sharp Dressed Man geluisterd, want normaal klinkt zijn gitaarspel meer in de lijn van het fingerpickingspel van J.J. Cale, bij Money For Nothing is het bijna een exacte kopie van het werk van Billy Gibbons.